Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 49. hét (12.01.-12.07.)

2014.12.04

2014. december 1. - Nagy villanyautó teszt

 

Három, nagyjából hasonló méretű, hasonló hatótávolságú, hasonló használatra tervezett elektromos autó is megjelent a közelmúltban a magyar piacon. Alsó-középkategóriás kocsik, amikkel egy átlagos család mobilitási igényei kielégíthetők - feltéve, hogy ez a család kész és képes vállalni az elektromos autózás legnagyobb kompromisszumát, az egy töltéssel megtehető korlátozott távolságot. De mennyi is ez a hatótáv valójában? Erre kerestük a választ összehasonlító tesztünkben, Budapesten, novemberben, igazi forgalomban, a lehető legobjektívebb körülmények között. 

 

vezess.jpg

Hogy megtudjuk, melyik a legtutibb villanyautó a valódi, hétköznapi használatban, valódi, hétköznapi használati körülmények között teszteltük őket. Nem akartunk repülőtéri kifutón száguldozni oda-vissza, sem autópályán, behajtott tükrökkel, öt barra fújt gumikkal, fűtés nélkül 70-nel gurulva hatótávolsági rekordokat beállítani. Egy keddi napon, a budapesti forgalomban autóztunk, váltott sofőrökkel, váltott sorrendben, normál tempóban, a forgalomhoz igazodva, néha persze a zöldre váltó lámpánál kiélvezve a nagy indítónyomatékú villanymotorokat. A kocsik természetes élőhelyének számító nagyvárosból csak az M0-ig merészkedtünk ki, de odáig simán, mert a 130 km/h feletti végsebességű elektromos autókkal azért nem a valóságtól elrugaszkodott dolog néha kimenni a körgyűrűre (magyar viszonylatban félkör, persze).

Nem babráltunk az ECO gombokkal, nem trükköztünk a fűtésen való spórolással sem. Egy 9-12 milliós kocsitól elvárható a bolondbiztosság 2014-ben, tehát beültünk, megnyomtuk a start-gombot, a klímát 22 fokra állítottuk és AUTO állásban üzemeltettük, oldja meg magától a technika a hatékonysági optimalizálást.

tolto.jpg

A Montevideo utcából, Észak-Budáról indultunk, az éjszaka teljesen feltöltött autókkal, a konnektorból frissiben kihúzott töltőkkel. Átmentünk az Árpád hídon, végig a Hungárián a Lurdy-házig, mellyel szemben a nemrég felszámolt Shell-kút romjainál fényképezkedtünk. Innen a Lágymányosi, pardon, Rákóczi hídon, majd az Egérúton kimentünk Budaörsre, a Nissan tesztautó-átadó központjáig. Ezután jött az M7, majd az M0, melyről Vecsésnél fordultunk vissza a belváros felé, miután megálltunk egy képre a BMW főhadiszállásánál is. A terv az volt, hogy a Porsche Hungaria Fáy utcai központjánál fotózunk még egyet, majd kb. 115 km-rel az indulás után visszaérünk a szerkesztőséghez a Montevideóba, kiadónk, a Centrál Médiacsoport épületéhez, ahol aztán addig körözünk, amíg le nem merülnek végképp az akkuk. 

Persze ember tervez, az elektronok végeznek: csak egy kocsi tudott végül visszatérni a bázisra, kettő sokkal hamarabb feladta a harcot.

Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/csoportteszt_bmw_i3_vw_golf_nissan_leaf_2014/56859/

 

2014. december 1. - Töltse autóját villanyoszlopnál

 
Az elektromos autók egyik hátránya az, hogy az utak mentén nincs elég töltőállomás. Szerencsére már látszik a fény az alagút végén. Az Ubitricity nevű német startup alapítóinak az a zseniális ötlete támadt, hogy a villanyoszlopokra konnektorokat szereljenek. Berlinben már négy kandelábert alakítottak át úgy, hogy töltőállomásként is tudnak üzemelni. A mintaprojektet a német főváros egyik legnagyobb áramszolgáltatója támogatja. A technikai újítás lényege maga a töltőkábel, amelybe beleépítettek egy mérőberendezést. A konnektor nagyon egyszerű. Az autós hozza a megfelelő fedezettel rendelkező saját töltőkábelét, és feltölti vele járművét.
 
 
 

kia_jpg_1.jpg

 
Az a gond, ugye, hogy az elektromos autók is mennek mindenfelé, és az lenne a jó, ha ott lehetne feltölteni őket, ahol éppen parkolnak – magyarázza a cég alapítója, Frank Pawlitschek. – Annak azonban semmi értelme nem lenne, ha minden ponton kiépítenének egy költséges rendszert, hogy ellenőrizni tudják, mennyi áramot vételezett egy éppen arra járó autós. 
 
A mi elképzelésünk az, hogy mindenkinek lenne egy saját technológiai eszköze, amellyel annyit áramot “tankolhatna”, amennyit csak akar, mert a szolgáltatói szerződés magára a kábelre vonatkozna.
 
 
 

2014. december 02. - Cél az elektromos töltőállomások kiépítése

 
A kormány célja, hogy Magyarország legyen az első uniós tagállam, amely rendelkezik az EU elektromobilitásra vonatkozó irányelv nemzeti végrehajtási tervével – jelentette Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta a Jedlik Ányos tervről rendezett konferencián.
 
A Jedlik Ányos terv az Európai Unió vonatkozó irányelvének hazai végrehajtó rendelkezése lesz. Az emiatt szükséges jogszabály módosítások több tárcát érintenek majd - jegyezte meg. A tagállamoknak 2016 végéig kell az uniós irányelv alapján végrehajtási terveket elkészíteniük, de Magyarország akár már jövőre végezhet ezzel ezért megkezdődtek az egyeztetések. A terv az, hogy jövő év végére minden támogatási elemét el tudják kezdeni a tervnek, az államtitkár példaként említette az adókedvezményeket és a támogatási rendszerek beindítását. Glattfelder elmondta, hogy jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt van a tervezet, mivel az számos jogszabályváltozással jár.
 
A legfontosabb célkitűzés a infrastruktúra fejlesztésének jogi biztosítása, vagyis az elektromos töltőhálózat kialakítása. Ennek részeként kötelezővé tennék egyes piaci szereplők számára, hogy környezetükben létrehozzanak ilyen töltőállomásokat. Ezeket között említette a parkolókat és hipermarketeket. Az önkormányzatok, iskolák, egyetemek állami támogatást kapnának, míg a kormány a széndioxid kvótákból finanszírozná az állam a gerinc és közúthálózatoknál a töltőállamások kiépítését.
 
 
 

2014. december 02.- Az olajlobbi nem tart az elektromos autók elterjedésétől

 
Legfeljebb csak megmosolyogják az OPEC-tagok az elektromos (e-)autót, az előrejelzések szerint 2040-ben 97-ről még csak 92 százalék lesz a belső égésű motorral hajtott kocsik részaránya az utakon. Természetes, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Nemzetközi Szervezetének nem érdeke az elektromos mobilitás fejlesztése/támogatása.
 
Ráadásul azért se kell aggódniuk az OPEC-tagállamoknak, mert a 8 százalékos részarányra jósolt alternatív üzemanyagok között ott találjuk a földgázt is, ami szintén tőlük származik. Annyi változás lesz az üzemanyag-mixben, hogy a benzin-részarány 82-ről 71 százalékra csökken, a dízel pedig 14-ről 21-re nő.
 
Az akkumulátoros-elektromos autó a magasabb költségek és a kis hatótávolság okán sem játszik majd jelentősebb szerepet (belátható időn belül), egyedül az Európai Unióban lehet majd számottevő a részarányuk, de ott is inkább csak a hibiridek terjednek – ezt a térhódítást az OPEC-szempontjából bőven ellensúlyozza a fejlődő országokban várható fogyasztás-növekedés. A tüzelőanyag-cellás elektromos autók terjedése még az akkumulátoros-elektromos autóknál is lassabb lesz, hiszen itt még ritkább a kúthálózat és még magasabbak a bekerülési költségek.
 
 
 

2014. december 03. - Rossz hír az autósoknak: ezt tervezi a kormány

 
Ingyenes parkolással és autópálya-használattal, valamint áfakedvezménnyel segítené a villanyautók terjedését a kormány. Jövőre a saját flottájában is megjelenhetnek az elektromos modellek.
 
Jelenleg Magyarországon nagyságrendileg száz villanyautó van, terjedésüket nemcsak a normál modellekhez képesti magasabb áruk, de a kiépítetlen töltőhálózat is gátolja. A kormány azonban azt tervezi, hogy változtat a helyzeten. Jogszabályi módosítás és pénzügyi támogatás is szükséges ahhoz, hogy a fejlett országokhoz hasonlóan nálunk is beinduljon az elektromos autók terjedése. Állítólag mindkettő meglesz. A tervek szerint Győrtől Nyíregyházáig, Budapesttől egészen Szegedig lehet majd eljutni elektromos járművekkel 2020-ig. 
 

jedlikanyos.jpg

 
Ennek érdekében a Jedlik Ányos Klaszter által létrehozott, konferencia is iparági összefogást sürgetett. A kedden, Budapesten tartott "Nemzeti innováció a hazai e-mobilitásban" című konferenciára mintegy 200 államigazgatási, gazdasági, oktatási és kutatási szereplő volt kíváncsi. Az előadássorozat háttéranyagából (Jedlik Ányos terv) kiderül, hogy mi szükséges a változáshoz, és mit tervez a kormány.
 
Az elektromos töltőállomások telepítésre jelenleg nincs jogi szabályozás, ezért esetenként akár nyolc hónap is lehet az engedélyeztetés folyamata. Jelenleg kizárólag a kereskedelmi engedéllyel rendelkező vállalatok értékesíthetnek villamos energiát, mely gátolja, hogy üzleti megfontolásból üzemeltessen valaki töltőberendezést. A felhasználók otthon sem tölthetik járműveiket, mert az olcsó, vezérelt (éjszakai) áramot csak 8 órán keresztül biztosítja a szolgáltató, viszont esetenként 9-10 óráig is szükséges lehet. Vagyis változtatni kell!