Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 37. hét (09.08.-09.14.)

2014.09.11

2014. szeptember 8. - Volkswagen e-up! menetpróba

A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. 

Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa. 

Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek. 

eup.jpg

Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)

Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.

A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre. 

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20140908_Volkswagen_eup_menetproba

 

2014. szeptember 9. - Elkézült az első magyar elektromos kukásautó

 
Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem (DE) műszaki karán 440 millió forint európai uniós és hazai támogatással. Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba (kb. 130 km) távolságot.
 

vill1.jpg

 
A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is. A most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amelyben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.
 

74607_614970_784x523.jpg

 
A gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethető. Sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal kerülne többe egy hasonló dízelmotoros kukásautónál.
 
A kukásautó villanymotorja 75 lóerős, az akkumulátorok kapacitása 113 kWh. A 600 voltos főakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések működését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá.
 

 

2014. szeptember 9. - A legdrágább és a legolcsóbb villanyautók. Kicsit másként.

Ki gondolná, hogy van olyan összehaonlítás, ahol a méregrága Tesla S jobb vételnek bizonyul, mint a viszonylag olcsó elektromos Chevrolet Sark? Márpedig van. Ez pedig az autó áráért kínált hatótáv függvényében számolható ki. Míg a megfizethetőbb, alig 23 ezer dolláros apró Mitsubishi i-MiEV 62 mérföldet képes megtenni egy feltöltéssel, addig a Tesla 80 ezer dolláros járgnya a 265 mérföldre jut el egy töltéssel. Ennek fényében a legjobb ár/hatótáv értékű elektromos autó a Tesla, 302 dollár/mérföldes áron, míg a legdrágább a BMW i3 EV, amely 41 ezer dolláros árával mindössze 81 mérföldet képes gurulni. Ez 510 dollár/mérföldesárat jelent.

cost-per-mile.jpg

Bővebben: http://cleantechnica.com/2014/09/09/electric-car-best-price-per-mile-range-hint-tesla-model-s/

 

2014. szeptember 10. - Elektromos Nissan Leaf taxik Budapesten

Egy éve, 2013 szeptemberében lépett életbe az új taxirendelet, azóta a taxitársaságok egységes áron, sárga színű autókban szállítják az utasokat. A rendelet kivonta a forgalomból az öreg, műszakilag már alkalmatlan taxikat, helyette viszont egyre gyakrabban találkozhatunk "zöld", vagyis elektromos taxikkal. 
Egy ilyen autóval érkezett a Mokkába, Horváth Csaba, egy taxitársaság ügyvezető igazgatója.
 

20140319_electric_taxicabs.jpg

 
 
 

2014. szeptember 10. - Elektromos bérautók a Renault-tól

 
A Renault és az olcsó autómegosztó szolgáltatásáról ismert Bolloré kötött szövetséget. Ennek értelmében a Párizsban, Bordeauxban és Lyonban üzemelő Autolib szolgáltatás számára a jövőben a Renault szállít elektromos autókat.
 
A Bolloré vállalat részint le szeretné cserélni a meglevő flottáját, részint terjeszkedne: Londonban és az amerikai Indianapolis-ban is hasonló bérautó-szolgáltatást indítanának. Eddig a Pininfarina által tervezett és gyártott Bluecar nevű autót használták, de úgy tűnik, a Renault kedvezőbb ajánlatot adott, így már jövőre 500, a Bolloré töltési és bérlési rendszeréhez igazodó autót szállíthat, amelyeket a Renault kis sorozatú gyártással foglalkozó Dieppe-i üzemében állítanak majd elő. A fejlesztés nagyrészt persze a Bolloré pénzéből zajlik majd, de a Renault műszaki tapasztalatainak felhasználásával. Ezt tükrözi, hogy a két vállalkozás által létrehozott közös tulajdonú cég 70%-a van a Bolloré és 30% a Renault kezében.
 

villany.jpg

 
Az Autolib EV szolgáltatás lényege, hogy az egész Európában népszerű bérkerékpár-hálózatokhoz hasonlóan elektromos autók rövid távú bérlését teszi lehetővé, olyan áron, ami a taxikhoz képest versenyképes.
 
 

2014. szeptember 10. - Eladták a 100 ezredik villanyautót Kaliforniában

 
Mérföldkőhöz érkezett a konnektorból tölthető elektromos autók eladása Kaliforniában. 2010 óta már 100 ezernél is több villanyautó talált náluk gazdára. A kezdetekben csupán két modell közül - Chevrolet Volt, Nissan Leaf - választhattak a zöld üzemű autók rajongó, mára viszont már 15 darabosra duzzadt a választék.
 

charging-electric-car-de.jpg

 
Kaliforniában komoly kedvezmények járnak az elektromos autót vásárlóknak, így nem is akkora meglepetés, hogy az össz-amerikai villanyautó eladások 40 százalékát is itt regisztrálják.