Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - májusi összefoglaló

2015.06.01

2015. májusában a magyar elektromos mobilitással kapcsolatos hírek között szokatlanul nagy számban találhatunk a magyar kormány intenzívebb szerepvállalási szándékával kapcsolatos közleményeket, beszámolókat. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter fontosnak nevezte az elektromos autózás terjedésének segítését, konkrét számokat említett az infrastruktúra várható fejlődésével kapcsolatban. A Jedlik Ányos Klaszter (az elektromos mobilitás állami vezetők részvételével alapított lobbiszervezete) pedig már a majdani KRESZ-módosításokhoz szükséges új, egységes, elektromos járművekkel kapcsolatos táblák, felfestések grafikai tervezését végzi.

Új elektromos töltőpontokat adtak át az országban, Debrecenben, Tiszaújvárosban, Szikszón pedig az önkormányzat is vásárolt egy elektromos autót, amit megújuló energiával üzemeltetnek.

jak.jpg

A Nissan és az E.On kivitelezésében készült, Tasó László államtitkár és Papp László polgármester adták át Debrecen első elektromos autó-gyorstöltőjét (kép: Jedlik Ányos Klaszter)

(Érdekes ugyanakkor, hogy miközben magas rangú politikusok exponálják magukat a témában, maga a Jedlik Ányos terv, az elektromos mobilitás hazai stratégiai alapdokumentuma tudomásunk szerint még mindig nem létezik. Ez ügyben érdeklődtünk a Jedlik Ányos Klaszternél - hogy lehet, hogy folyamatosan egy olyan tervre hivatkozva fejlődik a hazai infrastruktúra, ami nincs??? - a szerző)

Eközben Nyugat-Európában helyenként már lassan befejeződni látszik az elektromos mobilitás széleskörű kifejlesztésének első, intenzív állami ösztönzéssel segített szakasza. A norvég kormány bejelentette, hogy át fogja alakítani a jelenleg hatályban lévő támogatási rendszerét az elektromos autókra vonatkozóan. A lépésre azért kerül sor, mert az ország vezetői úgy vélik, hogy a jelenleg alkalmazott támogatási rendszer túl magas kedvezményeket biztosít, ez pedig olyan "torzulást" eredményezett az autópiacon, aminek az eredménye az, hogy minden ötödik új autó, amit forgalomba helyeznek, tisztán elektromos hajtással rendelkezik. A kormány ígérete szerint úgy alakítják majd át a rendszert 2016-ig, hogy az "újabb, biztonságosabb és környezetbarátabb autóflottát eredményezzen" az országban. A tervek szerint felül fogják vizsgálni az új autókra kivetett magas adókat is.

A Budapest Lease-nél Magyarországon is megjelent a nagy hatótávolságú, felső-középkategóriás, 5-ös BMW-ket, A6-os Audikat kiváltani képes Tesla Model S lízingelhetőségének lehetősége. A céges felsővezetők, jól teljesítő középvállalkozások tulajdonosai jellemzően elegendő információ híján kevésbé tartják elfogadható alternatívának, hogy elektromos autóval járjanak, de ha egy üzleti ajánlattal egyáltalán látókörükbe kerül a füstmentes lehetőség egy prémiumautóval való közlekedésre, jó eséllyel nálunk is elkezdhet komoly arányban megjelenni ebben a piaci szegmensben is az elektromos autó.