Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2016. augusztusi összefoglaló

2016.09.01

Izgalmas hírrel indult az augusztus, akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei első félévben 8 ezerrel tolták meg. Aztán kiderült, hogy több millió forinttal támpgathaták itthon is a villanyautó vásárlást. A támogatás mértékét egy, a nemzetközi tapasztalatokat magába foglaló és a hazai viszonyokat is figyelembe vevő szempontrendszer alapján fogják meghatározni, konkrét döntés azonban még nem született.

vill_1.jpg

Aztán jött az első villanyautós büntetés, valahogy így történt: Alighanem én vagyok az első autós Magyarországon, akit megbüntettek, amiért egy elektromos autóval álltam ugyan be egy töltőoszlophoz a parkolóba, de nem töltöttem a kocsit, csak parkoltam. Elmondom, hogy esett, és hogy miként lehet egy villanyautóval töltés nélkül is akár hetekig parkolni ezeken a helyeken – a villanyautókra vonatkozó parkolási szabályozás fejletlensége miatt.

Aztán jött a hír a Mercedestl, hogy közeljövőben több elektromos autóval bővítené kínálatát, ez indokolttá teheti egy külön márka létrehozását is. A Bloomberg forrásai szerint a Mercedes rögtön négy villanyautóval indítaná el az új márkát, ezek között két SUV és két szedán lenne. Arról még nem döntöttek, hogy mi legyen az új márka neve.

vill_mercedes.jpg

Szeptemberben a Volkswagen is be fog mutatni egy olyan elektromos autót, ami 4-600 kilométert fog tudni egy töltéssel menni, írja az MTI. Herbert Diess márkaigazgató úgy dicsérte előre az ismeretlen kocsijukat, hogy "kívülről kisebb mint egy Golf, belülről akkora mint egy Passat". A BMW pedig már dolgozik teljesen elektromos hajtású, önvezető autóján a BMW, az i20 kódnéven ismert, sofőr nélkül is boldoguló jármű a tervek szerint 2025-re lehet elérhető.

Más országokhoz hasonlóan Hollandia is közel áll, hogy betiltsa a hagyományos autókat. Az ország parlamentjének alsóháza már elfogadta a javaslatot, hogy néhány év múlva – 2025-től – már csak zéró emissziójú autókat lehessen forgalomba helyezni.

Az év során már több ilyen jellegű előterjesztést fogadtak el kormányok, Norvégiában például szinte teljesen hasonlót, míg Németországban azt tervezik öt évvel később 2030-ban teszik meg ezt a lépést.

 

vill_holl.jpg

A Fod is különálló márkát álmodott meg elektromos autóinak. Azt követően, hogy a Ford alanyi jogon megvédte a Model E-jelölést a Teslával szemben, amely pont ezt kívánta használni egyik autójánál a Ford is rákapcsol az elektromos autózásra. (Elon Musk, a Tesla tulajdonosa, akit említettek már a 21. század Henry Fordja ként is, autóinak jelölésével mindenesetre a klasszikus fordos modelljelölést követi.) Jelen esetben a Tesla Model 3 lett volna a Model E, amelyről le kellett mondania a kaliforniai új generációs autógyárosnak.

vill_ford.jpg

Párizsban mutatják majd be az Opel új elektromos autóját, az Ampera-e villanymotorja 204 lóerőt és 360 Nm maximális nyomatékot biztosít, így szinte sportautós menetdinamikával kecsegtet. 

vill_opel_parizs.jpg

És a hónap végére újabb érdeke hír, a világon elsőként a szingapúri közutakon álltak szolgálatba vezető nélküli taxik. A nuTonomy nevű start-up szerint a nagyközönség néhány szerencsés tagja az okostelefonját használva ingyen próbálhatja ki a csütörtökön munkába állt autókat. Az autó- és technológiai iparban jelenleg számos önműködő jármű éles tesztelése folyik a Google-tól kezdve a Volvo vezető nélküli autóiig, ám a nuTonomy az első, amely egy hat autóból álló flottát állított szolgálatba.

vill_aut_taxi.jpg