Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 26. hét (06.22.-06.-28.)

2015.06.24

2015. június 22. - Napirenden az e-autók ügye

Ma még kevés az elektromos autó Magyarországon, de a kormány lendületet adna az elterjedésüknek, az ösztönzők között vizsgálja az áfakedvezményt is. A jogszabályi alapok még idén megszülethetnek, és az infrastruktúra kiépítése is megkezdődik ebben az évben.

bbb.jpg

Jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra, amely előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó. Ezt a gordiuszi csomót kellene valakinek mielőbb átvágnia ahhoz, hogy megmozduljon a piac – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az infrastruktúra fejlesztésének vagy együtt kellene haladnia a piaccal, vagy meg kellene előznie annak működését. Erdélyi szerint a hálózat kiépítésében az államnak szerepet kellene vállalnia például oly módon, hogy a közúti infrastruktúra mentén (például a parkolókban) töltőállomásokat alakítana ki, miközben a piac szereplői (töltőállomás, áruházak) is bekapcsolódnának ebbe a fejlesztésbe.

Bővebben


2015. június 23. - Elektromosrobogó-kölcsönzőt tesztel Páris

A június 30-tól működő Cityscoot hálózatot, amelyben hetven motor vehető majd igénybe, egy magáncég üzemelteti a fővárosi önkormányzat támogatásával. Az Auolibbel és a Vélibbel ellentétben a robogóknak nem lesz szükségük kölcsönzőhelyekre, a járművek bárhol a városban leállíthatók, illetve felvehetők. 

bbbrobogo.jpg

A rendszer egy mobiltelefonos alkalmazás segítségével működik. A felhasználó ezen megkeresheti a hozzá legközelebb található motort, és azt lefoglalhatja. A beindításhoz csak egy kódra van szükség, amelyet SMS-ben kap meg a felhasználó, s azt a robogó digitális felületén kell beütnie. 

Amennyiben a négyhónapos próbaüzem sikerrel zárul, a szolgáltatás 2016 januártól indul be, ezer motorral. 

Bővebben

 

2015. június 23. - Zöld taxiban még az utas is másként viselkedik

A budapestiek már másfél éve utazhatnak környezetbarát, elektromos taxikkal, az ország legelső zöldflottáját pedig nemrégiben Delfin díjjal jutalmazta a Telekom. A hét éve alapított díjat olyan cégek kaphatják meg, amelyek tevékenységük során a fenntarthatóságot részesítik előnyben. Horváth Csaba ügyvezető igazgató azt mondja, környezettudatosságra akarták sarkallni a piacon lévő kollégákat, és nemcsak őket, hanem a többi vállalkozót meg természetesen a városlakókat is.

ingyentaxi_lead.jpg

A taxistársadalom eleinte kissé őrültnek tartotta a Zöldflotta ötletét, ez a szemlélet azonban mostanra szép lassan megváltozott. Mintegy 50 darab földgázos autóval kezdték, aztán csatlakozott több alvállalkozó is, akik felismerték a zöldtaxik létjogosultságát és előnyét. A cég flottájában ma már csaknem száz CNG gázos és három elektromos taxi van, a tapasztalat pedig az, hogy utazóközönségnek tetszenek ezek a járművek, sőt, sok utas már külön kéri is az elektromos autót, ha van a közelben.

Bővebben

 

2015 június 25. - Széles gumi helyett a keskeny lesz divat?

Az autógyártók folyamatosan fejlesztik hibrid- és elektromos hajtásrendszereiket, melyek a korábbiaktól eltérő gumiabroncsokat is igényelnek. A Continental - mint az egyetlen olyan gumigyártó, mely cégcsoportjában, hajtás- fék- és kormányrendszereket fejlesztő részleg is megtalálható - úttörő szerepet játszik az új típusú gumiabroncsok terén, melyről Menkó Illés nyilatkozott a Portfoliónak. 

<b>A személyautók esetében a hibrid és elektromos járművek abroncsai mennyiben térnek el a jelenlegiektől?</b>

Itt is több irány van, hogy csökkentsük a gördülési ellenállást, mert a gumiabroncs a gépjármű összellenállásában 20-21%-ot képvisel. Ha ezt akár csak 1-2%-kal tudjuk csökkenteni, akkor az elektromos autó hatótávolsága jóval nagyobb lehet. Most még viszonylag alacsony az elektromos töltőállomások sűrűsége, de éveken belül ez is változni fog, illetve a technológia is jelentősen meg fog változni. Jelen pillanatban két irányba fejlesztjük ezeket a dolgokat. Az egyik irány az, hogy megnöveljük az abroncsok átmérőjét. A hibridautók abroncsai keskenyek, viszont az átmérőjük esetenként nagyobb, mint a benzines/dízel autóké. Ez azért van, mert nagyobb átmérőnél a deformáció teljesen máshogy alakul, és ezzel tudunk kisebb gördülési ellenállást elérni. A másik irány a szerkezeti átalakítás. A kezdeti, alacsony gördülési ellenállású abroncsoknál magát az alapanyagot változtattuk meg egy normál abroncshoz képest oly módon, hogy a futófelület alapanyagát felkeményítettük. 

bbbconti.jpg

Ez azt is eredményezte, hogy az autónak az irányíthatósága bizonyos körülmények között romlott. A fizikát itt sem tudjuk kikerülni, ha a gumiabroncs futófelülete nem veszi fel az út felületét megfelelő mértékben, akkor éppen rosszabb lesz az irányíthatósága, hosszabb lesz a fékút, és egyéb paraméterek is meg fognak változni. Ezért ez az irány nem volt túl elterjedt és hosszú életű. Ma már teljesen más irányba megy a fejlesztés, azt mondjuk, hogy tegyünk speciális műanyag betéteket az abroncsba, alakítsuk át azokat a részeket, amelyek menet közben deformálódnak, hogy minél kisebb mértékben deformálódjanak, és ezt az átalakítást vigyük véghez úgy, hogy ne romoljon sem a biztonságérzete, sem a komfortérzete a vezetőnek. Ez viszonylag nehéz. Maga a gördülési ellenállás az abroncs deformációjából adódik. Ha tudjuk csökkenteni a deformációt, úgy, hogy ennek nincsenek negatív következményei például a komfortra vagy a biztonságra, akkor elértük a célunkat.

Bővebben

 

2015. június 26. - Használt villanyautók a piacon. Mi mennyi?

Bár az a bizonyos Jedlik Ányos-terv, amiben a magyar kormány végre-valahára kinyilvánítaná stratégiai elképzeléseit a hazai elektromos mobilitás fejlesztéséről, még mindig csak készül, azért szépen lassan csak szaporodnak a villanyautók a hazai utakon. Vannak pionír szellemű autóvásárlók, akik mindenáron mihamarabb ki akarják próbálni a jövőt, vannak taxisok, akik rájöttek, hogy a magyar utcai töltőkről "tankolva" egyelőre nulla forintos üzemanyagköltség jót tesz a biznisznek - és már vannak kereskedők is, akik a használtpiacon kínálnak igazi, nagy, erős elektromos autókat.

bbbvez.jpg

A netes keresőkön elektromos autókra szűrve a 3-4 millió forint alatti szegmens még mindig a pár lóerős, nem igazán autószámba vehető fagylaltoskocsikból és mopedhelyettesítőkből áll, valamint akad egy-két képviselője a korai francia villanyautóknak (Peugeot 106, Renault Kangoo, Citroen Saxo), jellemzően "felújításra szoruló" nikkel-kadmium vagy ólom-sav akkucsomaggal, esetleg akku nélkül.

Bővebben


2015. június 28. - Megjelenik a magyar jogban az elektromos autó

Egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki nem bocsátó, azaz "nulla emissziós" gépkocsi. Eddig csak a csendes és a kis légszennyezésű gépkocsi fogalmát ismerte a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló, 1990-ben hozott rendelet.

Az új fogalom szerint az elektromos gépkocsi lehet tisztán elektromos meghajtású, amely csak akkumulátorral rendelkezik, illetve külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi. Ez utóbbi tartalmaz egy belső égésű motort, továbbá akkumulátort is, amelyet külső forrásból is tölteni lehet.

A hibrid elektromos gépkocsi hatótávolsága elektromos üzemben legalább 15 kilométer kell, hogy legyen, míg a növelt hatótávolságú hibrid gépkocsié - csak akkumulátorral - legalább 50 kilométer.

Bővebben

 

2015. június 28. - Hibrid lesz a Veyron utódja

A Volkswagen-konszern vezetője Martin Winterkorn először adott konkrét és hivatalos infókat a Bugatti Veyron utódjáról. Ennek nyomán megerősítés nyert, hogy a márka következő szuperautója hibrid meghajtást kap. Várhatóan ugyanaz a W16-os szív dobog majd ebben a kocsiban is, mint a Veyronban, ám elektromos turbóval szerelik és 1500 lóerős teljesítményre lesz képes.

A jármű jelenleg a korai tesztfázisban van, a célkitűzés az, hogy 2016-ban már be is mutassák. A modell ugyanazokat az erényeket kell hordozza majd, mint a 450 darabos sorozatban legyártott Veyron; a leggyorsabb közúti autóként kell megjelennie. 

bbbbugati.jpg

Az Autocar lap szerint öt különféle prototípust tesztelnek, különféle hajtáskombinációkkal. Mindegyik a Veyron hajtásán alapul, azonban mindegyikben más-más megoldásokkal kísérleteznek. A jelentősen átalakított hajtáslánc mindenképpen kap valamiféle elektromos támogatást, középmotoros marad, összkerékhajtású lesz és hétfokozatú duplakuplungos váltóval érkezik. 

Bővebben

 

2015. június 28. - Indulnak az e-teherautók az európai tesztpályákon

Az elektromos közlekedés, ha nem is túl gyorsan, de hódít a világon. Elsősorban az elektromos személyautózásban látványos a fejlődés, de születnek a projektek a városi buszközlekedés, s újabban a teherautós szállítás kizöldítésében is.

Jóllehet ez ügyben még csupán néhány kísérleti fejlesztésnél tartanak egy-két országban, a dolog azonban egyáltalán nem a fantázia világa. A teherautók elektromos meghajtásával foglalkoznak ismert vállalatok. Mint korábban beszámoltunk róla, a svájci E-Force One például a német Meyer Logistikkal szövetkezett villamos teherautók építésére. Ezek a járművek azonban drágábbak a hagyományos teherautóknál, különösen az akkumulátoruk kerül a többszörösébe. Ráadásul háromszáz kilométer megtételére képesek, a feltöltésükhöz pedig legalább hat órára van szükség.

bbbtroliteher.jpg

Léteznek azonban ezektől eltérő elképzelések is. Olyan teherautókat és autópályákat képzeltek el a fejlesztők, amelyeken a szállító járművek - akár a villamosok, vagy a trolibuszok - felső vezetékről kapnák a villamos áramot. Ott, ahol kiépített pálya működik így haladnának a teherautók, s ott, ahol elfogy a felső vezeték, hagyományos meghajtásra kapcsolnának át a járművek.

Bővebben