Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló 2014. szeptemberi összefoglaló

2014.10.03

2014. szeptember 1. - Konnektoros hibrid Mitsubishi teszt

Konnektoros hibrid létére a Mitsubishi PHEV megmaradt igazi autónak. Nem kapott hivalkodó, futurisztikus külsőt -
legfeljebb a sok-sok felirat és a mókás matricák, elektromos csatlakozók árulják el az autót. Illetve a gyalogosokra,
biciklisekre különösen veszélyes hangtalan üzem. A tisztán elektromos menethez szükséges viszonylag nagy mennyiségű akksipakk az autó hasa alá került, de szerencsére a belső tér használhatóságába nem nagyon szól bele. És az autó 1800 kilogramm körüli saját tömege is egész tűrhető maradt.

Az azért kérdés, hogy a Mitsubishinél miért gondolták úgy, hogy a környezetvédők szemében vörös posztónak számító SUV-ból építenek konnektoros hibridet. Talán praktikus okokból, hogy ne kelljen már nyomorogni egy tisztán elektromos módban is használható autóban, vagy nevelő céllal, hogy a zöldeket összezavarják azzal, hogy a szabadidő-autós is lehet ember.

74409_612989_784x523.jpg


Bentről a műszerfal kivételével nem nagyon lehet megkülönböztetni a hibridet a mezei változattól. A műszerfalon
változtattak keveset - fordulatszámmérő helyett energiaáramlás mutató van - és a váltógomb más egy kicsit, mint amit megszokhattunk. A helykínálat parádés, három gyerekülés elfér hátul, és a csomagtartó is óriási. A berendezés is szerethető, bár van egy kis japános íze.


A hibrid Outlander érthetően városban érzi magát a legjobban. A villanymotor itt a legpraktikusabb, csendes, szagtalan és takarékos is. Kis odafigyeléssel 50 kilométer körüli hatótávra képes az autó, tisztán elektromos hajtással. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a III. kerületi, Szépvölgyi úti szerkesztőségből egy töltéssel kényelmesen elérhető Gödöllő. Ha a tulaj olyan szerencsés, hogy a munkahelyén talál egy konnektort, és legalább 5 órát a munkahelyén tölt, akkor egész héten eljárhat, durván napi 8-9 kWh-nyi otthoni töltéssel.


Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/mitsubishi-outlander-phev-teszt/54605/


2014. szeptember 2. - Az elektromos autók egyre nagyobb térhódítása?


Németországban egy alapos felmérést készítettek a villanyautók forgalmazási helyzetéről és jövőjéről, és a felmérés gyorsan felfutó eladási szám bővülést vár az elkövetkező években, főként akkor, ha a német kormány is beváltja az elektromos autók elterjesztését segítő intézkedéseit. Jelenleg Németországban már több, mint 20 -féle villanyautó típusból válogathatnak a vásárlók, és talán már 2014 során elérik a forgalmazók azt a célt, hogy csak 30%-kal legyenek drágábbak ezek az autók a hagyományos kategóriájú autóknál.

elektromos-auto.jpg

A rohamos kínálati fejlődést mutatja, hogy míg két esztendeje még csak kétféle elektromos modellből választhattak a német vásárlók, ma már 20-nál is többől. És míg a két modell még több, mint 60 százalékkal került többe a hagyományos meghajtású autókhoz mérten, ma már ez a szám a 30 százalék felé közelít. Az elektromos autógyártásra koncentráló ipar nagy anyagi és szellemi tőkét fektetett be az akkumulátorok fejlesztésébe, így folyamatosan nő az elektromos autókkal megtehető távolság, és árakat is egyre lejjebb lehet szorítani.

Természetesen a növekvő számú villanyautó eladások nem jöhetnének létre az egyre nagyobb számú nyilvános töltőoszlopok telepítése nélkül, amiből Németországban már több ezer működik, míg hazánkban sajnos csak alig ötven, és ennek 90 százaléka Budapesten található.

Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen jelenleg még inkább nagyvárosi felhasználásúak az elektromos autók, és amint majd hatótávolságuk jelentősen megnő, valószínűleg ez változni fog.

Bővebben: http://www.szon.hu/az-elektromos-autok-egyre-nagyobb-terhoditasa/2629131

 

2014. szeptember 3. - Óriási villanyautó flotta

Megállapodást írt alá a Renault-Nissan a világ egyik legnagyobb mobilszolgáltatójával, az Orange-zsal, miszerint 2015 folyamán 200 darab teljesen elektromos meghajtású járművet szállít a franciaországi operáció számára.

orange_villanyautok.jpg


Az Orange jelenleg több mint 2000 un. pool-autót tart a flottájában, melyekkel munkatársai az irodák, illetve a külső
helyszínek között közlekedhetnek. A flotta része volt eddig is több alternatív hajtású jármű, mint pl. a Renault Twizy, amit most kiegészít a 200 db-os, Renault ZOE-ból, Kangoo Z.E.-ből, Nissan e-NV200-ból és LEAF-ből álló flotta.


Az elektromos autókból álló flotta része annak a programnak, miszerint az Orange 2020-ig 20%-kal kívánja mérsékelni CO2 kibocsátását.

Bővebben: http://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/orias_villanyauto-flotta.203237.html

 

2014. szeptember 3 - 210 km elektromos biciklivel

Biciklis Balaton-kört már csináltam párat. Montival is, rekuval is. Hogy legyen benne valami kihívás, ezúttal villanybringával vágtam neki. Persze lehet kötekedni, hogy villanybiciklivel minden hülye körbe tudja tekerni a Balatont, de azért ott volt a dologban a rettenetes szívás lehetősége is. Ugyanis eddig még senki nem próbálta ki, hogy valóban bír-e ennyit egy elektromos rásegítéssel dolgozó bicikli.

header_4878.jpg

A jól bejáratott biciklis boltunkban is csak annyival biztattak, hogy a kölcsönkapott szerkezet 130-140 kilométert biztosan tud. Azt már próbáltákJó, de mi lesz, ha nem egy tovább? A maradék 70 km egy közel 30 kilós, tehetetlen elektromos kerékpárral elég kínos menet lehet. Mindegy, így legalább lesz benne egy kis izgalom. Reggel hat húszra terveztük az indulást, Balatonakaliból és kelet felé indultunk, hogy még frissen essünk túl az út egyetlen komolyabb emelkedőjén. Megy is minden mint a karikacsapás.

Bővebben: http://www.vezess.hu/kerekpar/bulls-e45-elektromos-kerekpar/54628/

 


2014. szeptember 4. - Túl sok norvég vesz elektromos autót, nem bírja a költségvetés


Túl sok norvég vesz elektromos autót, nem bírja a költségvetés, a támogatási politika újragondolását tervezi az oslói kormány.


A világon az egy főre jutó elektromos autók száma Norvégiában a legmagasabb. Az 5, 1 milliós országban már 32 ezer zéró kibocsátású járművet regisztráltak. Minden hetedik új autó is ebbe a kategóriába esik, így a Nissan Leaf és az amerikai Tesla is az egyik legkeresettebb modellek között szerepel. Utóbbi több hónapon át vezette az eladási listákat, amellyel az északi ország szintén rekordot írt.

0112_tesla_facelift_00_cikk_torzs.jpg


Az elektromos autók népszerűsége a norvég kormány intenzív támogatási politikájának köszönhető. Már az autó megvásárlása is jelentős adókedvezményekkel jár, így a leendő vevők mentesülnek az áfa és más terhek eladást terhető alól. A Tesla alapmodellje Norvégiában 60 ezer euróba kerül (közel 19 millió forint), de kormányzati támogatások nélkül ez ennek a duplája lenne. Az elektromos autó tulajdonosok ezen felül ingyenesen használhatják a kompot, az autópályákat és a parkolás valamint az üzemanyagcellák fetöltése sem kerül pénzbe. Ezen felül a buszsávokat is ingyen használhatják, ami  egyre nagyobb torlódásokat okoz a norvég fővárosban. A norvégok nem számítottak ekkora érdeklődésre és már a pénzügyi ösztönző politika újragondolását tervezik.


”Elképzelhető, hogy csökkentjük a támogatástokat, de megígérhetem, hogy továbbra is maradnak fiskális ösztönzők” – nyilatkozta Erna Solberg miniszterelnök.


Oslo évente 500 millió euróval támogatja az elektromos autók elterjedését. Korábban úgy számoltak, hogy 2017-re érheti el a számuk az 50 ezret, de erre már 2015-ben sor kerülhet, így a támogatási keretösszeg is kifogyhat.

 

Bővebben: www.magyarhirlap.hu/cikk/3922/Tul_sok_norveg_vesz_elektromos_autot_nem_birja_a_koltsegvetes

 

2014. szeptember 8. - Volkswagen e-up! menetpróba

A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. 

Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa. 

Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek. 

eup.jpg

Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)

Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.

A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre. 

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20140908_Volkswagen_eup_menetproba

 

2014. szeptember 9. - Elkézült az első magyar elektromos kukásautó

 
Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem (DE) műszaki karán 440 millió forint európai uniós és hazai támogatással. Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba (kb. 130 km) távolságot.
 

vill1.jpg

 
A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is. A most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amelyben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.
 

74607_614970_784x523.jpg

 
A gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethető. Sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal kerülne többe egy hasonló dízelmotoros kukásautónál.
 
A kukásautó villanymotorja 75 lóerős, az akkumulátorok kapacitása 113 kWh. A 600 voltos főakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések működését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá.
 

 

2014. szeptember 9. - A legdrágább és a legolcsóbb villanyautók. Kicsit másként.

Ki gondolná, hogy van olyan összehaonlítás, ahol a méregrága Tesla S jobb vételnek bizonyul, mint a viszonylag olcsó elektromos Chevrolet Sark? Márpedig van. Ez pedig az autó áráért kínált hatótáv függvényében számolható ki. Míg a megfizethetőbb, alig 23 ezer dolláros apró Mitsubishi i-MiEV 62 mérföldet képes megtenni egy feltöltéssel, addig a Tesla 80 ezer dolláros járgnya a 265 mérföldre jut el egy töltéssel. Ennek fényében a legjobb ár/hatótáv értékű elektromos autó a Tesla, 302 dollár/mérföldes áron, míg a legdrágább a BMW i3 EV, amely 41 ezer dolláros árával mindössze 81 mérföldet képes gurulni. Ez 510 dollár/mérföldesárat jelent.

cost-per-mile.jpg

Bővebben: http://cleantechnica.com/2014/09/09/electric-car-best-price-per-mile-range-hint-tesla-model-s/

 

2014. szeptember 10. - Elektromos Nissan Leaf taxik Budapesten

Egy éve, 2013 szeptemberében lépett életbe az új taxirendelet, azóta a taxitársaságok egységes áron, sárga színű autókban szállítják az utasokat. A rendelet kivonta a forgalomból az öreg, műszakilag már alkalmatlan taxikat, helyette viszont egyre gyakrabban találkozhatunk "zöld", vagyis elektromos taxikkal. 
Egy ilyen autóval érkezett a Mokkába, Horváth Csaba, egy taxitársaság ügyvezető igazgatója.
 

20140319_electric_taxicabs.jpg

 
 
 

2014. szeptember 10. - Elektromos bérautók a Renault-tól

 
A Renault és az olcsó autómegosztó szolgáltatásáról ismert Bolloré kötött szövetséget. Ennek értelmében a Párizsban, Bordeauxban és Lyonban üzemelő Autolib szolgáltatás számára a jövőben a Renault szállít elektromos autókat.
 
A Bolloré vállalat részint le szeretné cserélni a meglevő flottáját, részint terjeszkedne: Londonban és az amerikai Indianapolis-ban is hasonló bérautó-szolgáltatást indítanának. Eddig a Pininfarina által tervezett és gyártott Bluecar nevű autót használták, de úgy tűnik, a Renault kedvezőbb ajánlatot adott, így már jövőre 500, a Bolloré töltési és bérlési rendszeréhez igazodó autót szállíthat, amelyeket a Renault kis sorozatú gyártással foglalkozó Dieppe-i üzemében állítanak majd elő. A fejlesztés nagyrészt persze a Bolloré pénzéből zajlik majd, de a Renault műszaki tapasztalatainak felhasználásával. Ezt tükrözi, hogy a két vállalkozás által létrehozott közös tulajdonú cég 70%-a van a Bolloré és 30% a Renault kezében.
 

villany.jpg

 
Az Autolib EV szolgáltatás lényege, hogy az egész Európában népszerű bérkerékpár-hálózatokhoz hasonlóan elektromos autók rövid távú bérlését teszi lehetővé, olyan áron, ami a taxikhoz képest versenyképes.
 
 

2014. szeptember 10. - Eladták a 100 ezredik villanyautót Kaliforniában

 
Mérföldkőhöz érkezett a konnektorból tölthető elektromos autók eladása Kaliforniában. 2010 óta már 100 ezernél is több villanyautó talált náluk gazdára. A kezdetekben csupán két modell közül - Chevrolet Volt, Nissan Leaf - választhattak a zöld üzemű autók rajongó, mára viszont már 15 darabosra duzzadt a választék.
 

charging-electric-car-de.jpg

 
Kaliforniában komoly kedvezmények járnak az elektromos autót vásárlóknak, így nem is akkora meglepetés, hogy az össz-amerikai villanyautó eladások 40 százalékát is itt regisztrálják.
 
 
 

 2014. szeptember 15. - Novembertől Magyarországon is kaphatóak a BMW elektromos autói

November 1-jétől a BMW Group Magyarországon is elérhetővé teszi ügyfelei számára a BMW i modelleket. A BMW i3 teljesen elektromos és a BMW i8 hibridhajtású autókat elsőként a Wallis Motor Duna budapesti márkakereskedésében lehet megrendelni, ahol egy 100 m2-es területű BMW i szalonrészen két, csak az i modellekkel foglalkozó munkatárs, köztük egy az érdeklődőknek részletes termékinformációt átadó ún. „Product Genius” szolgálja ki az igényeket.
 
Sőt, a 2001-ben nyílt és pár hete teljes körűen felújított Könyves Kálmán körúti szalon mellett hamarosan egy mobil kereskedelmi csatornán keresztül Magyarország teljes területén elérhetővé válnak az innovatív személyautók: az ügyfelek, az erre hivatott ügynökkel egyeztetve, otthonuk vagy munkahelyük közelében próbálhatják ki a BMW i termékeket, illetve a vásárlásra is sor kerülhet ily módon. A karbonszálas műanyag karosszériás, környezetkímélő nagyvárosi járművek kiskereskedelmi árát a következő hetekben jelenti be a magyarországi BMW leányvállalat.
 

vill1.jpg

 
„A BMW i a prémium színvonalú egyéni közlekedés jövőjét jelenti. Ahogy műszakilag is elébe mentünk a jövőbeli fejlesztéseknek, ügyfeleink felé is közelebb lépünk azzal, hogy a nekik alkalmas helyszínen keressük fel őket új modelljeinkkel” – nyilatkozta Baudouin Denis, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója. A piacra lépéssel egy időben természetesen a BMW i modelleket érintő szervizszolgáltatások is elindulnak. 

Egyelőre négy hivatalos BMW márkaszervizt nevezett meg az importőr: a jó lefedettség érdekében a Wallis Motor Duna mellett a budaörsi Rack Autó, a győri Leier Autó és a debreceni Magisz márkakereskedések szervizei állnak majd az ügyfelek rendelkezésére, amelyeket jövő tavaszig további hivatalos szervizlehetőségek egészítenek ki.
 
A BMW i almárka

A BMW Group a jövőben is vezető, egyben iránymutató szerepet kíván betölteni a prémium színvonalú egyéni közlekedés megteremtésében. A „project i” koncepció keretében 2007 óta folyó kutató- és fejlesztőmunka során sikerült lerakni a hosszútávon fenntartható mobilitás alapjait, amelyek a világban zajló környezetvédelmi, gazdasági és társadalmi változásokat is számításba veszik. A holnap közlekedésével szemben támasztott egyéni igények és globális követelmények közötti szükségszerű egyensúlyt a BMW Group holisztikus megközelítéssel teremti meg és új almárkája, a BMW i testesíti meg. A BMW i a jövőbemutató járművek és mobilitási szolgáltatások jegyében született, következetesen prémium karakter mentén definiálva a hosszú távú fenntarthatóság célkitűzését.



2014. szeptember 15. – ABB gyorsöltők töltik a Kia Soul elektromos változatait


A gyorstöltő technológia lehetővé teszi az elektromos autók vezetőinek, hogy nagyobb távolságokat tegyenek meg, és újabb értékesítési lehetőséget nyit meg az autógyártók előtt.
 
A Kia Motors America az ABB-t választotta a forgalmazói hálózatában telepítendő egyenáramú gyorstöltők beszállítójául, hogy így támogassa Soul EV modelljének bevezetését, amely még ebben az évben megjelenik Amerika útjain. A töltők típusa a Terra 53 50 kW-s modell lesz, a Kia CHAdeMO gyorstöltő-csatlakozójához alakítva; ez a típus az új autót 15-30 percen belül képes feltölteni.
 

abb_kia_gyorstoltes.jpg

 
A Kia, most Észak-Amerikába érkező legújabb, teljesen elektromos modellje, a Kia Soul EV 27 kWh-os akkumulátorral van felszerelve, melynek segítségével a gépkocsi egy feltöltéssel 80-100 mérföldet képes megtenni. A beruházás első fázisában az ABB gyorstöltő-állomásokat a Kia nyugati parti márkakereskedéseiben telepítik, amelyek ingyenes töltést ajánlanak majd a Soul EV tulajdonosoknak.  

"A Soul EV kulcsfontosságú jármű a Kia 'Tiszta közlekedés' programjában. A Level 2 és DC gyorstöltőkkel felszerelt, kiválasztott márkakereskedéseink újabb lehetőséget jelentenek számunkra, hogy a Soul EV tulajdonosoknak kényelmes, kiemelt telephelyeinken értéket nyújtsunk " – mondta Orth Hedrick, a Kia Motors America termékfejlesztési alelnöke. "Vásárlóink komoly erőfeszítést tesznek annak érdekében, hogy környezet-tudatosak legyenek, és a Kia elkötelezett, hogy a Soul EV tulajdonosai számára rugalmas, megfelelő töltési lehetőséget biztosítson."        

A Soul EV tulajdonosai egy RFID kártyára jogosultak, amely hozzáférést biztosít számukra a DC gyors töltőkhöz a Greenlots SKY hálózati rendszerén keresztül. A vezetők a Kia okostelefon-applikációja, vagy a jármű érintőképernyőjének a segítségével könnyen megtalálják majd ezeket a töltőállomásokat.


2014. szeptember 15. - Sokba kerül olcsón autózni - VW e-Up teszt


Sok primitív, egy Volkswagentől méltatlanul és szokatlanul olcsó megoldást örökölt benzines testvéreitől az elektromos Up. A kalaptartót nem nyitja ki a hátsó ajtó, az ülések támladőlését karral, fokozatokban szabályozhatjuk és az állíthatatlan magasságú, az üléssel egybeépített fejtámláról is lerí az olcsóság.

Még rosszabb a vezető oldaláról kispórolt jobb oldali ablakemelő kapcsoló, így azt az üveget csak a kocsin áthajolva, a jobb első ajtóról húzhatjuk le. Ezeket a Hyundai i10 vagy a Kia Picanto hárommillió forint alatt sem engedi meg magának, de egy nyolcmilliós autóban végképp elfogadhatatlanok. A hátsó ablakokat csak kibillenteni lehet, a kiskategóriában ez a standard. Ez így olcsóbb, de több helyet hagy széltében a karcsúbb ajtóborítás miatt és súlya is csekélyebb, mint az  üvegmozgató szerkezettel volna.
 

eup.jpg


Mintha a Volkswagen kifejezetten úgy csinálta meg az autót, hogy minél kevésbé különbözzön a hagyományos modellektől. A motor kulcs elfordítása után üzemkész, nincs indítógomb, a váltó helyén is ott a fokozatválasztó kar, pedig elég lenne pár nyomógomb.210 Nm/ 1/min: ilyen forgatónyomaték-adatot is ritkán látni, de a villamos gépek valóban azonnal teljes erővel húznak. Az Up csodálatosan kilő a lámpától. Állandó mágnesű szinkronmotorjának teljesítménye tartósan 40 kW (54 lóerő), de a csúcsteljesítmény 60 kW (82 LE), így a legtöbben még a fogópontot keresgélik a kuplunggal, amikor villanyautó már messze jár. 

Polgári stílusban vezetve a teljesítménytartalék-mutatót bőven a kék tartományban marad, 20 százalékkal gyorsítva már normálisan haladunk, 40-ig taposva a gázt az e-Up fürgén szalad. Sokat reszelhettek rajta, mert dugóban araszolva gázelvétel után az autó nagyon finoman gurul ki és áll meg.



2014. szeptember 15. Vezettük az elektromos VW Golf GTI-t, a GTE-t


A Volkswagen elkészítette (sőt, Németországban már 36 900 eurós, kb. 11,6 millió forintos áron árulja is) a Golf konnektorról is tölthető hibrid-sportváltozatát. A GTE normál használat mellett 50 km-t képes megtenni lítium-ion akkui segítségével, füstölés nélkül. Elektromos üzemben 130 km/h végsebességet ér el, vagyis teljes értékű autó a forgalomban tisztán villanyautóként használva is.

Padlógázra viszont 204 lóerő szabadul fel az 1,4 literes TSI-benzinmotor és a villanymotor együttműködéséből, a GTE 7,6 másodperc alatt van százon, végsebessége 222 km/h. 16 mázsája ellenére sportos, dinamikus autó, a számok alapján nem túlzás azt állítani róla, hogy ha kell, valódi GTI.
 

vwgolfgte.jpg


És akár elektromos, akár erős, a GTE mindig rendelkezik a tavalyelőtti Év Autója, a hetes Golf összes kiváló tulajdonságával. Komfortos és tágas, az utastér kialakítása ergonomikus és praktikus, minden korszerű extra elérhető hozzá. Az elektromos rendszerre adott nyolc év vagy 160 ezer km garancia mellett még azt is ki lehet számolni, hogy magas ára ellenére tulajdonképpen racionális választás, ha valaki erős, jól felszerelt kompakt autót szeretne. Zürichben és környékén próbálhattuk ki a nemzetközi sajtóbemutatón az erős, de takarékos Golfot.



2014. szeptember 17. - Zöld rendszámot kaphatnak a villanyautók


Az Európai Mobilitási Hét keretében tartották meg a Magyar Elektromobilitás Napját. Átadták az első elektromos, városüzemeltetési célokat szolgáló autót. Az eseményen Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára és dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a magyarországi elektromobilitásról, a Jedlik Ányos Program aktuális állásáról adott tájékoztatást.
 

zoldrendszam.jpg

 
A társadalmi szervezetek, az NFM és az NGM közötti egyeztetések eredményeként körvonalazódik a Jedlik Ányos Terv, amely meghatározza az elektromobilitás magyarországi elterjedéséhez szükséges szabályozási és támogatáspolitikai keretet. A Jedlik Ányos Terv egyik legfontosabb célkitűzése az elektromos autózás infrastruktúrájának megteremtése. Az intézkedéscsomag az országos töltőhálózat kiépítését uniós forrásokból és a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből befolyó összegek felhasználásával finanszírozza, valamint jogszabályi ösztönzőkkel segíti elő.



2014. szeptember 17. - Lengyel elektromos busz


Hogy hogyan került a lengyel buszipar a magyar elé, arról bizony számtalan cikket és könyvet lehetne írni, de maradjunk annyiban, hogy már fényévekre előttünk vannak. Bár a picivel nagyobb Lengyelországban sem ördögtől való nem hazai gyártású buszt venni, azért évről-évre kapnak odahaza megrendeléseket, a kezdeti szárnypróbálgatásokhoz pedig mindenképpen. Így járt például a kis 8,9 méteres Solaris Urbino elektromos változata, melyből mindjárt kettőt vásárolt a lengyel fővároshoz közel fekvő Ostrołęka. 
 

elektrbusz.jpg


Bár a modellt 2011-es bemutatása óta Lengyelországon belül és kívül számtalan városban tesztelték, ez lehet első üzlet, amit a Solaris megköt odahaza a teljesen elektromos hajtású kis Urbinóra. A bolechowói székhelyű gyártót közbeszerzési eljáráson választották ki és egyelőre két darab null-emisszós kisbuszt szállíthat Ostrołękának. A járműveket jövő nyárig kell legyártania a vállalatnak, azonban valószínűsíthető, hogy ennél jóval hamarabb forgalomba állhatnak. A tömzsi Solaris Urbino 8,9 LE-t 160 kilowattos aszinkronos motor hatja (eleinte csak 120 kW-ossal szerelék), melynek működéshez szükséges energiát 160 kilowattórás akkumulátor biztosítja. 

A kis Urbino bírja a strapát, ugyanis az ukrán-lengyel közös rendezésű futball Európa-bajnokságon több mint 3000 kilométert tett meg, természetesen nem egy feltöltéssel. A jármű feltöltése a kasztni tetején található töltő segítségével történik. A midibusz elektromos hajtáslánca a Medcomtól érkezik, amely a Solaris hagyományos partnerének számít. A cégnél bíznak abban, hogy ezt a megrendelést hamarosan újabbak követhetik Lengyelországban

 

2014. szeptember 22. - Milyen lesz a közlekedés 2050-ben?

A nagyvárosok többségében elképesztő dugók vannak, az emberek fulladoznak a szmogtól, a közlekedés valódi kínszenvedés. Tartson velünk egy kis jövőutazásra!

Minden Budapesten élő ember tudja, milyen idegborzoló a nagyvárosi közlekedés. A csúcsforgalomban órákig tart hazajutni, a sofőrök idegesek, és akkor a légszennyezésről még nem is beszéltünk. Ennél is sokkal durvább a helyzet azonban a kínai, indiai nagyvárosokban, vagy például New Yorkban, Moszkvában.

 

utazas_uj_fekvo_lead.jpg

A településtervezők, döntéshozók is tudják, hogy előbb-utóbb drasztikusan meg kell reformálni a városi közlekedést, mert a jelenlegi rendszer egyszerűen tarthatatlan.

Az elektromos autók szép lassan kezdenek beszivárogni életünkbe, elég csak a már hazánkban is kapható Nissan Leaf vagy a Volkswagen e-Up nevét említeni. A gond csak az, hogy ezek a kocsik 7-9 millió forintba kerülnek, nagyjából kétszer annyiba, mint belső égésű motorral ellátott kategóriatársaik, így egyelőre a gazdagok kiváltságának számítanak.

Húsz-harminc év múlva nyilván sokkal olcsóbbak lesznek ezek az autók, ahogy az akkumulátortechnológia, a napelemes megoldások fejlődnek, azonban ettől még a közlekedési dugók problémája nem oldódik meg. Felmérések alapján a legtöbb autóban általában egy-két ember utazik, ami hatalmas pazarlásnak számít, hiszen – normál autókkal és egyterűekkel számolva – akár öt-hét személy is elférne belül. A Toyota fejlesztőmérnökei kész tervezettel álltak elő, amelyet most részletesen bemutatunk. A vicc az egészben, hogy bár 2050-re prognosztizálják ezeket a változásokat, a technológia tulajdonképpen már most a kezünkben van, csak még túl drága az előállításuk.

Bővebben: http://mno.hu/auto/milyen-lesz-a-kozlekedes-2050-ben-1248680


2014. szeptember 22. - Új villanyautós sebességrekord

A Brigham Young University diákjai által épített elektromos autó megdöntötte az eddigi szárazföldi sebességrekordot kategóriájában. Az Electric Blue névre keresztelt autó 329 kilométer per órás sebességet ért el két futáson is. Ezzel saját, 2011-es rekordját döntötte meg, több mint 80 kilométerrel.

„Amikor három évvel ezelőtt megcsináltuk az akkori rekordot, úgy éreztük, még több lehetőség van ebben. Papíron el tudtunk érni 320 kilométeres sebességet, de sosem voltak meg a megfelelő feltételek. Mostanáig” – nyilatkozta Kelly Hales, villamosmérnök, a tervezők vezetője.

 

1109-50-439.jpg

Az Electric Blue az E1 osztályban versenyez, mivel elektromos, és kevesebb mint 500 kilót nyom. A kék-fehér kocsit könnyű szénszálas karosszériával látták el, a meghajtását lítium-vas-foszfát akkumulátoroknak köszönheti. Dizájnját az elmúlt tíz évben rengeteg hallgató csiszolta, a rekord után viszont visszavonul az autó.

Bővebben: http://index.hu/tech/2014/09/22/megdolt_az_elektromos_autok_sebessegrekordja/

 

2014. szeptember 23. - Így ne tölts elektromos autót

Egy tisztán elektromos hajtású autóval eléggé kihívásos még az élet. Ha merül az aksi, nő a feszültség, legalábbis a sofőrben. Az még hagyján, hogy kalkulálunk, hogy elérünk-e egy töltőpontig. De mi van, ha az a töltőpont éppen rossz, vagy ha van töltő, de foglalt, mi több, ha nem jó a csatlakozó a töltőbe.

 

tolton.jpg


Valószínű, pont így járhatott ennek a Volvo V60-asnak tulaja (talán meglepő, de a Volvónak is van tisztán elektromos autója), nem volt mit tennie, beüzemelte a ki tudja, miért, de éppen kéznél lévő benzines áramfejlesztőt.

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20140923_Ez_a_kep_az_elektromos_autok_szegyene


2014. szeptember 23. - A Toyota szerint az üzemanyagcellás autóké a jövő

A Toyota magabiztosan lépeget az első nagyszériás üzemanyagcellás autó megalkotása felé, a jövő évi premier ígéretét ezúttal egy érdekes reklámfilmmel is alátámasztotta. Az üzenet egyszerű: a hidrogénes hajtás a jövő, a kérdés csupán az, hogy ez mikor érkezik el. Úgy tűnik, a Toyota a hidrogénhajtást ugyanúgy be szeretné ültetni a fejekbe, mint a hibrid szót, amellyel a gyártó az elmúlt évtizedének gazdasági mérlegét megalapozta. Egy biztos: ha valakinek, akkor az utóbbi évek legjobban kereső és nem mellesleg a világ egyik legnagyobb autógyárának ez sikerülhet.


<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/BKXedfxvRFM?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kétféleképpen lehet nézni a helyzetet. Vállat rántani az egyszerűbb. Tény, hogy komoly akadályok gördülnek az üzemanyagcella útjába, kezdve az infrastruktúra hiányától a kiépítési nehézségén át a biztonsági kérdésekig. A Toyota magabiztos: a kérdés szerintük csupán az, hogy mikor jutunk el idáig. Hatalmas igyekezettel töri az utat, ám úgy tűnik, hogy a többiek kezdeti próbálkozásai után egyedül maradt.

 

hidrtoyota.jpg

A hamarosan érkező hidrogénes szedánjuk kezdetben nem lesz világsiker, ez biztos, ám könnyen lehet, hogy az évtized végére a Prius sikerének nyomába lép. Egyszer ugyanis már megtalálta az aranytojást tojó tyúkot a Toyota, aminek előnyét csak most kezdik ledolgozni a konkurensek. Lehet, hogy így leszmajd az új hidrogénes modellel is?

Bővebben: http://mno.hu/autopult/a-toyota-szerint-a-hidrogenes-auto-elkerulhetetlen-1249100

 

2014. szeptember 24. - Mercedes C350 Plug-in Hybrid

Ahogy a Mercedes meghirdette komoly hibrid offenzíváját, már borítékolható tény volt, hogy a 2017-ig négyhavonta érkező, konnektorról tölthető csillagosok közül elsőként az új C osztály benzin-elektromos verziója mutatkozik be. Noha a Mercedes-Benz hivatalosan még nem rántotta le a leplet az újdonságról, a technikai adatok már ismertek.

A C osztály hibrid verziója az október elején startoló Párizsi Autószalonon mutatkozik be, s azt követően nem sokkal, 2015 legelején lesz megvásárolható a kereskedésekben. Ahogy azt sejteni lehetett, a hibrid modell kívülről semmiben sem különbözik hagyományos hajtású társaitól, egyedül a töltő helye árulkodik az elektromos pluszról. A hatékonyság fokozásának érdekében a németek aktív hűtőredőnyzettel látták el az autót, ami optimális hőmenedzsmentet biztosít a belső égésű motor számára.

 

mercedes_benz_c_class_2014_a21_uj_fekvo_lead.jpg

Eleinte még kérdéses volt, hogy a Mercedes szakemberei melyik benzinest választják a konnektoros hibridhez, de végül a valószínűbb megoldás nyert – a C350 Plug-in Hybrid motorházteteje alatt a németek kétliteres, négyhengeres turbómotorja duruzsol, méghozzá 211 lóerős teljesítménnyel. A motorhozhétfokozatú automata váltó kapcsolódik, amely egyben tartalmazza a 80 lóerős villanymotort is.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/ehezo-uriember-itt-a-mercedes-c350-plug-in-hybrid-1249491

2014. szeptember 29. - Varga Mihály: az elektromos és a hidrogénhajtásé a jövő

Magyarországon a 2013-as év a járműgyártásban is fordulatot hozott, egy év alatt 32 százalékkal bővült az ágazat, kétezer új munkahelyet hozott létre - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn Kecskeméten, a Deloitte Zrt. Innováció. Inkubáció. Finanszírozás. című autóipari konferenciáján. 

A magyar GDP 10%-át adta az autóipar

Az autóipar 18 milliárd euró termelési értéket állított elő, amivel a teljes magyar feldolgozóipari teljesítmény 18 százalékát, a GDP 10 százalékát és a teljes export 18 százalékát adta - mondta el a miniszter, hozzátéve, hogy jelenleg 726 járműipari vállalat működik Magyarországon, amelyek közvetlenül több mint 120 ezer embernek adnak munkát. Varga Mihály kiemelte, hogy Magyarország ezzel az eredménnyel Európa gépjárműgyártásának egyik központjává vált, mivel uniós átlagban a bruttó hozzáadott érték 4 százalékát adja az ágazat. Megjegyezte, hogy a piaci lehetőségek is kedvezőek, mivel világszinten nő a kereslet a gépkocsik iránt, a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2050-re több mint kétszer annyi új autót fognak eladni, mint napjainkban.

 

electriccar.jpg

Fókuszban a kutatás-fejlesztés

A magyarországi gépjárműgyártás további kiegyensúlyozott fejlődése szempontjából fontosnak nevezte, hogy az itt működő nagyvállalatok versenyelőnyként értékelik a kutatás-fejlesztés feltételrendszerét. Magyarország az egész világon számon tartott, akadémiai és egyetemi oktatási, innovációs és kutatási és fejlesztési (K+F) bázissal rendelkezik, ennek a szellemi tőkének jelentős szerepe van abban, hogy a vezető gyártók közül egyre többen nálunk hoznak létre K+F központokat - fogalmazott.

Kitért arra, hogy a legtöbb autógyártó vállalat arra törekszik, hogy kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységébe bevonja a magyar felsőoktatási intézményeket és kutatóközpontokat. Úgy vélte, mindez jó kiindulópontot teremt a kormány egyik legfontosabb céljának megvalósításához, hogy Magyarországot ne csak termelési, hanem innovációs központtá is tegyék.

Bővebben:http://www.portfolio.hu/vallalatok/varga_mihaly_az_elektromos_es_a_hidrogen_hajtase_a_jovo.204311.html


2014. szeptember 30. - Autógyárak érkezhetnek a Formula E-be?

A Formula-E vezére, Alejandro Agag azt szeretné, ha jövőre már három-négy gyártó csatlakozna az elektromos szériához, a jelenleginél nagyobb szerepet vállalva.

 

formulae.jpg

A vadonatúj széria legelső szezonja szeptember közepén, Pekingben rajtolt el. Éppen azért, mert a Formula-E egy teljesen friss vállalkozás, az első szezonban minden résztvevő egységes karosszériával, erőforrással és akkumulátorokkal indul. Néhány gyártó érdeklődését azonban így is sikerült felkelteni: a Renault (amely az egységes hajtásláncot biztosítja) neve az e.dams, az Audié pedig az Abt csapat oldalán szerepel támogatóként. Alejandro Agag célja az, hogy a jövő szeptemberben induló következő szezon bajnokságába még több gyártót csábítson a szabadabb műszaki szabályokkal.

Bővebben: http://www.formula.hu/hirek/153/440/94385/autogyarak-a-formula-e-ben

 

2014. szeptember 30. - Ólomakksik kerülnek a dízelhibrid KIA-ban

Noha a francia PSA-konszernnél egyelőre nem sikertörténet a dízelhibrid hajtás, a Kia is kísérletezni kezd a technológiával. A Párizsi Autószalonon mutatkozik be az Optima T-Hybrid tanulmány, amelyben egy kis villanymotor dolgozik a 136 lóerős, 1,7 literes dízelmotor mellett.

 

optimahibrid.jpg

Kizárólag elektromos hajtással csak alacsony tempónál tud közlekedni az Optima, az akkumulátort a lassulási energia tölti. Az akkumulátor a divatos lítiumion helyett ólomalapú (ólom-szén), mert a Kia szerint ez a megoldás kisebb hűtést igényel, és könnyebb a karbantartása is. A dízelmotor teljesítményére elektromos kompresszorral segített rá a Kia, ez különösen alacsony fordulatszámnál élénkíti a motort.

A dízel-hibrid hajtás várhatóan az Optima negyedik generációjában jelenik meg, amelynek bemutatása a jövő év vége felé esedékes.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20140930-kia-optima-t-hybrid-bemutato-es-kia-venga-kia-rio-frissites.html

2014. október 1. - BMW i3 teszt

Az i3-as BMW valami teljesen mást ad, mint amit egy BMW-től normális esetben elvárna az ember. Hátsókerekes létére kínszenvedés, csak egy kicsit is megnyikkantani a gumikat, nincs ordító motorhangja, és utálni sem fogják benne a sofőrt. Legalábbis alanyi jogon nem. Jó hír, hogy a bitang gyorsulás és a hátsókerékhajtás megmaradt. 

Az elektromos hajtás egyik járulékos előnye, hogy elöl és hátul is van csomagtartó. Igaz, előre csupán apróságok férnek el, ide tették a defektjavító készletet, a kompresszort, de a többféle töltőkábelnek is itt van a legjobb helye. Bentről gombnyomásra, illetve a távirányítóval is nyitható az első rekesz. A hátsó rész már jóval nagyobb, de közel sem zavarba ejtő méretű. Itt legfeljebb 260 liternyi csomag fér el, a két darabba osztva is lehajtható hátsó ülések eltüntetése után pedig 1100 liternyi térrel lehet gazdálkodni. 

 

img_8024.jpg

Az első pár kilométeren úgy éreztem magam, mintha egy kényelmes időbuborékban visszatértem volna a pestistől bűzlő középkorba. Jobbra-balra kerregő, zakatoló, sokszor füstöt eregető, a BMW kormánya mögül szánalmasan elavultnak kinéző fertelmek ontották magukból a mérget. Közben az i3-as csendben, jó szagúan állt a lámpánál. Majd zöldnél úgy hagyta maga mögött az egész bagázst, mint a Millennium Falcon a birodalmi flottát.

A BMW i3-asa minden apró kreténsége, megosztó formája ellenére is a legkívánatosabb, legjobban összeszedett villanyautó, amit ma kapni lehet. Olyan autó, mint amilyennek a 2000-es évek autóit képzeltem zsenge óvodás koromban, amikor alvást mímelve a takaró alatt rajzoltam mindenféle járművet. Végül is csak 15 évnyit tévedtem.

Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/bmw-i3-teszt/55317/


2014. október 1. - Dobják az elektromos Rolls-Royce tervét


Bár 2011-ben a Rolls Royce bemutatta a 102EX elektromos tanulmányt, a potenciális vevők szinte teljes érdektelensége miatt a márka egyelőre jegeli a tervet és inkább hibrid modellben gondolkozik. Egyelőre úgy fest, hogy a takarékos Rolls nem nagyon mozgatja meg a gazdagok fantáziáját, hiszen a Phantomból tervezett dízelmotoros kivitel is érdektelenségbe fulladt. 

rolls.jpg

Ennek ellenére a márkának mégis életbevágó, hogy nagyjából két éven belül legyen konnektorból is tölthető hibride, ami elsősorban nem a fogyasztói igényeknek, hanem sokkal inkább a szigorodó kibocsátási normák és a jogi szabályozások szól majd. A Rolls-Royce-ok jó eséllyel a BMW X5 EDrive turbós, négyhengeres benzinmotor és villanymotor kettőséből álló hajtásláncát kaphatják meg


Bővebben: http://www.gtspirit.com/2014/10/01/rolls-royce-ditches-electric-car-plans/

 

2014. október 1. - 910 lóerővel jött az első hibrid Lamborghini, az Asterion

Technológiai erődemonstrátornak is tekinthető a Lamborghini Asterion, amely valamiféle képet alkot arról, hogyan is képzeli el jövőjét a Sant’Agata Bolognese-i cég. 

Az LPI-910-4-es azonosítót is viselő, összekerék-hajtású koncepció jármű, a nevéhez méltóan egy 910 lóerő összteljesítményű plug-in hibrid. A hajtás hagyományosabb részét a Huracanból átvett V10-es 5.2 literes motor adja, amely mellé egy három elektromotorból álló egység társul. Az egyik elektromos egység, amely a váltóházban kapott helyet, képes a hátsó kerekeket hajtani, míg az erősebb két motor az első tengelyek forgatásába segítbe szükség szerint. A kocsiba egy 7-fokozatú duplakuplungos váltó került, amelynek kardántengely-házába építették a lítium-ion akkumulátor egységeket is.

 

lambo.jpg

Részegységei szerint, a robbanómotor 602 lóerővel járul hozzá az összteljesítményhez, míg az elektromos hajtás 298 lóerőt teljesít. Az Asterion ilyen paraméterekkel természetesen a „3 másodperc alatt százon ligát” erősíti, miközben akár 50 kilométert is elboldogul kizárólag elektromos üzemmódban. Ide kell szúrni azt az adatot is, amely ugyan egy ilyen kocsi esetén eddig utoljára jutott egy ember eszébe: az Asterion károsanyag-kibocsátási értéke 98 g/km CO2, alcsonyabb mint egy második generációs Priusé.

 

 

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20141001_Nincs_mese_a_Lambo_is_beallt_a_sorba_kesz


2014. október 2. - Elektromos VW Passat GTE

A hibrid autó nem jelent egyet az unalmassal, amit nem csupán a hétköznapi ember számára elérhetetlen BMW i8, hanem a sokkal földközelibb VW Golf GTE is bizonyított nemrégiben. Wolfsburgban pedig nem elégednek meg a dinamikus hibrid kompakttal.

A vadonatúj Passatból is elkészítették a lendületes és közben rendkívül takarékos, konnektorról is tölthető benzin-elektromos verziót. A Golfhoz hasonlóan a GTE plecsnit kiérdemlő hibrid Passat természetesen a hamarosan startoló párizsi autószalonon mutatkozik majd be a nagyközönségnek, azonban a gyártó még az első találkozás előtt lerántotta a leplet az újdonságról. Ráadásul azonnal kétféle karosszériával kínálja a csekély fogyasztású, innovatív hibrid rendszert a Volkswagen, hiszen a szedán mellett kombiként is kapható lesz.

 

passat_gte.jpg

Ahogy a konnektorról tölthető hibrideknél megszokhattuk, ezúttal is élhető villanyos hatótávot ígér a gyártó, sőt a VW által megadott, tisztán elektromos hajtással megtehető 50 km több mint korrekt. Mindez már elegendő a napi ingázás, munkába járás megoldásához, így könnyen megeshet, hogy a Passat GTE tulajdonosa meglehetősen ritkán látogatja meg a benzinkutat. A hibrid hajtás magját egyébként a márka bejáratott, 1.4 TSI benzinmotorja adja, méghozzá 156 lóerős csúcsteljesítménnyel, amelyet a lítium-ion akkumulátorral táplált elektromotor 115 lóereje egészít ki. A rendszer összteljesítménye 218 lóerőre adódik, míg a maximális nyomaték is tisztességes, 400 Nm.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/elektronokkal-megtoldva-megjott-a-vw-passat-gte-1250447