Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2016. márciusi összefoglaló

2016.04.01

A hónap jól indult az elektromos autók tulajdonosainak, márciustól Debrecenben és Kaposváron is ingyenesen parkolhatnak a zöld rendszámtáblás járművek.Hasonló szabályozás van érvényben például Székesfehérváron, Szolnokon, Hódmezővásárhelyen és Pécsen is. A Fővárosi Közgyűlés tavaly decemberben döntött a zöld rendszámos járművek díjmentes budapesti parkolásáról. Kiderült, a Škoda komolyan gondolja az elektromobilitást, a Vision S tanulmányautó (4,70 x 1,91 x 1,68 méter, tengelytáv 2,79 méter) tágas és impozáns személyiség, az MQB padlólemez eddigi legmarkánsabb felhasználója. A tanulmány elsőként kapott három üléssort a Škoda történetében: ez a szériamodellnél hétszemélyes utasteret jelent majd, ám most még mindhárom soron két-két ülést helyeztek el, így 4+2 ember szállítására kínál lehetőséget az autó.

A kínaiak TREV (Turbine-Recharging Electric Vehicle) névre keresztelték a hajtásláncot, amelynek lényege, hogy a rendszer részét képező akkumulátor nagyon kicsi és olcsó. Nincs is más feladata, csak az, hogy átmenetileg tárolja a mikroturbina által termelt energiát. Az autó így mindössze 1280 kilós és papíron 2000 kilométeres távot megy el egyetlen feltöltéssel. Ha a fele igaz, már az is szép teljesítmény.

kinaivill.jpg

Szintén új ötlet a 48 voltos hibridrendszerek bevezetése. A 48 voltos villanymotorok elegendő teljesítménnyel rendelkeznek a jármű nagy energiaigényű kisegítő berendezései, mint például a szervokormány működtetéséhez, és hatékonyságuknak köszönhetően energia-megtakarítást lehet velük elérni. A lítiumion akkumulátortechnológia ugyanis 48 volton nagy hatékonysággal biztosítja az elektromos áram tárolását. A 48 voltos járművekbe emellett jóval kevesebb akkumulátort kell beépíteni, mint a 200 voltos járművekbe, ami azon túl, hogy kisebb többlettömeget jelent a jármű számára, az árát is csökkenti.

De nemcsak takarékosan, hanem elképesztő gyorsan is tudnak menni az elektromos autók. A Top Gear beszámolója szerint a P90D 0-ról 100 km/h-ra történő 2,8 másodperces gyorsulása valóban impozáns, az autó végsebességét 248 km/h-ra korlátozták le. Érdekes kérdés persze, hogy mit tudna a Tesla, ha nem lenne leszabályozva, de a mérést az alapján végezték el, hogy a közúti forgalomban legálisan közlekedő modellek mire képesek. A 248 km/h-nál így hivatalosan is jóval nagyobb sebességet ért el a Genovation eXtreme Electric névre keresztelt elektromos Corvette.

Szingapúr fura szeglete a világnak, egy friss Tesla tulajdonos súlyos környezetvédelmi bírságot kapott, mert a állítólag túl sok áramot fogyaszt az autója. Nem, mi sem értjük a hivatalt. Szerencsére ez nem veti vissza a villanyautók népszerűségét, 2015-ben kb. 540 ezer elektromos autó talált gazdára, ami a 2014-hez képest 70%-os növekedést jelentett világviszonylatban. Míg Európában 99%-os, addig Kínában 227%-os volt a növekedés mértéke, amivel az eladások számát tekintve gyakorlatilag utolérte a világ legnagyobb piacának számító Európát. 2015-ben összességében közel 540 ezer hibrid (PHEV) és tisztán elektromos meghajtású (EV) autót értékesítettek a világon, ami 70%-kal meghaladja a 2014-ben eladott gépjárművek számát. 

A kínaiak elektromos buszban is erősítenek, a legújabb fejlesztésű, tisztán elektromos hajtású turistabuszt a C9-est mutatták be a francia fővárosban. A modell egy évvel ezelőtt készült el, ugyanakkor az európai premierre szükség volt néhány tartóssági tesztre. Emellett pedig a hatótávot is sikerült növelni, korábban ugyanis 170-190 kilométert volt képes megtenni egyetlen feltöltéssel, míg a legújabb változat már 200 kilométeres hatótávval rendelkezik. De Londonban is kínai buszok járják az utakat, az Egyesült Királyság fővárosában nemrégiben öt darab, kínai gyártmányú emeletes autóbusz állt forgalomba. A járművek azonban nemcsak ettől különlegesek, hanem attól is, hogy elektromos hajtással rendelkeznek, ennek köszönhetően nem bocsátanak ki káros anyagokat.

electric-double-decker-bus-1.jpg

A BYD által gyártott és fejlesztett piros buszok 10,2 méter hosszúak és összesen 81 utas szállítására alkalmasak (54 ülő,27 álló). A jármű 345 kWh összteljesítményre képes lítium-vasfoszfát akkumulátorokkal van ellátva. Az autóbusz teljes feltöltéssel maximum 190 kilométert képes megtenni.

 

Még egy buszos hír: Több nagy, európai buszgyártó megállapodást kötött az elektromos buszok gyorstöltőinek szabványosításáról. Minderre azért volt szükség, hogy a tisztán elektromos hajtással szerelt autóbuszokhoz készülő gyorstöltők a jövőben bármilyen típusú járművekhez csatlakoztathatóak legyenek. A megállapodás aláírói között ott van a svéd Volvo, a lengyel Solaris, a spanyol Irizar és a holland VDL is. Mindez leginkább az eszközöket szállító ABB-t, a Helioxot és a Siemenst érinti, nekik kell ugyanis megteremteni a sztenderdizáláshoz szükséges feltételeket. Az egységesítésbe természetesen a nagy nemzetközi (ISO/IEC) szervezetek is bele fognak szólni.

Az egységes gyorstöltők Európában 2019-re, míg a világon 2020-ra születhetnek meg, ezt követően pedig már semmi sem állhatja útját a megállóból vagy végállomáson tölthető elektromos buszok elterjedésének.

Idehaza a BKK elektromos autós BUBI-t tervez.Carsharing, azaz közösségi autóhasználati szolgáltatás beindításán dolgozik immár fél éve a főváros megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A cél egy környezetbarát rendszer felállítása lenne, amelyben csak elektromos autókat használnának.

A BKK honlapjára még tavaly nyáron került fel egy anyag, amelyben egy kérdőív kitöltésére kérte a carsharing, vagyis közösségi autóhasználati szolgáltatás iránt érdeklődő piaci szereplőket. A kapott adatok a BKK szerint kulcsfontosságú információkkal szolgálhatnak a carsharing-szolgáltatás alapjainak lefektetéséhez, de segíthetnek abban is, hogy a potenciális szolgáltatók bevonásával felmérjék a jelenleg még kialakulóban lévő autómegosztási szolgáltatás rendszerigényeit.

Hamarosan elektromos autókkal kényezteti el rajongóit a BMW. Ilyenekkel:222.jpg

A sok jó hír után egy kevésbé kellemes: Több mint tízezer elektromos autót hív vissza a Reanult a fékek meghibásodásának kockázata miatt. A francia autógyártó szóvivője azt mondta, hogy a 2012 és 2014 októbere között gyártott Zoe típusú elektromos autóiban a féktömlők összeérhetnek, ezért súrlódhatnak és elkophatnak. A fékhiba okozta balesetről egyelőre nem tudni. A Reunault 42 300 Zoe elektromos autót gyártott a Párizs közeli Flins-ben található gyárában.zoe.jpg

Norvégia pedig úgy fest, belátható időn belül csak az elektromos-hajtású autókat tűri meg az útjain. Norvégia már most is elektromos autó nagyhatalom: minden negyedik új autó már elektromos hajtással közlekedik. Ez a hatása annak, hogy jelentős adókedvezmények vannak az e-autókra, illetve a buszsávot is szabad használniuk, ezen kívül pedig az ilyen járművekkel még ingyenesen is parkolhatnak.

De úgy tűnik, ez csak a kezdet, írja a német Manager Magazin internetes kiadása. kilenc év múlva az új nemzeti közlekedési stratégia értelmében már nem fognak benzin- és dízel üzemű autókat forgalomba állítani.

A hónap végére még pár elektromos/hibrid tesztet is olvashattunk, a Toyota RAV4 Hybrid-ről, illetve a Kia Soul elektromos változatáról, és a hetedik generációs Golf villanymotoros változatáról.

golfgte.jpg

Szintén a hónap végének egyik legfontosabb eseménye volt, hogy megérkezett a Tesla átlagembernek is elérhető változata, amit szinte vakon, az autó megismerése nélkül lehetett megrendelni. Ennek ellenére rengeteg előrendelés történt.