Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 30. hét (07.21.-07.27.)

2014.07.24

 2014 július 21. - Komoly bővítésbe kezd a Tesla

A Tesla kaliforniai gyárában leállt a termelés, de csak azért, hogy augusztus 4.-én kibővített kapacitással induljon újra. Az átalakítás után 25 százalékos növekedést kívánnak elérni, illetve az új Tesla modell gyártására is képes lesz majd az üzem. A bővítés nem véletlen, a cégvezetés idén legalább 35 ezer darab Tesla S modellt kíván kiszállítani a vevőknek, amely a tavalyi adatokhoz képest 56 százalékos növekedét jelent. A komoly ugrás az év eleji kínai, brit, majd az év felétől a Hong-Kong-i, japán és ausztrál szállítások elindításának köszönhető. A 71 ezer dolláros Tesla S-ből eddig hetente 700 darabot tudtak gyártani, amely az átalakításután heti 1000 darabra futhat fel.
 

modellx.jpg

 
Az üzem átrendezése, illetve a kapacitásbővítés 100 millió dollárjába kerül a cégnek.
 
 
 

2014 július 22. - Kutyának sem kell az Ampera

Jövőre várjuk a Chevrolet benzin-elektromos autójának, a Volt nak a következő generációját, de ha hihetünk a bennfenteseknek, Opel-testvére már nem lesz. Az Ampera nagyon rosszul fogy Európában. Hiába nyerte meg az Év Autója díjat 2012-ben, az Ampera a kezdetektől foga bukta volt az Opelnek. Első évében egész Európában alig ötezret adtak el belőle, tavaly háromezer környékére estek vissza az eladások, idén májusig pedig összesen 332 darabot sikerült elsózni belőle.
 

ampera.jpg

 
Ebből a hazai piacra, Németországra 46 jutott, míg a Ferrari ugyanebben az időszakban 83 F12-est adott el. Ilyen szintű érdektelenséget nehéz megmagyarázni, hiszen az Ampera egyáltalán nem olyan borzalmas autó, mint amilyenek az eladási számai. Annak ellenére, hogy utastere elég szűk, és ehhez képest viszonylag húzós az ára – amit egyébként már jelentősen csökkentettek – sokaknak vonzó lehetne, ráadásul a hibridek és villanyautók piaca soha nem tombolt annyira, mint most.
 
 
 

2014. július 22. - Mégsem megfizethetetlen az elektromos autó?

A Magyar Elektromobilitás Szövetség és a Nissan LEAF tavaly megkezdett forgalmazása óta az importőrrel együttműködő finanszírozó összefogásában olyan operatív lízing konstrukció került kidolgozásra a Nissan LEAF-re, amelynek havidíja egy dízelmotoros alsó-középkategóriás autó díjához mérhető, és havi 2000 km megtétele esetén a két autó üzemanyagköltséggel együtt számolt havi költsége már azonos szintre kerül. 
 
"Számításainkból egyértelműen kiderül, hogy nagy futásteljesítmény esetén a karbantartási díjakat is figyelembe véve, egy kisebb vállalkozás számára akár évi 60 ezer forinttal kevesebbe kerülhet egy Nissan LEAF, mint a dízelmotorral szerelt hagyományos modell. Ráadásul egyes városokban, melyek száma folyamatosan bővül, elektromos autóval ingyen parkolhatunk, amivel akár további évi 50 ezer forintot takaríthat meg a Nissan LEAF tulajdonosa. Ez azt jelenti, hogy egy cég, amely 10 LEAF-et üzemeltet a gépkocsiparkjában évente 1,1 millió forint megtakarítást is elérhet" - mondta Gürtler Miklós, a Business Lease Hungary kereskedelmi igazgatója.
 
nissan_leaf.jpg
 
Ha az elektromos autók töltőhálózata tovább bővül Budapesten és más nagyvárosokban, akkor az elektromos autók töltése a jövőben már nem jelenthet problémát. Ennek a fejlesztési folyamatnak a következő, meghatározó lépése lehet a Nemzetgazdasági Minisztérium által márciusban meghirdetett Jedlik Ányos terv, amely nem csak az elektromos járművek és töltőállomásaik számának fejlesztését tűzi ki célul, de annak a teljes informatikai, fizetési és közlekedési infrastruktúrának a kialakítását is, amely egy elektromos közlekedést komolyan gondoló ország számára kiemelkedő fontosságú.
 
 
 

2014. július 22. - Többfokozatú, automatikus váltókkal lehetnének még gazdaságosabbak az elektromos autók

Sokakban felmerült már a kérdés, hogy – ahogyan például egy benzines autó esetében is – nem lenne-e takarékosabb több fokozatot használni a villanyos járművek esetében is. Ezek közé tartozik például a Bosch is, és válasszal is szolgál a kérdésre. A vállalat biztos benne, hogy előbb-utóbb bemutatkoznak a többsebességes elektromos autók is, hiszen a gyártóknak – amellett, hogy hagyományos üzemanyaggal hajtott autóik hatékonyságának növeléséért folyamatosan küzdenek – lassan el kell gondolkodniuk, hogy a akkutelepek növelése mellett mivel tudnának nagyobb hatótávot elérni villanyos négykerekűiknek.
 

bmw.jpg

 
A német óriásvállalat, a Bosch szerint pedig egyértelmű a válasz: a több sebességi fokozatot felvonultató automataváltókkal. A cég szakemberei szerint a hibridekben nagyon fontos szerepe van az automata váltóknak, hiszen ezek hangolják össze az elektromotor(ok) és a robbanómotorok munkáját – ez eddig egyértelmű. Véleményük szerint azonban a többgangos megoldások a teljesen elektromos hajtással bíró járművek hatékonyságát is képesek lennének növelni, hiszen a több optimalizált áttétel segítségével jobban kihasználhatnák az erőforrások tartalékait az egy fokozattal rendelkező társaikhoz képest.
 
 

2014. július 23. - Hibrid hajtású buszokra kapott megrendelést a Rába

28 darab, a legkorszerűbb járműtechnológiát képviselő dízel-elektromos hibrid autóbusz szállításáról írt alá megállapodást a Rába Jármű Kft.. A most megrendelt buszflotta Budapesten fog közlekedni, így a legnagyobb európai városokban már bizonyított, fenntartható, csökkentett zajterhelésű, tisztább és zöldebb technológia jelenik meg a magyar főváros útjain is.
 
A szerződés értelmében a Rába-Volvo együttműködés egyedülálló hibrid technológiával rendelkező járműveket szállít a BKK csuklós autóbusz üzemeltetői tenderét megnyerő T&J Busz Projekt Kft-nek. Az új, alacsonypadlós, légkondicionált, legkorszerűbb Euro6 motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú autóbuszok jövő év elején állnak forgalomba a belvárosi vonalakon. Mindez komoly előrelépés a hazai közösségi közlekedés és a Rába-Volvo együttműködés szempontjából egyaránt.
 
A környezetvédelmi normák szigorodásával párhuzamosan a Rába stratégiai partnere, a Volvo az Euro6-os dízelmotor fejlesztésen túlmutató megoldást dolgozott ki. Párhuzamos hibrid technológiájával alig néhány év alatt globális piacvezető pozíciót szerzett a hibrid buszok szegmensében. Egyedülálló konstrukciós megoldásokat ötvöző járművei a városi közösség, az utazóközönség és az üzemeltetők számára is egyértelmű előnyöket kínálnak. A buszokat magas megbízhatóság és élettartam, megnövelt befogadóképesség jellemzi, és akár 39%-kal alacsonyabb üzemanyag felhasználást, 40-50%-kal kevesebb károsanyag kibocsátást, valamint csendes, elektromotoros indulást tesznek lehetővé.
 

raba.jpg

 
A fejlesztések során a dízel erőforrást egy komplett elektromos hajtóművel építették egybe. Ennek köszönhetően a jármű kiválóan tud alkalmazkodni a városi közlekedés folyamatosan változó körülményeihez. A forgalmi viszonyoknak megfelelően az autóbuszok tisztán elektromos hajtással, vagy a legszigorúbb kibocsátási normáknak is megfelelő Euro6 dízel motorral is képesek működni, sőt, ezek a hajtások egyszerre is működnek, ha a körülmények úgy kívánják.
 
A Rába-Volvo együttműködés egyik alappillére a világszínvonalú, érett, ugyanakkor fejlődőképes technológia. A felek kooperációjuk elmélyítésével a legkorszerűbb hibrid technológiát is elérhetővé tették hazánkban. Az együttműködésben újabb távlatokat nyithat a Rába hibrid futómű fejlesztése éppúgy, mint a Volvo tesztelés alatt álló tölthető hibrid autóbusza.
 

2014. július 23. - Rövid időn belül elektromos autó nagyhatalommá válhatna Magyarország

Magyarország rövid időn belül akár elektromosautó-­nagyhatalommá is válhatna, ha a fiatal magyar autóipari cégek a közigazgatás útvesztőiben való bolyongás helyett több időt tölthetnének az ötleteik megvalósításával és a piacra lépésük megszervezésével.
 
Az adórendszer és az adminisztráció egyszerűsítése őket segítené. Néhány hete Elon Musk, a milliárdos feltaláló és üzletember nyilvánosságra hozta, hogy megkötésekkel ugyan, de szabad felhasználásúvá teszi a Tesla járműveire és a bennük alkalmazott akkumulátorok gyorstöltési technológiájára vonatkozó több ezer szabadalmát. Kijelentette, hogy a Tesla senki ellen nem fog szabadalmi pert indítani, aki jóhiszeműen kívánja felhasználni a cég technológiáját.
 
Rögtön elővettem a barkács készletemet, hogy megvalósítsam gyermekkori álmomat: elektromos autót fogok építeni! Mielőtt hozzáfogtam volna az autó tervezésének, a közszférában edződött énem józanságra intett, és elgondolkodtam, vajon az álmaim járművének engedélyeztetéséhez szükséges jogszabályok erdejében várható bolyongásomon túl mi vár ma itthon az autóipari vállalkozásomra, illetve azokra a cégekre, amelyek követik a példámat, és a Tesla-receptet felhasználva, továbbfejlesztve meg szeretnék alkotni saját elektromos járművüket, vagy annak egy fontos alkatrészét.
 
A válasz az, hogy vér és verejték. Ennek az egyik részével nincs is semmi gond, hiszen egy bonyolult technológia elsajátítása, az arra épített ötletek megvalósítása és tökéletesítése nem könnyű feladat. Ettől viszont még egyetlen dinamikusan fejlődő vállalkozás – nevezzük őket startupnak – sem fog megriadni, hiszen a bennük ténykedő emberek eleve erre adták a fejüket: eldöntötték, hogy van valamilyen céljuk, és ezért a célért küzdeni is hajlandóak. Sikerükkel ráadásul nem csak ők járnak jól, nyernek a fogyasztók, idővel fellélegeznek a városok, és nyer a teljes magyar gazdaság is.
 
 

2014. július 24. - Kívül-belül megújult a Toyota Yaris hibrid változata

A kasztni csupán hangulatában változott, az alapelemek, illetve a méretek maradtak ugyanazok. Elöl a vezess.hu által nemrég már bemutatott Toyota Aygo formai elemei köszönnek vissza, a hangsúlyos X mintában, nagyméretű márkaemblémával. Változtak az első és a hátsó lámpatestek is, előzőből többféle kivitel is van, míg a hátsók LED-es betéteket kaptak. A korábbi gyakorlattól eltérően külsőre ezután a hibrid és a sima benzines Yarisok szinte megkülönböztethetetlenek lettek. Persze van különbség - feliratokban, vagy a kékkel megbolondított emblémában - de közel nem annyira ordító, mint amilyen korábban volt.

yarishibrid.jpg

A hibrid modellben 1,5-ös benzin- illetve villanymotor kettőse dolgozik, roppant környezetbarát módon. Fene tudja, hogy a furcsa hangulatú bolygóműves erőátvitel miatt van-e, de a hibrid Yarisban az ember hajlamos megbolondulni. Szemét nem veszi le a energiamérleget mutató kijelzőről, lábát viszont alig teszi a gázpedálra. Egy hibridet vezető ember utálja a piros lámpákat, az emelkedőket, illetve szinte minden olyan közlekedési szituációt, ami kizökkenti a tartós és takarékos 90-nel vánszorgásból. Legalábbis mi ezeken a személyiségváltozásokon mentünk keresztül a 100 kilométer körüli tesztszakaszon.