Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2016. 1. hét (2015. 12.28.- 2016. 01.03.)

2015.12.31

2015. december 29. - Tőlünk nyugatra már robbant a villanyautópiac

Nagyot téved, aki még mindig azt hiszi, hogy az elektromos (és hibrid) autók nem fogják az életünket felforgatni. Európában az idén több mint 75 ezerrel lett több ilyen jármű az utakon, ami brutális méretű éves növekedést jelent.

Az EV Obsession jelentése szerint az idén már több mint 75.000 új elektromos járművet regisztráltak az európai piacon. Az Avere adatai  (melybe értelemszerűen még nem szerepel a decemberi számsor) azt mutatják, hogy a gyarapodás motorja Norvégia, de az élmezőnybe tartozik még Franciaország, az Egyesült Királyság és Németország. E négyes szívta el az összes idei regisztrációnak durván a háromnegyedét.

vill-forradalom.jpg

Januártól november végéig egészen pontosan 76.301 elektromos jármű került be a kontinensen a nyilvántartásba, ami az is jelenti, hogy egy év alatt ez a szegmens 48,5 százalékos növekedést produkált.

A legtöbb regisztrálás Norvégiában történt, ahol 22.388 elektromos járművel lett gazdagabb az úthálózat. Az északi ország első helye nem meglepő, mivel Norvégia széles körben népszerűsíti a technológiát, és jelentős adókedvezménnyel is támogatja az elektromos járművek térnyerését. Franciaország lépett a második helyre a kontinensen (17.060 új regisztrációval), de a kép kicsit csalóka, mert bár a piacbővülés az európai átlagot közelítően 48 százalékon áll, a jelek szerint a franciáknál a rendszer a folyamatosan gyorsuló növekedés pályájára állt.

Bővebben


2015. december 30. - Felrúgja a szabályokat a VW, és Las Vegasba megy nagyot robbantani

A dízelbotrány óta nem csituló felháborodás és növekvő bizalmatlanság lépcsőit bontaná le két látványos lépéssel a Volkswagen. Eldöntötte, hogy afféle pilot programként két mexikói gyárát is kizárólag megújuló energiával fog üzemeltetni, és az új elektromos hajtáslánc köré épített Minibuszt pedig már jaunár elején bemutatja. És nem, nem várnak vele a következő nagy autókiállításig.

vw_ebusz.jpg

Teper a VW a dízelbotránnyal megtépázott renoméja mielőbbi helyreállításáért. Az a rémkép, hogy a nemrég még a világ legnagyobb autógyártójának számító németek elveszíthetik akár a piacuk 40 százalékát is, a jelek szerint az új menedzsmentet drasztikus tempóváltásra sarkallja. Legalábbis van ilyen olvasata is annak a friss jelentéseknek, mely szerint a Volkswagen a fenntarthatósági kritériumok megfelelési rendszerben szűkebbre szabta a maga számára rendelkezésre álló időt. Vagyis: az új tervekben már az áll, hogy a cég (globálisan!) le kell, hogy csökkentse az energiafelhasználást és a vízfogyasztás legalább a negyedével – már 2018-ra. Eredetileg az időpont rubrikában itt egy 2020-as dátumként szerepelt, de a 2 éves fór – és amibe kerül: úgy 600 millió euró befektetés – úgy látszik, megtérülhet.

Ennek egyik első mérföldköve, hogy a szél válik az elsődleges energiaforrássá két mexikói Volkswagen-gyárban. A tempóváltást jelzi, hogy már a kivitelezésről szóló szerződést is aláírták ezügyben – melyet meglepő módon nem a Siemenssel, hanem a spanyol turbinakészítő Gamesával kötöttek meg a németek. A néhány nappal karácsony előtt aláírt szerződés értelmében egy meglehetősen nagy méretű, összesen 130 MW-os teljesítményű szélerőművet építenek az autógyártó számára a latin-amerikai országban.

Bővebben


2015. december 30. - Nem kapnak elég lendületet a zöldautók

Bár Európa több állama is jelentős kedvezményekkel járul hozzá a környezetbarát járművek elterjedéséhez, a magyar fővárosban egyelőre csak a parkolás ingyenes januártól. Hazánkban a zöld rendszámos, környezetkímélő autók száma szinte biztosan nem éri el az ötvenet. Vélhetően azért, mert a legolcsóbb elektromos jármű nyolcmillió forintba kerül. Lapunk utánajárt, miként támogatják az Európai Unió országai a zöldjárművek vásárlását.

elektromos_lendulet.jpg

A Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében január elsejétől ingyenesen parkolhatnak a zöld rendszámos, környezetkímélő járművek Budapest egész területén. Zöld rendszámot a tisztán elektromos és bizonyos hibrid, vagyis benzin-, dízel- és elektromotoros autók tulajdonosai igényelhetnek. A klasszikus, egyszerűbb hibrid autók, amelyekből 8-10 ezer van forgalomban, nem kaphatnak zöld rendszámot, ezek ugyanis nem képesek csupán elektromos hajtással megtenni legalább 25 kilométert. A zöld rendszám egyébként nemrég jelent meg a magyar szabályozásban, július óta lehet igényelni a környezetkímélő jelzést. Eddig mindössze 30-40 darabot adtak ki. Az Európai Unióban azonban más a helyzet.

Az európai autógyártók szövetségének idei adatai szerint egyébként a legtöbb országban léteznek bizonyos kedvezmények az elektromos járművek vásárlása vagy az azok után való adózás tekintetében. Ugyanakkor kivételnek számít többek közt Bulgária, Ciprus, Észtország, Horvátország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Lengyelország és Szlovénia. Ezekben az országokban nem jár kedvezmény.

Továbbá vannak olyan országok, ahol csupán minimális a támogatás az autók után. Romániában például nem kell az elektromos autók után regisztrációs adót fizetni, Hollandiában pedig – mint itthon – ingyenesen parkolhatnak a környezetbarát járművek.

 

2015. december 31. - Januártól éjszakai árammal is tölthetők az elektromos autók

Az elektromos gépjármű tulajdonosok és az üzembentartók januártól éjszakai árammal is tölthetik kocsijaikat, ezzel is ösztönöznék a lakosságot az elektromos autók használatára.

tolto.jpg

A nemzeti fejlesztési miniszter rendelete szerint az A1-es árszabású normál tarifát automatikusan használhatják töltésre az elektromos autók üzembentartói, illetve tulajdonosai. Az A2-es jelű tarifa az, amelyet a köznyelv éjszakai áramnak hív, az elektromos kocsik töltésére ez választható az A1 tarifa mellé. Az olcsóbb éjszakai áram viszont csak akkor választható, ha annak mérése megoldott, erről a tulajoknak kell gondoskodnia.

Bővebben 

 

2016. január 1. - Kötelező lesz elektromos autó-töltőt építeni az új parkolókba

A jövőben a parkolók létesítésekor minden 100 parkolóhely után 10 helyet úgy kell kiépíteni, hogy ott a burkolat megbontása nélkül elektromos járművek töltőállomását lehessen kialakítani. Az erről szóló rendelet tervezete a kormány honlapján jelent meg.


A kiépítést folyamatosan meg is kell valósítani. Az első lépcső 2017. január 1., addig minden 100 parkolóhelyre kell jutnia egy elektromos töltőnek, majd 2019. január elsejére már két töltő kötelező 100 parkolóhelyre. A hatályos jogszabály értelmében a kereskedelemről szóló törvény szerinti napi fogyasztási cikket értékesítő, 300 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű üzlet esetében biztosítani kell az árusítótér minden megkezdett 10 négyzetméter nettó alapterületére vetítve egy személygépkocsi elhelyezését. Ha most építik a parkolót, már ezekre is vonatkozik, hogy minden 100 parkolóhely után 10 hely alkalmas legyen elektromos járművek töltőállomásának kialakítására. 

A meglévő áruházi parkolóknál 100 férőhelyenként két töltőállomás a norma, de ezek megépítési ideje attól függ, hogy mekkora az adott áruház árusítótere, illetve hol található az áruház. Amennyiben az alapterület meghaladja az 1500 négyzetmétert, akkor 2019. január elsejéig kell 100 parkolóhelyenként kiépíteni két töltőt.

Bővebben 


2016. január 3. - Kétmilliárd eurót szán a Mercedes a Tesla kicsinálására

lektromos autót helyezett forgalomba a Városfejlesztési Kft, amit szerdán délelőtt önkormányzati képviselőknek mutatott be a városi szolgáltató. Sokan tartják úgy, hogy nem a mi pénztárcánkhoz mérték az elektromos autók árát, azonban a fenntartási és üzemeltetési költségeket figyelembe véve és évi húszezer tervezett kilométerrel jövőbemutató lehet a városi cégeknek is, ráadásül "zöld" rendszámmal ingyenes a parkolás még a kiemelt övezetben is Fehérváron.

tesla_mercedes.jpeg

Sokfajta elképzelés létezik, hogy meddig lehetnek elegendők az egyre gyorsabban fogyó  kőolajkészletek, vagy hogy mi lesz utána. Egyesek szerint üzemanyagcellás villanyautókkal fogunk a mostaniaknál sokkal olcsóbban közlekedni. 2011-ben az Év Autójának választott Nissan Leaf villanyautó jelenleg még egyedülálló a városi tulajdonú autók között, azonban a Hiemer-ház Gesztenyés udvarán tartott nyilvános bemutatón elhangzott, hogy kedvező tapasztalatok esetén minden bizonnyal nem ez lesz az egyetlen elektromos jármű a városi szolgáltatóknál. A Városgondnokság igaz már évek óta használ hazai gyártású elektromos kisautókat, amikkel eleinte a kertészek végezték a munkájukat, de az ősszel indított temetői kisbusz járatot is elektromos meghajtású kisbusszal üzemeltetik.

Bővebben