Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 37. hét (09.07.-09.13.)

2015.09.10

2015. szeptember 07. - Nemsokára vidékre is elmerészkedhetünk villanyautóval

Idén hétmilliárd forintot fordít az állam az infrastruktúra fejlesztésére, így 150 új gyorstöltő épülhet országszerte. Átmenetileg előállhat az a fura helyzet, hogy több lesz a töltőpont, mint az elektromos autó, de a zöld rendszámmal és a tervezett kedvezményekkel ez is megváltozhat.

A kormány jóváhagyta a Jedlik Ányos Tervet és a hozzá kapcsolódó Jedlik Cselekvési Tervet is - emelte ki Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a főváros legújabb elektromos töltőállomásának átadásán, ami a Szemere utca és az Alkotmány utca sarkán épült.

teslaqq.jpeg

Varga emlékeztetett arra, hogy a széndioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételek közel 25 százalékát az elektromobilitás infrastruktúrájának kialakítására fogja felhasználni a kormány. Erre a célra az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre.

A tervek  szerint első körben 150 gyorstöltő berendezés létesül, elsősorban az autópályák mentén és a megyei jogú városokban, hogy az ország minél előbb beautózhatóvá váljon. Idén év elején az NGM tájékoztatása szerint összesen 60 nyilvános töltőpont működött az országban, zömében a fővárosban, így a vidéki utakon minden tulajdonos aggódhatott a hatótáv miatt.

Bővebben

2015. szeptember 07. - Jön az elektromos hálózat

Norvégiában 50 ezer, Németországban 26 ezer, Oroszországban néhány száz, Magyarországon pedig néhány tucat elektromos jármű van forgalomban. Elterjedésüket segíti az infrastruktúra kiépítése, amire az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre.

A szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételek közel 25 százalékát az elektromobilitás infrastruktúrájának kialakítására fogja felhasználni a kormány. Erre a célra az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, egy mindhárom magyar töltőszabványnak megfelelő elektromos töltőállomás budapesti átadásán. A tervek szerint első körben 150 villámtöltő berendezés létesül, elsősorban az autópályák mentén, valamint a megyei jogú városokban, hogy az ország minél előbb beautózhatóvá váljon az ilyen típusú járművekkel is.

Az elektromobilitás jegyében született meg a stratégiai tervdokumentum, a Jedlik Ányos-terv. A miniszter ennek első eredményei között megemlítette, hogy 2015. július 1-jével a magyar szabályozás esetében először került be a magyar jogrendbe a környezetbarát jármű fogalma. A kormány felhatalmazása alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium még idén, az őszi ülésszak során benyújtja azt a javaslatcsomagot, amely adójellegű ösztönzőkön keresztül segíti az elektromos járművekhez kötődő költségek csökkentését.

Bővebben

 

2015.szeptember 08. - Semmit sem ér az elektromos autó, ha nincs, aki kezelni tudná

A Budapesti Corvinus Egyetemen tanácskoznak a héten Európa és a világ oktatáskutatói, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) által szervezett nemzetközi konferenciára 81 országból több mint háromezren érkeztek.
Juhász Erika, a szervezőbizottság elnöke az esemény keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az Európai Oktatáskutatók Egyesületének (EERA) és az Oktatáskutatók Világszövetségének (WERA) közös tanácskozásán mintegy 4600 előadás várja a kutatókat, köztük különböző workshopok, panelbeszélgetések és interaktív előadások. Hozzátette: reményeik szerint a hétfőtől péntekig tartó rendezvény lehetőséget teremt friss tudományos ötletek kidolgozására, valamint új nemzetközi kutatási, oktatásfejlesztési projektek elindítására is.

elekr.jpg

Theo Wubbels, az EERA elnöke arról beszélt, hogy miközben az Európai Unió számos fontos, többek között a környezetvédelmet és a fenntartható társadalmat érintő problémára kizárólag technológiai megoldást kíván keresni, a több ezer kutatót képviselő szervezet elsősorban oktatási kérdésként tekint ezekre. „Semmit sem ér az elektromos autó, ha nincs, aki kezelni tudná” – fogalmazott, kiemelve, hogy a környezetvédelem oktatási oldalát a tanácskozás több előadása is vizsgálja.

Bővebben

 


2015.szeptember 09. - 2020-ra 25 ezer elektromos autó is közlekedhet a szlovák utakon

Az elektromobilitásról és annak nemzetgazdasági hatásairól szóló stratégia azzal számol, hogy az elkövetkezendő öt évben, 2020ig 10 és 25 ezer közöttire tehető majd az ún. plug-in hibrid meghajtású elektromobilok száma Szlovákiában. Ausztriában 2020-ra 250 ezer, Németországban egymillió elektromos autóval számolnak.

szlovakqq.jpg

A stratégiában leszögezik, hogy az elektromobilitás jelentősége a világban egyre nő. Több gazdaságban már kialakították az alternatív meghajtás nemzetpolitikáját, pilot projekteket valósítanak meg, illetve integrálják az elektromos járműveket a közlekedési rendszerekbe. "Szlovákia e téren nemcsak a világ vezető gazdaságai, de a környező államok mögött is elmarad" - jegyzik meg.

A tárca emlékeztet arra, hogy az elektromobilitás jelentősége közvetett módon részét képezi a jelenlegi kormányprogramnak is, mégpedig azzal, hogy a kormány nagy hangsúlyt kíván(t) fektetni az hosszú távon fenntartható mobilitásra. Az EU szintjén történő intézményesítésének jelentőségét mutatja az alternatív üzemanyagok felhasználásáról szóló európai irányelv is.

Az elektromobilitás a jelentés szerint nemcsak az autóipar, de a nemzetgazdaság más ágazatai számára is rendkívül fontos. "Az elektromos autók feltöltésére használt elektromos áramot túlnyomórészt az energiafelhasználási görbe alacsony szintjének óráiban vennék igénybe, ami az elektromos energiaforrások, az átviteli és disztribúciós rendszerek hatékonyabb felhasználását jelentenék" - fogalmaz a jelentés.

Bővebben

 

2015.szeptember 09. - Karnyújtásnyira van az ötperces autótöltés?

Nem kevesebbet ígér egy kis izraeli high-tech vállalkozás, mint azt, hogy jövőre kirukkol az elektromos autók akkumulátorát öt perc alatt feltöltő technológiájával. Az ígéret azért is meglepő, mivel az akkuipar már dollár milliárdokat feccölt az aksifeltöltések idejének lerövidítésére, de nagy áttörést még nem sikerült elérni.

Az izraeli StoreDot elnöke, Doron Myesdorf azonban nemrég a Microsoft ThinkNext című, Tel Avivban rendezett ötletbörzéjén ismét megerősítette: 2016 tavaszán kihoznak majd egy olyan elektromos autót, amelynek teljesen lemerült telepeit 5 perc alatt csurig feltöltik, és azzal egy vágtára 480 kilométert lehet majd megtenni.

otpercestoltes.jpg

A StoreDot neve nem ismeretlen a nemzetközi akkuipar berkeiben. A cég korábban már a mobiltelefónia terepén tett a mostanihoz hasonló vállalást. E téren ugyancsak jövőre ígéri a szupergyors, méghozzá a 30 másodperc alatt feltölthető mobilok prototípusát.

E két fejlesztési terület, a mobil telefon és az elektromos autó feltöltési technológiája egyazon elven alapszik, csak a méretekben van különbség – tűnik ki a fejlesztés állásáról tudósító The Times of Israel beszámolójából. Ebből kiderül, hogy a StoreDot a hagyományos megoldásoktól merőben eltérő nanotechnológiát használ a cég által nanopontoknak nevezett organikus peptidmolekulákkal. E bio-organikus anyagokat – amelyek nagy mennyiségű energiát tárolnak és bocsátanak ki – energiatároló, úgynevezett nanocsővekben helyezik el. A mobiltelefon már néhány ilyen „nanoponttal” is kevesebb, mint egy perc alatt feltöltődik. Hétezer ilyen pont esetében a rendszer már elegendő szuflátot biztosít egy e-autó mozgatásához.

Bővebben

 

2015.szeptember 11. - A legfontosabb dolgon javítottak a Nissan Leafen

Az új akkumulátor negyedével növelte meg a japán villanyautó hatótávolságát. Kétségtelen, hogy az elektromos autóké a jövő, a technológia igazi elterjedésének jelenleg gátat szab a magas ár és a benzinesekhez képest korlátozott hatótáv. Utóbbin javítottak most a Nissan szakemberei, hiszen a 2016-os modellévű Leaf jóval nagyobb hatótávval rendelkezik, mint a korábbiak.

leaf_qq.jpg

Mindez a nagyobb, 30 kilowattórás akkumulátornak köszönhető, amivel már 250 kilométert tud megtenni az autó egyetlen töltéssel ideális körülmények között. A Leafbe épített lítium-ionos akkumulátor mérete nem változott, viszont 21 kilóval nehezebb a korábbinál. A Nissan az akkumulátorokra 8 év vagy 100 ezer kilométer garanciát vállal. A gyorstöltést is támogató új Leaf decembertől kerül a szalonokba.


Bővebben