Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló 2014. decemberi összefoglaló

2014.12.31

December 1. - Nagy villanyautó teszt

 

Három, nagyjából hasonló méretű, hasonló hatótávolságú, hasonló használatra tervezett elektromos autó is megjelent a közelmúltban a magyar piacon. Alsó-középkategóriás kocsik, amikkel egy átlagos család mobilitási igényei kielégíthetők - feltéve, hogy ez a család kész és képes vállalni az elektromos autózás legnagyobb kompromisszumát, az egy töltéssel megtehető korlátozott távolságot. De mennyi is ez a hatótáv valójában? Erre kerestük a választ összehasonlító tesztünkben, Budapesten, novemberben, igazi forgalomban, a lehető legobjektívebb körülmények között. 

 

vezess.jpg

Hogy megtudjuk, melyik a legtutibb villanyautó a valódi, hétköznapi használatban, valódi, hétköznapi használati körülmények között teszteltük őket. Nem akartunk repülőtéri kifutón száguldozni oda-vissza, sem autópályán, behajtott tükrökkel, öt barra fújt gumikkal, fűtés nélkül 70-nel gurulva hatótávolsági rekordokat beállítani. Egy keddi napon, a budapesti forgalomban autóztunk, váltott sofőrökkel, váltott sorrendben, normál tempóban, a forgalomhoz igazodva, néha persze a zöldre váltó lámpánál kiélvezve a nagy indítónyomatékú villanymotorokat. A kocsik természetes élőhelyének számító nagyvárosból csak az M0-ig merészkedtünk ki, de odáig simán, mert a 130 km/h feletti végsebességű elektromos autókkal azért nem a valóságtól elrugaszkodott dolog néha kimenni a körgyűrűre (magyar viszonylatban félkör, persze).

Nem babráltunk az ECO gombokkal, nem trükköztünk a fűtésen való spórolással sem. Egy 9-12 milliós kocsitól elvárható a bolondbiztosság 2014-ben, tehát beültünk, megnyomtuk a start-gombot, a klímát 22 fokra állítottuk és AUTO állásban üzemeltettük, oldja meg magától a technika a hatékonysági optimalizálást.

tolto.jpg

A Montevideo utcából, Észak-Budáról indultunk, az éjszaka teljesen feltöltött autókkal, a konnektorból frissiben kihúzott töltőkkel. Átmentünk az Árpád hídon, végig a Hungárián a Lurdy-házig, mellyel szemben a nemrég felszámolt Shell-kút romjainál fényképezkedtünk. Innen a Lágymányosi, pardon, Rákóczi hídon, majd az Egérúton kimentünk Budaörsre, a Nissan tesztautó-átadó központjáig. Ezután jött az M7, majd az M0, melyről Vecsésnél fordultunk vissza a belváros felé, miután megálltunk egy képre a BMW főhadiszállásánál is. A terv az volt, hogy a Porsche Hungaria Fáy utcai központjánál fotózunk még egyet, majd kb. 115 km-rel az indulás után visszaérünk a szerkesztőséghez a Montevideóba, kiadónk, a Centrál Médiacsoport épületéhez, ahol aztán addig körözünk, amíg le nem merülnek végképp az akkuk. 

Persze ember tervez, az elektronok végeznek: csak egy kocsi tudott végül visszatérni a bázisra, kettő sokkal hamarabb feladta a harcot.

Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/csoportteszt_bmw_i3_vw_golf_nissan_leaf_2014/56859/

 

December 1. - Töltse autóját villanyoszlopnál

 
Az elektromos autók egyik hátránya az, hogy az utak mentén nincs elég töltőállomás. Szerencsére már látszik a fény az alagút végén. Az Ubitricity nevű német startup alapítóinak az a zseniális ötlete támadt, hogy a villanyoszlopokra konnektorokat szereljenek. Berlinben már négy kandelábert alakítottak át úgy, hogy töltőállomásként is tudnak üzemelni. A mintaprojektet a német főváros egyik legnagyobb áramszolgáltatója támogatja. A technikai újítás lényege maga a töltőkábel, amelybe beleépítettek egy mérőberendezést. A konnektor nagyon egyszerű. Az autós hozza a megfelelő fedezettel rendelkező saját töltőkábelét, és feltölti vele járművét.
 
 
 

kia_jpg_1.jpg

 
Az a gond, ugye, hogy az elektromos autók is mennek mindenfelé, és az lenne a jó, ha ott lehetne feltölteni őket, ahol éppen parkolnak – magyarázza a cég alapítója, Frank Pawlitschek. – Annak azonban semmi értelme nem lenne, ha minden ponton kiépítenének egy költséges rendszert, hogy ellenőrizni tudják, mennyi áramot vételezett egy éppen arra járó autós. 
 
A mi elképzelésünk az, hogy mindenkinek lenne egy saját technológiai eszköze, amellyel annyit áramot “tankolhatna”, amennyit csak akar, mert a szolgáltatói szerződés magára a kábelre vonatkozna.
 
 
 

December 02. - Cél az elektromos töltőállomások kiépítése

 
A kormány célja, hogy Magyarország legyen az első uniós tagállam, amely rendelkezik az EU elektromobilitásra vonatkozó irányelv nemzeti végrehajtási tervével – jelentette Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta a Jedlik Ányos tervről rendezett konferencián.
 
A Jedlik Ányos terv az Európai Unió vonatkozó irányelvének hazai végrehajtó rendelkezése lesz. Az emiatt szükséges jogszabály módosítások több tárcát érintenek majd - jegyezte meg. A tagállamoknak 2016 végéig kell az uniós irányelv alapján végrehajtási terveket elkészíteniük, de Magyarország akár már jövőre végezhet ezzel ezért megkezdődtek az egyeztetések. A terv az, hogy jövő év végére minden támogatási elemét el tudják kezdeni a tervnek, az államtitkár példaként említette az adókedvezményeket és a támogatási rendszerek beindítását. Glattfelder elmondta, hogy jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt van a tervezet, mivel az számos jogszabályváltozással jár.
 
A legfontosabb célkitűzés a infrastruktúra fejlesztésének jogi biztosítása, vagyis az elektromos töltőhálózat kialakítása. Ennek részeként kötelezővé tennék egyes piaci szereplők számára, hogy környezetükben létrehozzanak ilyen töltőállomásokat. Ezeket között említette a parkolókat és hipermarketeket. Az önkormányzatok, iskolák, egyetemek állami támogatást kapnának, míg a kormány a széndioxid kvótákból finanszírozná az állam a gerinc és közúthálózatoknál a töltőállamások kiépítését.
 
 
 

December 02.- Az olajlobbi nem tart az elektromos autók elterjedésétől

 
Legfeljebb csak megmosolyogják az OPEC-tagok az elektromos (e-)autót, az előrejelzések szerint 2040-ben 97-ről még csak 92 százalék lesz a belső égésű motorral hajtott kocsik részaránya az utakon. Természetes, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Nemzetközi Szervezetének nem érdeke az elektromos mobilitás fejlesztése/támogatása.
 
Ráadásul azért se kell aggódniuk az OPEC-tagállamoknak, mert a 8 százalékos részarányra jósolt alternatív üzemanyagok között ott találjuk a földgázt is, ami szintén tőlük származik. Annyi változás lesz az üzemanyag-mixben, hogy a benzin-részarány 82-ről 71 százalékra csökken, a dízel pedig 14-ről 21-re nő.
 
Az akkumulátoros-elektromos autó a magasabb költségek és a kis hatótávolság okán sem játszik majd jelentősebb szerepet (belátható időn belül), egyedül az Európai Unióban lehet majd számottevő a részarányuk, de ott is inkább csak a hibiridek terjednek – ezt a térhódítást az OPEC-szempontjából bőven ellensúlyozza a fejlődő országokban várható fogyasztás-növekedés. A tüzelőanyag-cellás elektromos autók terjedése még az akkumulátoros-elektromos autóknál is lassabb lesz, hiszen itt még ritkább a kúthálózat és még magasabbak a bekerülési költségek.
 
 
 

December 03. - Rossz hír az autósoknak: ezt tervezi a kormány

 
Ingyenes parkolással és autópálya-használattal, valamint áfakedvezménnyel segítené a villanyautók terjedését a kormány. Jövőre a saját flottájában is megjelenhetnek az elektromos modellek.
 
Jelenleg Magyarországon nagyságrendileg száz villanyautó van, terjedésüket nemcsak a normál modellekhez képesti magasabb áruk, de a kiépítetlen töltőhálózat is gátolja. A kormány azonban azt tervezi, hogy változtat a helyzeten. Jogszabályi módosítás és pénzügyi támogatás is szükséges ahhoz, hogy a fejlett országokhoz hasonlóan nálunk is beinduljon az elektromos autók terjedése. Állítólag mindkettő meglesz. A tervek szerint Győrtől Nyíregyházáig, Budapesttől egészen Szegedig lehet majd eljutni elektromos járművekkel 2020-ig. 
 

jedlikanyos.jpg

 
Ennek érdekében a Jedlik Ányos Klaszter által létrehozott, konferencia is iparági összefogást sürgetett. A kedden, Budapesten tartott "Nemzeti innováció a hazai e-mobilitásban" című konferenciára mintegy 200 államigazgatási, gazdasági, oktatási és kutatási szereplő volt kíváncsi. Az előadássorozat háttéranyagából (Jedlik Ányos terv) kiderül, hogy mi szükséges a változáshoz, és mit tervez a kormány.
 
Az elektromos töltőállomások telepítésre jelenleg nincs jogi szabályozás, ezért esetenként akár nyolc hónap is lehet az engedélyeztetés folyamata. Jelenleg kizárólag a kereskedelmi engedéllyel rendelkező vállalatok értékesíthetnek villamos energiát, mely gátolja, hogy üzleti megfontolásból üzemeltessen valaki töltőberendezést. A felhasználók otthon sem tölthetik járműveiket, mert az olcsó, vezérelt (éjszakai) áramot csak 8 órán keresztül biztosítja a szolgáltató, viszont esetenként 9-10 óráig is szükséges lehet. Vagyis változtatni kell!
 
 
 

December 8. - A BMW i8-as a Top Gear Év autója

A világszerte elismert Top Gear magazin a forradalmian innovatív BMW i8 modellt választotta meg a 2014-es Év Autójának. A plug-in hibrid sportautó szoros versenyben, számos más prémium- és luxusautó-gyártó modelljét maga mögé utasítva hódította el az abszolút győzelmet.

bmwi8.jpg

A Top Gear magazin szerkesztősége a BMW i8 kiugróan széleskörű képességeivel indokolta döntését. A 231 lóerős, turbófeltöltővel lélegeztetett, 1.5 literes háromhengeres benzinmotor és a 131 lóerős elektromos motor kettőse vérpezsdítően intenzív gyorsulást, és mint ilyen, lélegzetelállító vezetési élményt garantál, mindezt a BMW EfficientDynamics filozófia alapelvei szerint, rendkívüli, kilométerenkénti mindössze 49 grammos emissziós és 100 kilométerenkénti csupán 2,1 literes átlagfogyasztási értékekkel párosítva.

„A BMW az autóipar történetének meghatározó mérföldköve, egy izgalmas és pozitív jövő hírnöke. Az i8 nem csupán egy autó – sokkal több annál. Az a fajta jármű, amit ünnepelnünk kell, hiszen egy csodálatos látomás a jövőből, itt, a jelenben. Átütő erejű sikertörténete és a szerkesztőség egyöntetű döntése alapján ez évben a BMW i8 a Top Gear magazin Év Autója” – mondta Charlie Turner, a Top Gear magazin főszerkesztője.

Bővebben: http://www.autosforum.hu/automarka/bmw/3992-a-bmw-i8-ev-autoja-top-gear.html


December 8. - Zöld rendszámot kaphat több tucat autó

Zöld rendszámot javasol az elektromos autók számára a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon - mondta a Napi Gazdaságnak Erdélyi Péter, az MGE elnöke. Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a "hagyományos", benzines társaiktól.

A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne, ezért szakmai szervezetek azt javasolják, hogy zöld rendszámot kapjanak az elektromos autók. Ez azért lenne praktikus, mert a jelenlegi rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. 

Bővebben: http://www.penzcentrum.hu/utazas/zold_rendszamot_kaphat_tobb_tucat_auto.1042930.html 


December 8. - Kiderült a nagy titok

Az elektromos autók, ha nem is rohamosan, de kétségtelenül terjednek. Csak a Nissan LEAF-ből eddig több mint 30 ezer kelt el az európai piacon. Sokakat azonban visszatart, idegenkedésüket fokozza az akkumulátorok körül kialakult misztérium, nevezetesen az, hogy ha szükséges, mennyibe is kerül a cseréjük. A Nissan megadta a választ a kérdésre. 

leaf.jpg

Fokozott várakozás, nem ritkán találgatások előzték meg a mostani bejelentést, miszerint a brit LEAF tulajdonosok 4920 fontért, azaz nem egész 2 millió forintért tudják a teljes akkumulátor csomagot kicseréltetni, ha szükségessé válik. Az ár abban az esetben érvényes, ha a korábbi, meghibásodott akkupakkot leadják a szervizben, különben ezer fonttal drágább lenne a művelet.

Bővebben: http://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/kiderult_a_nagy_titok.207562.html


December 10. - Percek alatt tölthető busz a Volvótól

A hamburgi Hochbahn AG december elején mutatta be a három új szerzeményt. Az elektromos-hibrid hajtású Volvók úgynevezett "plug-in" technológiával működnek, míg elektromos energiaellátásukat a Siemens biztosítja. Az új járművek Alsterdorf és az újonnan épült elektromos autóbusz végállomás között közlekednek majd. 

busz.jpg

A "plug-in hibrid" technológia lényege, hogy olyan akkumulátorokkal szerelték fel az autóbuszt, melyek a tetőn található áramszedő sínek segítségével tölthetők újra. Így ezek nem csak a dízelmotor által, illetve fékezéskor töltődnek, hanem külső energiaforrásból is nyerhetnek energiát. A nagyobb tárolókapacitású, lítiu-ionos akkumulátoroknak köszönhetően az autóbusz akár 7-10 kilométert is képes tiszta üzemmódban megtenni. A 7900-asban az 150 kilowatt összteljesítménnyel rendelkező elektromotorok mellett egy 5 literes dízelmotor dolgozik. 

A jármű Wifi-kapcsolaton keresztül automatikusan kommunikál a töltőállomással, melyek azonosítják az akkumulátor töltöttségi szintjét. Az áramszedők a töltőoszlopba vannak beépítve és amikor a busz elég közel ér a töltőponthoz, elég csak a rögzítő féket aktiválni, hogy a töltés automatikusan elkezdődjön. A töltőoszlop áramszedői leereszkednek a jármű tetején levő sínekre, a busz földelése ekkorra már megtörténik és megkezdődik a töltés, melyet a rendszer folyamatosan szabályoz és illeszt az adott töltöttségi szinthez és akkumulátor típushoz.

Bővebben: http://www.vezess.hu/haszonjarmu/percek-alatt-toltheto-elektromos-busz/57084/


December 10. - Konnektoros hibrid sportmodellek a Peugeot-Citroëntől

Városban károsanyag-kibocsátás nélkül, országúton nagy távolságon, dinamikusan vezethető: ezt az álmot jelenleg csak a konnektorról tölthető hibrid modellek képesek beváltani, ezért a PSA csoport is ezt az utat követi sportos modelleivel, mondta brit újságíróknak Carlos Tavares elnök-vezérigazgató.

quartz.jpg

A főnök sem műszaki részleteket nem árult el, sem az érintett típusokról nem nyilatkozott, ám utalt arra, hogy elsősorban alsóbb méretosztályokban szeretnének érvényesülni. A fejlesztésben egyébként a Peugeot versenysport-részlege is fontos szerephez jut majd; az ő közreműködésükkel épült meg annak idején az RCZ R sportkupé.

Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/konnektoros-hibrid-sportmodellek-peugeot/57116/


December 10. - Célzottabbak a környezetkímélő újítások a lyoni szakkiállításon

Folyamatosan változó világunkban kell megküzdeni a környezetvédelmi és az energetikai kihívásokkal.

A Pollutec elnevezésű szakkiállítást a franciaországi Lyon városában tartják. Több mint 30 országból kétezer kiállító van jelen, mondhatjuk, hogy a zöld technológia fontos képviselői. A rendezvény jó alkalom az eszmecserére is a felelőségteljesebb ipari termelésről, a környezetbarátabb közszolgáltatásokról, a városokban jobb életkörülmények megteremtéséről.

Egy francia cég innovatív töltőállomást mutatott be, elektromos autók számára. Egy különleges azonosítókártya és okostelefon használatával a vezetők feltölthetik a szerkezetet, miközben összesítés készül az energiafogyasztásról. Választhatják azt is, hogy például éjszaka töltik fel autójukat, amikor az áram díja alacsonyabb.

Gyakran látjuk, hogy a kukásautók szinte üres szemeteseket emelgetnek, ami idő- és energiapazarlás. De itt egy szenzor, ami jelzi, hogy mennyire vannak tele a kukák. A jelenlegi hulladékgyűjtés rendszere szinte mindenfelé állandó útvonalakon és állandó időrendben történik, nem aszerint, hogy mennyi szemét keletkezett az elszállítási helyeken. Egy finn cég mutatta be azt az ultrahangos drótnélküli érzékelőt, amelyek a szemétgyűjtő tartályok 

telítettségét figyelik, és az adatokat továbbítani képesek egy központba. Ezek után a központ képes az igényeknek megfelelő elszállítási tervet készíteni, így a kukásautók sokkal nagyobb kihasználtsággal járhatnak, ami akár 50 százalékos megtakarítással is járhat. 

Bővebben: http://hu.euronews.com/2014/12/09/ok-celzottabbak-a-kornyezetkimelo-ujitasok-a-lyoni-szakkiallitason/


December 10 - A Panasonic megva­lósí­totta a jövő városát

3000 ember számára készítettek számítógépek által vezérelt világot, annak minden előnyével és hátrányával együtt. A társaság által megálmodott új település Tokió déli részén épült fel. Hivatalos neve Fujisawa Smart Town és elővárosnak minősül. A projektet még 2011-ben jelentette be a Panasonic. A várost hivatalosan a héten nyitották meg, egy egykori gyárterület helyén található. A település alapterülete 190 000 négyzetméter. A projektre eddig több mint 400 millió eurót költött a társaság, az első lakosok ez év elején költözhettek be.

A PanaHomes nevű otthonokban tucatnyi szenzor méri a fényviszonyokat és figyeli a lakók mozgását, hogy optimálisan szabályozni lehessen az áramfogyasztást. A saját fejlesztésű klímaberendezések, hűtőszekrények és televíziók automatikusan eljuttatják az adatokat a világhálóra és a fogyasztásukat hozzáigazítják a külső körülményekhez. A vécék önmagukat tisztítják és mindent az óriáscég energiarendszere irányít.

Az intelligens életstílus része az autók megosztása is: a kapott táblagépek segítségével bárki megvizsgálhatja, hogy melyik elektromos autó érhető el éppen. A gépkocsikat bárhol fel lehet tölteni. A hosszú távú cél az, hogy a város 100 éven át önellátó legyen. A pozitívumok mellett vannak negatívumok is. A házak, illetve a szenzorok lehetővé teszik a lakók életének folyamatos megfigyelését és a mozgási profiljaik elkészítését. Mindez meglehetősen kiszolgáltatottá teszi a felhasználókat és a központi vezérlőrendszer vonzó célpont a hackerek számára. 

Bővebben: http://sg.hu/cikkek/109360/a-panasonic-megvalositotta-a-jovo-varosat

 

December 15 - Itthon is van már konnektoros hibrid Audi

 

Különösebb hírverés nélkül minap nálunk is bemutatkozott az Audi konnektoros (plug-in) típusa, az A3 e-tron. A villamos hálózatról is tölthető hibrid kívülről szakasztott úgy néz ki, mint a hagyományos ferdehátú Sportback, csak éppen hajtásrendszere más: a motorháztető alatt a jól ismert 150 lóerős TFSI benzines motorja mellé még egy 75 kilowattos elektromost is bepasszíroztak, hátul pedig a csomagtartó alatti rekeszben a Panasonic 8,8 kWh kapacitású akkumulátorpakkja lapul. A két erőforrás egybefűzésével az összteljesítmény 204 lóerő, maximális rendszer-forgatónyomatéka pedig 350 newtonméter. Mindennek eredményeként ez a konnektoros Audi álló helyzetből 7,6 másodperc alatt van fenn százon, végsebessége 222 km/óra. 

 

vill_4.jpg

 

Ám az igazán látványos paraméter, hogy átlagfogyasztása – a vonatkozó NEDC- (New European Driving Cycle) szabvány szerint – száz kilométerenként mindössze 1,5 liter, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként mindössze 35 gramm. Tisztán elektromosan mintegy 50 kilométert lehet vele autózni, a lemerült akkumulátorok – a hűtőrácson díszelgő négykarikás emblémát elbillentve, a kocsihoz tartozó kábellel, az otthoni elektromos hálózatból – közel négy óra alatt feltölthető (ipariáram-csatlakozóról ehhez valamivel több mint két óra is elég).

 

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20141215_Mar_itthon_is_van_konnektoros_Audi

 

 

December 15. - Már árulják a hidrogén-hajtású Toyotát

 

A Toyota autógyár hétfőn elkezdte árusítani Japánban a sorozatgyártásban előállított hidrogénüzemű autóját, amelynek nincs károsanyag-kibocsátása.

 

A japánul jövőt jelentő Mirai modellből hétszázat gyártanak az év végéig, ezekből mintegy négyszázat értékesítenek a hazai piacon. Ha a kereslet erősnek bizonyul, a Toyota bővítheti a gyártást. A tervek szerint jövőre kezdik el árulni Nyugat-Európában (Nagy-Britanniában, Németországban és Dániában), valamint az Egyesült Államokban a szériában gyártott autót.

 

vill_5.jpg

 

Japánban a Mirai ajánlott fogyasztói ára 7 millió 236 ezer jen (több mint 15,1 millió forint), a japán kormány azonban 2,02 millió jennel (több mint 4,2 millió forinttal) támogatja az autó vásárlását, így a végső ár 5,2 millió jen. A Toyota Mirai típust villanymotor hajtja, a működéshez szükséges elektromos áramot a folyékony hidrogénnel feltöltött üzemanyagcella biztosítja. Az üzemanyagcellában hidrogén és oxigén egyesülése során termelődik áram, a melléktermék tiszta vízpára. Egy feltöltés mindössze 3 percig tart, és utána mintegy 650 kilométert lehet autózni.

 

A legnagyobb problémát a környezetbarát autó feltöltése jelenti. A technológia új, a folyékony hidrogént kínáló töltőállomások kiépítése nagyon költséges, kevés van belőlük. Japánban is csak a négy nagy metropolis – Tokió, Oszaka, Nagoja és Fukuoka – térségében kínálják eladásra a Mirait, mert a működtetéshez szükséges infrastruktúra csak itt áll rendelkezésre.

 

Bővebben: http://mno.hu/auto/elkezdtek-arusitani-a-toyota-hidrogenhajtasu-autojat-1263412

 

 

December 15. - Elektromos furgon a Citroentől

 

Jó időben villanyautóval közlekedni roppant szórakoztató dolog. De a sok kellemes klímában, boldogan leautózott ingyen kilométer után ideje volt belekóstolni a kevésbé gondtalan, téli elektromos autózásba is. Egy Citroën Berlingo Electricben.

 

Ember legyen a talpán, aki kívülről erről a Berlingóról megmondja, hogy nem hagyományos üzemanyag, hanem akksikban tárolt energia mozgatja. Persze a büszke matrica, és emblémák lelövik a poént, de az alapkivitelű járgányon mindössze a kipufogó hiánya lehet gyanús, illetve a jobb oldalon, elöl lévő elektromos töltőcsatlakozó. A többi része pont olyan, mint kőolajszármazékot égető rokonaié.

 

vill_6.jpg

 

Belül szomorú a hangulat, mezei, olcsó műanyagokból épül az utastér, a kormány egy nagy műanyagkarika és a fedélzeti rádió is olyan hitványul szól, hogy még egy vízállásjelentést se szívesen hallgat meg rajta senki. De nincs ezzel nagyobb baj, munkagép ez, nem cifra palota. Munkahelynek azonban egész tűrhető, a vezetőnek jó dolga van, a mellette lévő, felhajtható dupla ülésen azonban inkább csak karcsú embereknek jut elegendő hely. Pakolni van hová, ezernyi odú, ficak, barlang, zseb várja a munkavégzéshez nélkülözhetetlennek vélt kacatokat. 

 

Bővebben: http://www.vezess.hu/teszt/elemes-citroen-berlingo/57115/

 

 

December 16. - A BMW i3 sofőr nélkül keres magának parkolóhelyet

 

A BMW bemutatta kísérleti i3-as elektromos autóját, amely önállóan keres szabad parkolóhelyet, parkol le, és végül veszi fel tulajdonosát, ha az végzett a dolgával. Ehhez mindössze egy okosórán futó applikációra van szükség, ezen keresztül lehet irányítani az autót - akár hangvezérléssel is.

 

vill_3.jpg

 

A kísérleti i3-as négy lézerszenzorral pásztázza folyamatosan az autó környezetét, ezek jelzései alapján kerüli ki az akadályokat, és oldja meg a parkolást. A dolog jelenlegi egyetlen szépséghibája, hogy az intelligens parkolóasszisztens csak olyan parkolóházakban működik, amelyekről rendelkezésre áll részletes digitális térkép, és az be is van táplálva az autó memóriájába.

 

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20141216-a-bmw-megcsinalta-az-igazi-knight-ridert.html

 

 

December 17. - Nem álom az áfamentes új autó

 

A listaárnál 27 százalákkal olcsóbb is lehet kocsi. A kulcsszó a környezetvédelem. Nullára csökkenhet egyszer az elektromos és kábellel tölthető hibrid autók áfája, mivel a kabinet elkötelezte magát a hibrid és elektromos autók elterjesztése mellett a Jedlik Ányos Tervben. Az egyik fő lépés, hogy ezeket áfamentessé tennék. Ezek zöld rendszámot kapnának, a buszsávot is használhatnák, kedvezményesen parkolhatnának.

 

vill1.jpg

 

A Buksza blogot a nemzetgazdasági tárca arról tájékozttatta, hogy a zöld rendszámok már jövőre megjelennek, de az áfamentesség bevezetésének időpontja még kérdéses. Az áfamentességgel és a többi kedvezmény bevezetésével a minisztérium célja, hogy 2020-re a teljes járműállomány 1-2 százalékát adják az érintett autók.

 

 

December 23. - Aranyozott elektromos kisautó karácsonyra

Miközben mindannyian tudjuk, hogy a karácsony a szeretetről és nem az ajándékozásról szól, legtöbben mégis izgatottan várjuk a fa alá bekerülő ajándékokat, amelyek felidézik, vagy éppen táplálják gyerekkori izgalmainkat.
 

vill_a.jpg

 
De mi van akkor, ha már nem tudunk mit kezdeni a pénzzel? Van egy ötletünk. Karácsonyig már csak néhány nap van hátra, de sokan még csak most lendülnek bele igazán a vásárlásba. Vélhetően a közel-keleti ügyfelek gyermekeinek körében örvend majd sikernek az elektromos autó, amely egy kissé merész árcédulával bír. Első hallásra pedig nincs is semmi különleges benne: az akkumulátoros gép 24 km/h-val száguldhat; igaz, azt egyetlen feltöltéssel akár 48 óráig teszi.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/aranyozott-kisauto-karacsonyra-12-millioert-1264694

 

December 23. - Megszépült a Google villanyautója

Jövőre forgalomba akarja helyezni önjáró autóját a Google, ezt a cég egy blogbejegyzésben jelentette be. "Azzal töltjük az ünnepeket, hogy a tesztszakaszon fel és alá autózunk, és azt reméljük, az új évben Észak-Kalifornia útjain folytathatjuk a vezetést" - olvasható a blogon. 
 
vill_c.jpg
 
A Google május óta továbbfejlesztett autója keveset ugyan, de kívül is változott, javították többek között a futóművét és a számítógépes rendszerét, valamint az előírások miatt kivehető pedálok és kormány is kerül majd az utcai prototípusokba.

Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/csinosabb-lett-google-onjaro/57438/

 

December 24. - Új Tesla Roadster

 

Elon Musk, a Tesla Motors alapító-vezérigazgatója júniusban jelentette be, hogy cége még az év vége előtt bemutatja elektromos sportkocsija, a Roadster legújabb változatát. Eredetileg hónapokkal korábban akarták leleplezni az autót, de - ahogy Musk fogalmazott - "váratlan krízishelyzetek" miatt sokat csúszott a premier. 
 

vill_d.jpg

 
Most végre úgy néz ki, hogy a mérnökök elkészültek a fejlesztéssel. Legalábbis erre utal, hogy Musk hétfői Twitter-bejegyzésében azt írta, a héten „meglehetősen izgalmas” bejelentést tesznek a Roadsterrel kapcsolatban. 

Bővebben: http://www.ma.hu/tudomany/235180/A_heten_mutatjak_be_a_Tesla_uj_roadsteret

 

December 28. - Gonosz pók a BMW új hibridje

Mintha egyenesen egy tudományos-fantasztikus filmből lépett volna elő az a sportkupé, amelyet a BMW Blog internetes közösség egyik tagja álmodott meg. Habár a részletek egybevágnak az i8 kupénál használt dizájnmegoldásokkal, az összhatás inkább ijesztő, mint harmonikus, de meg kell hagyni, hogy csak úgy dől belőle az agresszió.
 

vill_b.jpg

 
Arról, hogy valójában hogy fog kinézni az i9, még elképzelésünk sincs. Azt viszont sejtjük, hogy hajtáslánca az i8 logikáját követi, épp csak a másfél literes háromhengeres helyett egy 3.0 sorhatos benzinmotort építenek majd be, és villanymotorból is nagyobb teljesítményűt szerelnek be. A teljesítmény így jócskán meghaladja az i8 362 lóerejét és 570 Nm nyomatékát. 
 
A legalább 550 lóerőre becsült teljesítmény révén érezhetően javulhatnak a menetdinamikai képességek, így szupersportkocsikkal kacérkodó, négy másodperc alatti gyorsulással számolhatunk 100 km/óráig. Úgy tudjuk, a BMW i9 a márka századik születésnapján, 2016-ban mutatkozhat be.

Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/gonosz-pok-bmw-hiperhibridje/57495/

 

December 29. - Károsabb lenne a villanyautó a benzinesnél? Haha!

Időnként felbukkan a hír a sajtóban, hogy a villanyautók károsabbak a benzineseknél, dízeleknél. Ezúttal az Economist közölte le a szokásos elrettentő cikket az elektromos autók alattomosságáról. Itt: http://www.economist.com/news/science-and-technology/21636715-why-electric-car-may-be-much-dirtier- petrol-one-cleaner-what

jorossz.jpg

Aki nem szeretne kattintani, vagy NAV-os, annak a lényeg: egy tanulmány szerint bizony az elektromos autók teljes életciklusuk során, ha működésükhöz szénerőművekből származó elektromos energiát használnak, Háromszor Annyi Embert Ölnek Meg szennyezéssel, mint a benzines autók! A cikk alcíme: Miért lehet egy elektromos autó jóval mocskosabb, mint egy benzines? A cikk egy kis oszlopdiagrammal is bizonyítja, hogy aki elektromos autóval jár, az tulajdonképpen tömeggyilkos.

Bővebben: http://verde.444.hu/2014/12/29/o-azok-a-rohadt-gyilkos-elektromos-autok/

 

December 30. - A Teslák hatótávja lassan eléri egy dízelautóét

Az elektromos autóknál a legnagyobb problémát a hosszú töltési idő mellett a korlátozott hatótávolság jelenti: sokszor – főleg kedvezőtlenebb körülmények között, például hidegben – alig 100 kilométeres gyakorlati értékekről beszélhetünk. Mindez jelentősen lekorlátozza a tiszta villanyos modellek használati értékét. Az elektromos autók gyártására specializálódott Tesla mindig komolyan vette a hatótávolság kérdését, s modelljei már most is messze a legjobbak között vannak.

tesla.jpg

Az amerikai cég persze nem elégszik meg ennyivel, és Elon Musk vezérigazgató a napokban bejelentette, hogy tovább kívánják növelni négykerekűik hatótávolságát. A legnagyobb fejlődést a kétüléses Roadster esetében figyelhetjük meg. A nyitható tetejű sportkocsi jelenlegi, 6821 cellás lítium-ionos akkucsomagja a gyári adatok szerint mintegy 392 kilométerre elegendő energiát képes a sofőr rendelkezésére bocsátani, a cél több mint másfélszer ennyi. A jövő évben esedékes frissítés során a Tesla közel 400 mérföldre, vagyis 644 kilométerre kívánja növelni a hatótávot.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/a-teslak-hatotavja-lassan-a-dizeleket-ostromolja-1265360

 

December31. - Airwheel elektromos járgány teszt

Az Airwheel tulajdonképpen nem igazi újdonság, csak egy újabb márka az őseredeti Solowheel klónjainak sorában. És hogy mi az a Solowheel? Amerikai találmány, mint a Segway, csak elméletileg sokkal praktikusabb – ugyanakkor sokkal nehézkesebben használható. Az egyetlen kerékben van egy agymotor, rajta egy lítium-ion akkumulátor meg giroszkópok, amik a motor előre-hátra hajtásával kiküszöbölik az előre-hátra billegés mozgásait. Viszont oldalirányban tehetetlen a gép, csak mozgás közben lehet egyensúlyban tartani, ha megállunk, felborul.

airwheel.jpg

De hol vagyunk még attól – elindulni is baromi nehéz vele, hosszas gyakorlásra van szükség, hogy az ember ráérezzen a balanszra. Most viszont megkaptuk a magyar importőrtől az Airwheel Q3 nevű modelljét, amelynek ugyan látszatra két kereke van, valójában ez a két biciklikerék ugyanazon a dobon, egymáshoz képest fixen áll egymás mellett. A pár centis nyomtáv mégis elég ahhoz, hogy a felszállás és a kis sebességű egyensúlyozás sokkal-sokkal könnyebben menjen, mint a valóban egykerekű Airwheeleknél. Igazi belépőmodell ez a két lábszár közti motoros egykerekezés világába, aki ezen a gépen eltölt pár órát, legurul pár tucat kilométert, alighanem lelkesen upgrade-el majd egy erősebb és tényleg csak egy kerekű ilyen izére. Már persze akkor, ha ő is beleesik a kissé elmebeteg cucc célcsoportjába.

Bővebben: http://verde.444.hu/2014/12/31/airwheel_teszt/