Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 49. hét (11.30.- 12.06.)

2015.12.03

2015. november 30. - Európa legizgalmasabb projektjére figyel a világ

Európa keleti és nyugati szegletében fut a két legizgalmasabb projekt az elektromos mobilitás fejlesztésére. Észt és holland, két jó barát, együtt tölti az akkuját? 

Norvégia után Hollandiában a legmagasabb a lakosságra vetített elektromos autó-arány: már 2013-ban 1,7 villanyautó jutott 1000 holland polgárra, mára több mint 40 ezer villanyautó fut a holland utakon.  Ebben az országban a magas állami támogatás és a privát szféra „beszállása” együtt lökte meg az elektromos mobilitás terjedését.

b.jpg

2013 év végéig minden új villanyautó mentesült az összes regisztrációs és üzemeltetési jellegű adó alól, ami átlagosan 5300 euró körüli támogatást jelentett a vásárlóknak az autóhasználat első négy évében.  Ehhez jött még 3-5000 eurós ösztönzés, ha taxitársaság vásárolt villanyautót, vagy cég elektromos furgont. És talán a legfontosabb: ingyenes parkolási engedélyt lehetett kapni a villanyautókra Amszterdamban (jelenleg egy ilyen jogosultságra nagyjából tízéves várólista van).

Az állam segítsége mellett egy privát vállalkozás, a Fastned elindítása segített az elektromos autózás fejlődésében. A cég  autópályák mellett telepített jórészt megújuló energiával üzemelő gyorstöltőket, mára lefedve Hollandia egész területét. Jelenleg már a városokban terjeszkednek, hetente adnak át egy-egy új töltőállomást, melynél 20-30 perc alatt tölthető 90-100 km megtételére elegendő energia a villanyautókba. A Fastned terjeszkedése az ország határait is elhagyta: 2014 év végén EU-s támogatást kapott egy Németország, Svédország, Dánia útjait érintő fejlesztésre, összesen 155 új töltőpont telepítésére.

a.jpg

Az észt állam 2011 tavaszán állapodott meg a Mitsubishivel: átadják a japán óriásvállalatnak az állam szén-dioxid-kibocsátási kvótájának jó részét, de nem pénzért, hanem elektromos autókért cserébe. 507 darab Mitsubishi i-Miev (kicsi, de fürge és praktikus kis villanyautó) került így az észt kormányhoz. Az autók java részét a szociális munkások kapták meg. Mivel a villanyautók léte önmagában kevés az elektromos mobilitás országos szintű megvalósításához, a projektben sor került a teljes Észtországot lefedő elektromos gyorstöltő-hálózat kialakítására is. Jelenleg a 45226 km2 területű országban 163 egyenáramú gyorstöltő működik. (A kétszer akkora Magyarországon 2015 év végén 5, azaz öt darab ilyen töltő van, mind privát beruházás eredményeképpen.)


Bővebben 


2015. december 01. - Zöldül a vagyonkezelő: elektromos autóval érkezik a segítség

A károsanyag-kibocsátásuk nulla, szinte hangtalanul közlekednek, üzemanyagköltségük a korábbiak töredéke, s a tervek szerint sem regisztrációs adót, sem parkolási díjat nem kell utánuk fizetni. Ilyen környezetbarát elektromos autókat állított forgalomba kedden a kaposvári közműszolgáltatók közül elsőként a Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt. A helyben termelt energiával töltött két elektromos autó az eddigi dízel üzemű hibaelhárító, karbantartó autókat váltja ki a somogyi megyeszékhelyen. Vida Zotmund, a Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója szerint ezekkel az apró lépésekkel rengeteget tehetünk a jövő környezetéért.

01.jpg

A két környezetbarát, elektromos autót saját beruházásban vásárolta meg a cég az amúgy is cserére érett, elhasználódott gépjárműveik helyett. – Így nem csupán autót cseréltünk, de a környezettudatosság szempontjából is nagy lépést tettünk előre – mondta az ünnepélyes üzembe helyezésen kedden a Vagyonkezelő Kanizsai utcai fűtőművénél Vida Zotmund, a Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. – A régi gépjárművek éves szinten 950 ezer forintos üzemanyagköltséget jelentettek a társaság számára. Az új autókat azonban a Vagyonkezelő Zrt. két gázmotorja segítségével, helyben termel energiával töltjük, ami a korábbi költségek mindössze 20 százalékát teszik ki. A Vagyonkezelő Zrt. 32 százalékos kedvezménnyel, egyenként nettó 5,7 millió forintos áron vásárolta az autókat. A töltőállomás telepítésével együtt a beruházás teljes költsége nettó 13 millió forint. A fejlesztés összhangban van a magyar kormány által elfogadott Jedlik Ányos Tervvel, a hazai e-mobilitás megteremtésének célkitűzéseivel.

Bővebben 

 

2015. december 03. - Zöld rendszámmal egész Budapesten ingyenes a parkolás

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén elfogadta azt a javaslatot, hogy a zöld rendszámos elektromos és hibrid autók Budapest teljes területén ingyenesen parkolhassanak.

A parkolási szabályozásról szóló közgyűlési rendelet módosítását Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP), az I. kerület polgármestere kezdeményezte. A módosítás célja, hogy a kormány által is jóváhagyott Jedlik Ányos Cselekvési Tervben foglaltakkal összhangban segítse az elektromos járművek terjedését.

zpark.jpg

Július elsejétől a magyar szabályozásban is megjelent a környezetkímélő gépjármű fogalma. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelete alapján zöld rendszámot a következő gépjárművek igényelhetnek:

- A tisztán elektromos gépkocsik
- A konnektoros hibrid autók, amelyek elektromos üzemben legalább 25 kilométert tudnak megtenni. 
- Növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik, amelyek eletromos hajtással legalább ötven kilométert tudnak megtenni
- Egyéb nulla emissziós gépkocsik

Az ingyenes parkolási szabályok mellett az egyhangúlag elfogadott előterjesztés arra is kitér, hogy a fővárosban elhelyezett elektromos töltőállomásokat a zöld rendszámos gépjárművek csak a töltés idejére és töltés céljára használhatják.

Bővebben 


2015. december 02. - Ennek örülhetnek a villanyautók tulajdonosai

Szerdán két jó hír is megjelent, amely érinti a zöld rendszámmal futó elektromos, vagy plug-in hybrid autók tulajdonosait.

Szerdán nem csak a főváros döntött arról, hogy az elektromos autók ingyen parkolhatnak Budapesten, de a kormány kiemelt jelentőségűvé nyilvánította az ilyen járművek használatához szükséges alapvető töltő infrastruktúra telepítésével összefüggő közigazgatási eljárásokat - derül ki a legfrissebb Magyar Közlönyből.

vw.jpg

Ez a gyakorlatban többek között azt jelenti, hogy nem kell építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt beszerezni, településképi véleményezési eljárást lefolytatni és településképi bejelentési eljárásnak sincs helye.

Bővebben 


2015. december 02. - Jön az autó, ami lenyomná a Teslát

Szerencsére egyre több autógyár lát potenciált az elektromosautó-bizniszben, sőt most egy kaliforniai startup is egy ilyen autó piacra dobását tervezi. A hírek szerint a járművet a 2016 CES-en, vagyis januárban mutathatják be.

faraday.jpg

Bár sokat egyelőre nem lehet tudni az autóról – a gyártóról viszont már annál többet –, iparági pletykák szerint a Faraday Future teljesítményét tekintve le fogja nyomni a Teslát. A kocsira egyelőre csak a gyártó által kiadott előzetes fotók alapján lehet következtetni, hogy hajlított LED-fényszórót kap majd.

Bővebben


2015. december 04. - Egymilliárd euróból fejlesztenek elektromos Porschét

Egymilliárd eurót fordít a Porsche AG "Mission E" elektromos autó fejlesztő programjának finanszírozására - jelentette be pénteken a Porsche.

A tervezett 600 lóerős négyajtós elektromos Porsche modell 3,5 másodperc alatt gyorsul majd álló helyzetből 100 km/óra sebességre és egy feltöltéssel 500 kilométert tud megtenni. Az autó padlólemezén elhelyezett akkumulátorokat a Porsche saját fejlesztésű 800 Voltos töltőegységével 15 perc alatt lehet majd 80 százalékos töltöttségi szintre feltölteni.

A fejlesztési összeg nagy részét, 700 millió eurót a Porsche központi Stuttgart-Zuffenhausen üzeme kapja, ahol egy új szerelősor is épül az elektromos autók gyártására. Az üzemben működő motorgyárat elektromos hajtóművek gyártására alakítják át. A beruházás ezer új munkahelyet teremt.

Bővebben