Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 40. hét (09.29.-10.05.)

2014.10.02

2014. szeptember 29. - Varga Mihály: az elektromos és a hidrogénhajtásé a jövő

Magyarországon a 2013-as év a járműgyártásban is fordulatot hozott, egy év alatt 32 százalékkal bővült az ágazat, kétezer új munkahelyet hozott létre - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn Kecskeméten, a Deloitte Zrt. Innováció. Inkubáció. Finanszírozás. című autóipari konferenciáján. 

A magyar GDP 10%-át adta az autóipar

Az autóipar 18 milliárd euró termelési értéket állított elő, amivel a teljes magyar feldolgozóipari teljesítmény 18 százalékát, a GDP 10 százalékát és a teljes export 18 százalékát adta - mondta el a miniszter, hozzátéve, hogy jelenleg 726 járműipari vállalat működik Magyarországon, amelyek közvetlenül több mint 120 ezer embernek adnak munkát. Varga Mihály kiemelte, hogy Magyarország ezzel az eredménnyel Európa gépjárműgyártásának egyik központjává vált, mivel uniós átlagban a bruttó hozzáadott érték 4 százalékát adja az ágazat. Megjegyezte, hogy a piaci lehetőségek is kedvezőek, mivel világszinten nő a kereslet a gépkocsik iránt, a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2050-re több mint kétszer annyi új autót fognak eladni, mint napjainkban.

 

electriccar.jpg

Fókuszban a kutatás-fejlesztés

A magyarországi gépjárműgyártás további kiegyensúlyozott fejlődése szempontjából fontosnak nevezte, hogy az itt működő nagyvállalatok versenyelőnyként értékelik a kutatás-fejlesztés feltételrendszerét. Magyarország az egész világon számon tartott, akadémiai és egyetemi oktatási, innovációs és kutatási és fejlesztési (K+F) bázissal rendelkezik, ennek a szellemi tőkének jelentős szerepe van abban, hogy a vezető gyártók közül egyre többen nálunk hoznak létre K+F központokat - fogalmazott.

Kitért arra, hogy a legtöbb autógyártó vállalat arra törekszik, hogy kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységébe bevonja a magyar felsőoktatási intézményeket és kutatóközpontokat. Úgy vélte, mindez jó kiindulópontot teremt a kormány egyik legfontosabb céljának megvalósításához, hogy Magyarországot ne csak termelési, hanem innovációs központtá is tegyék.

Bővebben: http://www.portfolio.hu/vallalatok/varga_mihaly_az_elektromos_es_a_hidrogen_hajtase_a_jovo.204311.html


2014. szeptember 30. - Autógyárak érkezhetnek a Formula E-be?

A Formula-E vezére, Alejandro Agag azt szeretné, ha jövőre már három-négy gyártó csatlakozna az elektromos szériához, a jelenleginél nagyobb szerepet vállalva.

 

formulae.jpg

A vadonatúj széria legelső szezonja szeptember közepén, Pekingben rajtolt el. Éppen azért, mert a Formula-E egy teljesen friss vállalkozás, az első szezonban minden résztvevő egységes karosszériával, erőforrással és akkumulátorokkal indul. Néhány gyártó érdeklődését azonban így is sikerült felkelteni: a Renault (amely az egységes hajtásláncot biztosítja) neve az e.dams, az Audié pedig az Abt csapat oldalán szerepel támogatóként. Alejandro Agag célja az, hogy a jövő szeptemberben induló következő szezon bajnokságába még több gyártót csábítson a szabadabb műszaki szabályokkal.

Bővebben: http://www.formula.hu/hirek/153/440/94385/autogyarak-a-formula-e-ben

 

2014. szeptember 30. - Ólomakksik kerülnek a dízelhibrid KIA-ban

Noha a francia PSA-konszernnél egyelőre nem sikertörténet a dízelhibrid hajtás, a Kia is kísérletezni kezd a technológiával. A Párizsi Autószalonon mutatkozik be az Optima T-Hybrid tanulmány, amelyben egy kis villanymotor dolgozik a 136 lóerős, 1,7 literes dízelmotor mellett.

 

optimahibrid.jpg

Kizárólag elektromos hajtással csak alacsony tempónál tud közlekedni az Optima, az akkumulátort a lassulási energia tölti. Az akkumulátor a divatos lítiumion helyett ólomalapú (ólom-szén), mert a Kia szerint ez a megoldás kisebb hűtést igényel, és könnyebb a karbantartása is. A dízelmotor teljesítményére elektromos kompresszorral segített rá a Kia, ez különösen alacsony fordulatszámnál élénkíti a motort.

A dízel-hibrid hajtás várhatóan az Optima negyedik generációjában jelenik meg, amelynek bemutatása a jövő év vége felé esedékes.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20140930-kia-optima-t-hybrid-bemutato-es-kia-venga-kia-rio-frissites.html

2014. október 1. - BMW i3 teszt

Az i3-as BMW valami teljesen mást ad, mint amit egy BMW-től normális esetben elvárna az ember. Hátsókerekes létére kínszenvedés, csak egy kicsit is megnyikkantani a gumikat, nincs ordító motorhangja, és utálni sem fogják benne a sofőrt. Legalábbis alanyi jogon nem. Jó hír, hogy a bitang gyorsulás és a hátsókerékhajtás megmaradt. 

Az elektromos hajtás egyik járulékos előnye, hogy elöl és hátul is van csomagtartó. Igaz, előre csupán apróságok férnek el, ide tették a defektjavító készletet, a kompresszort, de a többféle töltőkábelnek is itt van a legjobb helye. Bentről gombnyomásra, illetve a távirányítóval is nyitható az első rekesz. A hátsó rész már jóval nagyobb, de közel sem zavarba ejtő méretű. Itt legfeljebb 260 liternyi csomag fér el, a két darabba osztva is lehajtható hátsó ülések eltüntetése után pedig 1100 liternyi térrel lehet gazdálkodni. 

 

img_8024.jpg

Az első pár kilométeren úgy éreztem magam, mintha egy kényelmes időbuborékban visszatértem volna a pestistől bűzlő középkorba. Jobbra-balra kerregő, zakatoló, sokszor füstöt eregető, a BMW kormánya mögül szánalmasan elavultnak kinéző fertelmek ontották magukból a mérget. Közben az i3-as csendben, jó szagúan állt a lámpánál. Majd zöldnél úgy hagyta maga mögött az egész bagázst, mint a Millennium Falcon a birodalmi flottát.

A BMW i3-asa minden apró kreténsége, megosztó formája ellenére is a legkívánatosabb, legjobban összeszedett villanyautó, amit ma kapni lehet. Olyan autó, mint amilyennek a 2000-es évek autóit képzeltem zsenge óvodás koromban, amikor alvást mímelve a takaró alatt rajzoltam mindenféle járművet. Végül is csak 15 évnyit tévedtem.

Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/bmw-i3-teszt/55317/


2014. október 1. - Dobják az elektromos Rolls-Royce tervét


Bár 2011-ben a Rolls Royce bemutatta a 102EX elektromos tanulmányt, a potenciális vevők szinte teljes érdektelensége miatt a márka egyelőre jegeli a tervet és inkább hibrid modellben gondolkozik. Egyelőre úgy fest, hogy a takarékos Rolls nem nagyon mozgatja meg a gazdagok fantáziáját, hiszen a Phantomból tervezett dízelmotoros kivitel is érdektelenségbe fulladt. 

rolls.jpg

Ennek ellenére a márkának mégis életbevágó, hogy nagyjából két éven belül legyen konnektorból is tölthető hibride, ami elsősorban nem a fogyasztói igényeknek, hanem sokkal inkább a szigorodó kibocsátási normák és a jogi szabályozások szól majd. A Rolls-Royce-ok jó eséllyel a BMW X5 EDrive turbós, négyhengeres benzinmotor és villanymotor kettőséből álló hajtásláncát kaphatják meg


Bővebben: http://www.gtspirit.com/2014/10/01/rolls-royce-ditches-electric-car-plans/

 

2014. október 1. - 910 lóerővel jött az első hibrid Lamborghini, az Asterion

Technológiai erődemonstrátornak is tekinthető a Lamborghini Asterion, amely valamiféle képet alkot arról, hogyan is képzeli el jövőjét a Sant’Agata Bolognese-i cég. 

Az LPI-910-4-es azonosítót is viselő, összekerék-hajtású koncepció jármű, a nevéhez méltóan egy 910 lóerő összteljesítményű plug-in hibrid. A hajtás hagyományosabb részét a Huracanból átvett V10-es 5.2 literes motor adja, amely mellé egy három elektromotorból álló egység társul. Az egyik elektromos egység, amely a váltóházban kapott helyet, képes a hátsó kerekeket hajtani, míg az erősebb két motor az első tengelyek forgatásába segítbe szükség szerint. A kocsiba egy 7-fokozatú duplakuplungos váltó került, amelynek kardántengely-házába építették a lítium-ion akkumulátor egységeket is.

 

lambo.jpg

Részegységei szerint, a robbanómotor 602 lóerővel járul hozzá az összteljesítményhez, míg az elektromos hajtás 298 lóerőt teljesít. Az Asterion ilyen paraméterekkel természetesen a „3 másodperc alatt százon ligát” erősíti, miközben akár 50 kilométert is elboldogul kizárólag elektromos üzemmódban. Ide kell szúrni azt az adatot is, amely ugyan egy ilyen kocsi esetén eddig utoljára jutott egy ember eszébe: az Asterion károsanyag-kibocsátási értéke 98 g/km CO2, alcsonyabb mint egy második generációs Priusé.


 

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20141001_Nincs_mese_a_Lambo_is_beallt_a_sorba_kesz


2014. október 2. - Elektromos VW Passat GTE

A hibrid autó nem jelent egyet az unalmassal, amit nem csupán a hétköznapi ember számára elérhetetlen BMW i8, hanem a sokkal földközelibb VW Golf GTE is bizonyított nemrégiben. Wolfsburgban pedig nem elégednek meg a dinamikus hibrid kompakttal.

A vadonatúj Passatból is elkészítették a lendületes és közben rendkívül takarékos, konnektorról is tölthető benzin-elektromos verziót. A Golfhoz hasonlóan a GTE plecsnit kiérdemlő hibrid Passat természetesen a hamarosan startoló párizsi autószalonon mutatkozik majd be a nagyközönségnek, azonban a gyártó még az első találkozás előtt lerántotta a leplet az újdonságról. Ráadásul azonnal kétféle karosszériával kínálja a csekély fogyasztású, innovatív hibrid rendszert a Volkswagen, hiszen a szedán mellett kombiként is kapható lesz.

 

passat_gte.jpg

Ahogy a konnektorról tölthető hibrideknél megszokhattuk, ezúttal is élhető villanyos hatótávot ígér a gyártó, sőt a VW által megadott, tisztán elektromos hajtással megtehető 50 km több mint korrekt. Mindez már elegendő a napi ingázás, munkába járás megoldásához, így könnyen megeshet, hogy a Passat GTE tulajdonosa meglehetősen ritkán látogatja meg a benzinkutat. A hibrid hajtás magját egyébként a márka bejáratott, 1.4 TSI benzinmotorja adja, méghozzá 156 lóerős csúcsteljesítménnyel, amelyet a lítium-ion akkumulátorral táplált elektromotor 115 lóereje egészít ki. A rendszer összteljesítménye 218 lóerőre adódik, míg a maximális nyomaték is tisztességes, 400 Nm.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/elektronokkal-megtoldva-megjott-a-vw-passat-gte-1250447