Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2015. 16. hét (04.13.-04.-19.)

2015.04.16

2015. április 13. - Jön a világ legkönnyebb elektromos gördeszkája

Egyre több alternatíva közül választhatnak mindazok, akik az autó és a tömegközlekedés helyett valami mással szeretnék letudni a mindennapi városi közlekedést – és ezért hajlandóak egy picit mélyebben is a zsebükbe nyúlni.

Kisebb távok leküzdésére – ha nem akarunk benzinre költeni – jó választás lehet egy elektromos kerékpár vagy egy elektromos robogó, amennyiben a hagyományos kerékpár valami miatt nem felel meg – mert mondjuk nem akarunk leizzadva beesni a munkahelyünkre. Néhányan a görkorcsolyát vagy gördeszkát is életképes alternatívának tartják nagyvárosi közlekedésre, mások pedig a roller formájában találták meg a megoldást a rövidebb távok leküzdésére.

villanydeszka1.jpg

Az elektromos gördeszka csúcssebessége majdnem 21 km/h, ami ebben a kategóriában bőségesen elég. A hatótávot egyébként a sebesség mellett egyéb dolgok is befolyásolják: mennyi és mekkora emelkedőt kell leküzdeni, illetve az sem mindegy, milyen nehéz az illető, aki a Boltot használja. A fedélzeten helyet foglaló lítium-polimer akkumulátor 60-90 perc alatt tölthető fel teljesen, de akár külső akkumulátorként is funkcionálhat, hála az alul elhelyezett USB portnak: az energiaforrással akár 20x is feltölthető egy iPhone.

villanydeszka2.jpg

A bolt világítással is fel van vértezve, akkumulátorának töltése pedig akár autós szivargyújtós töltőről is megoldható, így akár autó mellett, kiegészítő megoldásként is bevethető. Persze a napi mozgást – egészségünk védelme érdekében – semmiképpen sem szabad teljes mértékben kiváltani.

Bővebben: http://ipon.hu/hir/jon_a_vilag_legkonnyebb_elektromos_gordeszkaja/33235

 

2015. április 13. - Mikor jönnek már az önjáró autók?

Németországot leszámítva mindenhol unalmasan lassúra korlátozott, a kocsik képességeihez képest zsibbasztóan lassan múló kilométerek unalma a sztrádán. Reggeli dugók a városok bevezető útjain, az idegtépő araszolás két piros lámpa között. 

Parkolóházakba kiállás és beállás rutinja, helykeresés a mínusz első, második, ötödik szinten, majd baktatás a sötét rámpákon a kipufogófüstben vissza a kocsihoz a jeggyel a kezünkben. Ezek azok az időpazarló autós kényszerhelyzetek a fejlett világ autósainak napi rutinjában, melyek alól a közeli jövőben felszabadulást ígér az autóipar. 

onvez.jpg

Autonóm vezetés - ez most az autógyártóktól és háttéripari fejlesztőktől legsűrűbben hallott buzzword. És utóbbiak a fontosabbak, náluk zajlik a leginkább érdemi munka. Bár minden fontosabb innovációt az autómárkák szoktak "eladni" a közönségnek, valójában a legtöbb esetben egy-egy független cég (Continental, Valeo, Delphi, Bosch, Hella, Denso, stb.) újdonságát láthatjuk annak a márkának az emblémája alatt, amelyik a legtöbbet kínálta az autóipari újdonságért. Ez először rendszerint valamelyik prémium gyártó valamelyik új autója, majd szép lassacskán leszivárog az újdonság a legolcsóbb tömegmodellekig.

Nem lesz ez másképp az autonóm, önmagukat vezetni képes kocsikkal sem. A különbség annyi, hogy ez a fejlesztés nem egyetlen új egység vagy szoftver megalkotása, hanem a részben már meglevő vezetéstámogató rendszerek összevonása egy nagy egésszé. Hiszen van pár ma futó autó, ami már elvileg akár képes is lehetne önmaga vezetésére.

onvez2.jpg

A Mercedes, a Volkswagen-csoport egyes autóiban már ma egyszerre találhatjuk meg a követőradaros tempomatot, a ráfutás-gátló automatikus fékezőrendszert, a sávban tartó automatikát, az autópályákat, autóutakat, lakott területeket térkép-adatbázis alapján megkülönböztető navigációs rendszert és a táblafelismerő rendszert. 

Bővebben: http://www.vezess.hu/magazin/autonom_onjaro_autok_2015/59843/


2015. április 13. - Toyota i-Road: autó, vagy megy valahová?

Valahol a robogó és a kisautó közötti holtsávban mutatták be a Genfi Autószalonon a Toyota különös elektromos járművét. Nem hittük volna, de elkezdték használni.

Miközben rendes kormánya és ablaktörlője van, összesen 300 kilós és kétüléses a Toyota i-Road. Három keréken gördül, számítógép által vezérelten kanyarban úgy dől, mint egy kerékpár. Első kerekeit hajtják meg a két (!) kilowattos elektromos motorok, akkumulátora lítium-ionos, mint mondjuk egy mobiltelefonnak. Három óra alatt lehet teljesen feltölteni. Végsebessége 45 km/h, legfeljebb 50 kilométer tud megtenni – nagy jövőt nem jósoltak neki a szaklapok, mikor lassan két éve bemutatták.

toyota.jpg

Ehhez képest, mint képgalériánkban látható, az i-Roadot már gyűjtőállomáson töltik Tokió Jurakucso nevű városrészében. A Toyota a Park24Co. céggel együtt április 10-én indította útjára közautó programját, amelyben bárki kibérelheti az i-Roadot; a szeptemberig tartó tesztidőszakban a jármű használati díja tizenöt percenként 412 jen (kb. 970 Ft).

Bővebben: http://www.hirado.hu/2015/04/13/toyota-i-road-auto-vagy-megy-valahova/


2015 április 13. - Extra parkolóhelyeket kapnak a villanyautók Dubaiban

Dubaiban hamarosan extra parkolóhelyekkel találkozhatnak az autósok a benzinkutakon, bevásárlóközpontokban, repülőtereken, amelyek a villanyautósokra várnak. A hagyományos autók elől elzárt, zöld színűre festett parkolóhelyeken tölteni is lehet majd.

Bővebben: http://www.aviationpros.com/news/11917850/reserved-parking-slots-for-electric-cars


2015. április 16. - Elektromos, vagy dízel?

Az elektromos Kia Soul sok extrájával, tízmillió forint alatti árával és főleg hét évig vagy 150 ezer kilométerig érvényes gyári garanciájával megint közelebb hozta azt az időt, amikor már teljesen komolyan fel kell, hogy merüljön autóvásárlás előtt alternatívaként a villanyautó. Mivel nem is olyan rég fordult meg nálunk egy dízel Soul is, számolgattam egy kicsit: a sokkal olcsóbban üzemeltethető, de drágábban megvehető elektromos Kia vajon mikorra lenne képes ledolgozni bő két és félmilliós árhátrányát egy hasonlóan felszerelt dízellel szemben? 

villanykia.jpg

Egy hét alatt a szokásos bő 500 kilométert sikerült beraknom a Soulba. Az igaz, hogy nem kellett messzire mennem, de az ingázás, a fővárosi közlekedés és még a hosszabb-rövidebb sztrádás utak sem követeltek semmilyen kompromisszumot. A hétközbeni jövés-menést, gyerekhurcolást pont ugyanúgy végeztem, mint máskor, csak sokkal nagyobb csend kísért útjaimon és persze állandóan nyitogattam a csomagtartót és dugdostam a kábelt a konnektorba. Viszont egyszer sem lett büdös a kezem a benzinkútnál.

A legnagyobb kihívást egy oda-vissza hatótávon felüli kilométerrel járó családi kirándulás jelentette, de még ezt is sikerült megoldani. Budapest tágabb vonzáskörzetében élő, a fővárosba gyakran járó apuka, egy kisvárosba dolgozni járó anyuka, másik településre iskolába járó két gyerek: a mi családunk számára ideális második autó lenne egy ilyen Soul EV. No persze magyar viszonyok közepette teljesen irreális egy ilyen drága kocsi második autónak, de ez nem a Kia hibája, hanem az elmúlt 40+25 évé.

Bővebben: http://www.vezess.hu/magazin/elektromos_dizel_kia_soul_autoteszt/60025/