Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 45. hét (11.02.- 11.08.)

2015.11.05

2015. november 02. - Jönnek a szupererős, szuperolcsó akkumulátorok

A lítium-oxigén akkuk ötöd áron kínálnak tízszer akkor energiasűrűséget, mint a Li-Ion technológia. Ez forradalmasíthatja a villanyautózást, kábé tíz év múlva.

Cambridge-i kutatók kifejlesztettek egy olyan új szuperakkumulátort, amely új korszakot nyithat az részben vagy teljesen elektromos közlekedésben. A lítium-oxigén technológia állítólag tízszer akkora energiasűrűséget kínál, mint napjaink Li-Ion akksijai, azaz a jelenlegi helyigény mellett gond nélkül kínálhatnak 1000 kilométert meghaladó hatótávolságot, illetve nem kell majd a csomagtérből elrabolni a helyet az akkukhoz, azok simán elférhetnek mondjuk a gépházban.

akksi.jpg

A csekély hatótávolság mellett a magas költségek is akadályozzák ma a villanyautók elterjedését; egyetlen modern e-autó akkucsomagjának a cseréje egy-másfél milliós nagyságrendű költség. A fejlesztők azt ígérik, ez akár ötödére lesz visszaszorítható.

Ha mindez nem volna elég előny, a lítium-oxigén akku jelentősen könnyebb is lesz, hatásfoka pedig meghaladja a 90 százalékot. Mindez már-már a tudományos fantasztikum felségterülete, ám jól esik elhinni a brit kutatóknak, hogy megtalálták a villanyautózás szent grálját.

Bővebben


2015. november 03. - Itt a baktériumhajtású autó

Baktériumspórákat figyeltek meg amerikai egyetemi kutatók, és megállapították, hogy azok iszonyatos mennyiségű vizet tudnak felvenni, miközben többszörösére növelik saját méretüket. A folyamat során elképesztő erőt képes kifejteni a spóra, ami elég ahhoz, hogy megemeljen egy magánál jóval nagyobb tömegű testet, vagy a jelenséget megfordítva - azaz a nedves spórát kiszárítva - összehúzódásra késztessen egy rugalmas hordozóanyagot.

A jövőben megvalósulhatnak a tavak felszíne fölé telepített baktérium-erőművek, de addig is kicsiben demonstrálták a folyamat mechanikus potenciálját: egy kerékre baktériummal impregnált lapokat szereltek, majd a kerék egyik felét párás környezetbe helyezték. Az összehúzódó, illetve kitáguló lapok felborították a tömegelosztás egyensúlyát, és megforgatták a kereket. A folyamat ekkor újraindul, gyakorlatilag addig, amíg teljesen ki nem szárad a nedves közeg.

Innen már csak egy lépés volt gördülő alvázra szerelni a mókuskereket, és egy áttétel segítségével útnak indítani a baktériumtelepet. Ha így nem is fogunk soha autót hajtani, az elv később alkalmas lehet elektromos áram fenntartható, emissziómentes fejlesztésére, amiből aztán nyugodt szívvel utazhatunk hagyományos villanyautóval.

Bővebben


2015. november 03. - Van megoldás az elektromos autók gyengéjére

A villanyhajtású járművek legnagyobb hátránya a korlátozott hatótávolság, amiért a kis kapacitású akkumulátorok a felelősek. Hamarosan jelentős előrelépés történhet ezen a téren az új lítium-levegő akkumulátorok bevezetésével.

Ma már számos autógyártó részesíti előnyben az alternatív hajtási megoldások közül az elektromos hajtást, hiszen viszonylag egyszerű, karbantartást gyakorlatilag nem igénylő technikáról van szó, és áramot előállítani és tárolni még mindig egyszerűbb és olcsóbb a bonyolult hibrid rendszerekhez képest. Azonban a szűk keresztmetszetet pont a tárolás okozza, mivel a mostani nikkeles és lítiumos akkumulátortípusok már a kapacitásuk határán vannak.

1.jpg

A Cambridge Egyetem tudósai most épp ennek a problémának a megoldásán dolgoznak. Gőzerővel tesztelik az újfajta, lítium-levegő (Li-O2) akkumulátorokat, amik reményeik szerint komoly mértékben megnövelhetik az elektromos autók hatótávolságát.

Bővebben 


2015. november 03. - 1,7 litert fogyaszt a hibrid Q7-es

A hibriddé alakítással jelentősen leszorították a dízel Q7-es fogyasztását, és még gyorsabb is lett tőle a nagy SUV.

Az Audi minden adatát felfedte az új Q7-es konnektoros hibrid változatának, az E-tron 3.0 TDI Quattrónak. A még érvényben lévő, bár nem túl valós európai szabvány szerint a kocsi átlagfogyasztása mindössze 1,7 liter 100 kilométerenként. Persze a valóságban ennél jóval nagyobb fogyasztással kell számolni, de valószínűleg azért alul lehet majd múlni vele a sima dízel Q7-es 5,7 literes átlagát.

audiq7h.jpg

 hibrid Q7-es 56 kilométert képes megtenni teljesen elektromos hajtással, tehát aki csak rövid távú ingázásra használja a kocsit, annak nagyon ritkán kell majd tankolnia. A lítium-ion akkumulátorokat 2,5 óra alatt lehet feltölteni.

Bővebben 


2015. november 04. - Megérkezett a Mercedes új luxusterepjárója

A Mercedes-Benz GLS a korábbi GL-modell megújított változata és úgy tűnik, még feljebb pozícionálják a stuttgariak a járművet.

A nagyméretű luxus SUV, lényegében az S-osztály megfelelője a terepes változatú Mercedesek közt. Hivatalos, a nagyközönségnek szánt bemutatkozása majd a néhány hét múlva esedékes Los Angeles-i autókiállításon lesz. 

merc.jpg

Az alapmotor, itt Európában az újdonsághoz a 3.0 literes V6-os dízel lesz GLS 350d jelöléssel és 258 lóerős teljesítménnyel, ugyanakkor hírek szerint bizonyos piacokon lehet 250d-s változat is négyhengeres motorral. A benzines oldalon, első sorban Amerikának a GLS 400 lesz az opció, duplaturbós 3.0 literes V6-ossal és 333 lóerős teljesítménnyel. A csúcs természetesen a V8-as 5,5 literes GLS63 AMG variáns 585 lóerővel. 

A hibrid vonal sem maradhat le manapság, így a GLS 500e jelölésű modell 333 lóerős V6-os motorja mellé kerül az elektromos hajtás 116 lóereje így a rendszer összteljesítmény, ennek ugyan nem eredőjeként 442 lóerő lesz.

Bővebben


2015. november 05. - Ezek az i3-asok a közt szolgálják

Nyugat-Európában már több közszolgáltató és hatóság, illetve bank is felismerte, hogy az elektromos autók nem csak az imázsukat tudják növelni, hanem valódi alternatívát jelentenek bizonyos szituációkban a belső égésű motorokkal szerelt járművekkel szemben. A római rendőrség már régóta üzemeltet elektromos Citroeneket járőrei számára a Vatikán körül, de a BMW i3 felhasználási területe is egyre szélesebb körű. 

bmw.jpg

Dinamikus, fürge, és teljes mértékben emisszió-mentes tulajdonságai miatt a tisztán elektromos BMW i3 immáron számos országban veszélyhelyzet-kezelési járműként is szolgálatot teljesít, a rendőrség, a mentőszolgálat és a tűzoltóság kötelékében. A BMW i3-ata bajor gyártó a világ első, veszélyhelyzet-kezelés speciális követelményei szerint kialakított extrafelszereltségekkel és kiegészítő berendezésekkel is kínálja, ami új távlatokat nyit meg a nagyvárosi segítségnyújtásban, környezetbarát módon.

Bővebben