Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2016. októberi összefoglaló

2016.11.01

Október a BMW elektromos újdonságainak hírével kezdődött, először az új i3-as, majd az i5-ösről jöttek hírek. Az i3 ugyan a belépőszintet képviseli náluk, mégis prémium autónak számít, az i8-as sportkocsi pedig egy igazi különlegesség. 

b_bmw.jpg

Nemrég bejelentették, hogy az X3-as SUV következő generációjából is készítenek elektromos változatot, illetve a hozzájuk tartozó Mini is kap majd teljesen elektromos szériát. 

 

Néhány éve már bedobták a hírt a bajorok, hogy a palettájukat az i3 és az i8 mellett egy új i-modellel, az i5-tel szeretnék bővíteni. Ennek viszont már közel három éve, azóta pedig nem sokat lehetett hallani a németek családi elektromos autójáról. Most azonban újra izgalomba jött a BMW-társadalom, a japánoktól ugyanis kikerült néhány előzetesen készített grafika, amin minden valószínűség szerint a készülőben lévő modell látható – számolt be róla a Carscoops.

b_bmwi5.jpg

A képeken első ránézésre is látszik a BMW-re jellemző szokásos hűtőrács, oldalról viszont a Tesla Model X jut elsőre az ember eszébe. Hátulról is ismerős lehet, a lámpák ugyanis az i3-éra emlékeztetnek. Sőt, ha jobban megnézi az ember, a kocsi egészében is olyan, mint egy szteroidokon hizlalt i3.

Majd olyan különlegességek jöttek, mint a nyomtatott autó: Az elektromos autózás még mindig pionír korszakában van, ahol hetente bukkannak fel újabb és újabb gyártók a világ lekülönbözőbb szegleteiből. Százból, minden bizonnyal jó, ha egyről fogunk hallani pár év múlva is, de ettől függetlenül nagyon izgalmasak a koncepciók, amelyekkel a többség kísérletezik.

b_cseh.jpg

Aztán a legdurvább Mercedes villanyos változata pörgette meg az elektromos autózás iránt érdeklődők pulzusát: Az új EQ brand jól illeszkedik abba a németországi törekvésbe, mely szerint 2030-tól már nem lehetne új benzin- és dízelüzemű autót árusítani az országban. Most egy újabb téren derült ki, hogy a Mercedes elektromos meghajtásban gondolkodik.

b_merc.jpg

 


A villanyautó vásárlók legjobban a lemerüléstől tartanak. Nekik lehet megoldás a teljesen soha le nem merülő villanyautó:  Az egyik legügyesebb villanyautóként elkönyvelt i3 azonban akár mindkettőre jó lehet, és a siker nem is maradt el. Főleg, ha van a csomagtartója alatt egy hatótávnövelő Kymco benzinmotor – éppen olyan, amit a BMW robogókban is használnak.

b_bmwi3teszt.jpg

 

Szintén októberi hír, hogy a hazai villanyautós támogatást pár márka nagyvonalúan megduplázza: A Peugeot és a Citroën rádupláz az elektromos autók vásárlásához igényelhető másfél millió forintos támogatásra. A PSA két márkája további ugyanekkora engedményt ad a Peugeot iOn és a Citroën C-Zero modellekre. A hárommilliós jóváírással mindkét miniautó 5,6 millió forintért vásárolható meg.

b_psa.jpg


Egyre több ország kacérkodik a hagyományos üzemű autók betiltásával. Németország is ezen töpreng: Jó ideje napirenden van már Németországban a benzin- és dízelüzemű autók árusításának korlátozása, ám eddig csupán tervezetként élt a dolog a közéletben. Egészen mostanáig: a Der Spiegel alapján az Automtive News arról számolt be, a német parlament elfogadta a tervet, így 2030-tól az új autók esetén betiltják benzin- és dízelüzemű kocsik árusítását.

el_fellndul.jpg

 

 

Az egyre jobban terjedő elektromos autózással párhuzamosan megugrott az akksik alapanyagául szolgáló lítium világpiaci ára. Az elmúlt évben megháromszorozódott az akkumulátorok alapanyagának, a lítiumnak az ára, most pedig újabb, minden eddiginél nagyobb Tesla-gyár épül, ami szintén felfelé hajthatja az árakat. Utánakérdeztünk, mi is a helyzet ezen a téren és hogyan érinti a mi mindennapi életünket.

litium.jpg

A lítium ára ugyan emelkedik, de az akksik tömege egyre csökken: A mostani akkuk nehezek, ami szoros összefüggésben áll azzal, hogy a kocsikat túl gyakran kell feltölteni. Ez azonban hamarosan megváltozhat – mutatta ki a stuttgarti IFUA Horváth & Partners tanulmánya.

Egy átlagos, tisztán akkumulátoros meghajtású villanyautó jelenleg 100 kilométer megtételéhez 15 kilowattóra energiát fogyaszt a gyártói adatok szerint. Ennyi energia tárolásához mintegy 160 kilogrammos akkumulátorra van szükség, a németországi elektromos autók éves eladott darabszámának súlyozott átlagát tekintve.

akksitomeg.jpg

Az aktuális modelleket 200 és 300 kilogramm súlyú akkumulátorral gyártják, a legnagyobb hatótávolsággal bíró Tesla Model S számára 750 kilogrammos akku teszi lehetővé, hogy 500 kilométert megtegyen töltés nélkül.

Ha elektromos autó, akkor Kína sem maradhat ki. ÉS ha kínai autó, akkor szinte nyilvánvaló, hogy koppintás van a dologban. Íme: A kínai autóipari koppintások jellemzően a prémium márkákat sújtják, nyilván nem véletlenül. A Porsche Macan kínai klónja vagy a Range Rover Evoque másolata még – úgy ahogy – ki is néz valahogy.

kinai_i3.jpg

 

 

 

 

Minél kisebb egy villanyautó, annál inkább alkalmas a városi használatra. Itt a legújabb, apró városi járgány: Közösségi finanszírozással készítette el egyszerű és olcsó, villanymotoros kisegítő hajtással ellátott kerékpárjait Storm Sondors, és mivel most már megáll a lábán ez az üzlet, bővíteni szeretné portfólióját. Egy háromkerekű, háromszemélyes villanyautót akar készíteni, amihez megint közösségi finanszírozással keres tőkét – egyelőre csak a prototípus megépítéséhez, amit leghamarabb 2017 végére ígér. Egy részvényt 12 dollárért ad, legalább 10-et kell vásárolnia a befektetőnek, a cég 1 millió dollár összegyűjtése.

x_sondors.jpg

Bár tisztának tűnnek az elektromos autók, ez nem feltétlenül van így minden esetben: A Financial Times újságírója, Damien Linhart szedte össze az egyes európai országok áramtermelése alapján, hogy mennyi CO2-kibocsájtással termelik meg azt az áramot, amely egy elektromos autót 1 km-re mozgat. Az eredményt egy térképen összesítették, és a cseh matematikus Jakub Marian adta azt közre.

x_co2.jpg


A nagynevű sportkocsimárkák sem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyen elektromos modelljük: A Fiat Chrysler csoport eddig nem igazán aktivizálta magát az elektromos autózás terén, egyedül a limitált darabszámban készülő Fiat 500e volt eddig a listájukon, nemrég azonban egy izgalmas projektről számoltak be.

x_maserati.jpg

A csoport vezető mérnöke, Roberto Fedeli egy interjúban beszélt a hozzájuk tartozó olasz luxusmárkáról, a Maserati-ról, mely néhány éven belül bemutat egy elektromos sportkocsit. Fedeli 2020-ra jósolja az autó bemutatását, de 2019-ben már számos konkrétumot megtudhatunk az új modellt illetően. 

 

 


Mókás elektromos dolgok is készülnek, nemcsak autók: Az 1600 wattos motorral (2,18 lóerő!) nagyon erős a gép, a bütykös gumikkal a tapadás is biztos. A távirányító pisztoly alakú, az elsütőbillentyű meghúzva gyorsítja, tolva a villanymotor erejével fékezi a rollert. A teljesítmény leszabályozható, de ha nem félünk, nem muszáj visszavenni még bemelegítésnél sem, a kis gázkar nagyon érzékeny, finoman adagolható a motorerő.

x_gordeszka.jpg

 

Nem annyira látványos, de fontos hír, hogy elindult az elektromos Nissan Note gyártása: Nem is az alaposan átalakított megjelenésű, a jelenleginél sokkal hosszabb orr a Nissan Note legnagyobb újdonsága, hanem az, hogy a modellfrissítéssel alkalmával bemutatták a villanymotoros e-Power változatát.

vill_note.jpg

A hónap egyik legérdekesebb koncepciója ez a mobil iroda elektromos autó alapokon. Nekünk kéne! A Nissan nemrég felkérte az angliai székhelyű Studio Hardie tervezőcsapatot, hogy készítsenek az e-NV200-ból egy guruló irodát. Az ötlet hátterében az állt, hogy a japánok szerették volna megmutatni az elektromos kisbuszukban rejlő lehetőségeket, ami első hallásra picit erőltetettnek tűnik, de a végeredmény meglepően használhatónak és praktikusnak.

vill_nissanenv.jpg