Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2016. 2. hét (2016. 01.04.- 2016. 01.10.)

2016.01.07

2016. január 5. - Sofőr nélküli taxikat vetnének be

Egy dél-koreai egyetem olyan taxit kezdett tesztelni, mely képes sofőr nélkül felvenni és szállítani az utasokat.
A Snuber névre keresztelt szürke szedán segítségével a fogyatékkal élő hallgatók közlekedését szeretnék segíteni – mondta el Sao Seung-woo, a Szöuli Nemzeti Egyetem intelligens járművekkel foglalkozó kutatóintézetének igazgatója.

Az autonóm járművek közlekedésére vonatkozó korlátozások miatt egyelőre vezetők is ülnek a volán mögött, hogy egy esetleges vészhelyzet során közbe tudjanak lépni – írja a The Huffington Post. Emellett az autó nem haladhat 30 km/órás sebességnél gyorsabban az egyetem területén érvényes korlátozások miatt.

Több vállalat is úgy gondolja, hogy az automatizált vezetési technológia átformálja a közlekedést. Márciustól például Fudzsiszavából, a Tokió közelében fekvő tengerparti városból körülbelül ötven lakost visznek majd önműködő autókkal otthonuktól szupermarketekbe, egy nagyjából három kilométeres úton. Ha a tesztelés sikeresnek bizonyul, a taxikat a 2020-as tokiói olimpiára érkező nézők szállítására alkalmazhatják, és hasznosnak bizonyulhatnak olyan vidéki közösségekben is, ahol csak alig vagy egyáltalán nem érhetők el tömegközlekedési járművek.

Bővebben 


2016. január 5.- Itt a Faraday Future nagy dobása: jön a bővíthető akkumulátoros autók kora

Kedd hajnalban végre hivatalosan is bemutatta első koncepcióautóját a Faraday Future. A korábbi hírek igaznak bizonyultak, az Amerikában székelő, de kínai pénzek által finanszírozott cég egy 1000 lóerős elektromos autót épített. A legérdekesebb viszont nem is ez, hanem maga a technológia, amire az egész épül.

faraday.jpg

Az autóiparban ma mindenki Apple akar lenni – pontosabban az, amivé az amerikai cég 2007-ben, az első iPhone bemutatásakor vált. A helyzet valóban nagyon hasonlít ahhoz, ami 9 évvel ezelőtt a telekommunikációs iparban lezajlott, azzal az "apró" különbséggel, hogy az okostelefon helyére az önvezető és tisztán elektromos meghajtással rendelkező autókat kell behelyettesíteni. És persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy míg az iPhone-ok megalkotásának egyik célja a piac megreformálása volt, addig az elektromos autók megjelenése a klímaváltozás miatt lassan létkérdéssé válik.

faraday2.jpg

Az iPhone-os hasonlatnál maradva jelenleg a Tesla az a cég, amit az autóipar Apple-jeként emlegetnek – joggal. A cég hosszú évek alatt készítette el saját elektromos autóját, és a legutóbbi eladási adatokat látva úgy tűnik, Elon Muskék egyre nagyobb piacot szereznek maguknak. Nem véletlen, hogy a vegasi CES fogyasztói elektronikai kiállításon debütáló Faraday Future is folyamatosan a Teslához igyekezett hasonlítani magát, érthető módon úgy, hogy a cég fölé, vagy legalábbis egy szintre pozicionálja magát vele. Ez bizonyos szempontból sikerült is, de erről később.

Szóval ezzel a lendülettel vetette bele magát a Faraday Future is a CES-be, hogy aztán a közel egyórás bemutató végén lerántsák a leplet az első koncepcióautójukról, az FFZERO1-ről. Már a lepel formája alapján sejteni lehetett, a bemutató előtt alig fél nappal valóban sikerült lelőni a poént, a gép ugyanis egy véletlenül publikált, majd gyorsan törölt mobilalkalmazásnak köszönhetően egy rövid ideig látható volt. Kérdés persze, hogy ilyen esetben mennyire léteznek véletlenek.

Bővebben 


2016. január 6.- Itthon is hódít az elektromos autó

Jó hír, hogy hatodik éve nőnek az új autók eladásai, ám továbbra is kevés a magánvásárló, a céges beszerzések aránya nyolcvan százalék felett van. Az importőrök bíznak az új modellekben, de örülnének egy államilag támogatott kuponos roncsprémiumprogramnak.

hodit.jpg

Az első negyedévben nem drágulnak az autók, feltéve, ha az importot alapvetően meghatározó valutaárfolyamok stabilak maradnak. Erre alapozva is eltérő mértékű, öt-tíz százalékos bővüléssel számolnak az importőrök és kereskedők. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke, Erdélyi Péter szerint idén új személyautókból 4 százalékkal, kishaszonjárművekből 3 százalékkal, buszokból 10 százalékkal, motorkerékpárokból 5 százalékkal több kelhet el, míg a 7,5 tonna feletti kategóriában stagnálás várható.

Magyarországon tavaly 96 879 új gépkocsit helyeztek forgalomba, ami 14 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A JATO Dynamics adatai szerint az újaknál személyautókból 77 357 (+14%), kishaszonjárművekből 17 512 (+11%), míg nehéz-teherautókból 2010 (+42%) kapott magyar rendszámot. A márkák listáját vezető Fordnál 94 százalékos, a FIAT-nál 93 százalékos, a Skodánál 92 százalékos volt a céges vásárlások aránya, a piaci átlag 81 százalékos volt.

Bővebben 


2016. január 6.- Nevethet a Budd-e néven, de lenyűgöző VW-t takar

A Volkswagennek nagyon szüksége van valamire, amivel elterelheti a figyelmet a néhány hónapja kirobbant dízelbotrányról. Erre a feladatra mi sem alkalmasabb, mint egy új elektromos hajtású autó, amit Amerikában mutatnak be, óriási hatótávval, gesztusvezérléssel és csúcsmodern műszerfallal.

vwbudd.jpg

Az előzetes terveknek megfelelően Las Vegas-ban a CES kiállításon debütált a német gyártó legújabb tanulmánya. Végül a magyarul nem túl szerencsés Budd-e Concept nevet kapta az újdonság, amely elektromos, icipicit a mára régi mikrobuszaira is hasonlít, összességében egy modern, szögletes egyterű.

vwbudd2.jpg

A padlója alatt óriási, 101 kWh-s akkumulátor tárolja az energiát, ez nagyjából négyszer nagyobb a vetélytársakénál, sőt, még a Tesla Model S legkomolyabb kivitelét is felülmúlja. A jókora akku egy előre és egy hátra beszerelt elektromotort táplál, ezekkel egyúttal az összkerék-hajtás is adott. Bár a végsebességet 180 km/h-ra korlátozzák, nem lebecsülendőek a 225 kW-os rendszerteljesítményű autó menettulajdonságai, alig 6,9 másodperc alatt gyorsul például százra.

Bővebben 


2016. január 6.- A Volkswagen is elektromos autóval erősít

Az ide CES elektronikai kiállításon a hangsúly a futurisztikus megjelenésen van. A Volkswagen koncepció autója tökéletesen megfelel ennek a követelménynek.

buddv2.jpg

A bemutatón a gyártó felhívta a figyelmet, hogy a BUDD esetében nem a teljesítményre helyezték a hangsúlyt. A legújabb technológiai és dizájn újításokat ötvözték ebben a kisbuszban. A műszerfalon például nem találunk gombokat vagy kapcsolókat. Egy érintőképernyőn, kézmozdulatokkal kezelhetjük az egyes funkciókat, akárcsak egy tableten. Belül és kívül is LED világítást alkalmaztak, hogy minél energiagazdaságosabb legyen az autó. A gyártó egyértelműen a jövőre tervezte a BUDD-ot, arról viszont nem beszéltek, hogy képes lenne-e önvezetésre.

Bővebben 


2016. január 7.- Vannak, de nem működnek a gyorstöltők

Az elektromos autózás még szinte embrió állapotban van Magyarországon, de a közeljövőbeni jelentősége miatt már ma is fontos, hogyan működik a meglevő rendszer. Elektromos autókat több márka is kínál, bárki bemehet a szalonokba és kis szerencsével akár raktárról is hozzájuthat egyhez. Ha kéri, zöld színű rendszámmal veheti át, amivel használhatja a buszsávokat, ingyen parkolhat, feltéve, hogy használni is tudja az autóját. Az otthoni és a pl. munkahelyi lassú töltésen kívül ugyanis sok más lehetősége akkor sincs az innovációra fogékony, kellően környezettudatos felhasználónak, ha hajlandó kifizetni az elektromos autók ma még borsos felárát. Hiába vannak ugyanis kellő médiafigyelem mellett átadott gyorstöltők, azok használata finoman fogalmazva is nehézkes. 

toltobaj.jpg

Elektromos - de akár tölthető, azaz plug-in hibrid - autóval járni ma még kevesek "kiváltsága", lehetősége, de az ő kedvüket is hamar el lehet rontani a töltőhálózat használhatatlanságával. Lassú töltőből, amivel órákba - akár 8-10-be is - beletelik "teletankolni" az autókat, ugyan ha nem is sok, de a jelenlegi elektromos autó penetrációhoz elegendő van és nem csak Budapesten, viszont ezek igénybevétele kevéssé életszerű az autók tényleges használata során. Az ilyen autók ugyanis pont azokban tulajdonságaikban jobbak a hagyományosoknál, amit a lassú töltés ellehetetlenít. Nevezetesen a rövid városi utak megtételére ideálisak, amikor a hideg belső égésű motorok még magasabb kibocsátást produkálnak, jobban is kopnak, míg az elektromos járművek helyi szinten semmit. Mivel télen a fűtés is jelentős energiamennyiséget igényel, így a hatótávolságuk jelentősen az elméleti maximum alatt marad, tehát sok esetben szükséges egy gyors - kb. 30 perces - töltés. Már ha van hol! 


Budapesten és a közvetlen környezetében jelenleg hat teljesen nyilvános ilyen töltőpont létezik, melyek közül egyet sikerült használni az újév első napjaiban. Kettő sajnos kívül esett az elérhetőségi határon, bár azok is működőképesek voltak (Istenhegyi út, Liszt Ferenc Repülőtér parkolója).

Bővebben 


2016. január 7.- Itt a Chevrolet tömegeknek szánt elektromos autója, ami Opel lehet Európában

A Chevrolet Bolt elektromos ötajtós autó 300 kilométer feletti hatótávot ígér és elfogadható árakat. A Bolt teljesen egyedi elsőkerék-hajtási platformra épül és ugyanazt, a dél-koreai LG által gyártott lítium-ion akkumulátoregységet használja, mint a márka másik elektromos autójának a Chevrolet Voltnak a második generációja. 

chevybolt.jpg

A General Motor a most zajló Las Vegas-i elektronikai vásáron mutatta be újdonságát, azonban sok részletet még nem árultak el, mondván a modell hivatalos premierje napokon belül lesz a Detroiti Autószalonon. Most az elektronikai kiállításon inkább a kocsi fedélzeti képességeit mutatták be, amelyek közt a lefontosabb a GM saját 4G-s OnStrar rendszere, amely aktuális forgalomfigyelővel, időjárási applikáción keresztül ajánl útvonalat, de nyilvánvalóan jelzi is az elérhető töltőpontokat a rendszer.

Bővebben