Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 41. hét (10.05.-10.11.)

2015.10.08

2015. október 05. - Mégis lehet Tesla gyár Magyarországon?

A külügyminisztérium legújabb adatai szerint a magyar diplomácia már fél éve dolgozik azon, hogy kapcsolatot építsen ki a világ egyik leginnovatívabb autógyártójával, és azt is kiderítette, mikor és mire lenne szüksége a Teslának - számol be az Index. Mindezt azok után, hogy vasárnap még azt a választ adta a Portfolio-nak a tárca, hogy nem keresték meg a céget.

Közben Szijjártó Péter külügyminiszter az M1-en is arról beszélt, hogy fel kell készülni a Tesla európai gyárépítésére. Az első lépést Szemerkényi Réka magyar nagykövet tette meg március végén, amikor ellátogatott Kaliforniában a Tesla központjába.

tesla_ww.jpg

Egy hónappal később Szijjártó Orsolya hágai nagykövet - aki csak névrokona a miniszternek - találkozott az európai összeszerelő üzem vezetőjével. A diplomata a menedzserek finom utalásaiból tudta meg, hogy a Tesla autók tervezett olcsóbb, tömegszériája igényelni fog újabb összeszerelő üzemet vagy üzemeket, így a közép-kelet-európai térség elhelyezkedése miatt "logikus helyszín lenne". Ez azonban a minisztérium szerint legkorábban 2016-ban merülhet fel az európai eladások felfutásának függvényében.

Szijjártó Péter a beérkezett információk alapján utasítást adott Czakó Judit New York-i külgazdasági attasénak arra, hogy egy célzott céglátogatást szervezzen a céghez, figyelembe véve hogy a jövő év elején elkezdhetik esetleges további európai gyártási központjuk helyszínének kiválasztását.

Bővebben 

 

2015. október 07. - Soki – az elektromos városi vagány

Az első chilei elektromos autó, a Soki egyik tervezője Daniel Pavez. A kétüléses járgány neve a nemrégiben kihalt patagóniai törzs, a selkhamok nyelvén azt jelenti: kettő. Sebessége eléri a 60 km/órát, az akkumulátor pedig három órát is kibír.

A Sokit Pavez cége, a VoZe EV tervezte.

- Személyes motiváció hajtott, de aztán technikai kihívásként fogtam fel. Olyan járművet akartunk, amely ugyanolyan biztonságos és kényelmes, mint a hagyományos autó, és fürge, akár a motorkerékpár vagy a bicikli. A hatékonyságot és a gazdaságosságot tartottuk szem előtt – magyarázza Daniel Pavez.

ssoki.jpg

A Sokit 2016 márciusában dobják piacra. A jármű megálmodói a Chilei Termékfejlesztési Tanácstól, a Corfótól kaptak állami támogatást.

A Corfo innovációs igazgatója, Patricio Feres szerint az ügyes kis járgány különösen a zsúfolt nagyvárosokban lehet hasznos közlekedési eszköz.

- A zsúfolt nagyvárosokban egyre nagyobb problémát jelent a közlekedés. A projekt gazdái is ebből indultak ki, amikor megkerestek. Úgy láttam, hogy ez egy tiszta, hatékony megoldás lehet, ami egyúttal maximálisan megfelel a kényelmi és biztonsági szempontoknak is – mondja Patricio Feres.

A következő hetekben Pavez és munkatársai 11 chilei városban mutatják be az ügyes kis autót.

Bővebben 


2015. október 08. - Autózás és áramfogyasztás okosan

El kell érni a kritikus felhasználói tömeget és infrastruktúrát az okoshálózatok kialakításában ahhoz, hogy a tényleges haszon megjelenjen nemzetgazdasági szinten, vagy a fogyasztók számára is érzékelhető legyen – mondta Huber Krisztián, az Okos Jövő Innovációs Klaszter (OJIK) társelnöke.

A szakértő az Okos Jövő Fórum 2015 konferencia kapcsán nyilatkozott az MTI-nek. A rendezvény fő témája idén az okostechnológiák alkalmazása az energetika és az okosvárosok fejlesztésének területén volt.

img_0384.jpg

Huber Krisztián az intelligens városok jellemzői között kiemelte az elektromos közlekedés, az e-autók várhatóan lavinaszerű térnyerését.

Nem science fiction, hanem normális fejlődési irány, hogy húsz éven belül az autók egyharmada villamos autó lesz.
Könnyen látható ebből a szakértő szerint, mennyire átalakulnak majd a villamos energia hálózati követelmények. Szabályzói oldalról hatékonyan ösztönözhetik az e-autók használatát egyebek mellett a buszsáv megnyitásával, kedvezményes parkolással vagy az autók áfájának csökkentésével, így az e-autó ára, illetve fenntartási költsége meg tudja közelíteni a normál autókét.

Kitért arra, hogy a szél- és a napenergia kezelése nem könnyű a villamos energia szempontjából, mivel a hálózatot minden pillanatban egyensúlyban kell tartani. Ha éppen nem süt a nap vagy nem fúj a szél, nagyon bonyolulttá válik a hálózat kiegyensúlyozott szabályozása. Akkor lehet ezt nemzetgazdasági szinten megvalósítani, ha a fogyasztókat is sikerül bevonni.

Bővebben


2015. október 10. - Milliárdokat lehet megtakarítani elektromos buszokkal

Az elektromos buszokat folyton azzal támadják, hogy ha nem a városban, akkor azon kívül szennyeznek. Pedig milliárdokat takaríthat meg velük egy város.

Bizonyos érdekcsoportok folyton azzal támadják az elektromos mobilitást, hogy a járművek töltéséhez szükséges áramot általában a városon kívül kell előállítani. Ergo, szerintük azok szerintük az erőműveken keresztül mégiscsak szennyezik a levegőt. Igen ám, de elfelejtik hozzá tenni, hogy az áram számtalan úton-módon - akár megújuló energiaforrásokból szélerőművekkel, napelemekkel és vízerőművekkel - is előállítható.

ssvillanybusz.jpg

Egy, a Volvo-csoport és a pénzügyi tanácsadó cég, a KPMG által készített kutatás arra világított rá, hogy egy város akár jelentős anyagi megtakarítást érhet el az elektromos buszok forgalomba állításával. Az elemzés olyan faktorokat is figyelembe vett, mint például a zajszint, az utazási idő, a károsanyag-kibocsátás, az energia-felhasználás, az adók vagy éppen az áram természetes erőforrásokkal történő előállítása. 

A kutatás elkészítésekor egy félmillió lakosú várost és 400 autóbuszból álló flottát vettek figyelembe. A felmérés rávilágított arra, hogy ha egy ekkora város, legalább ennyi dízel autóbuszt cserélne elektromosra, akkor 100 millió svéd koronát, vagyis átszámítva közel 3,3 milliárd forintot takarítana meg. A megtakarításhoz hozzá adódhat a légszennyezésből adódó jelenlegi költségek megszűnése is, mely 24 millió svéd korona (közel 760 millió forint) körül mozog. Ennyi elektromos busz forgalomba állítása ugyanakkor 33 ezer tonna szén-dioxidtól óvná meg a levegőt, mely megközelítőleg 3 ezer svéd háztartás károsanyag-kibocsátásnak felel meg. 

Bővebben

 

2015. október 10. - BMW i8-teszt: ez a jármű melyik bolygóról jött?

Amikor a BMW 2009-ben előállt a Vision Efficient Dynamics tanulmányautóval, mint a fenntartható fejlődés jegyében született környezetbarát sportkocsi előfutárával, mindenki elismerően biccentett, majd legbelül elkönyvelte egy látványos kiállítási tárgynak, amiből úgysem valósul semmi. Két évre rá azonban ismét jelentkeztek a németek a továbbfejlesztett verzióval, immáron i8 Concept néven, amit merészen a sorozatgyártás előtti utolsó fázisként mutattak be. 

Szinte már ez is sokkolóan hatott, de az igazán nagy durranás újabb két év elteltével érkezett, ugyanis a 2013-as Frankfurti Autószalon nyitónapján begördült a színpadra a szériaérett i8, melynek látványától minden jelenlévő újságírónak leesett álla.

Az „i” almárka bevezetésével a bajorok már évekkel korábban hitet tettek az elektromos és a hibrid autózás mellett, de arra kevesen mertek volna nagy tételben fogadni, hogy mindezt épp a márka zászlóshajójának szánt i8-cal fogják csúcsra járatni. Már csak azért sem, mert ha átpillantunk, hogy mit kínál a konkurencia a negyvenmilliós szegmensben, csupa harsány sportkocsit találunk, sokhengeres motorral, több száz lóerővel, rikító színekben és nem éppen pénztárcabarát fogyasztással.

Bővebben


2015. október 12. NGM: Gyorsul az alternatív technológiákra való áttérés

Magyarországon felgyorsul az alternatív technológiákra való áttérés - mondta Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára szerdán az M1 aktuális csatorna hírfolyamában.

elektromos-autoEmlékeztetett, hogy Magyarország az elsők között készítette el az e területre vonatkozó átfogó fejlesztési tervet. A Jedlik Ányos Tervvel az elektromobilitást kívánják előremozdítani, és ennek keretében az elkövetkező hetekben, hónapokban látványos intézkedések várhatók - mondta. 

Lenner Áron Márk nagy sikernek tartaná, ha tervezett európai kapacitásbővítése során második üzemét Magyarországon nyitná meg a Tesla autógyár. Az elektromos közlekedés technológiai élvonaláról van ugyanis szó, ami nagyon pozitív hatással lenne Magyarországra - mondta. Kiemelte: nemcsak a gyárról van szó, hanem a köré épülő értékláncokról is, a magyar kis- és közepes vállalkozásoknak is nagy lehetőség lenne, ha itt épülne meg az üzem.

Bővebben