Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló 2014. novemberi összefoglaló

2014.11.27

November 03. - Elektromos autót kapnak a hivatalnokok

Jövő évtől a hivatali flották negyedét elektromos autóknak kell alkotniuk Dél-Koreában. A távol-keleti ország drasztikus károsanyag-kibocsátás-csökkentést tervez a következő évekre, ennek része a szabályozás, amelytől nem utolsó sorban új munkahelyeket is remélnek.

 

kia_jpg_1.jpg

A dél-koreai ipari és kereskedelmi minisztérium közleménye szerint a döntés azt jelenti, hogy gyakorlatilag már holnaptól valamennyi minisztériumnak és állami intézménynek, beleértve még az állami egyetemeket is, már ezt a szabályt kell figyelembe venniük az új autók vásárlásánál, illetve bérlésekor. A minisztérium reményei szerint ezzel nem csak levegőtisztaság területén érnek el javulást, de a mesterségesen serkentett piaccal segítik majd az elektromos autózáshoz kapcsoódó infrastruktúra kiépülését is.

November 04. - 30 méter alatt százon a legfürgébb elektromos autó.

Gyorsulási rekordot állított föl egy svájci elektromos autó: kevesebb, mint két másodperc alatt érte el álló helyzetből a 100 kilométeres óránkénti sebességet. A Grimsel nevű versenyautó 30 méternél rövidebb úton, 1,785 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 kilométeres óránkénti sebességre – olvasható a zürichi Műszaki Egyetem (ETH) hétfői közleményében.

A járművet az ETH és a Luzerni Műszaki Egyetem hallgatói fejlesztették. A karbonszálas autó súlya mintegy 168 kilogramm, teljesítménye körülbelül 200 lóerő.

November 05. - Megérkeztek Magyarországra az elektromos BMW-k.

Autószalon nyílt az autószalonban a Könyves Kálmán körúton. A Wallis Duna BMW-márkakereskedésében ugyanis egy száz négyzetméteres, szeparált kis teremben immár magyar földön is teljesen hivatalosan tekinthető meg a BMW i almárkájának egyelőre két létező modellje, az i3 kompakt városi elektromos autó és az i8 szupersportkocsi. A szalonban kifejezetten az i-kkel foglalkozó értékesítő munkakör-megjelölése maga a tipikus német humor két szóban: Product Genius, azaz Termékzseni.

 

bmw.jpg

Az i modelleket a nemzetközi kampányelemekkel népszerűsítik itthon is: "born electric", szólnak oda a Volkswagennek, Mercedesnek (elektromos Golf, elektromos B), vagyis a két i nem egy-egy meglévő modell villanyos változata, hanem eleve elektromosnak (vagy hibridnek) tervezett jövőautó. Ez az "új prémium", vagyis a fenntarthatóság jegyében készült autók az igazán menők, mondják, amit olyan egzotikus dolgokkal lehet alátámasztani, mint az i modellek olívalevél-kivonatban cserzett bőrkárpitjai. "Sheer driving pleasure", vagyis a villanyautók semmihez nem hasonlító nagy alapnyomatéka és a váltásmentes gyorsítások nemhogy rombolnák a BMW-s fílinget, inkább még hozzá is tesznek. És ez is jogos: a józan városi autónak szánt i3 0-ról 60-ra jobban gyorsul, mint az M3, tehát hülye mítosz, hogy a villanyautók unalmasak. És így tovább: marketingből elég profi ez a márka.

Magyarországról némely ügyekben elég távolinak látszik Európa - nincs ez másként ez elektromos mobilitás eddigi terjedésével sem. Az állam totális közönye, a nagyjából évszakonként belengetett, senkiselátta Jedlik Ányos terv lebegtetésével fennálló bizonytalanság és a nagyon lassan épülő töltőhálózat miatt csak pár mindenre elszánt kalandor és persze pár elektromos közműcég merészelt eddig komoly, új, drága villanyautót venni itthon. (Németországban kb. 12 ezer villanyautó van jelenleg, nálunk kevesebb mint 50, mármint ötven darab.)

No de majd most! A kék-fehér embléma vonzerejével a villanyautó intézménye talán ki tud lépni végre abból az általános lesajnáltságból, aminek valamiért nálunk eddig örvendett. A BMW nálunk egyrészt a vágyott jómód egyik szinonimája, másrészt sikeres márka is; októberben átadták az 1608-adik új kocsit is idén itthon, amivel már most éves rekordot döntött a cég a hazai piacon. És egy huszon-milliós X5 mellé második autónak nem szürreális elképzelni egy 12 milliós i3-at.

November 05. - Magyarország is részt venne az elektromos autók elterjesztésében

Magyarországon a legnagyobb járműgyártó vállalatok és beszállítóik többsége jelen van, a kormány célja, hogy 2018-ig húsz autóipari innovációs központ legyen az országban – mondta el szerdán egy autóipari szakkiállításon Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Idén második alkalommal rendezik meg az Automotive Hungary járműipari szakkiállítást Budapesten. A kiállításon olyan cégek vesznek részt, mint az Audi Motor Hungaria Kft., a Magyar Suzuki Zrt., a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., az Opel Magyarország Kft. és számos beszállító, kutató-fejlesztő, járműipari informatikai vállalat.

 

varga_mti.jpg

Varga Mihály szerint fontos találkozópontja lehet a kiállítás a magyar autóipari szereplőknek. Magyarország kiemelt érdeke, hogy a járműgyártás megőrizze az elmúlt évek lendületét: a piacon 726 vállalat működik, amelyek közvetlenül 120 ezer munkalehetőséget biztosítanak, és az autóipar adta a 2013-as bruttó hazai termék (GDP) 10 százalékát, az export 18 százalékát.

Varga Mihály hangsúlyozta, hogy a korszerű szakképzés nélkülözhetetlen, ezért olyan szakképzést szeretnének, amely alkalmazkodik a vállalatok igényeihez. A kormány a duális képzési rendszer kiterjesztése mellett döntött, már hétezer vállalathoz mehetnek gyakorlati képzésre a tanulók.

Magyarország részt kíván venni a hibrid és elektromos autók elterjedésében is, ezt a célt szolgálja a Jedlik Ányos-terv.

 

 

November 12. - Bővülő Toyota plug-in-hybrid töltőszolgáltatások Japánban 

 

A Toyota Motor Corporation megnyitotta kibővített plug-in hybrid töltőszolgáltatását, amely lehetővé teszi a hálózatról tölthető Prius PHV típus tulajdonosai számára, hogy országszerte igénybe vegyék a Nippon Charge Service, LLC (NCS) által üzemeltetett töltőpontokat. Az új, külön megrendelhető, díj alapú PHV Drive Support Plus (PDS Plus) szolgáltatás idén december elsejével veszi kezdetét. A Toyota a mai naptól fogadja az ügyfelek jelentkezését.

 

koei-saga-with-phv__mid.jpg

 

Az NCS október végével kialakította mintegy 700 normál töltőből álló hálózatát. Ennek kapacitása a 2015. pénzügyi év során várhatóan 5500 töltőpontra nő, majd a későbbiekben további bővítés várható.

 

A kibővített hálózat havi tagsági díj megfizetése fejében vehető igénybe, amelynek összege 324 japán jen. Ezen felül percenként 1,62 jenbe kerül az NCS töltők használata (mindkét díj tartalmazza a fogyasztási adót). Hogy a felhasználók megismerkedhessenek a praktikus rendszerrel, a tagság első hat hónapja során sem tagsági, sem percdíjat nem kell fizetni.

 

November 12. - Di Grassi: A higgadtság a Formula-E-ben fontosabb, mint máshol

 

Az elektromos sorozat, a Formula-E mezőnye jövő hétvégén a szezon második futamát teljesíti Malajziában. Az első verseny győztese, Lucas di Grassi mesélt élményeiről, és kijelentette, ismét a győzelemre tör. Az Audi Sport ABT színeiben versenyző di Grassi elmondása szerint tévesek azok a vélekedések, amelyek szerint a sorozatban a siker kulcsa a takarékosság. Az ugyan igaz, hogy az energia szintjével végig ügyesen kell zsonglőrködni az autóban, de a brazil szerint a Formula-E több olyan kihívás elé állítja a versenyzőket, amilyenekkel más sorozatban nem találkozhatnak.

 

eformula.jpg

 

„Teljes mértékben arról szól, hogy a határon vezessünk, viszont azt a legkisebb mértékben sem szabad 

átlépnünk. Ez az energiafelhasználásra és a pályán való mozgásunkra is érvényes. Mivel szűk utcai pályákon vezetünk, még a legkisebb hibáért is drágán megfizethetünk. Ha összetörjük az autót rengeteg gyakorlási időt veszíthetünk, mivel az időmérő és a verseny is ugyanazon a napon van. A hideg fej a Formula-E-ben minden másnál fontosabb.”

 

November 12.- Többoldalú erőfeszítés szükséges az elektromos autók elterjedéséhez - Kína

 

Az intenzív kormányzati támogatás hatására egyre több új energiájú jármű (NEV) közlekedik Kína útjain, azonban szakértők szerint ez nem elegendő. Bár nagy előrelépés történt a tömegközlekedés elektromos üzeműre állításában, beleértve a buszokat és taxikat is, a NEV iparnak messzebb kell tekintenie ennél a kormányzat-vezette területeknél, és fejest kell ugrania a szélesebb személyautó piacba.

 

villanybusz.jpg

 

A kínai NEV-gyártók növelték kibocsátásukat, miközben a központi és helyi kormányzatok adminisztratív 

eszközökkel igyekeztek vonzóbbá tenni e környezetbarát autók vásárlását.

 

Csak augusztusban 5191 NEV-et gyártottak kínai cégek, tizenegyszer többet, mint tavaly augusztusban. Az év első nyolc hónapjában a termelés megnégyszereződött, elérve a 31137 darabot. Hét nagy hatalmú kormányszerv együttesen jegyzett októberi jelentése szerint, Peking, Tianjin és Hebei tartomány erősen szennyezett városai 20222 NEV-et fognak vásárolni tömegközlekedésük számára 2015-ig, ezzel a régió buszainak 16%-a lesz elektromos hajtású.

 

 

November 12. - Utcai lámpákról tankolnának a BMW villanyautói

 

A bajor cég mérnökei egy olyan utcai lámpa modult fejlesztettek, amely amellett, hogy kiszolgálja a közvilágítást, töltési pontként szolgál elektromos autók számára. A jövő évben, Münchenben el is indul a kísérleti projekt. A LED fényforrásokat tartalmazó oszlopok a Light and Charge elnevezést kapták funkciójukra utalva. A nehézségek nélküli töltés az elektromos autózás elterjedésének egyik legfontosabb feltétele főleg, ha egyre több ilyen jármű fut majd az utakon.

 

bmw_vill.jpg

 

Két, már üzemelő lámpaoszlopot el is helyeztek a BMW központjánál, ahol az autótulajdonosok mobilon keresztül fizethetnek a töltésért. A BMW szakemberei azt szeretnék elérni, hogy a lámpatesteken kettő vagy négy töltési modul legyen, amelyeket bármelyik szabványú elektromos autó használhatná - írja a Reuters.

 

 

November 12.- Autómegosztó szolgáltatás tisztán villanyautókkal - USA

 

A Colorado állambeli Denver környékén új autómegosztó szolgáltatás indul, amely kizárólag elektromos üzemű autókat használ. A cégalapító Tim Prior azt nyilatkozta, hogy jóval több konnektor van az országban, mint benzinkút, így az elektrmos autómegosztás teljesen logikus lépés azoknak, akik szeretnének spórolni, illetve csökkenteni a saját széndioxid lábnyomukat. A cég óránként 7 dollárt számol fel a kocsikért, és a flottájukban Tesla S is található.

 

teslaszerviz.jpg

 

 

November 17. - Elektromos autók 3D-nyomtatóból

Amennyiben minden a gyártó tervei szerint alakul, úgy jövőre elérhetővé válhatnak az első olyan gépkocsik, amelyek 3D-nyomtatóval készülnek.

 

Az új járműveket a Local Motors gyártaná és várhatóan 18 000 és 30 000 dollár közötti összegbe kerülnek majd. A kívánt járműkonfiguráció közvetlenül képernyőn keresztül kiválasztható és alig két nappal később már el is készül az új autó - legalábbis ezt állítja a Local Motors.

 

nyomtatotteauto.jpg

 

Az amerikai gyártó koncepciója egyedülálló. Nem foglalkozik alternatív dizájnokkal és nem összpontosít új üzleti modellekre. Platformján 30 000 tervező és mérnök osztja meg a koncepcióit. A legtehetségesebbeket bevonják a prototípusok fejlesztésébe, míg az autóipar a platformon toborozza az új szakembereket. A projektre és a gyártóra még Barack Obama amerikai elnök is felfigyelt, amikor Jay Rogers, a Local Motors vezetője 2011 nyarán bemutatta neki az XC2V katonai járművet.

 

A 3D nyomtatóval készített elektromos autónál a megrendelő meghatározhatja a gépkocsi színét és azt is, hogy a jármű milyen rendszerekkel legyen felszerelve. Az alkatrészeket egy automatizált egység készíti el szénszál erősítésű műanyagból, majd összeilleszti azokat. Bizonyos kábelek elhelyezésekor és az elektronika beépítésére viszont szükség van szakemberekre. Amíg az egyes utcai autók akár 25 000 vagy még több alkatrészből is állhatnak, addig a Local Motors modelljei csupán 50 alkatrészből.

 

 

November 17. - Nehéz matekozni és versenyezni is egyszerre

 

Karun Chandhok egyike a Formula-E azon versenyzőinek, akik valamikor az F1-et is megjárták. Csak nevet a spekuláción, miszerint az új sorozat a királykategória babérjaira tör. 

 

„A Formula-E-nek egyáltalán nem áll szándékában a Formula-1 helyébe lépni. Nem hasonlítható össze az F1-gyel, Indycarral vagy Le Mans-nal, és ez teljesen távol áll a szándékából. A Formula-E egészen más” – mondta Chandhok a The Independentnek. Az indiai versenyző a Mahindra istálló tagja Bruno Sennával együtt, akivel már a királykategóriában is egy csapatot alkottak a HRT-nél. A Formula-E első, történelmi versenyét ötödik helyen fejezte be Pekingben.

 

formulae.jpg

 

 

A második forduló rohamosan közeledik, egy hét múlva tartják a malajziai Putrajayában. „Minden fontos gyártónak van valamifajta elektromos hibridje, amelyeket valamikor a jelen és 2018 között fognak bemutatni” – magyarázta Chandhok az új bajnokság lényegét. „A Formula E felgyorsítja ezen technológia fejlődését, az akkumulátorokat és motorokat, az egész hajtásláncot. A tiéd lehet a világ legnagyobb akkumulátora, de hatékonynak is kell lennie. Szóval a dolgok kombinációjáról szól. A cégek, mint a Mahindra, ezt a technológiai előrelépést keresik.”

 

A jelenlegi versenyautók messze állnak az ideálistól: Kínában hat percbe telt, amíg teljesítették felvezető körüket, a 120 kilométeres versenytávot csak autócserével lehetett kivitelezni, mert az akkumulátor nem bírta volna végig. A kocsi sofőrrel együtt 890 kilogramm, jóval nehezebb, mint egy F1-es, ám alig vetekszik az F3-asok teljesítményével.

 

November 17. - BMW i3 teszt

 

A BMW egy rakás konvenciót rúgott fel az elektromos hajtású i3-as tervezésekor, aminek az eredménye egy olyan autó lett, ami úgy viszonyul a többihez, mint egy netezésre alkalmas okosóra a felhúzós mechanikusokhoz. A formája letaglóz, a gyorsulása függőséget okoz, az ára lelohaszt.

 

Az i3-as a BMW vadonatúj, elektromos autói számára létrehozott i almárkájának első modellje. Elkészítését két programmal készítette elő a BMW: 2009-től kezdve a Mini E flottát, 2012-ben a londoni olimpián is használt Active E flottát tesztelte a világ több országában. Utóbbit az 1-es kupéból alakították át, a hajtáslánca már az volt, amit az i3-asba is építenek. Mivel az i3-ast már az első pillanattól villanyautónak tervezték, a mérnököknek nem kellett olyan kompromisszumokat kötni, mint amik a meglévő, belső égésű motorral szerelt autók átalakításakor fordulnak elő. A nehéz, 230 kilogrammot nyomó akkumulátor negatív hatását például úgy ellensúlyozták, hogy az egész karosszériát szénszál-erősítésű műanyagból készítették el, ami 50 százalékkal könnyebb az acélnál, hasonló szilárdság mellett. Segítségével az i3 súlyát 1,2 tonna alatt tudták tartani, ami 150 kilogrammal kevesebb a szintén elektromos Renault Zoé, 300-zal a Volkswagen e-Golf, és 350-nel a Nissan Leaf tömegénél.

 

i3-teszt.jpg

 

A formatervezők legfontosabb célja az lehetett, hogy az i3-ast még véletlenül se lehessen összekeverni a BMW más típusaival, de bármilyen más négykerekűvel sem. Akinek csak megmutattam, senki sem találta klasszikus szépségnek, de a részletmegoldások kidolgozottságát és a forma modernségét mindenki elismerte. Méretei alapján a kisautó kategóriába lehetne besorolni, mivel a hossza egy hajszálnyival 4 méter alatt marad, ehhez 1,78 méteres magasság és 1,58 méteres szélesség tartozik, a 2,57 méteres tengelytáv pedig már az egy kategóriával nagyobb autókra jellemző érték.

 

 

November 19. - Hidrogénnel megy az 20 milliós Toyota

 

Négyszáznyolcvan kilométeres hatótávolság, három-öt perces feltölthetőség, kényelmes négyszemélyes utastér: mindezt régóta tudjuk már a Toyota FCV-ről, illetve újonnan szerzett nevén Mirairól. Az újonnan közölt adatok között azonban néhány érdekes dologra is akadhatunk.

 

Ilyen például a hidrogén-üzemanyagcella, amely a korábbinál 2,2-szer nagyobb teljesítménysűrűségre (3,1 kW/liter) képes. Ez az új szerkezetű cellaszerkezetnek köszönhető, amely annak teljes felületén egyenletes áramtermelést tesz lehetővé. Az üzemanyagcellából kilépő áram egy átalakító közbeiktatásával jut el a 155 lóerős, 335 Nm nyomatékú szinkron villanymotorhoz,  ami lehetővé tette a kisebb méretű üzemanyagcella alkalmazását. Nem csak a cellaköteg, de a hidrogéntároló tartályok is kisebbek, könnyebbek lettek. Ugyanakkor háromrétegű falszerkezetüknek köszönhetően több hidrogént képesek tárolni; összesen 122,4 liternyit, mégpedig kb. 700 bar nyomáson. Az utastérben egyáltalán nincs a hidrogénellátó rendszerhez kapcsolódó komponens, így bárminemű szivárgás a kültéren történik - ez egyébként nem fordulhat elő, de ha mégis, érzékelők zárják el a szelepeket.

 

hidrogentoyota.jpg

 

Ahogy a hidrogéntartályokat, magát az üzemanyagcellát is messzemenőkig óvják az ütközéstől, sérüléstől; előbbiekre különösen szilárd keret, utóbbira szénszál erősítésű, rugalmas műanyag váz vigyáz. Az autó tömege ezekkel együtt is csak 1850 kg, amihez ahol lehetett, grammokat faragtak le minden alkatrészből, a keréktárcsáktól a különleges szivacsszerkezetű ülésekig. Mivel a Toyota szeretné, ha elsősorban autóként, nem pedig csodabogárként tekintetnénk a Miraira, középkategóriás csúcsmodellhez méltó felszereltségről gondoskodott. Fűthető és motorosan állítható ülések, fűthető kormánykerék, kétzónás klímaberendezés, több színben rendelhető belső tér, igényes anyagválaszték és bőségesen mért vezetőtámogató elektronikus segédrendszerek járnak az autóhoz.

 

 

November 19. - Toyota technikával jöhetnek a BMW elektromos autói

 

Az autógyártók manapság egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás autók fejlesztésére, aminek legjobb példái talán a Toyota és a Honda. Előbbi már be is mutatta első sorozatgyártású különlegességét. A BMW sem marad ki.

 

A Toyota debütálásának a BMW is örülhet, hiszen az egyre szorosabbra fonódó partnerségük eredményeképpen a japánok technológiáját felhasználva hamarosan ők is bemutathatják első hidrogénes autójukat, méghozzá az i család tagjaként. Mint ismeretes, a két gyártó közötti kapcsolat elsőként néhány erőforrás megosztásával kezdődött, de azóta már közös sportautó platformjuk is jól halad. A következő nagy durranás pedig a Toyota által már kifejlesztett üzemanyagcellás megoldás megosztása lehet, mely a németek kifejezetten modern és alternatív hajtásláncokra kihegyezett i szériájában jelenhet meg, méghozzá az i5 néven futó típusban.

 

villanybmw.jpg

 

A teljesen elektromos i3 és a konnektorról tölthető hibrid i8 után a hidrogénnel hajtott i5-tel teljessé teheti a palettát a német gyártó, melyen így három különböző alternatív hajtásláncot is kínálnának egyszerre. Ezzel a lépéssel egyébként a Mercedes–Benznek is visszavághatnának, hiszen a csillagosok nemrég jelentették be, hogy a B osztály üzemanyagcellás változatát 2017-ben elkezdik forgalmazni néhány piacon. Természetesen az Audi sem szeretne kimaradni: a négykarikások várhatóan a holnap kezdőd Los Angeles-i autószalonon fognak bemutatni egy hidrogénhajtású A7-est. A Tesla elektromos luxusautójának viszonylagos sikerei ellenére tehát úgy látszik, hogy a nagyobb autógyártók mégis inkább a hidrogénből előállított villamos energia felé fordulnak a nehézkes akkumulátoros tárolással szemben – ami nem is csoda.

 

November 24. - A DHL meghirdette a Blue Sky Transport Design Díjat

A DHL meghirdette a Blue Sky Transport Design Díjat, melynek célja a közlekedés ökológiai lábnyomának csökkentése és fenntarthatóságának támogatása. A felhívásra már ismert tervezők és feltörekvő tehetségek pályázatait várják világszerte, melyek megoldást kínálnak a fenntartható közlekedés kihívására.

A FIA Formula E bajnokság, a világ első elektromos autóversenyének környezettudatos szemléletét alapul véve, a jelentkezőknek egy elektromos közlekedési eszközt kell megtervezniük, magán-, köz-, vagy kereskedelmi használatra. A díjátadó ceremóniára 2015. június 28-án a FIA Formula E bajnokság utolsó állomásán, a londoni versenyen kerül majd sor, a nyertes 10 000 font (3,8 millió forint) értékű ösztöndíjat kap elismerésül.

48_3.jpg

A beérkezett pályázatokat a Formula E, a DHL, az Andretti FE versenycsapat és a Wired magazin elismert képviselőiből álló zsűri értékeli majd. A zsűri elnöke a világhírű logisztikai tervező, Paul Priestman, aki a díjnyertes dizájn ügynökség, a PriestmanGoode alapítója is egyben.


November 25. - Ez lenne az elektromos autók Dacia Loganja?

Kétségkívül előremutató dolog az elektromos autózás, leszámítva, hogy drága, alacsony a járművek hatótávja, ráadásul az is csak valamiféle elméleti érték. Azonban kompromisszumot sokan kötnének, ha legalább olcsóbb lenne.

48_1.jpg

A kínai Zotye Auto éppen erre tesz kísérletet Cloud 100 elnevezésű modelljével. Alapjában véve a modell nem más, mint egy Suzuki Alto, egy miniautó négy ajtóval és öt üléshellyel, városi közlekedésre. A menetjellemzőiben is abszolút ezt teljesíti, hiszen a maximális sebessége 85 km/h. Az elméleti hatótávja nem rossz 150 km elvileg, ami nagyjából 10 kWh-s 100 kilométerenkénti fogyasztást jelent esetében. A töltés szokásos módon háztartási feszültségről 6-8 óra, míg 380 voltos csatlakozásról egy óra alatt feltölthető 80 százalékra.

48_2.jpg

Ami az árát illeti, a 20 ezer euró körüli összeggel az elektromos autók közt sem számítana kiugróan olcsónak, ám úgy, hogy Kínában alaposan megtámogatják állami szubvencióval, a Cloud 100 ára elvileg 6400 euróra jön ki a vásárlóknak.


November 25. - Alig van töltő Romániában

Lelenleg még 100 darab elektromos autó sincs Romániában forgalomba helyezve, hibridből pedig 2800 körüli rója a román utakat. 2020-ig 10 ezer töltőállomást kellene üzemképessé tenni Romániában. Jelenleg csupán kettő működik: egy Bukarestben és egy Brassóban. További néhány ilyen töltőállomás magáncégek tulajdonában van, amelyek elektromos autókat vásároltak. A bukaresti töltőállomás az Egyesülés tere mögött, a Transelectrica mellett található, és még 2011 nyarán átadták.

electriccar.jpg


November 26. - Nyomul a Tesla! - Kettészakad az autóipar?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy válaszút elé érkezett az autóipar, ahol mindenkinek el kell döntenie, hogy merre megy tovább: az elektromos vagy pedig a hidrogén hajtás mellett teszi le a voksát, ha alternatív hajtástechnológiáról van szó. Vannak, akik szilárdan ragaszkodnak eredeti elképzelésükhöz és szövetségekkel erősítik vezető pozíciójukat. Van, aki több vasat tart a tűzbe és természetesen vannak azok, akik vállalva a körhátrányt, inkább a biztosra mennek. 

Az egyik nagy táborba tartoznak azok, akik az elektromos hajtás mellett tették le a voksukat, ilyen a BMW is. A németek rohamléptekben törnek előre az elektromos járművek piacán, létrehozták az "i" almárkát, melynek két bevezető modelljét, az i3-at és az i8-at, amiért sorban állnak a vásárlók. A legfrissebb hírek pedig már arról szólnak, hogy összeállhatnak az iparág vezető szereplőjével, a Teslával. Erről az amerikai elektromosautó-gyártó első embere, Elon Musk beszélt a Der Spiegelnek adott interjújában.

villanybmw.jpg

A Daimler is nagy fantáziát látott korábban az elektromos hajtásban, 2009-ben a németek segítették ki a csőd szélére került Tesla Motorst és így részesedést is szereztek a társaságban, illetve több saját projektet is végigvittek (elektromos Smart, B-osztály). A korábbi lelkesedés viszont kezd alábbhagyni, a németek ugyanis eladták maradék részesedésüket a Teslában. "Elégedettek vagyunk a Tesla-befektetésünkkel, de nem szükséges megtartani ahhoz, hogy fennmaradjon a partnerség és a technológiai együttműködés" - indokolta a döntést a Daimler pénzügyi igazgatója, Bodo Uebber. A háttérben ugyanakkor több lehet, mint egyszerű racionális pénzügyi döntés. A Daimler vélhetően több vasat akar majd a tűzbe tartani, így nemrég partnerségi megállapodást kötött a Shellel, melynek keretében 2023-ig 400 hidrogéntöltő állomást hoznak létre Németországban.

Az autógyártók másik nagy tábora az üzemanyagcella-hívőké, közéjük tartozik a Toyota, a világ legnagyobb autógyártója is. A japánok már évekkel ezelőtt megmondták, hogy a hidrogén hajtásban hisznek és az elektromos autóknak nem jósolnak nagy jövőt. Ebben a szellemben fejlesztették saját modelljüket, a Toyota Mirait, ami a világ második hidrogénhajtású modellje, ami tömeggyártásban készül. A jármű idén decemberben debütál Japánban, míg Amerikában és Európában 2015 közepén kerülhet a szalonokba. Ugyanakkor a vállalat is tisztában van azzal, hogy a hidrogén hajtású járművek rohamos terjedését több tényező is gátolhatja.

November 27. - Tarlós: Az új autó eladások száma folyamatosan növekedik

A főpolgármester szerint véget ért a 2008 óta tartó recesszió, amelyben az autókereskedők 60 százaléka ment tönkre. Tarlós István a Mobilitás autókiállítás és vásár megnyitóján elmondta, az utóbbi tizennégy hónapban újra és folyamatosan emelkednek az új autó eladások. Hozzátette, a kiállítás és vásár megrendezése is a kedvező folyamatokra utal, hiszen tíz éves szünet után rendezik meg ismét a húsz kiállítót és huszonnégy márkát felvonultató eseményt.

Tarlós István hangsúlyozta, a főváros új közlekedési stratégiája nem akarja ellehetetleníteni az autós közlekedést, a társadalmi vitára bocsátott dokumentummal az élhető környezet megteremtése mellett a kiszámítható közlekedést, a főváros és környéke közötti kapcsolat erősítését szeretnék elérni.

„Az autózásban olyan áttörés kezdődött, mint ami az 1930-as években az elektromos vasúti hajtásban indult el” - jelentette ki Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, a kormány elektromobilitással kapcsolatos terveit ismertetve. Aa . "A kormány támogatja az elektromos hajtású közlekedést, s azt, hogy Magyarország vezető szerepet játsszon ebben a Közép-Kelet-európai régióban" - tette hozzá, az ezt segítő Jedlik Ányos tervet ismertetve.