Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Elektromos járműipar, hírösszefoglaló - 2014. 25. hét (06.16.-06.-22.)

2014.06.22

2014. június 16. - Elektromos KIA Soul teszt

Mondják, hogy a koreaiak gyorsan tanulnak. Valami igazság mindenképpen lehet ebben a megállapításban, mert a Kia több nagynevű gyárral egy időben, másokat pedig egyenesen megelőzve dobja piacra tisztán elektromos hajtású járművét. A dologhoz még ráadásul hozzá tartozik, hogy a Hyundai-Kia konszern eredetileg nem is erre indult, amikor alternatív hajtású autók fejlesztésébe fogott. Korábban úgy gondolták, a tüzelőanyag-celláé a jövő, ezért már négy évvel ezelőtt bejelentették, 2015-ben piacra lépnek egy elérhető árú hidrogénhajtású típussal.

És tessék! A hidrogénhajtás még sehol, de a Kia nyár végén-ősz elején (nálunk is) piacra dobja a tisztán elektromos Soult, méghozzá - állítólag - agresszíven versenyképes áron! Az, hogy végül az események olyan fordulatot vettek, amilyent, természetesen nem a véletlen műve. A koreaiak - okosan - kihasználják az előnyt, hogy nem egy, hanem két márka felett rendelkeznek.

 

kia.jpg

Egyszerűen úgy döntöttek, hogy a Kia akkumulátoros elektromos járművel lép piacra, a Hyundai pedig tüzelőanyag-cellással. Így bármelyik is jön be a jövőben, mindenképpen van legalább egy nyerő lapjuk - pardon, alternatív hajtású autójuk. Tehát mégis mérget vehetünk a tüzelőanyag-cellás típus megérkezésére - már csak azért is, mert a prototípusokkal évek óta szerzik a tapasztalatokat, amelyeknek egy részét az újságírókkal, köztük velünk is megosztottak.

De térjünk vissza a Soul EV-hez (EV: electric vehicle, azaz elektromos jármű), amit rövid idővel a hagyományos hajtású Soul után vezethettünk, és valóban kevesebb pénzből tesz meg 100 kilométert, mint egy Babetta. Csakhogy micsoda különbség! Aki ült már Babettán, az tudja, hogy 40 km/óránál nem megy többet, emelkedőn tekerni kell, és esőben megázik rajta az ember. Ilyen kihívásokkal a Soul EV vezetőjének és utasainak nem kell számolniuk, sőt!

Link a teljes tesztre: http://www.vezess.hu/teszt/kia-soul-ev-elektromos-2014/52868/

 

2014. június 19. - A Kia Soul EV egész élettartamára vonatkozó környezetvédelmi tanúsítványt szerzett

A Kia Soul EV a koreai márka legújabb gyártmányaként komoly tanúsítványt nyert el teljes élettartamára vetített, kiemelkedő környezetvédelmi teljesítményéért.

A független németországi műszaki intézet, a TÜV Nord az ISO 14040 életciklus elemzési (LCA) szabvány szerint adta ki az új Kia Soul EV tanúsítványát. Az LCA szabvány az autó és a teljes gyártási folyamat környezeti hatásait is vizsgálja. Ennek során olyan tényezőket is figyelembe vesznek, mint az anyagválasztás, a károsanyag-kibocsátás és az újrahasznosíthatóság.

 

kia-soul-ev---tuv-nord-certification-2.jpg

A Soul EV-t a modell Európában jelenleg kapható dízel változatával összehasonlítva a nulla emissziójú elektromos autó különösen jól teljesített a „Globális felmelegedési potenciál” terén: teljes élettartama alatt 39,7 százalékkal kevesebb üvegházhatást erősítő gázt (pl.: szén-dioxidot és metánt) bocsát ki. A Soul EV szintén jobban teljesített a „Fotokémiai oxidánsok” terén, mivel a gyártási folyamat és az üzemeltetés során egyaránt csak nagyon kevés ilyen szennyező keletkezik. 

A Kia által alkalmazott termékfejlesztési folyamat minimalizálja a gyártási tevékenységek környezeti hatásait; a márka által 2006 óta kifejlesztett összes modell az LCA követelményeket szem előtt tartva született.

A környezetbarát fejlesztési folyamat öt alapvető pillére:

- Az autó élettartamára vetített környezeti teljesítmény kiértékelése ellenőrző lista alapján 

- 3D grafikák alkalmazása a tervezési fázisban az újrahasznosíthatóság ellenőrzésére 

- A termék részletes fizikai elemzése a fejlesztési fázisban az újrahasznosíthatóság ellenőrzésére környezetbarát anyagok alkalmazása a gyártási folyamat karcsúsítása az anyaghasználat fejlesztése és az alkatrészek egyszerűsítése révén

 2014. június19.  - Elektromos szupersportkocsival érkezhet a piacra hamarosan az Audi

Bár egyelőre az elektromos autók a magas árak, a szerény hatótáv és a ritka tölrőhálózat miatt nem igazán tudtak elterjedni, a sazkértők mégis úgy tartják, hogy az évtzed végére mégis komoly ugrás következhet be a villanyautó-eladásokban. 

zaudi.jpg

Audi R8 e-tron 2010-ben.

A Tesla sikere mellett a BMW is izgalmas járgányokat utatott be az utóbbi időkben, így az Audi is felfigyelt a témára. Az R8-as elektromos változata 2015-ben kerülhet az európai kereskedésekbe, amely az előzetes hírek szerint 400 kilométer körüli hatótávjával elég közel kerülhet a ketagória jelenlegi bajnokához, a Teslához.

Link: http://www.theguardian.com/business/2014/jun/19/audi-high-performance-electric-cars-tesla-r8-supercar

 2014. június 20. - Mitsubishi Outlander PHEV

A Mitsubishi különösebb parádé nélkül vetette oda a hazai szaksajtó elé a magyar rendszámos, magyar piacra is beárazott új hibridmodellt, ami mellesleg valami elképesztően bonyolult, viszont iszonyúan unalmas karakter és cseppet sem élvezetes vezetni. Amolyan priusosan "lakva ismerszik meg" autó, amit nehéz lesz eladni, de utána nagyon elégedettek lesznek vele a vevők.

Esélyem sincs arra, hogy minden részletében visszaadjam az Outlander PHEV beltartalmáról szóló jó órás műszaki prezentációt. Szóval a lényeg: a kocsiban elöl-hátul van egy-egy villanymotor, kicsit eltérő teljesítményűek (összesen 82 lóerőt tudnak leadni). Van még egy kétliteres, négyhengeres, takarékosságra optimalizált, szűk hasznos fordulatszám-tartományú szívó benzinmotorja is. A benzinmotorhoz csatlakozik egy generátor, amivel az akkut lehet tölteni, vagy a villanymotoroknak áramot fejleszteni. A benzinmotor egy többtárcsás kuplungon keresztül direkt módon képes belehajtani az első differenciálműbe, így száll be a hajtásba akkor, ha dinamikus gyorsulásra van szükség, vagy a sebesség meghaladja a 120 km/h-t.

 

mitsu.jpg

Az egészet még egy folyamatosan vezérelt összkerékhajtási koncepcióval is megbonyolították, ráadásul a fékekkel operálva kanyarban lehetséges eltérő nyomatékot adni az ívbelső és -külső kerekekre, az ív precíz tartása érdekében. A 12 kWh-s lítium-ion akkumulátort alapértelmezésben 25% alá nem engedi merülni a rendszer, de ha a 45 literes tank is kifogyott, akkor csökkentett teljesítménnyel bár, de mindent megpróbál a kocsi, hogy önerejéből elvánszorogjon a legközelebbi benzinkútig vagy konnektorig.

Az akkucsomag a japán típusoknál rendszeresített nagyfeszültségű egyenáramú CHADEMO töltőoszlopokon is tölthető (Magyarországon ilyen három darab van egyelőre), ilyenkor 20-30 perc alatt 80%-ig töltődik az akku. A váltókar mögötti CHARGE gombot megnyomva is az történik, hogy a benzinmotorhoz kapcsolt generátor nagy árammal, gyorsan feltölti az akkut; erre akkor lehet szükség, ha - fejlettebb világokban - csak elektromos autóval járható zóna felé közelítünk, vagy egyszerűen jófejségből nem akarjuk bebüdösíteni a belvárost. Egy másik, SAVE gombbal pedig az akku merítését lehet leállítani, ezt megnyomva 50% alá nem engedi a rendszer meríteni, inkább a benzint égeti, mint az amperórát.

Az Outlander PHEV olyan autó, amivel a tulaj a kocsmában/operabálon/gőzfürdőben órákon át le tudja nyűgözni a férfihallgatóságot. Iszonyú sokat lehet beszélni róla, a bonyolult technika lenyűgöző. Viszont mindebből a hétköznapokban semmi sem érződik, az unalmas japán egyen-belső, a rugalmatlan, lassan reagáló hajtáslánc a nyugis, relaxálós autózási stílust támogatja.

A Mitsubishi Outlander PHEV olyan, mint egy Prius, csak nagyobb, drágább, csendesebb, összkerekes és többet megy el villannyal. Igen, még a konnektoros Priusnál is többet.

Link: http://www.vezess.hu/teszt/mitsubishi_outlander_phev_menetproba/52953/