Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2017. márciusi összefoglaló

2017.04.01

Eltelt egy újabb hónap, összeszedjük a legfontosabb elektromos autós híreket. Kezdjük a hazaiakkal:

Már idén elkészül a zalaegerszegi tesztpálya első üteme, ahol magyarországi és külföldi gyártók, beszállítók fejlesztik a közeljövő önvezető autóit. Az elektromos hajtású és egymás közt kommunikáló járművek tesztelésére is felkészítik az óriáslétesítményt, később az ország egyetlen nagysebességű oválpályája is felépül rajta. Exkluzív részleteket tudtunk meg a különleges beruházásról.

hazaipalya.jpg

Az új létesítmény nem lesz alkalmas versenyek rendezésére, kizárólag tesztelési és fejlesztési célokat szolgál, elsősorban önvezető autókkal.

Valóban érdekes problémát boncolgat az alábbi cikk:

A vitatható szabályozás következtében Magyarországon akár a több száz lóerős személyautók is zöldnek minősülnek. Magyarországon nemcsak a teljesen elektromos meghajtású autók kaphatnak zöld rendszámot, hanem azok a gépkocsik is, melyek hálózatról tölthető (plug-in) hibridek és tisztán elektromos módban képesek megtenni legalább 25 kilométert.

s500h.jpg

Bővebben 

Elektromos autó-akkumulátor üzem épült Gödön 100 milliárd forintért

A Schneider Electric 2016 végén nyerte el a Samsung SDI elektromosautó-akkumulátorok hazai gyártóüzemére kiírt pályázatát. A villamos rendszer kiépítésére szóló megrendelés a legnagyobbnak számít a magyarországi leányvállalat történetében: amellett, hogy forgalmának 10%-át teszi ki, ez a cég első, Samsung-gyárak számára készült, teljes körű villamossági ajánlati csomagja a világon. A fejlesztés a kritikus energiaellátási igények (tokozott áramsín-rendszerek, szünetmentes áramforrások) biztosítása mellett kis- és középfeszültségű megoldásokat foglal magában. 

untitled-1.jpg

Bővebben 

2017 március 13 - Egyre több hazai városban vár elektromos töltő az autókra

Az elektromobilitás térnyeréséhez elengedhetetlen a járművek hatótávolságának növelése és az elektromos töltőhálózat bővítése. Az elektromobilitásról és a töltőállomások jelenlegi helyzetéről volt szó az Okos Jövő Innovációs Klaszter klubestjén.

tobbtolto.jpg

Ahhoz, hogy ugrásszerűen megnövekedjen az elektromos autók piaca, meg kell teremteni az elektromos autók napi használati lehetőségeit. Figyelembe kell venni, hogy várhatóan a töltési szokások is átalakulnak a korábbi üzemanyag töltési megszokásokhoz képest: a felhasználók számára optimalizálni kell a töltési folyamatot, hogy egyfajta hozzáadott szolgáltatássá válhasson. Ez azt jelenti, hogy amíg például moziban vagyunk vagy éppen a hétvégi nagybevásárlást intézzük, addig a bevásárlóközpontban, a parkolóban vagy a parkolóházban feltöltődik az autónk.

Bővebben 

Új villámtöltővel gazdagodott Újbuda

Új, a nap 24 órájában elérhető magyar fejlesztésű és gyártású elektromosautó-töltőállomást adott át Újbuda Önkormányzata a XI. kerületi Vincellér utcában. A kerület – szándéka szerint - ezzel a beruházással még nagyobb szerepet vállal majd a hazai e-mobilitás előmozdításában és közvetetten a városi levegő szennyezettségének csökkentésében.

tolto.jpg

A közlemény szerint Újbuda, mint a főváros legnagyobb kerülete igyekszik nagy hangsúlyt fektetni a környezet védelmére, amelynek a közlekedés szempontjából egyik legfontosabb és jövőbe mutató eszközei az elektromos autók lehetnek. Ezek a gépjárművek közel nullás káros anyag és CO2 kibocsátásuk miatt kedvelt eszközei lehetnek az autósoknak, akik akár szmogriadó esetén is korlátlanul használhatják járművüket. Jellemzően még Budapest szerte is meglehetősen kevés villámtöltő állomás áll rendelkezésre az elektromos autók használói számára. A kerületben, a Vincellér utcában került kiépítésre az első olyan állomás, amelyet mindenki térítésmentesen használhat a nap 24 órájában.

Bővebben 

Még egy hónapig lehet elektromos autóra pályázni

Március 30-án átadták az Óbudai Egyetem elektromos autóját. Az ünnepségen részt vett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is. A miniszter az eseményen jelezte, hogy az elektromos autók beszerzésére május elsejéig lehet pályázni. A pályázatra a kormány 2016-ban 2 milliárd forintot biztosított.

vm-palyazat.jpg

Bővebben 

A haszonjárművek közé is lassan beszivárog a villanyhajtás:

A nagy méretű haszonjárműveknél egyelőre nincs alternatívája a dízelmotoroknak, a nagy tömeg miatt nem életképes az akkumulátoros-elektromos megoldás, a hibrid rendszer pedig nem ígér akkora megtakarítást, mint a személyautóknál – a 40 tonnás össztömegű szerelvények ugyanis jellemzően egy sebességgel haladnak hosszú távon, kevés a gyorsítás és lassítás.

hibridvolvo.jpg

Bővebben 

A debreceni kukásautó sorozatgyártása már év végére elindulhat

Több mint két évnyi kutatás, fejlesztés és tesztelés után célegyenesbe fordult a Debreceni Egyetem és az Electromega Kft. közös projektje, a teljesen elektronikusan vezérelt hulladékszállító teherautó. A környezetbarát innováció a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.

kukasauto.jpg
Tavalyi híradásunk idején még a tesztelés első fázisában tartott a prototípus, azóta már rengeteg megtett kilométeren és begyűjtött hulladékon van túl.

Bővebben 

Baleset

Ebből a szempontból is újfajta balesetekre készülhetnek mind a tűzoltók, mind az kútüzemeltetők és nem utolsó sorban az autósok is. A Tesla-gyártó jelenleg is vizsgálódik abban az ügyben, ami a napokban történt Sanghajban. Egy Model S kapott lángra a gyártó saját gyorstöltő hálózatának egyik „kútjánál”.

teslaroncs.jpg

A helyzet szerencsétlensége, hogy egy másik ott várakozó Tesla is lángra kapott, de szerencsére senki nem sérült meg az incidensben. Arról nincs pontos információ egyébként, hogy a kocsik éppen rajta voltak-e a töltőkábeleken.

 

Teszt:

2017 március 7 - Az első dodzsem zöld rendszámmal - Smart ED menetpróba

A Smart a megjelenése óta vitára készteti az autós embert: van létjogosultsága egy ilyen apró, kétszemélyes kis gyösznek? A tisztán elektromos hajtás sokat segít e kérdés eldöntésében, így már egyértelmű, mire tökéletes, és mire nem való: ez minden szempontból ideális nagyvárosi kisautó. 

smart.jpg

Az elektromos Smart ötlete nem új, bizonyára már a legelső tervek között szerepelt, annyira logikus egy városi futkározónál a villanyhajtás, és persze a gyár régóta fejleszti is ezt a vonalat. Már az első Fortwoból (akkor még: City Coupé) kiadtak 100 kísérleti elektromos darabot, de ezt csak közületek vehették bérbe. 

Bővebben 

Tesla Model X P90D

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat? A Model X minden előítéletet csak megerősít. Akik azt gondolják, hogy az elektromos autók jövője még messze van, és látván a hagyományos gyártók ellenkezését, ragaszkodnak a belső égésű motorokhoz, vagy akik azt hiszik, hogy Elon Musk csak egy álmodozó – mind-mind igazuk van. Még a Szilikon-völgy lángelméi sem tudják úgy megalkotni az autót, mint tették azt például az okostelefonok esetében.

tesla.jpg

Bővebben 

Valódi villanyautók:

Messzebb megy egy feltöltéssel a Kia elektromos autója

A Kia Soul EV jelenlegi változatában egy 27 kWh kapacitású akkumulátor található, ezt cserélik le hamarosan egy 30 kWh kapacitásúra, és emellett módosítják meg a vezérlést is. A módosítások eredményeként a jelenleg az európai mérési ciklus szerint 212 km-es hatótávolság 250 km-re növekedik, a gyakorlatban 150 helyett már 180 km-t tud majd megtenni az autó, amelynek első kerekeit a változatlan, 109 LE/285 Nm teljesítményű villanymotor hajtja.

messzebbkia.jpg

Bővebben 

Jön a teljesen elektromos Volvo, ezt kell róla tudni

A svédek sem szeretnének lemaradni az autóipari forradalomról, már meg is van, mikor érkezik az első elektromos modelljük. A Genfi Autószalon nem csak azért jó hely, mert számtalan újdonságot mutatnak be a kiállítók, hanem azért is, mert rengeteg olyan információt lehet megtudni a nagy cégek vezetőitől, amivel kapcsolatban addig legfeljebb csak a sötétben lehetett tapogatózni. A nagy kérdés az elmúlt években az volt, melyik cég mikor rukkol elő az elektromos autójával, vagy tervez-e ilyet egyáltalán. Most a Volvón volt a sor, a cég amerikai üzletágának vezetője, Lex Kerssemakers pedig végre részletes információkkal szolgált.

volvo.jpg

Az Automotive News beszámolója szerint a svédek első, teljesen elektromos autója 2019-ben, vagyis két év múlva érkezik meg, teljesítményét tekintve pedig nagyjából 402 km megtételére lesz képes egyetlen feltöltéssel. Az árát 35-40 ezer dollár közé lövik be, vagyis nagyságrendileg annyiba kerül majd, mint a jelenlegi legolcsóbb Tesla, a Model 3.

Bővebben 

Az őrület határán: 460 lóerősre tuningolt elektromos kisautó

Ki mondta, hogy a parányi elektromos autókat ne lehetne tuningolni? Persze hogy lehet, az persze már más kérdés, hogy mennyi értelme van a dolognak.

ren.jpg

A Renault Zoe egy szemrevaló elektromos városi autó, melynek hallatán keveseknek jut eszébe az elképesztő kanyarvadászat és az irtózatos tempó. A Genfi Autószalonon leleplezett Renault Zoe E-Sport viszont maximálisan erről szól, vagyis nem annyira a környezetkímélő suhanásról, hanem sokkal inkább a komoly tempóról. És talán a vezetési élményről, bár erről ugyebár egyelőre nem tudunk nyilatkozni.

Bővebben 

 

Több mint negyven új modellt dob piacra két év alatt a BMW

"Idén és jövőre több mint negyven új, illetve megfiatalított modellt kívánunk piacra dobni, ez a cég történelmének legjelentősebb modell offenzívája. A folyamat februárban kezdődött az új BMW 5-sel, s a cég elsősorban a felső kategóriás járművekre koncentrál, ennek része lesz a 7-es családhoz tartozó BMW X7-es gyártása is – jelentette be kedden Münchenben Harald Krüger, a BMW igazgatótanácsi elnöke.

A bajor motorgyár tavaly minden korábbi csúcsot megdöntve 94,2 milliárd eurós forgalmat ért el, az adózás előtti eredmény pedig 9,67 milliárd euró volt. A 4,8 százalékos növekedés annak ellenére történt, hogy az új 5-ös széria fejlesztése és bemutatása jelentős kiadásokkal járt.

bmw.jpg

A BMW tavaly 2,37 millió MINI-t, BMW-t és Rolls Royce-ot adott el, ez 5,3 százalékos növekedést jelent. Bár csoportszinten a BMW megőrizte vezető helyét a prémium márkák között, a Mercedes – amely a Smartokat is gyártja – több Mercedest adott el, mint a 101 éves müncheni cég BMW-ket: 2016-ban 2,08 millió Mercedes és pontosan kétmillió BMW talált gazdára. A Mercedes utoljára 2005-ben nyerte meg a belnémet versenyt, s Krüger hangsúlyozta, a BMW idén igyekszik visszaszerezni az elsőséget.

Bővebben 


Vezess áramot a családba

Kicsivel több mint egy hónapja harangozta be a Partner Tepee Electric villanyautót a Peugeot. Most itt van ugyanaz a kocsi Citroën emblémával, sok fotóval, több konkrétummal.

villcitroen.jpg

Ahogy a modell régről létező haszonjármű kivitelénél, a lítium-ion akkucsomag itt is a hátsó tengely előtt és mögött, egy segédvázkereten nyugszik a padló alatt, így a szabad hasmagasságot, nem pedig az ötszemélyesre limitált utasteret vagy a 675-3000 literes csomagtartót csorbítja. Egyébként ha nem lehajtjuk, hanem kiszereljük a második üléssort, még több cókmók is elfér a kocsiban.

Bővebben 

Ez pedig a távoli, elektromos jövő :
 

A jövő városába látogattunk a Forddal, és leesett az állunk

Drón hozza az ablakunkba a konyhai alapanyagokat, kutyaként követ az elektromos teherhordó, és persze jönnek az önvezető autók.

fordjovo.jpg
A Barcelonában ezen a héten megrendezett Mobile World Congress (MWC) szakkiállításon vadonatúj okostelefonokkal, 5G fejlesztésekkel és IoT (Internet of Things) újdonságokkal találkoztunk, de az ezeket demózó techcégek mellett az autógyártók is komoly erőkkel képviseltették magukat a rendezvényen. Nem volt ez másképp a Ford esetében sem, mely azonban a riválisaitól eltérően egyetlen autót sem állított ki a standján, hanem inkább a közeljövővel kapcsolatos terveit vázolta az érdeklődők számára. Ha valaki menő Fordot akart látni, az SAP standján a világ legokosabb Mustangjával randevúzhatott.

Bővebben 

Ezer lóerővel tér vissza az Artega 2

A német Artega cég 2009 és 2012 között gyártott VW-technikás középmotoros sportkocsit inkább kevesebb, mint több sikerrel, legutóbb 2015-ben hallhattuk róluk, amikor a csődvédelem alól kikerült vállalkozás az eredeti konstrukció alapján készült Scalo akkumulátoros-elektromos sportkocsit mutatta meg, 408 LE tartós, 530 LE csúcsteljesítménnyel és 400 km-es hatótávolsággal.

artega.jpg

A Genfi Autószalonon már egy teljesen új konstrukciót mutatnak be, egyelőre csak tanulmányként, Scalo Superelettra néven. A korábbinál nagyobb méretű a karosszéria, amelyet a Carrozzeria Touring Superleggera álmodott és épített meg. Furcsa módon az ott felismerhetően az maradt, amit még Henrik Fisker rajzolt meg a 2009-es modellnél, de a sokkal hosszabb tengelytávolság miatt teljesen új megjelenést készítettek.

Bővebben 

Közel a világvége: elektromos kabrió a Bentley-től

A fosszilis üzemanyagok pusztításával a jelek szerint még a Bentley is le kíván számolni. Egyelőre szerencsére csak egy koncepcióautó erejéig. A szupercsendes, lényegében teljesen hangtalan suhanás és az elképesztő gyorsulás jól megél egymás mellett, amire ékes bizonyíték például a Tesla Model S. A Bentley vélhetően pont ezt a két tényezőt irigyelte meg, amikor a cég vezetői fejükbe vették a Genfi Autószalonon a nagyközönség elé tárt EXP12 Speed 6e megalkotását.

bentley.jpg

Az EXP12 Speed 6e a nemes brit gyártó első teljesen elektromos meghajtású járműve, ami nem titkoltan az egy évvel korábban debütált, hibrid meghajtású EXP10 Speed 6 Concept kupéra épül. Az ezúttal már nyitható tetős újdonság vonalvezetése igen tetszetősre sikeredett, bár a szépségébe enyhén belerondítanak a márka védjegyének tekinthető méretes első körfényszórók. A hűtőrácson lévő megvilágított 6-os logó enyhén bazári hatást kelt, az utastérben lévő nagyfelbontású OLED kijelzőket viszont vélhetően gyorsan megszeretnénk a hétköznapi gyakorlat során.

Bővebben 

 

Ha már unja és gyengének találja a Teslát, ezt az autót nézze meg

Az elmúlt hetekben-hónapokban rengeteget lehetett hallani egy új Tesla-riválisról, a Lucid Motors-ról. Az igen komoly tervekkel rendelkező vállalat első modellje, a Lucid Air nem titkoltan a Tesla Model S ellenfele kíván lenni, már ha egyszer végre valamikor forgalomba fog kerülni. A gyártó szépen lassan csepegteti az információkat az újdonságról, melynek most végre az alapára és az akkumulátor-kapacitás opciói is kiderültek.

lucid.jpg

Míg korábban arról pletykáltak, hogy a négyajtós Air 100 ezer dollárnál drágább lesz, addig a Lucid most arról számolt be, hogy az alapmodell kezdőára 52 500 dollár, vagyis átszámítva mintegy 15,4 millió forint lesz. Ezzel a 400 lóerős teljesítményű, tisztán elektromos meghajtású és akár önvezetésre is képes autóval egy feltöltéssel mintegy 385 kilométeres távolságot lehet majd megtenni.

Bővebben 

Kínai elektromos autó keni el a benzines Mercik és Porschék száját

A kínai NextEV startup által nemrégiben útjára indított autómárka, a Nio tavaly novemberben leplezte le új sportkocsiját, a keresztségben nemes egyszerűséggel EP9 nevet kapott modellt. A gyártó eddig csak ígérgette, hogy az újdonság eszméletlenül gyors lesz, most azonban bizonyítékkal is szolgál ezzel kapcsolatban, ugyanis nyilvánosságra hozta azt az októberi videót, melyben az EP9 megtesz egy kört a német Nordschleifén.

kinaivillany.jpg

A Zöld Pokolban elért 7 perc 5 másodperces köridő egészen elképesztő, hiszen 15 másodperccel jobb, mint a korábbi elektromos rekord, és csak 8 másodperccel gyengébb a Porsche 918 Spyder hibrid hipersportkocsi által produkált 6 perc 57 másodperces időnél. Összehasonlításképp, a Nissan GT-R Nismo 7 perc 8 másodperc, a Mercedes AMG GT-R 7 perc 11 másodperc, a Porsche 911 GT2 RS pedig 7 perc 18 másodperc alatt tud körbeérni a több mint 20 kilométeres aszfaltcsíkon.

A kínai csodában lévő négy darab elektromotor összteljesítménye 1360 lóerő: az egy feltöltéssel mintegy 425 kilométert megtenni képes jármű 10,1 másodperc alatt abszolválja a negyedmérföldes gyorsulást, a végsebessége pedig 310 km/h.

Bővebben 


Ha lassan is, de előbb utóbb a motorkerékpárok között is elterjedhet a villanyhajtás:

Rekorddöntésre készül a Mugen elektromos motorkerékpárja

A Mugen öt éve versenyez a Man szigetén a TT Zero nevű elektromos motorkerékpárok versenyén, kétszer második lett, az utolsó hármat viszont megnyerte. Ez, mármint a címvédés a célja a hatodik alkalommal is, ennek érdekében szerződtették pilótának John McGuinnesst és Guy Martint. Ezúttal nem teljesen új versenygépet építettek, hanem módosították a tavalyit, a Shinden Roku név pedig szó szerinti fordításban hatodik elektromos istent jelent.

villanymotor.jpg

Önbizalomból tehát nincs hiány, sőt, idén már meg akarják dönteni a 120 mérföld/órás (193 km/h) átlagsebesség-rekordot, tavaly csak megközelítették ezt. 2 kg-ot sikerült lefaragni a tömegből, ami így 248 kg-ra csökkent, a hajtómotor változatlan a maga 161 LE/210 Nm teljesítményével, az igazán nagy újdonságot az akkumulátor jelenti, amelynél megnövelték az energiakinyerés sebességét – állítólag tavaly ez fogta vissza a gépet. A pilóták április 10-én próbálják majd ki a Shinden Roku-t, a TT Zero futamra pedig június 7-én kerül sor.

Bővebben 


Személyre szabható villanymotorkerékpár Olaszországból

Noha az elektromos motorkerékpárok piaca kicsi, az olasz Italian volt nevű startup úgy véli, hogy azon belül is van már egy igenis fizetőképes luxusszegmens, amelyet az itt látható Lacama elnevezésű kétkerekűvel céloztak meg. Nicola Colombo volt az ötletgazda, aki megszerezte még Valerio Fumagalli és az egykori Bertone- és Lamborghini tervező Adriano Stellino támogatását a projekthez, amelynek főmérnöke Enrico Pezzi volt, aki munkatársaival együtt összesen 6000 órát dolgozott a prototípuson.

szemelyreszabhato.jpg

Bővebben