Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2015. szeptemberi összefoglaló

2015.10.01

A hónap elején még csak szó volt róla, hogy óriási siker lehet a Tesla új modelljének adataiba már ekkor betekinthettünk, mind műszaki, mind felszereltségi részről. Egyelőre csak 90 kWh-s akkumulátort választhatunk, ezzel a hivatalos hatótávolság 386 kilométer. Menettulajdonságokban nincs mit szégyellnie, sőt, a 250 km/h-s végsebesség és a 3,8 másodperces gyorsulás impozáns adatok. Aztán a hónap vége felé egyre több adat került nyilvánosságra és az autót is végre megmutatták. Valóban érdemes volt rá várni. 

tesla_ww.jpg

Láthattunk egy szép húzást a franciáktól is, noha eredetileg a Frankfurti Autószalonon tervezték leleplezni a Fractalt, az idejekorán kiszivárgott képek miatt a francia gyártó beadta a derekát és mindent nyilvánosságra hozott róla. A sportos külsejű járművet városi kupénak definiálják. A kétajtós, négyüléses autó egész kompakt, csupán 3,81 méter hosszú és 1,77 méter széles, ehhez képest óriásinak hatnak a 19 colos karbonfelnik rajta. A Jaguar szintén tartogatott meglepetést a hónapra, ők az első hivatalos fotót dobták be a köztudatba a Jaguar F-Pace-ről, amelyen csak oldalnézetből ugyan, de már leplezetlenül megcsodálható a szabadidő-autó. Az angol márka először épített SUV-ot, és nagyon bizakodók a sikerével kapcsolatban. 

pug_ww.jpg

Nem ülhet a babérjain a Porsche sem, ők a tisztán elektromos hajtású, négyajtós Porsche Mission E tanulmányautóból szeretnének pár éven belül szériaautót gyártani, ami nem túl jó hír a Model S számára. Nem mindennapi koncepciót mutatott be a Porsche a mai napon megnyitott Frankfurti Autószalonon. A Mission E nevű tanulmány egyrészt a Panamera jövőjét mutatja meg, másrészt viszont egyértelmű jelzés arra, hogy Stuttgartban is az elektromos hajtásban látják a robbanómotor alternatíváját. Az idei Le Mans-i 24 órás versenyen diadalmaskodó 918 Hybrid technikájára épül az összesen 600 lóerős teljesítményt leadó elektromos hajtáslánc, amely két villanymotorból áll. Ha már németeknél tartunk, akkor az Audi a Q7-est idéző karosszéria alatt a gyártó három év múlva megjelenő elektromos autójával találkozunk, amivel a BMW X6-osának törhet borsot az orra elá.

aa3.jpg

Mivel a legújabb adatok alapján a Volkswagen már a világ legnagyobb autógyártójának számít, ezért nem meglepő, hogy a konszern még a szokásosnál is jobban készült a Frankfurti Autószalonra. A szalon előestéjén tartott hatalmas show-n minden újdonságról lerántották a leplet, az Audi a 2018-ban érkező elektromos SUV előfutárának tekinthető E-Tron Quattro tanulmányt mutatta be. A Tesla Model X ellenfélnek is tekinthető SUV leglátványosabb része mégsem a 0,25-ös alaktényezővel rendelkező, kupés tetővonallal rendelkező külső, hanem sokkal inkább a rendkívül fejlett technológia.

aa.jpg

Közben idehaza is történtek fontos fontos események, az idén második alkalommal megrendezett, számos európai szakértőt is vendégül látó Magyar Elektromobilitás Napján a Magyar Elektromobilitás Szövetség ünnepélyesen aláírta az Európai Elektromobilitás Szövetséghez való csatlakozást. Az eseményen részt vevő szakemberek szerint az elektromos járművek technológiai fejlődésében, illetve elterjedésében 2017 lehet a fordulópont, amelyre Magyarországnak is fel kell készülnie. Pláne annak fényében, hogy a nemzetközi trendek és előrejelzések is azt vetítik elő, hogy néhány éven belül áttörésre lehet számítani az elektromos közlekedés terén. A szakemberek szerint az elektromos járművek technológiai fejlődésében, illetve elterjedésében 2017 lehet a fordulópont, amelyre Magyarországnak is fel kell készülnie.

Látszólag megy is a munka, idén hétmilliárd forintot fordít az állam az infrastruktúra fejlesztésére, így 150 új gyorstöltő épülhet országszerte. Átmenetileg előállhat az a fura helyzet, hogy több lesz a töltőpont, mint az elektromos autó, de a zöld rendszámmal és a tervezett kedvezményekkel ez is megváltozhat.

A kormány jóváhagyta a Jedlik Ányos Tervet és a hozzá kapcsolódó Jedlik Cselekvési Tervet is - emelte ki Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a főváros legújabb elektromos töltőállomásának átadásán, ami a Szemere utca és az Alkotmány utca sarkán épült.

Bár nem állunk túl fényesen, Norvégiában 50 ezer, Németországban 26 ezer, Oroszországban néhány száz, Magyarországon pedig néhány tucat elektromos jármű van forgalomban. Elterjedésüket segíti az infrastruktúra kiépítése, amire az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre.

A szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételek közel 25 százalékát az elektromobilitás infrastruktúrájának kialakítására fogja felhasználni a kormány. Erre a célra az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, egy mindhárom magyar töltőszabványnak megfelelő elektromos töltőállomás budapesti átadásán. A tervek szerint első körben 150 villámtöltő berendezés létesül, elsősorban az autópályák mentén, valamint a megyei jogú városokban, hogy az ország minél előbb beautózhatóvá váljon az ilyen típusú járművekkel is.

Szintén hazai hír, hogy villanyautókat vásárolna a Magyar Posta, ezért decemberig több modellt is letesztelnek, hogy ez alapján dönthessenek a későbbi beszerzésről.

Szarka Zsolt, a posta vezérigazgatója elmondta, a logisztikai munkák elvégzéséhez, a csomagkézbesítéshez költséghatékony és környezetkímélő megoldásokat keresnek. A tesztelés végén összesítik a tapasztalatokat, és kiderül, mennyiben lehet az elektromos járműveket a posta munkájában használni.

 

A Frankfurti Autószalonon nemcsak komoly, hanem vicces kihívókra is talált a Tesle. Az egy töltéssel akár 650 kilométert is mehet a tajvani Thunder Power most bemutatott elektromos autója, és jóval olcsóbb lesz, mint a Tesla. De a formáját még szokni kell, az biztos.

aa4.jpg

Az elektromos autók piaca még gyerekcipőben jár, így lehetőséget ad korábban nem létező vállalatoknak is a kitörésre. Így történhetett, hogy pár év alatt az Elon Musk nevével fémjelzett Tesla mára az egyik leginkább előremutató márkává nőhetett a piacon. Valószínűleg ezt a célt tűzhette ki a tajvani startup is, hiszen a most bemutatott Thunder Power sok szempontból emlékeztet a Teslára.

Bár messze a Nissan Leaf a legnépszerűbb, megfizethető elektromos autó, néha mégis van mit javítani rajta. Meg is tették. Az új akkumulátor negyedével növelte meg a japán villanyautó hatótávolságát. Kétségtelen, hogy az elektromos autóké a jövő, a technológia igazi elterjedésének jelenleg gátat szab a magas ár és a benzinesekhez képest korlátozott hatótáv. Utóbbin javítottak most a Nissan szakemberei, hiszen a 2016-os modellévű Leaf jóval nagyobb hatótávval rendelkezik, mint a korábbiak.

leaf2qq.jpg