Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2017. januári összefoglaló

2017.02.01

 

A hazai fontosabb íhrek között szerepelt, hogy a  Mol bővítette az Istenhegyi úti villámtöltők számát, így az új e-töltőkkel egy időben akár négy autó is tölthető.

molkut.jpg

A töltők egyenként 50 kW DC és 22 kW AC teljesítmény leadására képesek egyszerre, mindkét töltő támogatja a japán (CHAdeMO) és az európai szabványt (CCS). Tavaly átlagosan naponta öt elektromos autót töltöttek a kúton, éves szinten összesen 18 MWh áramot fogyasztva. 

A SPAR-csoport is új elektromosautó-töltő állomást telepített a soproni INTERSPAR parkolójába. A vállalat a következő években több hipermarketénél helyez majd üzembe hasonló eszközöket, amelyekkel vásárlás közben bármilyen típusú villanyautót fel lehet tölteni - közölte a SPAR.

spartolto.jpg

Az evopro gyorstöltő autótípustól függően akár 1 óra alatt feltölti a járművet. A berendezéssel egyszerre két autó tölthető. A használata a tesztidőszak után nem igényel kártyát, a felhasználók okostelefon applikáción keresztül férnek majd hozzá.

Pedig ennyire nem fényes a hazai töltőállomások száma, bár a kormány pénzzel támogatja az önkormányzatokat, hogy elektromos töltőket telepítsenek, ezzel szeretnék előmozdítani az elektromos autók elterjedését Magyarországon. A Világgazdaság információi szerint azonban az önkormányzatokat nem érdekli a lehetőség. Eddig ötödannyira, egész pontosan 209 elektromos autótöltő létesítésére kértek pénzt.

ngm.jpg

A GreenGo is bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít a regisztrált felhasználók számára. A fővárosban elérhető közösségi autós szolgáltatás bevezetése annyira sikeresnek bizonyult, hogy mostantól harminccal több autót érhetnek el a regisztrált ügyfelek a főváros útjain. A mobilapplikáció/weboldal segítségével működő carsharing szolgáltatás az autóparkja növelése mellett már idén elkezdi a szolgáltatási terület bővítésének előkészítését is.

Tavaly, az elektromos járművek piaci megjelenése óta először, az európai PEV új autó (plug-in hibrid (PHEV) és elektromos autók (BEV) együttesen) vásárlások száma meghaladta a 200 ezret egy év alatt, derül ki az Európai Alternatív Üzemanyag Megfigyelőközpont (EAFO) uniós szervezet legfrissebb jelentéséből. Bár az adatok hivatalosan novemberig szólnak, a szervezet a nagyobb országok esetében (pl. Egyesült Királyság, Norvégia, Hollandia) rendelkezik a decemberi adatokkal is. Ezek alapján úgy becsülik, hogy a 2016-ban regisztrált járművek száma 210 ezer körül alakul majd, ami új rekord.

Bár nem hazai hír, de még elég közeli, hogy öt elektromos taxi is az aradiak rendelkezésére állt. A helyi lakosokat meglepte, amikor azt tapasztalták, hogy már-már hang nélkül suhannak el mellettük az új járművek, és füst sem jelzi útjukat. Ugyanakkor az autókat üzemeltető taxis cég illetékese elmondta, volt, aki már érdeklődött is afelől, hogy ugyanazzal a díjszabással közlekednek-e majd az e-taxik, mint a hagyományosak. 

araditaxi.jpg


Ahogy egyre terjednek az elektromos autók, úgy röppen fel egyre gyakrabban, hogy hamarosan akkumulátorhiány léphet fel. És ez nem jó dolog:

Ahogy egyszerre több autógyártó is megkezdte akár nagy tömegben is eladható elektromos modelljeinek tervezését, azzal a problémával szembesültek, hogy egyelőre képtelenek biztosítani az autók akkumulátor-ellátását. „A kapacitás egyszerűen nem áll rendelkezésre” - mondta a Volkswagen stratégiai igazgatója, Thomas Sedran. A probléma az, hogy az elmúlt év során több nagy autóipari szereplő is elhatározta, belép a villanyautók piacára, és már a fejlesztés korai szakaszában gondoskodni kell róla, hogy minden alkatrész a megfelelő mennyiségben álljon rendelkezésre. De hogy ne keseredjünk el túlzottan, a Samsungtól jött hír, igaz, ők a meglévő akksik gyors töltésének problémájának megoldására jelentkeztek.

samungakksi.jpg

 

 

A VW a dízelbotrány óta nagyon nyomul elektromos témában, erre a hónapra is jutott rengeteg hír: Klaus Bischoff, a német cég tervezésért felelős igazgatója a Carscoops információi szerint úgy nyilatkozott: bár még nincs végleges döntés, könnyen lehet, hogy megépítik a cég valaha volt egyik legnépszerűbb modelljének, a Bogárnak az elektromos változatát.

vwblue.jpg

Aztán itt van még az ID Buzz néven előadott hippibusz koncepció egy elektromos kisbusz, az egyik első példánya a VW nagyarányú elektromos autós irányváltásának, amelynek célja, hogy tíz éven belül egymillió elektromos hajtású járművet adjanak el éves szinten.

forg2.jpg

De ezzel még nincs vége a sornak, jöhet a Golf GTI, szintén villanymotorral. Az igen jól eltalált autó komoly teljesítményre képes, amit természetesen belső égésű motorral ér el. A jelek szerint azonban új generációban gondolkodik a Volkswagen. Az Autoevolution jelentése szerint Jurgen Stackmann, a cég értékesítési és marketingvezetője a minap arról beszélt, hogy az elektromos GTI egyáltalán nem a földtől elrugaszkodott gondolat, amit a közeli jövőben meg is valósítana a cég. 

golf-gti.jpg

Bár nem VW, de méga konszernhez tartozik az Audi is, akik a Q8-ast álmodták ilyenre:

Tényleg komolyan vették a formatervezők a felsőbb utasítást, hogy készítsenek szabadidő-autó kupét, hiszen a márka kínálatát megkoronázó Q8-anál az ős-Quattróhoz nyúltak vissza: a kerekek feletti domborítások, a C oszlop formája maradt meg a legendás raliautóból. Egyébként igyekeztek a kínálaton belül egyedi karaktert adni az új modellnek, így kerültek apró légbeömlők a hűtőrács felső peremére és a fényszórók alá.

audi_q8.jpg

 

Aztán jöjjenek a merészebb elektromos járgányok, mint például ez: országúti luxuscirkáló helyett városi villanytörpét épített egy amerikai start-up vállalkozás. Az Eli Zero műszaki részletei még nem ismertek. Miközben a Tesla és új kihívója, a Faraday Future azon csatároznak, hogy melyikük tudja megépíteni a legkényelmesebb, legfényűzőbb, legnagyobb hatótávolságú elektromos szedánt, a spektrum másik végén is mozgolódás támadt: a Renault Twizy alig-autó kapott ellenfelet egy amerikai start-up vállalkozás terméke képében.

eizero.jpg

Vagy ez:

Az idei Las Vegas-i fogyasztói elektronikai show (CES) úgy tűnik, hogy nem csak a nagy szájtátva bámulások, de könnyen a nagy beégések helyszíne is lehet. Tegnap éjjel a Faraday Future Tesla-gyilkosnak szánt elektromos autója okozott kellemetlen perceket a fejlesztőinek.

faraday.jpg

Vagy ez a horvát csoda:

TA Rimac Concept One a Teslától sem ijedt meg különösebben, és a Bugatti Veyron sem jelentett neki akadályt.
Régóta látni már részleteket a hotvátok bivalyerős, illetve, hogy egész pontosak legyünk, 1088 lóerős elektromos autójáról. Időnként olyan versenybe is beleállnak, mint a Tesla Model S elleni, máskor pedig azt mutatják meg, hogyan gyorsul a kocsi. Most ismét egy verseny miatt áll fel az aszfaltra az autó, az ellenfél pedig nem volt más, mint egy Bugatti Veyron.

horvat.jpg

A profi kategóriában is volt mozgás, rossz hír, hogy a londoni emeletes villanybusz megbukott:

Az első Routemaster-generációt 1954 és 1968 között gyártották, és az utolsó példány 2005 decemberéig szolgált London utcáin. Ezt követően hét évvel, 2012-ben kezdte meg a szolgálatot a második generációs Routemaster, amelyet szintén London városának igényeire fejlesztettek, és az új polgármester, Sadiq Khan most bejelentette, hogy a már megkötött 1000 darabos megrendelést teljesítését követően nem vásárolnak újabb példányokat az északír Wrightbus által gyártott járműből.

londonbusz.jpg

Egyfelől nagyon drága a speciális jármű, az alumínium karosszériás, dízel-elektromos hibrid hajtással rendelkező Routemasterek darabja 350 000 fontba kerül, ennél sokkal – több mint 20 százalékról van szó – olcsóbb a hasonló műszaki tartalommal rendelkező, hasonló utaskapacitással rendelkező csuklósbusz. Másfelől az elmúlt években az akkumulátortechnológia fejlődése miatt máris meghaladott lett a dízel-elektromos hibrid hajtás, hiszen rendszerszinten már ésszerűbb választás az akkumulátoros-elektromos autóbusz, ami még alacsonyabb helyi károsanyag-kibocsájtást eredményez.

 


És itt a hómezők házmestere:

Nagy divatja van a villamosításnak a járműiparban, de nem csak a személyautók piacán. Íme az egyik legfurább "zöldebbé" tett járgány: a Pistenbully 600E+ nem más, mint egy környezetkímélő lánctalpas hibrid hókotró.

ratrack.jpg
A síelők tisztában vannak vele, a pályákat éjszaka karbantartják, hogy reggelre, mire megérkeznek a sportág szerelmesei, minden tökéletes legyen. A Kassbohrer most szolgálatba állította a világ első hibrid snowcatjét, amely akár 20 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátásra képes, mint az elődei. A 360 ezer euróba, azaz körülbelül 111,1 millió forintba kerülő, óránként 5 liternél is kevesebb gázolajjal beérő gépből már negyvenet értékesítettek

 

A Renault pedig villanyfurgonnal rukkolt elő:

A Kangoo ZE után a franciák elkészítették a Master ZE-t, amely a Brüsszeli Autószalonon mutatkozott be. Nemrég cserélték le a Kangoo ZE akkumulátorát, így 170 helyett már 270 km a szabványos mérési ciklus alapján a hatótávolság – a gyakorlatban 200 km a reális –; ez a villanymotoros kisteherautó az év közepén kerül a kereskedésekbe.

renault.jpg

De van egy ennél nagyobb újdonsága is a franciáknak, mégpedig az, hogy 2017 végétől a Master is választható lesz akkumulátoros-elektromos hajtással. Ennél ugyanazt az LG által gyártott 33 kWh kapacitású akkumulátort alkalmazzákk, mint a kisebb Kangoo-nál, ami jelen esetben mindössze 200 km-es szabványos