Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 44. hét (10.27.-11.02.)

2014.10.29

2014. október 27. - Menekülnek a Teslából az autógyárak

Két egymást követő napon két különböző autógyártó jelentette be, hogy megszabadul a Tesla Motorsban birtokolt üzletrészétől. A Mercedeseket gyártó Daimler még 2009 májusában vásárolt részesedést a Teslából, azóta a két cég olyan projekteken dolgozott közösen, mint például az elektromos B osztály.  Az elektromos fortwo első generációjának akkumulátorai szintén a kaliforniai cégtől érkeztek.

 

teslamasik.jpeg

Noha a Daimler az üzletrészétől megszabadult, az együttműködés folytatódik a két gyártó között, a B osztály hajtásláncát továbbra is a Tesla szállítja. A Daimler az üzletrésszel 780 millió dolláros (190 milliárd forint) bevételre tett szert, a befektetőket azonban meglepte a lépéssel. Egy nappal a Daimler után a Toyota is eladta a Teslában birtkokolt részesedését, az együttműködés 2010-ben kezdődött a két cég között.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/cegauto/20141027-menekulnek-az-autogyartok-a-teslabol.html

 

2014. október 27. - A Porsche és az Audi is elektromos autót fejleszt

A német Manager Magazine-nak adott cikke szerint a Porsche, a Mercedes és az Audi is elektromos autón dolgozik válaszul a Tesla Model S-ére. A Porsche elnöke, Matthias Müller azt nyilatkozta, hogy a cég egy teljesen elektromos autón dolgozik, ami az általuk kifejlesztett Modular Standard Platformra (MSB) épül, és hasonlóan néz ki, mint a Panamera, a már gyártásban lévő hibrid-elektromos autó.

A kocsiban „fejlett akkumulátor lesz, ami teljesítményben és hatótávolságban is összemérhető a Model S-sel” – írja az Autocar UK. A Porsche célja, hogy az autó menetsúlya kisebb legyen, mint a Tesla Model S 2100 kilogrammja. A kocsi viszont nem jelenik meg leghamarabb 2018 előtt.

A Mercedeshez közel álló formások is elismerték, hogy a vetélytársuk a Tesla, viszont ők sem kapkodják el a dolgokat: a teljesen elektromos szedán nem készül el 2021 előtt. A Gas2 blog szerint a gyártó akkumulátora egyelőre túl nagy, egyetlen modelljükbe sem fér bele.

Bővebben: http://index.hu/tech/2014/10/27/a_porsche_es_az_audi_is_elektromos_autot_fejleszt/

 

2014. október 29. - Elektromos taxikkal is csökkenthető a légszennyezés

Elektromos töltőállomásokkal, ha még tömegesen nem is, de egyre több helyen találkozhatunk az országban. Például a budapesti Váci úton közlekedők számára valószínűleg teljesen megszokott látvány, ha az Elmű-székház előtt töltőre kapcsolt autókat látnak. A főváros több forgalmasabb pontján vannak e-töltőállomások, és már néhány nagyobb bevásárlóközpontban – így a Westendben és a Mammutban is – lehetőség van arra, hogy vásárlás közben áramforrásra kapcsolják a villanyautókat.

Most már az e-taxisok két fuvar között Óbudán, a Graphisoft Parkban is „tankolhatnak". A Graphisoft Park és a Budapest Taxi közös beruházása nagyjából 15 millió forintba került. Az e-autók és taxik villámtöltésére alkalmas töltőoszlop átadásán a nemzetgazdasági tárca államtitkára elmondta: az Európai Parlament és Tanács ebben a hónapban véglegesíti azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv. Glattfelder Béla hozzátette: az új irányelv arra kötelezi az uniós országokat, hogy az Óbudán átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel.

e-taxi-650x433-.jpg

Az államtitkár szerint az új irányelv azt az állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, illetve azért nem vásárolnak ilyen járműveket az emberek, mert azokat nem tudják hol feltölteni. Magyarországon az e-autózás elterjesztését a Jedlik Ányos Terv segíti.

Kötelező lehet az e-taxi?

Az elektromos taxik nagyobb számú megjelenése a magyar városok útjain azért fontos, mert ezek a kocsik sokat futnak, ha pedig elektromos motorral teszik ezt, lényegesen tisztább lehet a levegő. A kabinet ezért azt fontolgatja, hogy a taxitársaságokat a későbbiekben kötelezné meghatározott arányban elektromos gépkocsik beszerzésére – mondta Glattfelder Béla. Szerinte a taxiközlekedés az a terület, ahol nagyon hamar kifizetődővé válik az ilyen autók használata, mivel jelentősen csökkenthető az üzemanyag- és a karbantartási költség is.

Hozzátette: az informatikának a jövőben nagy szerepe lesz a töltőoszlop-hálózatok működtetésében, így nem véletlenül választották a mostani töltőállomás helyszínéül a Graphisoft Parkot.

Bővebben: http://fn.hir24.hu/energia24/2014/10/29/elektromos-taxikkal-is-csokkentheto-a-legszennyezes/

 

2014. október 28. - Elektromos kombit és crossovert gyártana a Tesla

A Tesla háza tájáról folyamatosan érkeznek a hírek, melyek jól mutatják, hogy az amerikai gyártó igyekszik minél gyorsabban, minél nagyobb területeket meghódítani kizárólag elektromos autóival. Egyelőre mindezt összesen egy típussal, a Model S-sel próbálják végrehajtani, azonban a dinamikusabb fejlődés érdekében hamarosan újabb modellekkel bővül majd a kínálat. Ezúttal azonban nem a régóta várt Model X-ről van szó - ami egyébként a sok késés után jövő év elején kerülhet sorozatgyártásba – hanem a prémium középkategóriában induló Model III-ról, és az annak alapjaira épülő különböző variánsokról. A 2016-ban bemutatkozó kisebb szedán ugyanis kiváló táptalajt biztosíthat a későbbiekben egy kombi, vagy egy crossover számára is. A Tesla egyik alelnöke, Chris Porritt elárulta, hogy a Model III-mal szélesebb vásárlóréteget kívánnak megszólítani, így könnyen lehet, hogy egy puttonyos verzió és egy SUV is készülhet majd az alapjain.

 

tesla32.jpg

A 2 év múlva érkező középkategóriással természetesen a Mercedes–Benz Cosztály, a 3-as BMW és az Audi A4 ellen szállnának harcba, méghozzá kizárólag elektromos hajtással. Ahhoz, hogy sikeres legyen a típus, Porritt úr szerint az egyik legfontosabb a jól eltalált árazás. Ennek megfelelően a konkurensekhez lövik be az autó árát, ami jó alapfelszereltség mellett 10-12 millió forintos árcédulát jelenthet. Ehhez azonban a szakember szerint még rengeteg fejlesztés szükséges, hiszen a költségek alacsonyan tartása érdekében az előállításra szánt összeget is csökkenteniük kell még.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/elektromos-kombit-es-crossovert-gyartana-a-tesla-1255590

 

2014. október 29. - Jóval olcsóbb a villanyautót tölteni

Zöld alapszínű rendszámot vezetne be a kormány az elektromos, a plug-in hibrid és a normál hibrid autók megkülönböztetésére, illetve a Jedlik Ányos-tervhez kapcsolódóan nullaszázalékos általános forgalmiadó-kulcsot alkalmazna ezekhez a járműtípusokhoz és az infrastruktúra telepítéséhez. Ezen túl a környezetbarát járművekkel parkolási és útdíjkedvezményeket lehetne majd igénybe venni, és engedélyeznék a buszsávok használatát is. Módosítanák a villamosenergia-törvényt annak érdekében, hogy a töltőberendezések üzemeltetői is értékesíthessenek villamos energiát, s a töltőberendezések telepítéséhez hatósági eljárásrendet alakítanak ki, valamint a kormányzat és a központi költségvetési szervek gépjárműállományában is szeretnék meghonosítani a hibrid és elektromos autókat.

 

elektromosauto.jpg

Az elektromos autók (e-autók) alternatív hajtásrendszer nélkül, az akkumulátorok által töltött villanymotorjuk segítségével tudnak közlekedni, a dízel vagy benzines hibrid autók hajtását villanymotor is segíti, a plug-in hibridek pedig rendelkeznek elektromos csatlakozókkal, így az akkumulátoraik nemcsak menet közben, hanem hálózatból is feltölthetők. A tisztán e-autók 170-200 kilométert tudnak egyszerre megtenni, hatótávolságukat jelenleg a technológiai fejlettség határozza meg. Egy teljes töltés ugyanakkor ezer forintba kerül, így az e-autókkal öt forintból is megtehető egy kilométer, míg  a benzineseknél – az e-autókkal azonos kategóriában – ez harminc, a dízelek esetében pedig 25 forint. A hibridek nagy előnye, hogy egyrészt rövid távolságon tisztán elektromos üzemben is képesek közlekedni, emellett a villanymotorjuk leginkább induláskor és gyorsításkor „segíti” a benzin vagy dízel erőforrást, csökkentve a fogyasztást.

Magyarországon jelenleg a Nissan, a Mitsubishi, a Peugeot és a Citroën árul e-autót. A piacvezető ebben a kategóriában a Nissan, tavaly kilenc Leaf típust értékesített, a plug-in hibrideknél pedig a Toyoták a legnépszerűbbek. Az áfamentesség azt jelentené az e-autóknál, hogy a jelenleg 8,7 millió forintos vételár (Nissan Leaf) 6,9 millió forintra csökkenne, s ez már közelebb lenne a hagyományos hajtású, kompakt kategóriában szereplő kocsik árához.

Bővebben: http://magyarhirlap.hu/cikk/8194/Joval_olcsobb_a_villanyautot_feltolteni