Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 27. hét (06.29.-07.-05.)

2015.07.02

2015. június 30. - Változás az autók besorolásában: lesz környezetkímélő kategória

Egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki nem bocsátó, azaz "nulla emissziós" gépkocsi. Eddig csak a csendes és a kis légszennyezésű gépkocsi fogalmát ismerte a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló, 1990-ben hozott rendelet.

img_0401.jpg

A módosítást a nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett rendelettervezet tartalmazza, amely a kormány honlapján jelent meg. Az új fogalom szerint az elektromos gépkocsi lehet tisztán elektromos meghajtású, amely csak akkumulátorral rendelkezik, illetve külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi. Ez utóbbi tartalmaz egy belső égésű motort, továbbá akkumulátort is, amelyet külső forrásból is tölteni lehet.

A hibrid elektromos gépkocsi hatótávolsága elektromos üzemben legalább 15 kilométer kell, hogy legyen, míg a növelt hatótávolságú hibrid gépkocsié - csak akkumulátorral - legalább 50 kilométer. A jelenlegi szabályozás szerint a csendes gépkocsi zajterhelése nem haladhatja meg a decibelben meghatározott küszöböt, míg a kis légszennyezésű gépkocsinál a károsanyag kibocsátást szabályozza a rendelet. 

Bővebben

 

2015 július 01. - Napelemes zajvédő falat terveznek autópályák mellé

Holland kutatók kiókumlálták, hogyan lehetnek a sztrádákat övező hangtompító falak esztétikailag tetszetősek és egyszerre napenergia-generátorok is.

A Den Bosch közeli sztráda mentén két olyan hangtompító falat installáltak, amely energiát állít elő. A június elején megkezdett gyakorlati teszt célja kiértékelni a zajvédők általi energia-előállítás gazdasági és technikai megvalósíthatóságát. A projekt során egy éven keresztül tanulmányozzák, hogy az 5 méter széles és 4,5 méter magas, úgynevezett lumineszcens napfény koncentrátorok (angol elnevezése alapján LSC) hogyan funkcionálnak különféle körülmények között.

Bővebben

 

2015.július 01. - Elektromos autó nyert a Pikes Peak-en

A Pikes Peak-i hegyi felfutó versenyen Rhys Millen volt a leggyorsabb egy elektromos hajtású prototípussal. Rhys Millen az elektromos kategória rekordját felállítva 9:07,222-es idejével megnyerte a hétvégi Pikes Peak International Hill Climb versenyt, igaz, Sebastian Loeb 2013-ban felállított rekordját meg sem közelítette, a hiányzó gyári indulók miatt azonban ez is elég volt a győzelemhez.

pp.jpg

Millen a Drive eO által fejlesztett összkerékhajtású, YASA-400-as villanymotorral felszerelt PP03-as prototípusával tudta mindenkinél gyorsabban teljesíteni a távot, ami nem is annyira meglepő, ugyanis  a motorok összteljesítménye 1020 kW, azaz 1367 lóerő, ami 2160 Nm csúcsnyomatékkal párosul.

Bővebben

 

2015. július 03. - Elektromos járművekre vált a Budapest Airport

Elektromos járművekre vált a Budapest Airport Zrt. (BA), öt év alatt mintegy száz elektromos meghajtású autót és speciális kiszolgáló járművet állítanak üzembe a repülőtér területén a tervek szerint, tájékoztatta a BA pénteken az MTI-t.

A repülőtér ideális környezet elektromos járműpark üzemeltetésére, mivel viszonylag rövid távolságokat kell megtenni, ahol a belső égésű motorral szerelt járművek eleve kevésbé gazdaságosan működtethetők.

villrepter.jpg

Az elektromos autó működése során nem bocsát ki szén-dioxidot, azonban figyelembe véve, hogy erőművek által termelt elektromos áram hajtja, hozzávetőleg 7,2 kilogramm szén-dioxid termelés jut minden megtett 100 kilométerre - ismerteti a BA a közleményben a vállalat környezetvédelmi szakértőire hivatkozva. Szerintük ez még mindig jóval alatta marad egy modern dízelmotor kibocsátásának, ami mintegy 18,7 kilogramm szén-dioxid 100 kilométerenként.

A BA első elektromos kisautóját, egy Smart Electric Drive-ot június végén helyezték üzembe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

A BA külön programot indított a repülőtér területén működő közel 200 partnercég környezetvédelmi fejlesztéseinek koordinálására és ösztönzésére, aminek fontos eleme az elektromos mobilitás terjesztése. A repülőgépek kiszolgálását, a poggyászkocsik vontatását, a hatóságok munkatársainak közlekedését ezernél is több jármű biztosítja a repülőtéren, ezek mind egy alig 10 kilométer sugarú körön belül mozognak, a közúti forgalomtól elzárt területen. A repülőtéri környezet ezért kézenfekvő helyszín elektromos járművek üzemeltetésére, továbbá a töltőinfrastruktúra telepítésére.

Bővebben

 

2015. július 03. - Villanyautókra állnak át Ferihegyen

A repülőtér ideális környezet elektromos járműpark üzemeltetésére és töltőinfrastruktúra telepítésére, mivel viszonylag rövid távolságokat kell megtenni, ahol a belső égésű motorral szerelt járművek eleve kevésbé gazdaságosan működtethetők.

Az elektromos autó működése nem jár szén-dioxid-kibocsátással, de figyelembe véve, hogy erőművek által termelt elektromos áram hajtja, hozzávetőleg 7,2 kilogramm szén-dioxid-termelés jut minden megtett 100 kilométerre. Egy modern dízelmotor kibocsátása 18,7 kilogramm szén-dioxid 100 kilométerenként.

A BA első elektromos kisautóját, egy Smart Electric Drive-ot június végén helyezték üzembe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

A BA külön programot indított a repülőtér területén működő közel 200 partnercég környezetvédelmi fejlesztéseinek koordinálására és ösztönzésére, aminek fontos eleme az elektromos mobilitás terjesztése. A repülőgépek kiszolgálását, a poggyászkocsik vontatását, a hatóságok munkatársainak közlekedését ezernél is több jármű biztosítja a repülőtéren, ezek mind egy alig 10 kilométer sugarú körön belül mozognak, a közúti forgalomtól elzárt területen.

Bővebben

 

2015. július 03. - Látványosan nőtt a Teslák iránti kereslet

Rekord negyedéves értékesítési eredményről számolt be a Tesla Motors. A gyártó szűkszavú előzetes jelentése szerint a második negyedévben az elemzői várakozásokat és saját előrejelzését is meghaladó mennyiségű Model S-t tudott értékesíteni - a befektetők legnagyobb örömére.

tesla.jpg


Az előző év hasonló időszakához képest mintegy másfélszer több, összesen 11 507 Model S elektromos autót tudott értékesíteni a Tesla Motors a második negyedévben - jelentette be a vállalat egy szűkszavú közleményben, még a rendes negyedéves pénzügyi jelentés kiadása előtt. Ez rekordmennyiségnek számít a cég történetében, és saját előrejelzéseit valamint az elemzői várakozásokat is felülmúlja. Az első negyedéves forgalomnövekedés egyébként hasonló mértékű volt, a Model S egyel korábbi változatából (az autót a gyártó pont a második negyedév elején, áprilisban frissítette) az első három hónapban 10 045 fogyott, ami éves szinten 56 százalékos növekedésnek felel meg.

A Tesla éves értékesítési célját korábban 55 ezer darabban határozta meg (2020-ra pedig összesen félmillióban), ami az első két negyedéves eladások alapján nem tűnik tarthatónak. Igaz, a gyártó kínálatában jelenleg egyedül a listaáron (állami és egyéb kedvezmények nélkül) 75 ezer dolláros alapáron kínált (ez egyébként 7 százalékkal magasabb az előző változaténál) Model S szerepel - az ígéretek szerint ősszel piacra kerülő Model X jelentősen megdobja majd a forgalmat. Az eddigi információk szerint az új modellre hatalmas előrendelése van a vállalatnak, miközben az autó alapára még mindig nem ismert (az előrendelésnél viszont a kasszánál kell hagyni egy ötezer dolláros előleget).

Bővebben