Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2016. áprilisi összefoglaló

2016.05.01

Bár április elsejei hír, mégsem bolondok napi sületlenség a Tesla új, megfizethető modellje. Ismét elkápráztatta a Tesla nevű vallás fanatikus híveit Elon Musk. Az amerikai sajtó által előszeretettel a hollywoodi Vasember figurája után a valóban élő és létező Anthony Starkhoz hasonlított újító az előre meghirdetett menetrend szerint adta el, majd utána mutatta be a Model 3 nevű legújabb portékáját. Március 31-én, azaz csütörtökön reggel a Tesla-szalonok nyitásától a betérő vásárlók ezer dollár (Európában ezer euró) befizetésével személyesen előfizethettek a kocsira, amiről fotót sem láthattak korábban.

zz3.jpg

Eközben itthon félezerre nőtt a zöld rendszámos autók száma. Elektromos járművekre, valamint a nulla emissziós járművekre, vagyis amelyek egyáltalán nem bocsátanak ki légszennyező anyagot  lehet kérni zöld rendszámot.  A rendszámtáblát bármelyik kormányablakban vagy okmányirodában lehet igényelni, az ügyintézési idő nagyjából tizenöt perc. Szintén haza hír, hogy elektromos és hibrid autók motorjait fogja gyártani a Siemens német villamosgép-ipari konszern és az autóalkatrészeket gyártó francia Valeo egy közös vállalkozás keretében. A vállalkozásnak Magyarországon is lesz telephelye.

A 2016 végén működésbe lépő Siemens-Valeo közös vállalkozás központjának a németországi Erlangen ad majd helyet, telephelyei pedig Magyarországon, Franciaországban, Norvégiában, Lengyelországban és Kínában lesznek.

parkolas.jpg

Április közepére aztán jött egy nagyobb hullámnyi mókás külsejű villanyautó, elsőként Ukrajnából. Az EVER (Ecologic Vehicles – Renewable Energies) rendezvényen Monacóban lehet élőben is látni először az ukrán Electric Marathon International gyártó termékét. A koncepcióautó leginkább egy korabeli hintóra hasonlít, mint egy megszokott értelemben vett autóra. 

ukran.jpg

Nemsokkal utána egy igazi autógyártó, a Toyota is bemutatta saját járgányát. A Toyota uBox a Z generáció, azaz napjaink általános és középiskolásai számára készült, természetesen nem jelenlegi, hanem pár év múlva aktuálissá váló felhasználásra. Az elképzelések szerint tipikus sokcélú jármű, amely hétvégén szabadidős, hétköznap pedig munkacélokra használható. Elég jól néz ki:

tyota.jpg

Közben a Volvo is nekifeszült az elektromos témának, ők egész praktikus módon a gyorstöltők csatlakozóinak szabványosítását szeretnék elérni. Teljesen érthető a dolog, mindenkinek jobb lenne, ha csupán egyféle szabvány létezne. 

FElhők gyűlnek az önvezető autók felett: Az elektromos önvezető autók elterjedése csak idő kérdése, az autózás jövője valószínűleg a robot-Uber lesz. Egyelőre az önvezető autók terjedésének a jogi szabályozás hiánya, az elektromos autókénak az akkumulátorok ára és teljesítménye szab gátat. Az energetikában nagy lökést adott a fejlesztéseknek, hogy 100 dollár fölött volt az olaj ára, de hiába esett a harmadára, már nem lehet visszafordítani az új technológiák térnyerését. 

zzkitt.jpg

A működő önvezető autók megjelenése az utakon sok erkölcsi és jogi kérdést vet fel, ezért a jogi környezet kialakítása nagyon nehéz feladat, tette hozzá Pletser Tamás, az Erste Bank olajipari elemzője. A tesztelés alatt álló önvezető autók eddig nagyon biztonságosan működtek (sokkal biztonságosabban, mint a humán sofőr által vezetett járművek), ennek ellenére meg kell válaszolni például azt a kérdést, hogy ki a felelős, ha egy önjáró autó hiba miatt elgázol egy gyalogost. 

Egy kínai telefongyártó is úgy érzi, hogy autógyártásba - elnézést, villanyautó gyártásba kell fognia. Egyelőre még csak prototípus van, reméljük lesz belőle gyorsan szériavltozat is. Kártyafüggetlen, természetesen. 

Követőre lelt a Hyundai Ioniq példája: az üzemanyagcellás Honda Clarity jövőre konnektoros hibrid és akkumulátoros elektromos kivitelben is megvásárolható lesz. A Toyota Mirai nyomán hamarosan megvásárolható lesz a második generációs Honda Clarity, a márka hidrogén üzemű szedánja. Az üzemanyagcella egyértelműen a jövő legígéretesebb technológiája, jelenleg azonban vajmi kevés gyakorlati értékkel bír, ezért a Honda úgy döntött, a három-az-egyben Hyundai Ioniq mintájára jövőre két új, áthidaló hajtáslánc-opcióval is piacra dobja a Clarity-t.

zzhyundai.jpg

A villanyautók piacán vagy mindenki egymillió lóerős, 700-zal repesztő űrhajót álmod az utakra, vagy a Tesla megszorongatásáról fantáziál. Az előbbi csoportba tartozik a Faraday Future, amelynek január elején mutattak be az első koncepcióautóját. A Tesla nagy kihívójának tartott Faraday Future-ról azóta igen kevés információt lehetett hallani a cég munkálatairól. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a háttérben nem folyik a munka, és ezt most a cég is megerősítette.

zzfaraday.jpg

A Faraday Future nemrég közzétett egy videót, amiből túl sok ugyan nem derül ki, a cég kommentárja azonban igen beszédes: a kínai gyártó már közel egy éve teszteli az elektromos autójukat, vagyis épp nyakig vannak munkában. Hajrá!

Szintén villany-vadállat: A Pekingi Autószalon egyik legjobban várt érdekessége a BAIC nevéhez fűződik. Nem sokban különbözik a napokban bemutatott kínai szuperautó attól a változattól, amiről a hónap elején néhány fotó is kiszivárgott. A kínai autóipari óriás, a Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) által készített elektromos gép első nekifutásra nem is rossz, és már most kíváncsiak vagyunk, milyen lesz a következő modell.

x4.jpg

Amíg ezek elkészülnek, addig is van, aki a Teslával foglalkozik, a Nissan például hirdetésben savazta a leelőlegezett , de még le sem gyártott Modell 3-at, rámutatva, hogy náluk most, azonnal is lehet elektromos autót venni. Mondjuk nem pont olyat, mint egy Tesla...

A hó vége felé a VW bemutatta a T-Prime Concept GTE nevet viselő tanulmányautót, amely hibrid hajtáslánccal, prémium felszereltséggel és a mostaninál tágasabb beltérrel vetíti előre, hogy mi várható a Touareg harmadik generációjától. Már élőben is megtekinthető Kína legnagyobb autószalonján a Volkswagen T-Prime Concept GTE tanulmányautó, amely a harmadik generációs Touareg előfutárának tekinthető. A németek csúcs SUV-je nagyobb lesz a mostaninál, a padlólemeze pedig az Auditól érkezik, méghozzá ugyanaz az MLB, mint amelyen az új Q7 és a Bentley Bentayga is nyugszik.

x2.jpg

Április vgére a Ford is előhúzta a Tesla kártyát, a Ford Model E hatótávolsága 320 km lenne, amivel már fel tudnák venni a versenyt a riválisokkal. A jelek szerint az április elején bemutatott Tesla Model 3 komoly mérföldkő lehet az autóiparban. Bár már a modell bemutatása előtt is létezett olyan gép, ami képes hasonlóan nagy – 300+ km – távolságot megtenni egyetlen feltöltéssel, a bemutató nagy hatással volt a konkurenciára. A Nissan például egy féloldalas reklámban savazta a Teslát, a Ford pedig most úgy döntött, ők is elkészítik a hasonló tulajdonsággal rendelkező autójukat.

x5.jpg