Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló 2015. januári összefoglaló

2015.01.29

 

Január 12.

A Detroiti Autószalonon bemutatkozott a Chevrolet Volt új generációja, amely kívül-belül alaposan átalakult elődjéhez képest. Az új Volt nemcsak takarékosabb, hanem jobban is gyorsul elődjénél, tisztán elektromos hajtással már 81 kilométert képes megtenni.

volthibr.jpg

A General Motors továbbfejlesztette az autó hibrid hajtását, a 61 lóerős villanymotor és a 102 lóerős 1,5 literes benzines kettőse 5,73 liter/100 km-es kombinált átlagfogyasztást ígér. A Voltec rendszer 12 százalékkal hatékonyabb és 45 kilóval könnyebb az első generációs modellben találhatónál.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150112-chevrolet-volt-bemutato.html

 

Január 12.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy az autóipar végleg letette voksát az elektromos hajtás mellett, legyen szó hibrid, teljesen villanyos vagy éppen hidrogénhajtású járművekről. Nincs ez másként a BMW-nél sem.

Mostanra az i széria képében egy új modellcsaládot is létrehoztak, mely a különböző alternatív hajtásláncokkal operál, és igencsak jövőbe mutató képet produkál. Hamarosan azonban a normál típusaik esetében is nagyobb hangsúlyt kaphatnak az elektromotorok. A hírek szerint a kicsit távolabbi jövőben a bajorok teljes kínálata konnektorról tölthető hibrid hajtásláncokat fog használni, míg a hagyományos üzemanyaggal működő motorok nagyrészt csak hatótávnövelőként lesznek jelen a járművekben – akárcsak az i3 egyes változataiban. Az ide vezető úton pedig hamarosan nagyot léphetnek előre a németek.

villbmw.jpg

Az i szériával a BMW egy jól felépített stratégia első, kifejezetten fontos állomását valósította meg, hiszen a kívül-belül csúcstechnológiát felvonultató modellek minden jövőbeli bajor típus alapjait fektetik le. Az elektromos autózás egyik legnagyobb rákfenéje még mindig az akkumulátorok „fejletlensége”: az elfogadható hatótávhoz súlyos, nagy helyet foglaló csomagokat kell elhelyezni az autókban. A BMW megoldása erre a súlycsökkentés és a hatótávnövelő benzinmotor lehet. 

A bajorok jövőbeli típusaiban egyre nagyobb arányban találkozhatunk majd szénszálas és alumínium elemekkel, melyekkel radikálisan lehet csökkenteni egy autó súlyát, míg a megfelelő méretű akkuk és egy egyszerűbb felépítésű hatótávnövelő benzinmotor megfelelő egyensúlya szintén hozzájárulhat a kívánt eredmény eléréséhez. Mindehhez persze még társulnak a technológiai megoldások, mint a magasabb sebességnél lejjebb ereszkedő futómű, vagy az aktív aerodinamikai elemek, melyek tovább csökkentik a légellenállást – nem is beszélve az okos navigációról, mely előre látja, hogy melyik szakaszokon lehet spórolni.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/a-bmw-elektromos-jovot-lat-maga-elott-benzinmotorral-1267239

 

Január 13. 

Elektromos benzinkutat nyitott tavaly év végén az Auchan. A budaörsi az első hazai hipermarket, ahol a benzinkút mellett elektromos töltőállomás is üzemel. A töltőpontot a vásárlók díjmentesen használhatják.

„Egy elektromos autó töltése 1-2 órát is igénybe vesz, ezért kifejezetten célszerű bevásárlás közben kihasználni a parkolási időt. 2050-re a személygépkocsik 60-70 százaléka várhatóan elektromos lesz, ezért is fontos, hogy lehetőség nyílik az autók töltésére a bevásárlóközpontokban vagy a hipermarketekben is. Előnye a budaörsi áruház elhelyezkedésének, hogy a fővárosi agglomerációban található, így akár a napi, környezetbarát ingázáshoz is használható a töltőállomás. Reméljük, egyre többen fogják használni ezt a Magyarországon még kuriózumnak számító lehetőséget" – fogalmazott Jászay Tamás, az ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója.

vill_1.jpg

Az Auchan az elmúlt 16 évben mintegy 200 milliárd forintot fektetett be Magyarországon és közel 7000 főt foglalkoztat jelenleg. A vállalat célja, hogy újabb töltőállomásokat nyisson meg azok mellett az áruházak mellett, ahol még nincs benzinkút. Jelenleg a 19 áruház közül már 16 mellett található töltőállomás. Az idei 5 milliárd forint értékű beruházás feléből, mintegy 2,5 milliárd forintból 5 benzinkutat adott át a cég.


Bővebben: http://fn.hir24.hu/energia24/2015/01/13/vasarlas-kozben-ingyen-tankolhat/


Január 13.

Az alapjaitól újjáépített új Volt mellett egy elektromos hajtású tanulmányt is bemutatott a Chevrolet a Detroiti Autószalon. A koncepciójában és bizonyos értelemben formavilágában is a BMW i3 riválisának szánt autó sorozatgyártásáról egyelőre nincs hír, de a General Motors 30 ezer dollár (nyolcmillió forint) körüli alapárat képzelt el hozzá.

chevy.jpg

A névválasztás miatt az amerikai sajtó gúnyolódott egy sort az autón, a Bolt név ugyanis a csodakutyáé, aki a magyar mozikba már Volt néven érkezett meg. Nem mellesleg a szó még csavart is jelent, amely ugyan jelenleg még alapvető fontosságú alkatrész minden autóban, nem éppen a modernizáció szimbóluma.


Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150113-chevrolet-bolt-bemutato.html


Január 13. 

Észak-Amerikában, a Honda ottani prémium almárkájának, az Acurának a színeiben mutatkozott be az NSX régen várt új generációja. Kevés autót vár ilyen lélegzetvisszafojtva a közönség: az eredeti NSX korának egyik legcsodálatosabb autója volt, a zseniális Ayrton Senna szívszerelme, egyike azon kevés japán autóknak, amelyek a tömegpiacon kívül képesek voltak elismerést kivívni maguknak.

vill3.jpg

A kilencvenes évek persze rég elmúltak, így a második szériának egészen más elvárásoknak kell megfelelnie, miközben meg kell őriznie elődje szellemiségét, és olyan közvetlen, mégis felhasználóbarát sportautóvá válni, amelyben a vezetőnek nincs félnivalója a volán mögött. 

Az egykori alumínium V6-os szívómotor helyébe most egy szintén hathengeres, de ikerturbós blokk lépett, amely mögé saját fejlesztésű, kilencfokozatú duplakuplungos sebességváltót akasztottak. A hajtáslánc szerves része a három villanymotorból álló hibrid komponens; az egészet különösen könnyű és merev, többféle anyagból készült vázszerkezetben helyezték el. A szénszálas padló alumíniumból és acélból készült térvázhoz csatlakozik, a gyártásnál az öntés és a kovácsolás előnyeit egyesítő, világelső folyamatot alkalmaztak.

vill3b.jpg

A legfontosabb újdonság a sport hibrid rendszer, amelyet a középkonzolon található Power gomb megnyomásával izzíthatunk be.
A száraz karteres benzinmotor ereje áttétel nélkül beépített villanymotor támogatásával hajtja a hátsó kerekeket, a villanymotor a lassításban és a fékenergia visszanyerésében is segít.


Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/honda-nsx-2016/57799/

 

Január 19. 

A Pilis rejtekében, egy eldugott, határmenti kis faluban várja új gazdáját Magyarország alighanem egyetlen rendszámmal rendelkező elektromos Škodája. A Favorit Eltrára egy apróhirdetésben bukkantunk, és ha nem hagytuk ki tavalyelőtt a prototípus Volgát, ezt sem hagyhattuk ki! 

A tulajdonos, Antal, nem egyszerű figura. Gépészmérnöki végzettsége mellé orvosi diplomát is szerzett, azt mondja, a gépeknél érdekesebb az emberek működése. A belsőégésű motornál pedig az elektromos autót találta érdekesebbnek, ezért három évvel ezelőtt eldöntötte, hogy beszerez egyet. De inkább át is adom neki a szót:

c.jpg

"Úgy volt, hogy azt mondtam: ha négyszáz forint fölé emelkedik a benzin ára, akkor villanyautót veszek magamnak. Nézegettük már előtte is, van itt a faluban egy autószerelő-villanyszerelő barátom, vele együtt nagyon rákattantunk. Elkezdtem nézni a villanyautókat: milyen fajták vannak, mennyiért lehet őket megvenni. Főleg az eBayt nézegettem, ott akartam elkapni valami jót. Hirdették ezt a Škodát; utánaolvastam, mi ez.

Bővebben: http://www.vezess.hu/hasznalt-auto/skoda_favorit_eltra_teszt/57778/


Január 19. 

A verseny története során idén fordult elő először, hogy egy elektromos autó is rajthoz álljon a versenyen. Az Acconia EV-t egy spanyol csapat építette az FIA T1-es előírásainak megfelelően. Meghajtásáról egy 300 lóerős, 700 Nm nyomatékú villanymotor gondoskodik, amelyet egy 140 kilowattóra teljesítményű (ez a hatszorosa egy átlagos villanyautóénak), négy kivehető darabból álló lítium-ion akkumulátorcsomag lát el árammal. A hátsókerék-meghajtású kocsi hatótávolsága versenykörülmények között 350 kilométer is lehet, ami ugyan rövidebb, mint egy napi penzum a Dakaron, de az időellenőrző pontokra elküldött, előre feltöltött akkukat behelyezve a kocsi gyorsan folytathatja az útját.

a.jpg

Ha rövidebb távot kell megtenni, akkor kevesebb akkumulátort hagynak az autóban, egyetlen darabbal például a maximális felére, 1250 kilogrammra csökken az Acconia tömege. Érdekesség, hogy a hátsó szárnyra még egy napelemet is rászereltek, melynek negyed négyzetméteres felülete 100 wattóra áramot termel. 

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150117-a-dakar-ralik-legorultebb-autoi.html

 

Január 19.

A vezess.hu tavaly decemberben már beszámolt azokról a tervekről, amelyek szerint feltöltött motorokkal váltanánk fel a jelenlegi hathengeres szívó boxereket a márka kirakatmodelljében, a 911-es szériában. 

Ez azonban csak átmeneti megoldást jelent a széndioxid-kibocsátás csökkentésére, így az évtized végével utat talál magának a szériába az a hibrid technológia, amely a Cayenne, a Panamera és a Macan, a 918 Spyder, illetve sportvonalon a 919 Hybrid révén már nem idegen a márka rajongói számára.

d.jpg

Minderről Wolfgang Hatz, a márka fejlesztésekért felelős főmérnöke mesélt amerikai újságíróknak a Detroiti Autószalonon tartott sajtótájékoztató keretében.

Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/szabad-ut-hibrid/57933/

 

Január 19. 

Nem tart a konkurenciától, tíz év múlva már milliós nagyságrendben gyártana autókat Elon Musk. A Tesla vezére ezt a Detroiti Autószalonon mondta, Michiganben, ahol eddig nem sok siker termett a márkának.

Annak ellenére, hogy a Model S utáni nagy dobásra még mindig várunk, a Detroiti Autószalon egyik legtöbbet hivatkozott szereplője Elon Must lett. Musk közismerten nem egy mellébeszélős cégvezér, egyenes és merész karaktere miatt a sajtó sokszor Vasemberként említi, a Marvel képregénykaraktere után. Szóval ez a rendkívül sikeres üzletember/mérnök/feltaláló mondott olyat Detroitban, hogy 2025-re milliós nagyságrendben gyártana autót a Tesla, amivel a gyár tíz év múlva kb. akkora lenne, mint amekkora ma a BMW. Ha valakinek nem lenne meg: a Tesla Motors az a különutas autógyár Kaliforniából, amely jelenleg egyetlen forgalmazott modelljével, a Model S-sel megalkotta a tömeggyártású elektromos prémiumautó fogalmát. A Model S bár nagy siker lett, tavaly mindössze 33 ezret adtak el belőle, az idei terv pedig ennek a másfélszerese. A növekedés sok tényező függvénye, ezekről is beszélt Musk.

teslaszerviz.jpg

Musk elmondta, hogy több összeszerelő üzemre lesz szükségük, amikor az eladások elérik az évi félmilliót. A Tesla jelenleg csak Kaliforniában, Fremontban gyárt járműveket, de a tervek közt már ott van egy újabb gyár Kínában. Emellett már épül a neveadai Gigafactory, minden idők legnagyobb akkumulátorgyára, amellyel sikerül legalább harminc százalékot faragniuk az akkumulátor-előállítás költségén.

Bővebben: http://totalcar.hu/magazin/hirek/2015/01/19/egymillio_tesla_2025-re/


Január 19. 

Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztési igazgatója megerősítette, hogy a márciusi Genfi Autószalonon mutatkozik be az R8 szuperautó következő generációja. Az új R8 mellett a továbbfejlesztett e-tron elektromos változat is bemutatkozik.

b.jpg

Hackenberg szerint az új R8-ban nem lesz manuális váltó, mert a duplakuplungos váltók is "elég sportosak", és a jó köridőkhöz egyébként is szükség van rájuk. Biztosan arra gondolt, hogy a kézi kapcsolgatással csak megy az idő. Az R8 elektromos változata is érdekesnek ígérkezik, Hackenberg szerint az Audi olyan autón dolgozik, amely "500 kilométert vagy kicsivel többet" is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150119-genfben-jon-az-audi-uj-szuperautoja.html

 

Január 27. 

50 darab e NV 200-as Nissan áll szolglatba Olaszországban a DHL színeiben. A tavaly júliusban aláírt szerződés értelmében a károsanyag-kibocsátás mentes járművek Milánóban és Rómában dolgoznak majd. A rövidtávú, városi használatra termett zöld járművekkel a DHL az egyik legzöldebb szolgáltató lesz a piacon.

dhl.jpg

A szimulált munkanapon 120 kilométer alatt 45 kézbesítést és 25 felvételt teljesítettek a Nissan kisteherautói, így bőven alatta maradtak az elméleti 170 km-es hatótávnak. A kutatások szerint az európai kisteherautó üzemeltetők 70 százaléka átlagsan 100 km körüli távot tesz meg autóivel és 35 százalékuk sohasem megy 120 km-nél többet. 


Január 26. 

A kecskeméti KEMU Kandó szakközépiskolájának Kandó Electric csapata új tagokkal és női sofőrrel utazik Rotterdamba, a nagy múltú Shell-Eco Marathon világversenyre. A világ egyik legizgalmasabb üzemanyag-hatékonysági és mobilitási versenyének célja, hogy a diákokból álló csapatok saját tervezésű és építésű autóikkal egy liter üzemanyaggal vagy egy kilowattórának megfelelő energiával a lehető legnagyobb távot tegyék meg. Hazánkat eddig több főiskolai csapat, köztük a Gamfos, illetve egyedüli középiskolaként a Kandó képviselte.

245111_kando-electric.jpg

Szép eredménnyel zártak. A Kandó Electric csapat történetében eddigi legjobb eredményt érték el, járművük 433,3 kilométert lenne képes megtenni 1kWh energiával, azaz közel 40 forintból.

Bővebben: http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/pilotano-az-elektromos-autoban-592216

 

Január 26. 

BMW i8, Porsche Panamera S E-hybrid, Fiat 500e, és társaik. Itthon nem jár melléjük támogatás, de külföldön igen. 

i8.jpg
 

Bővebben: http://levegotisztasag.blog.hu/2015/01/26/2015_legvaganyabb_elektromos_autoi

 

Január 26.

Nagyjából 700 lóerőnyi elektromos teljesítmény katapultálja a Tesla Model S P85D névre hallgató szörnyetegét. Pár szerencsést megautóztattak vele, az ő arcuk sokmindent elárul arról, mennyivel, más, váratlanabb élmény elektromos autóval száguldani.

Bővebben: http://www.f1-live.hu/auto/igy-gyorsul-a-vilag-legjobb-elektromos-autoja-figyeld-az-arcokat-az-anyosulesen/


Január 26. 

Jövőre lesz 60 éve, hogy az ingolstadti Auto Union gyárban megkezdték a DKW Schnellaster névre keresztelt kisteherautó gyártását. Alapból kétütemű benzines erőforrással szerelték, de akár 7 lóerős villanymotorral is lehetett rendelni. Sajnos nem volt túlságosan népszerű a modell, hét év alatt durván 100 darab gurult le a gyártósorról. 

Főleg áramszolgáltató cégek vásárolták, de a megrendelések nagy része a Keleti-Fríz-szigetekről érkezett, ahol be voltak tiltva a belsőégésű motorral hajtott járművek.

audi.jpg

Sajnos a só és az idő vasfoga nem tett jót az elektromos teherautóknak, összesen két példány élte meg az 59 éves kort, legalábbis ennyiről tudunk. Az egyiket egy rajongó hozta vissza a sírból, egy benzines modellből készítette el az elektromos változatot, a másiknak a felújításával pedig nemrég végzett az Audi-gyár. A feltámasztás több éven keresztül zajlott, a legnehezebb feladat a karosszéria helyreállítása volt.

Bővebben: http://www.vezess.hu/haszonjarmu/feltamadt-60-eves-elektromos/58080/


Január 27. 

Az elektromos autók, valamint a hálózatról tölthető hibrid modellek részesedése folyamatosan növekszik. Az USA-ban 2015 első negyedévében érkezik történelmi mérföldkőhöz a technológia: az eladott autók egy százalékát dughatjuk konnektorba.
Egyik részről az egyszázalékos részarányt tekinthetjük megmosolyogtatóan kevésnek, másrészről viszont érdemes hozzáadni az egyenlethez a konnektoros modellek kínálatának viszonylagos szűkösségét, a technológia egyelőre magas árát, illetve korlátait, valamint a hálózat kiépítettségének viszonylagosságát. Ha pedig így összegezzük a dolgokat, szép eredmény a tavaly csak az USA területén eladott közel 100 ezer példány. Egy olyan országban, ahol az eladások 52 százalékát a hatalmas pickupok teszik ki – tegyük hozzá.

taxi_6.jpg

Miközben Amerikában csökkenőben az elektromos modellek térnyerésének irama (28 százalékos a fejlődés jelenleg), addig Európában egyre népszerűbb a technológia: évről évre közel 100 százalékos a fejlődés. Persze a piac még csak most próbálgatja a szárnyait, és ebbe belejátszanak a különböző kormányzati támogatások is. Mindenesetre nem rossz eredmény, hogy 2014 októberéig az évben már közel 75 ezer konnektorra akasztható négykerekű fogyott.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/a-konnektoros-autok-reszesedese-mar-tul-az-1-on-1269707