Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2015. novemberi összefoglaló

2015.12.01

A november erős hírekkel indult, az olcsó, rettenetesen nagy kapacitású akkumulátorok ígéretének örülhettünk. Cambridge-i kutatók kifejlesztettek egy olyan új szuperakkumulátort, amely új korszakot nyithat az részben vagy teljesen elektromos közlekedésben. A lítium-oxigén technológia állítólag tízszer akkora energiasűrűséget kínál, mint napjaink Li-Ion akksijai, azaz a jelenlegi helyigény mellett gond nélkül kínálhatnak 1000 kilométert meghaladó hatótávolságot is. Bár kevésbé hasznos, de roppant érdekes, hogy már baktériumhajtású autót is építettek. Nem baktériumok, hanem elektromos áram és gázolaj hajtja az Audi Q7 e-tront. Az Audi minden adatát felfedte az új Q7-es konnektoros hibrid változatának, a még érvényben lévő, bár nem túl valós európai szabvány szerint a kocsi átlagfogyasztása mindössze 1,7 liter 100 kilométerenként. Persze a valóságban ennél jóval nagyobb fogyasztással kell számolni, de valószínűleg azért alul lehet majd múlni vele a sima dízel Q7-es 5,7 literes átlagát.

aa3.jpg

A Mercedes is hasonló luxus SUV-ot mutatott be, Az alapmotor, itt Európában az újdonsághoz a 3.0 literes V6-os dízel lesz GLS 350d jelöléssel és 258 lóerős teljesítménnyel, ugyanakkor hírek szerint bizonyos piacokon lehet 250d-s változat is négyhengeres motorral. A benzines oldalon, első sorban Amerikának a GLS 400 lesz az opció, duplaturbós 3.0 literes V6-ossal és 333 lóerős teljesítménnyel. A csúcs természetesen a V8-as 5,5 literes GLS63 AMG variáns 585 lóerővel. 

Nyugat Európában a prémium márkák a közt is szolgálhatják, több közszolgáltató és hatóság, illetve bank is felismerte, hogy az elektromos autók nem csak az imázsukat tudják növelni, hanem valódi alternatívát jelentenek bizonyos szituációkban a belső égésű motorokkal szerelt járművekkel szemben. A római rendőrség már régóta üzemeltet elektromos Citroeneket járőrei számára a Vatikán körül, de a BMW i3 felhasználási területe is egyre szélesebb körű. 

vw.jpg

Sárváron ingyen villanytaxi, míg a II. kerületben a zöld rendszámmal rendelkező járműveknek ingyenes a parkolás biztosítanak. A döntés a kerület minden fizetőzónájára vonatkozik.

A világ legnagyobb tuningshow-ja, a Sema, ahol mindig van egy-két érdekesség, amire felkapja az ember a fejét. Például ezért, mert a Top Gear csapata a helyszínen futott össze a Hennessey alapítójával, aki igen érdekes dolgot árult el jövőbeni terveiről. A tuningcég már nem is 2016-ra, hanem 2017-re koncentrál egy igen merész projekttel. Jelenleg azon ügyködnek, hogy az augusztus elején leleplezett, a világ leggyorsabb utcai sportautójaként emlegetett Venom GT F5-öt tisztán elektromos meghajtásúvá alakítsák át. Persze mindez elsőre nem tűnik túl nagy vállalkozásnak, ám John Hennessey tervei szerint 1000 lóerőt préselnének ki a járműből.

Ebben a  hónapban átadták a főváros első intelligens közvilágítási oszlopát, amely az elektromos autók számára töltőállomásként funkcionál, led világítása révén villamos energiát takarít meg, infokommunikációs háttere pedig ingyenes vezeték nélküli internet (wi-fi) elérést biztosít - mondta el Marie-Theres Thiell, az ELMŰ-ÉMÁSZ társaságcsoport igazgatóságának elnöke a főváros első intelligens közvilágítási oszlopának átadásán.

Az elektromos autók piacán mindenki a Teslát akarja megenni. Most a Chevrolet gondolja, hogy ez majd neki sikerülni is fog. Nem lehet azt mondani, hogy az utóbbi egy évet karba tett kézzel ülték végig a fejlesztők a General Motorsnál. A GM alelnöke Mark Reuss ugyanis a szerdán elstartolt Los Angeles-i Autószalonon bejelentette: a néhány hét múlva kezdődő CES elektronikai kiállításon már a Chevrolet Bolt gyártásra szánt verzióját láthatja a közönség.

1.jpg

A hónap közepén kiderült, mi is a legjobbak akarunk lenni valamiben. A magyar kormány kezdeményező és aktív részese kíván lenni az elektromos közlekedés térnyerését szolgáló nemzetközi törekvések megvalósításának. Ezt Varga Mihály jelentette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium által szervezett „Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban” konferencián.

November vége felé a Millenáris B épületében felvonult az összes, Magyarországon kapható elektromos autó, megtekinthetők vltak kívül-belül. Tesztvezetés is volt nagyoknak igazi, kicsiknek gokart méretben, továbbá kísérletek, bemutatók, lélegzetelállító mutatványok. Rajzversenyen lehetett nyerni egész hétre autót, és kiállítottak egy hosszában félbevágott LEAF-et, meg egy elektromos versenyautót is. Ráadásul az esemény ingyenes volt. Akit érdekelt, ott volt.

Ismét megállapították, hogy egyelőre állami ösztönzők kellenek az elektromos autózás elterjesztéséhez. Bővül az igénybe vehető adókedvezmények köre, több töltőállomás lesz, mint jelenleg – Számos kedvezmény vár a tulajdonosokra. Radikálisan csökkenteni kell a károsanyag-kibocsátást. A kormány minden támogatást megad az elektromos közlekedés elterjesztéséhez. Azok, akik ilyen autót üzemeltetnek, akár adókedvezményben is részesülhetnek.

Hollandiában nem vacakolnak ennyot, ott még a reptéren is villanybuszok szaladnak. Nemrég az Amszterdam-Schiphol repülőtéren forgalomba állt a kínai elektromosautó-gyártó, a BYD által gyártott 35 darab elektronikus busz. A tisztán elektromos meghajtású flotta már teljes kapacitással szállítja az utasokat a repülőgépek és a terminálok között.

kinaibusz.jpg

Az Amszterdam-Schiphol repülőtéren belül levő buszállomáson minden e-busznak saját töltőhelye van, és ezzel Európában a holland repülőtér lett a legnagyobb elektromos buszokat töltő hely. A fenntarthatóság növelése érdekében az Amszterdam-Schiphol repülőtér a buszok feltöltéséhez olyan áramot használ, amelyet a saját napelemeik generálnak.

Elektromos taxival is jól áll Európa, csak a Nissan által gyártott LEAF-ből több mint 500 működik taxiként Európa útjain, ami azt jelenti, hogy ez a modell vezeti globálisan is az elektromos meghajtású "bérkocsik" listáját. Az üzemeltetők egyre hosszabb listájára legutóbb egy 65 autót megrendelő magyarországi taxitársaság iratkozott fel. 

villtaxi.jpg

Az európai városokban eddig forgalomba helyezett több mint 550 elektromos taxijával a Nissan úttörő szerepet tölt be a közlekedés elektromos forradalmában. A taxisofőrök a legigényesebb, kiemelkedő futásteljesítményt elváró autóvásárlók közé tartoznak, így ez egyben a Nissan elektromos autóinak megbízhatóságát is igazolja.

 

Norvégiában pedig a postások is villanyautóval szállítják a küldeményeket. A Renault egyik legnagyobb elektromos autó flottamegrendelését teljesítette az elmúlt napokban, a norvég posta megrendelésére leszállított 240 db Kangoo Maxi Z.E. formájában. 

norvegposta.jpg