Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 31. hét (07.28.-08.03.)

2014.07.31

2014. július 28. - Az ABB és a Volvo globális partnerségre lép az elektromos és hibridhajtású buszok gyorstöltésére

 
Az ABB, az energetika és az automatizálás területén piacvezető cégcsoport bejelentette, hogy partneri kapcsolatra lép a világ egyik vezető buszgyártójával, a Volvo Buses-zal. A megállapodás célja, hogy a két vállalat közösen fejlesszen és hozzon forgalomba elektromos és hibrid hajtású buszokat nyílt szabványú egyenáramú (DC) gyorstöltő rendszerekkel.
 
Az együttműködés keretében olyan, a város egészére kiterjedő, szabványos töltőrendszert állítanak fel az elektromos és villamos-hibridhajtású buszok számára, amely a járművek tetejére telepített automatikus csatlakozó rendszeren keresztül a buszmegállókban, avagy kábeles töltőrendszer segítségével az éjszaki üzemszünetben képes gyorsan feltölteni a járműveket. Ennek a nemzetközi szabványokon alapuló megoldásnak a segítségével a meglévő e-mobilitási technológiákat maximálisan ki tudják használni,amely biztosítja a városi elektromos közúti közlekedés gyors kiépülését. Az első közös projektet Luxemburg tömegközlekedési rendszere jelenti majd, amit 2015-re terveznek.
 
A Volvo új, elektromos-hibridhajtású busza, amely a hagyományos diesel üzemű buszokhoz képest 75%-kal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, ez év szeptemberében, Hannoverben tartandó IAA kiállításon (Hannoveri Haszongépjármű Kiállítás) mutatkozik be a nagyközönség előtt.  
 
Az ABB a villamos hálózatok, míg a Volvo az elektromos buszok (e-buszok) terén szerzett szaktudásával járul hozzá az e-buszok gyorstöltő szabványainak továbbfejlesztéséhez, ami érinti az infrastruktúra kommunikációs protokolljait, az elektromos hálózatokat és az e-buszokat is.
 

villanybusz.jpg

 
Az elektromos buszok töltési szabványa a nemrég elfogadott, a személyautókhoz kifejlesztett, globális DC gyorstöltő szabványokon alapul, ami garantálja a biztonságot, elősegíti a beruházások ösztönzését és a hosszú távú elkötelezettséget éppúgy, mint a tiszta közlekedés elterjedését. A partnerség fő célja az e-buszok automatikus gyorstöltésének szabványosítása, ami kiterjed az infrastrukturális töltési megoldás és az e-busz közötti kommunikációs protokollra, az elektromos interfészre és a tetőre szerelt csatlakozó rendszer (ACS) specifikációira is. 
 
A Volvo buszgyártásra szakosodott leányvállalata, a Volvo Buses 2009-ben jelent meg a piacon az első hibridhajtású autóbuszával, és azóta 1600 hibridhajtású buszt szállított a világ 21 országába. A cég az első teljesen elektromos hajtású autóbuszát 2015 júniusában, a svédországi Göteborg városának „ElectriCity” elnevezésű projektje keretében állítja majd üzembe. Az ABB 2010 óta több mint 1500 DC gyorstöltő rendszert szállított világszerte, töltőhálózatokat helyezett üzembe autógyári, közüzemi, kormányzati és kiskereskedelmi vevői számára, köztük országos hálózatokat is Hollandiában, Észtországban és Dániában.
 
Az első közös projekt keretében a Volvo elektromos-hibridhajtású buszokat és az ABB automatikus e-busz-töltőket állít üzembe Luxembourg tömegközlekedési rendszerében, így 2015-re 12 db Volvo Electric Hibrid busz fog üzemel.
 
Link: http://www.vezess.hu/haszonjarmu/le-felszallas-kozben-tolt/53866/
 

2014. július 28. - Nem tesz jót a hibrideknek a klímahasználat

Megjelenése óta mindenki tisztában van vele, hogy a klíma használata befolyásolja az autók fogyasztását, legyen az benzines, dízel vagy éppen hibrid. Talán az elektromos autókban a leglátványosabb a hatás, az AC gomb benyomására akár több tíz kilométerrel csökkenhet az akkumulátor lemerüléséig megtehető távolság. Nem véletlen, hogy a villanyautókban kevesebb energiát igénylő rendszerekkel próbálják kiváltani a klíma funkcióit.
 
Az Emissions Analytics nevű szervezet egy kutatásban arra volt kíváncsi, hogy az elterjedt hajtásláncok közül melyiket terheli meg legjobban a klímázás. A Los Angeles-i cég szerint a legjobban a hibridek fogyasztása ugrik meg a klímától, átlagosan 6,1 százalékkal, míg a dízeleké 4,6, a benzineseké 3,8 százalékkal nő.
 
 
 

2014. július 30. - 100 új elektromos töltőhelyet kapnak a villanyautósok Hongkongban

 
A következő hónapban 100 darab, közepes méretű töltőállomással gyarapodik a hongkongi elektromosautó töltő helyek száma. Az új, falra szerelt csatlakozókon keresztül az újabb villanyautók akár 60 százalékkal gyorsabban feltölthetőek, de a régebbi villanyautókat is 20-30 százalékkal hamarabb tölti, mint a hagyományos töltőpontok. 
 

hkcharger.jpg

 
Például egy Nissan Leaf töltése a korábbi 11 óra helyett 4 óra alatt is elvégezhető. A jövő honapban átadásra kerülő tltőkkel egütt Hongkongban már ezernél is több helyen lehet tölteni az elektromosjárgányokat. Míg 2010-ben a villanyautók száma még a százat sem érte el, addig mára 650 darab hangtalan és károsanyag kibocsátás nélkül guruló autó járja a város utcáit.
 

 2014 július 30. - Elektromos bicikli összehasonlító teszt

Szkeptikusak voltunk. Mégis, minek egy biciklire villanymotor? A hibrid bringa még csak nem is gombnyomásra indul, a rendszer csak szigorúan annyival segít be, amennyire mi tekerünk. A fárasztó a bringás közlekedésben amúgy is a sok elindulás-megállás, nem pedig a tényleges haladás. Aztán kipróbáltunk két hibrid kerékpárt és megszerettük őket. Hogy van-e létjogosultságuk a mai világban? Azt mindenki döntse el maga.

Amikor megláttam az irodaház aljában, ahonnan el kellett hozni, csak az jutott eszembe, hogy mi ez a nagy, nehézkes dög. Le kellett vinnem néhány lépcsőfokot, és ez alá is támasztotta a feltevésem. Gondolataim elkezdtek akörül járni, hogy vajon mennyivel leszek lassabb ezzel, mint a saját öreg országútimmal. Aztán ráültem és kissé kedvetlenül elkezdtem tekerni. Az első saroknál viszont már fülig ért a szám.

smart.jpg

Hogy miért? Nem gondoltam volna, hogy ennyire jópofa dolog tud lenni maga a rásegítés. Egy tekerés, aztán megjön az erő, mintha hátulról meglöktek volna. Lassítás után pedig kezdődik előröl. Mint egy kevés köbcentis motoron egy nagy turbó, hatalmas turbólyukkal. És, hogy gyorsabb voltam-e mint a vékony gumis, króm-molibdén vázas saját biciklimmel? Meglepetésemre igen. A legjobb a dologban mégsem a néhány perc időnyereség volt, hanem az, hogy nem izzadtam és nem fáradtam.

De mi az a Bion-X? A Bion-X hajtás egy villanymotor a hátsó agyban, ami tekerés hatására küldi rá a plusz erőt a kerékre. A tesztelt Smart biciklin négy fokozatban állítható a rásegítés. Az első két fokozatban még nem lehetett érezni, itt még inkább a hajtás és az akku súlya okozta hátrányt dolgozta le, de a harmadik és negyedik fokozatban már meglepően nagyot tol. A hibrid autókhoz hasonlóan itt is van visszatáplálás a fékből, de ez olyannyira jelentéktelen, hogy a tesztidőszak alatt nem is sikerült láthatóan semmit visszatáplálni. Talán egy downhill veretéssel a Budai-hegyekben lehetne, de ez a bringa nem arra való.

Bővebben: http://totalbike.hu/magazin/2014/07/30/villanybringat_700_ezerert._de_milyet/

 

2014. augusztus 2 - Elektromos teherbringák Budapesten

 
Amikor Amszterdamban, Koppenhágában, Berlinben vagy más lapos domborzatú német városokban jár az ember, mindig nagy élmény figyelni az elképesztően intenzív kerékpáros-forgalmat. Jó dolog, amikor egy nagyvárosban az emberek nagyobbik része nem úgy oldja meg a közlekedést, hogy közben feleslegesen visz magával másfél tonna vasat is, olajat éget, füstöt ereget a városlakók orra alá és még hízik, tunyul, idegeskedik is közben az autó elidegenítő, zárt terében, hanem teker, mozog, odabólintgat a többieknek, összemosolyog másokkal, egyszóval közlekedés közben is mintha ÉLNE.
 
Budapesten, bár az elmúlt pár évben örvendetes fejlődés tapasztalható bringaügyben, nehezen ülnek vissza a kocsiból a nyeregre az emberek. Vissza, mondom, hiszen az autózás korszaka előtt sokkal több volt a biciklis, sőt, az áruszállító triciklis az utakon. Most azonban a teherszállító kerékpárok megjelenésével, sőt: a budai oldalon, emelkedőkön is remekül használható elektromos rásegítésű csodabringák színre lépésével nagyobb lendületet kaphat az autóeldobás a városban.
 
A budapesti bringás futárszolgálat, a Hajtás Pajtás tartott érdekes, sőt, interaktív és rém meggyőző sajtótájékoztatót a témában. Amikor már a nyári szünet miatt velem cipelt kislányaimat kezdtem fel-alá bicikliztetni egy elektromos teherbicikli dobozában, rájöttem, mi a következő kerekes álmom.
 

73756_605601_784x523.jpg

 
A teherszállító kerékpár hátulról a nyeregig olyan, mint egy hagyományos bringa. Viszont innen előre minden teljesen más. A váz a talajszinthez közel, kiszélesítve halad tovább az első kerékig, amit nem közvetlenül fordítunk a kormánnyal, hanem mechanikus rudazat közvetítésével. Az első kerék és a kormánynyak közé jöhet a rakomány, egy lapra vagy a csővázra szerelt dobozba rögzítve. A súlypont alacsonyabb, mint egy normál bringán, egy terhelt teherbiciklivel tulajdonképpen stabilabb a menet, mint egy klasszikus kerékpáron. Az óriási fordulókör viszont jelenthet gondokat; teherbiciklivel nincs helyben fordulás, az első kerék 90-100 fokos tartományban fordul csak, hossztól függően két teljes sáv se biztos, hogy elég egy visszafordulásra, ezzel számolni kell.
 
Egy magyar fejlesztést, a Hampi fantázianevű, egyszerű, robusztus cargobringát ki is próbáltam a sajtótájékoztató után. Kaptam egy kis előzetes ijesztgetést, hogy így szokni kell, meg úgy más, mint a rendes bicaj, de az első tíz méteren kiderült: nincs ezzel semmi gáz. Arra kell vigyázni, hogy véletlenül se nézzük a valószerűtlenül távoli első kerék mozgását, hanem csak arra nézzünk, ahova menni akarunk, és ösztönből jön minden mozdulat. A 30 kilós, háromgangos Sturmey-Archer agyváltós, jó minőségű alkatrészekből és itthon összehegesztett acélvázzal készült Hampi ára nettó 280 ezer forinttól indul, a német gépek inkább kétezer eurótól rajtolnak.