Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - júniusi összefoglaló

2015.07.01

2015. júniusában az elektromos mobilitással kapcsolatos hírek között olvashattuk, hogy Kína belehúz a villanyautó gyártásba, a hónap elején derült ki, hogy a népszerű Pikes Peak hegyi felfutó versenyen elektromos autó is indul - aztán júliusban már azt is megírhattuk, hogy elektromos hajtású autó volt a leggyorsabb - közben a szomszédos Ausztriában 2017-ig mintegy 250 járműből álló elektromos taxiflottát állítanak szolgálatba Bécsben, valamint német szakemberek számításai szerint hamarosan minden extra költségével együtt is megéri majd elektromos autót vásárolni. 

A hónap közepén jött a hír, hogy hamarosan megjelennek hazánkban a Tesla elektromos autói, amelyekhez először a Business Lease-nél lehet hozzájutni operatív lízing konstrukcióban. Havi nettó 419 ezer forintért immár a magyarországi vállalatvezetők is villoghatnak a felső kategóriás elektromos autóval, a Tesla Model S-sel. A díj a finanszírozási költségen, a casco- és kötelező gépjármű felelősségbiztosításon, regisztrációs adón, illetékeken kívül egy intelligens otthoni töltőállomást és ennek üzembe helyezését, valamint a gumiabroncsra, forgó-kopó alkatrészek cseréjére vonatkozó karbantartást, szükség esetén pedig a javítást, az autómentést és a csereautót is tartalmazza. 

A Bosch kísérleti bázisán mutatta meg, mennyire felemelő, egyszersmind félelmetes érzés az autonóm autózás, még hátsó ülésről is. Látszik a képernyőn, ahogy folyamatosan a környezetét szkenneli a Tesla, felismeri az aszfaltcsíkot, az előttünk gyorsító-lassító Ford Fiestát, az út szélén álló embereket, és a két kör alatt senkit sem mészárol le. Ha értékelnünk kéne a robotpilóta teljesítményét, akkor leginkább egy néha elbizonytalanodó, kezdő sofőrhöz hasonlítanánk, mintsem gyakorlott profihoz. Persze darabosságával is sci-fibe illő az élmény. 

Elektromos R8-ast láttak a Nürburgringen. Az Audi a márciusi Genfi Autószalonon rántotta le a leplet az új R8 e-tronról, vagyis az ingolstadti sportkupé elektromos hajtáslánccal szerelt változatról, melynek értékesítését már idén el szeretnék kezdeni. A hivatalos műszaki adatokat közzé is tették korábban, így tudvalevő, hogy a villanyos sportkocsit két elektromotor hajtja, melyeknek együttes teljesítménye 462 lóerő és 920 Nm. Ehhez normál használat mellett akár 450 kilométeres hatótáv is társulhat, köszönhetően a 92 kWh-s akkumulátor-csomagnak, az viszont sejthető, hogy ha a tulajdonos kihasználja a hajtásláncban rejlő lehetőségeket, például a 3,9 másodperces nulla-százas sprintet, drasztikusan csökken a megtehető kilométerek száma.

Közben jött hír itthonról is, elektromos buszok beszerzésére pályázik Paks. A város önkormányzata, amiről rendkívüli ülésén döntött a testület. A Városi és elővárosi közösségi közlekedés, környezetbarát fejlesztések elnevezésű pályázati forrás keretében igényelnek vissza nem térítendő támogatást a 2007-2013 közötti időszak úgy nevezett maradványforrásai terhére.

Németország tenni készül a villanyautózásértAngela Merkel, Németország kancellárja bejelentette, hogy a jövőben sokkal jobban fogják támogatni az elektromos meghajtású járművek terjedését. Ígérete szerint adókedvezményben részesítik majd azokat a vásárlókat, akik zéró-emissziós járműveket vásárolnak. Továbbá létrehoznak egy 1,5 milliárd eurós alapot annak érdekében, hogy olyan kutatási projekteket finanszírozzanak, amelyek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére koncentrálnak.

II. Erzsébet sem maradhat ki a villanyautózásból. A királynőről köztudott, hogy régebben előszeretettel furikázott saját Jaguarján, míg az állami eseményeken egy különleges Bentley, valamint a hozzá tartozó sofőr is kijár őfelségének. Az uralkodónak a katonai eseményekre is külön jármű áll rendelkezésére: ezt mindig a Land Rover biztosítja, amely a napokban új járgányt üzemelt be erre a célra. Egy hibrid Range Rovert.

Magyarországon lassan napirendre kerül az elektromos autók ügye. Jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra, amely előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó. Ezt a gordiuszi csomót kellene valakinek mielőbb átvágnia ahhoz, hogy megmozduljon a piac – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az infrastruktúra fejlesztésének vagy együtt kellene haladnia a piaccal, vagy meg kellene előznie annak működését.

Párizsban közben elektromos robogó-kölcsönzőt terveznek, A Continental szerint a széles abroncsok helyett a keskeny jöhet divatba, és egy alapos használt elektromos autókat bemutató cikk is megjelent a hónapban.