Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2017. februári összefoglaló

2017.03.01

 


Februárban erős hírrel indult a hónap: milliárdos állami elektromos autó vásárlásról jöttek hírek.Tisztán elektromos személyautók, egyterűek és kisárusszállítók szállítására írt ki közbeszerzést a költségvetési szervek központosított közbeszerzéseit lebonyolító Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) - írta a Napi.hu. A kétéves keretmegállapodás összértéke nettó 2,5 milliárd forint. Ekkora keretösszegből, hétmilliós kedvezményes bruttó átlagárral számolva akár 450 autót is beszerezhetnek a következő két évben.

A kiírás öt részből áll. Az első kettőben az állami normatíva szerinti 5-ös, középkategóriájú autókat vesznek. Ebben 800 millió forint áll rendelkezésre a 2650 milliméternél kisebb, és 500 millió az ennél nagyobb tengelytávú autókra. További 500 millióért vesznek állami normatíva szerinti 6-os autókat, itt nem határoztak meg tengelytáv-kritériumot. Továbbá beszereznek egyterűeket 200 millió, kisárusszállítókat pedig 500 millió forint keretösszegben.

Az átlag ember azonban további kedvezményekre vágyik, kiderült, támogatással már vinnék az elektromos autókat. Nem csak az új elektromos autók vásárlását, hanem az olcsóbb, használtakét is jobban kellene támogatni Magyarországon – véli Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke. A szakember szerint ettől várható igazi áttörés az alternatív meghajtású járművek hazai piacán.

 

Mókás dolog benzinkúton áramot tankolni, hamarosan a Shellnél ez nem is lesz ritka. Még idén elkezdi felszerelni töltőállomásait elektromos autók töltésére alkalmas infrastruktúrával a Shell. Nem kell örülni, nem Magyarországon kezdenek.

Huszonötezer – nagyjából ennyi helyszínen vásárolhatunk Shell üzemanyagot a világon. Ennek a mondatnak az igazságtartalma hamarosan kibővül: a vállalat még az idén megkezdi a villanyautó-töltőpontok telepítését kúthálózatában.

shell.jpg

Az év vége felé rajtoló projektben Hollandia és Nagy-Britannia játsszák a kísérleti patkány szerepét: itt vizsgálja meg a cég, valóban van-e kereslet az elektromos járművek töltését lehetővé tevő infrastruktúrára.

 

Nem tetszik a vásárlóknak a villanyautók drága biztosítási díja, a felmérések szerint 40 százalékuk komolyan aggódik a légszennyezés miatt, és a különösen alacsony károsanyag-kibocsájtású járműveket tartják megoldásnak. Meglepő módon nem a hatótáv-para került az első helyre, hanem az, hogy a biztosítók magas díjakat állapítottak meg az ilyen autóknak, 50 százalékkal többet kell fizetni a hibridek és elektromos autók tulajdonosainak.

magas-bizt.jpg

Nem bírják a rossz időt a BKV elektromos buszai, húsz darab van belőlük, de jó, ha hatot sikerül bevetni naponta, ilyen párás, hideg időben. Az új, darabonként 175 millió forintért vásárolt Modulók naponta 5-6 alkalommal hibásodnak meg. Csütörtökön például az előírt 16 darabból csak hat működött – írja az Index. A buszok a BKV szerint a hideget bírják, de a párás levegőt nem, az inkább a hibák kiváltója. Illetve az ajtóhibáknál a ragasztás rossz minősége.

busz.jpg

A magyar mérnökök által tervezett, fejlesztett és gyártott Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusa, a Medio Electric ultrakönnyű, kompozit szerkezetű, mintegy 57 százalékos magyar értékhányaddal rendelkezik.

Bővebben

Történelmet írhatnak idén az elektromos autók, és ennek ön is részese lehet. Az elektromos autók (EV) történetében még soha nem fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél több autót adjanak el. Decemberben ez is bekövetkezett, idén pedig elérheti a lélektani határt az elektromos autók piaca.

vill.jpgAz elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően mára sikerült eljutnunk oda, hogy az elektromos autók egyre komolyabb konkurenciát jelentenek a belső égésű motorral szerelt autók számára. A népszerűségükhöz a klímaváltozás ténye is jelentősen hozzájárult, ennek köszönhetően pedig mára olyan fontos döntésekig jutottunk el, mint amit 2016-ban Norvégiában és Németországban hoztak meg. Norvégia a tervek szerint 2025-től, a németek pedig 2030-tól tiltják be a benzin- és dízelüzemű autók árusítását.

Egyre több a töltőpont ideahaza is, új elektromos autó villámtöltőt adott át a Budapest Airport és a Főtaxi. A taxitársaság arra számít, hogy flottájában a jövőben egyre nő majd az elektromos autók aránya. A berendezést kormányzati támogatás nélkül telepítették és üzemeltetik.

A magyar kormány tavaly elkötelezte magát az elektromobilitás mellett. Ennek megfelelően a Jedlik Ányos Terv megvalósításának kiemelt eleme az a 1,25 milliárd forintos pályázati keret, amelyre a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések pályázhatnak, amennyiben elektromos töltőállomásokat szeretnének létesíteni.

Idén országszerte 60 Príma élelmiszerüzlet használ teljes egészében megújuló energiaforrásból származó áramot, az MVM Partner Zrt. és a CBA Kereskedelmi Kft. által kötött stratégiai együttműködés eredményeképpen. A megállapodás részeként szerda délelőtt átadták az első közös e-töltőállomást Budapesten. 

Szerda délelőtt tartott sajtótájákoztatót Lázár Vilmos, a CBA elnöke és Szentirmai Tamás, az MVM Partner Zrt. értékesítési igazgatója, az újpesti metró végállomásánál lévő Príma élelmiszerüzlet parkolójában. A sajtótájékoztatón kiderült, az idei évben 60 Príma élelmiszerüzlet fog 100%-ban megújuló energiaforrásból származó villamos energiát használni.

Ma már a gyerekek is elektromos autóról álmodnak: Az angol háromkerekűiről ismert Morgan, most bemutatta junior változatát autójának. Ráadásul elektromos kivitelben. Az EV3 Juniort hat éves kortól ajánlják és a sebessége maximálisan 16 km/h. A vörös, zöld, és sárga színekben is kapható nem is annyira apróságot egy darab elektromos motor hajtja, amelynek akksiját 4 óra teljesen feltölteni.

morgn.jpg

 

Nem meglepő, hogy az állami támogatás növelte az érdeklődést az elektromos autók iránt. Újabb lendületet adott a zöld rendszámú flották bővítésének a Nemzetgazdasági Minisztérium által meghirdetett, elektromos autók beszerzését támogató pályázat - állapították meg az Arval flottakezelő szakértői. Úgy vélik, a növekedésben szerepet játszik a pénzügyi konstrukciók változatossága is. Az alacsony üzemeltetési költségek és a kedvező fogyasztás, valamint az egyéb kedvezmények - például az ingyenes parkolás - egyre többek számára teszik megfontolandóvá az elektromos jármű beszerzését.

ngm.jpg

Bővebben 

 

 

Pár éven belül teljesen eltűnhetnek a hagyományos hajtású taxik Budapestről, tudta meg a Napi.hu Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől. A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyanis azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten pár év türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen taxizni. Az NGM javaslata szerint

Ennek érdekében a főváros a kerületekkel összefogva három év alatt 1100 töltőpontot létesítene. Ezeken a pontokon főleg villámtöltők lennének, melyeknél csak a magánszemélyek tölthetnék autóikat, a taxisoknak saját maguknak kéne töltőállomásokat kiépíteni telephelyeiken. 

Nagy dobás készül idehaza, a kormány uniós támogatást kér elektromos autó-töltő hálózat kialakítására, amelyet a Mol-csoport, az E.On-csoport és a Nissan magyarországi leányvállalata közösen valósítana meg 1 milliárd 675 millió forintból.

gyar.jpg

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a tervezett költségből az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközt terhelné 1 milliárd 423 millió, míg a maradék 252 millió forint lenne a saját erő. Az univerzális villámtöltőket 150 kilométer sűrűségben helyezik el az országban  az európai tranzitútvonalak mentén, a Mol-csoporthoz tartozó töltőállomások gerinchálózatán.

Bővebben 


Itt a városok listája, ahol ingyen parkolhat , ha zöld rendszám van az autóján:

Magyarországon is egyre több olyan város van, ahol a (részben vagy teljesen) elektromos autókra szerelhető zöld rendszámmal nem kell fizetni a parkolásért. Körbenéztünk.

2016-tól Budapest összes kerületében ingyenes a zöld rendszámmal rendelkező személyautók közterületi parkolása – a parkolóházakban és a mélygarázsokban természetesen ezen autók parkolása után is fizetni kell. A lakosságszám tekintetében második legnagyobb hazai városban, Debrecenben tavaly márciustól parkolhatunk térítésmentesen a különleges rendszámos autókkal, a harmadik legnagyobb magyar város, Szeged viszont nem is tervezi hasonló kedvezmény bevezetését. Ehhez hasonlóan Miskolcon sem lehet ingyenesen parkolni a környezetkímélő járművekkel.

 

Létezik, megvehető, kipróbáltuk az 1 litert fogyasztó autót: A kettős villanymotoros hajtás a tempót és hatótávot együtt növeli, több más újdonság viszont kizárólag a hatékonyságot tökéletesíti. A klímát például – és ez világújdonság – gázbefecskendezéses hőszivattyú működteti, amely akár -10 fokos külső hőmérsékletig képes a benzinmotor beindítása nélkül felfűteni az utasteret, vagyis ehhez immár nem kell üzemanyagot égetni. A kétzónás klíma ún. S-Flow vezérlést kapott, ami a kabinban ülő utasok számának megfelelően automatikusan vezérli a légbefúvókat, így optimalizálja a légkondi energiafogyasztását.

prius.jpg

De nem csak az utasok teste kap meleget, egy másik rendszer a hatalmas akkumulátor-csomagot fűti fel, ilyen sem volt még soha a Toyotának. Ez feltöltéskor akár -20 fokos hereszorító hidegben is a hatékony üzemi hőmérsékletre

Kínos visszahívás: A BMW elektromos autójából folyik a benzin

Minden idők egyik legfurcsább visszahívását jelentette be a minap a BMW. Sok minden lehet, ami miatt egy elektromos autót visszahív a gyártó a szervizbe, a BMW azonban egy egészen meglepő dolog miatt kényszerű visszahívni sok ezer autót.

bmvvissza.jpg

A Carscoops beszámolója szerint a kérdéses modell az i3-as, amit mindenki elektromos autóként ismer. A kocsinak azonban van egy olyan változata is, amit belső égésű motorral szereltek fel – ez egyfajta hatótávolság-növelőként van a kocsiba építve. Vagyis ha véletlenül úgy merülne le az autó akkumulátora, hogy nincs a közelben töltőoszlop, ezzel még el tud döcögni odáig.

Sok más gyártó után a Toyota is leáll a benzin- és dízelüzemű autók gyártásával. Éves szinten több mint 10 millió autót ad el a Toyota, 2016-ban például 10,175 milliót, amivel a második helyre szorult az éves világranglistán. Ennek fényében a jövőre nézve igen komoly súlya van annak, hogy a japánok 2050-re teljesne felhagynának a benzin- és dízelüzemű járművek gyártásával – írja a Bloomberg.

tototi2050.jpg

A beszámoló szerint a cég nemrég összefogott a Shellel, aminek eredményeként Kaliforniában hét olyan töltőállomást építenének fel, ahol csak a hidrogéncellás autók tankolását szolgálják majd ki. A két cég hosszú távra tervez, 2024-ig összesen 100 ilyen kutat hoznának létre, ami nem kevés, tekintetbe véve, hogy az államban jeleneg csak 25 ilyen található.

Elképesztően gyors töltőkkel pumpálhatjuk majd tele az elektromos autókat. A jelenleg forgalomban lévő elektromos autókat alapvetően háromféle módon tölthetjük fel. A leglassabb, a lemerült telepeket mintegy 10-15 óra alatt feltöltő megoldás, vagyis amikor szimplán az otthoni 230 V-os csatlakozó aljzatba dugjuk a töltőt. Ennél valamivel fürgébb, általában néhány órás töltést biztosítanak az úgynevezett gyorstöltők, de a legjobb, ha villámtöltővel tudjuk táplálni a megfáradt aksikat, ezek révén ugyanis akár kevesebb mint 1 óra alatt 80 százalékos töltöttség érhető el.

gyorstolto.jpg

Villámtöltő fronton jelenleg a CHAdeMO és a CCS szabvány a leginkább elterjedt, a legnagyobb teljesítmény pedig 50 kW magasságában mozog. A mostanság forgalomba kerülő elektromos autókban viszont egyre nagyobb kapacitású aksik rejtőznek, melyek fürge töltéséhez ennél nagyobb teljesítményre lesz szükség. A megoldást az ultragyors töltők jelenthetik, melyek első körben 150 kW-ot, második fokozatban 350 kW-ot, harmadik körben pedig akár 500 kW-ot is tudhatnak. Az Egyesült Államokban Kaliforniában várhatóan júniusban adják át az első 350 kW-os töltőállomásokat, Európában pedig 400 darab 350 kW-os állomást tervez üzembe helyezni az Audi, a BMW, a Daimler, a Ford és a Porsche.

Tényleg bemutatkozik a kínaiak turbinás csodaautója? A kínai Techrules nevű cég GT96 elnevezésű szupersportautója, több szempontból is figyelemreméltó. Az egyik a külsejéért felelős tervezőcsapat neve, amely nem más, mint a Giorgetto és Fabrizio Giugiaro által jegyzett iroda, jelenlegi nevén az Italdesign Automobili Speciali.

turbinas2.jpg

A kocsit már a tavalyi szalonon is megvillantották, még koncepció jelzővel kiegészítve. A jármű hajtásának különlegessége egyértelműen egy, a repülőgépekhez hasonló módon, folyamatosan üzemelő „mikroturbina”, amely 96 ezres percenkénti fordulaton forog. Ezt vélhetően gázzal, vagy akár kerozinnal is táplálhatják. Az egység 36 kilowattos teljesítményt ad le egy generátoron keresztül, ami a nem túl nagyméretű 20 kWh kapacitású akkumulátorok töltésére fordítódik, a többi pedig közvetlen besegít a hajtásba.

Alakul az önvezető autók körüli jogi katyvasz: Egy baleset esetén nem az autóban ülök a felelősek - ez a kiindulási alapja a készülő törvénynek. És itt jön a nagy de, és a felsorolás, hogy milyen esetben mégis igen, és egy esetleges káresemény esetén kinek milyen mértékben kell viselnie a felelősséget. A Vehicle Technology and Aviation Bill tervezetében többek között az szerepel, hogy mind a teljesen önálló, mind a normál közlekedési üzemmód - azaz ha a sofőr mégis átvenné az irányítást - esetében biztosítási védelemnek kell vonatkoznia a baleseti áldozatokra. A jogszabály garantálni akarja, hogy az ártatlan elszenvedők gyorsan és egyszerűen kártérítést kaphassanak.