Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2015. márciusi összefoglaló

2015.03.31

Március 04. - 450 kilométert megy egy feltöltéssel az elektromos Audi R8

Kívülről ugyan nem túl nagy durranás az Audi R8 új generációja, az utastérrel látványos munkát végeztek a dizájnerek, és az elektromos változat is ütős lett. Az R8 e-tron két villanymotorja 462 lóerős, a csúcsnyomaték 920 Nm, százas tempóra 3,9 másodperc alatt gyorsul a sportkocsi.

20150304audi-r8-etron.jpg

Az Audi hatalmas, 92 kWh-s akkucsomagot fejlesztett az autóhoz, ezt T alakban építik be a súlypont alacsonyan tartása miatt. Az új elektromos R8 hatótávolsága (optimális körülmények között) 450 kilométer, a mérnökök ráadásul kifejlesztettek hozzá egy kísérleti töltési protokollt is, amelynek segítségével elvben két óra leforgása alatt százszázalékos töltöttségi szint érhető el.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150304-audi-r8-e-tron-bemutato.html


Március 04. - Autonóm járgány a Rinspeedtől

A BMW i3 elektromos autóból készített jópofa tanulmányt a svájci Rinspeed. A kocsi kormányát egy kis ipari robot kezébe nyomta, ami képes elvenni azt a vezető elöl, és eldugni középen, vagy áttolni az utas oldalára. A show-autó fő üzenete: a jövő önállóan közlekedni is képes autóiban semmi nem úgy működik majd, ahogy megszoktuk.

rinspeed.jpg

Apró probléma, hogy a névválasztás a mi nyelvünkön gondolkodó, infantilis autós újságírók számára lehetetlenné teszi, hogy komolyan vegyük a koncepciót. 

Bővebben: http://www.vezess.hu/genf/rinspee_harman_budii_genf_2015/58966/

Március 04. - Robotautón dolgozik a Renault is

Érdekes véleményt fogalmazott meg Carlos Ghosn, a Renault-Nissan csoport első embere. A menedzser a barcelonai Mobil Világkongresszuson kijelentette: az a trend, hogy egyre több technika kerül a gépkocsikba egyúttal azt is fogja eredményezni, hogy a járművek egyre drágábbak lesznek. Carlos Ghosn egyúttal bejelentette, hogy ők is piacra dobják az első önálló közlekedésre képes autójukat, amely az elképzelések alapján 2016-ban jelenhet meg. Elmondása szerint ez a trend át fogja formálni a piac termékeit. Az új modell képes lesz arra, hogy a dugókban önállóan haladjon, így a vezető leveheti majd a kezét a kormányról és más dolgokkal foglalkozhat. Ghosn kiemelte, hogy technikailag ez már most is megvalósítható, de szükség van az egyes országokban a megfelelő jogi keretfeltételekre.

renaultrobotauto.jpg

A következő lépés 2018-ban valósulhat meg, amikor a gépkocsik képesek lesznek az autópályákon való önálló közlekedésre, majd 2020-tól ezek a járművek a városokban is megjelenhetnek. Az utóbbi kapcsán szükség van ennyi időre, mert a technológia nagyon összetett a városi közlekedéshez. A robotautóknak képesnek kell majd lenniük arra, hogy az egyes helyzetekben racionálisan döntsenek, ami viszont közel sem mindig egyszerű.

Bővebben: http://sg.hu/cikkek/111008/robotauton-dolgozik-a-renault-is


Március 05. - BMW lehet az első Apple autó

Hetek óta téma a nemzetközi sajtóban az Apple állítólagos autóprojektje, amely Project Titan néven fut, és amelyhez egy rakás, korábban a Teslánál dolgozó mérnököt szerződtettek. A pletykák ellenére nem tűnne túlságosan ésszerűnek, ha az autógyártásban eddig finoman szólva sem túl sok tapasztalatot szerzett Apple hirtelen építene a semmiből egy autót, a német sajtó szerint első körben nem is erről lenne szó.

Az Auto, Motor und Sport szerint az Apple kezdésnek egy már meglévő autót alakítana át a saját igényei szerint, a lap szerint a kiszemelt partner a BMW. A terv, hogy az első Apple-autót az elektromos i3-asból készítik el.

i8.jpg

A németek szerint az Apple korábban a Mercedesszel is tárgyalt egy villanyautós együttműködésről, ezek a megbeszélések azonban hónapokkal ezelőtt megszakadtak. A mérnökök most azt vizsgálják, hogyan lehetne egy Apple-féle operációs rendszer futtatására átalakítani az i3-ast - a rendszer nemcsak az Apple-termékekkel kommunikálna, hanem hozzáférést biztosítana az áramfogyasztással és egyéb, az autó mozgásával kapcsolatos adatokhoz is.

A fejtörést éppen ez okozza, mert ezek az adatok titkosak, és a BMW értelemszerűen nem szívesen osztja meg őket külső partnerrel.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150305-egy-bmw-lehet-az-elso-apple-auto.html


Március 08. - Genfben parádézott a Nanoflowcell

Sokaknak talán nem is ismerős a Nanoflowcell név, pedig tavaly mi is beszámoltunk a német gyártó első tanulmányautójáról, melyet Genfben mutattak meg a nagyközönségnek. Idén még komolyabban vették a svájci seregszemlét.
Egy méretes standon mutatták meg nekünk, hogy nem tűntek el, sőt! Rögtön két modellel készültek, a Quant F és a Quantino képében. A fiatal márka természetesen az elektromos autózás terén szeretne üstökösként berobbanni a piacra, ami persze elnézve a villanyos modellek népszerűségét, nem is csoda. A nagyobbik típus a tavaly bemutatott tanulmány továbbfejlesztett verziója, így a külsőségek tekintetében nem is változott sokat az autó, noha eközben fontos módosításokat hajtottak végre a mérnökök.

nanoflowcell.jpg

Például új, karbon monocoque kabint kapott a Quant F, mely nagyobb belső teret eredményezett, de a hajtásláncon is módosítottak. A 800 kilométeres hatótávval kecsegtető elektromos autó nem kevesebb, mint 5,25 méter hosszú és 2,3 tonna. Mindezek ellenére a gyáriak 2,8 másodperces 0-100-as sprintet ígérnek, míg a végsebességet 300 km/h-ban határozták meg. Ezeket az adatokat elnézve cseppet sem csodálkozunk az 1090 lóerős teljesítményen, mely immáron egy kétsebességes váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez.

Bővebben: http://mno.hu/autopult/genfben-paradezott-a-nanoflowcell-1276084

Március 09. - Bemutatták a magyar fejlesztésű és magyar gyártású elektromos buszt

Az evopro cég magyar fejlesztésű és magyar gyártású elektromos buszát mutatta be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, aki azt szeretné, ha Magyarország Közép-Európa vezető országa az elektromobilitás terén.

Az a cél, hogy Magyarország az elektromos busz használata és az elektromobilitás terén is Közép-Európa vezető országa legyen - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn Budapesten.

image.jpg

Az evopro cég magyar fejlesztésű és magyar gyártású elektromos buszának bemutatóján a Budai Várban a nemzetgazdasági miniszter azt mondta, 2050-re a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid, vagy plug-in hibrid lesz, ami komoly kihívást jelent. Nemzetgazdasági érdek, hogy Magyarország is minél jobban részese tudjon lenni ennek a fejlődésnek, amihez  technológiai innovációra van szükség - mondta. A miniszter közölte, hogy ehhez minden adott. A cél elérését szolgálja a Jedlik Ányos terv és klaszter is, amelynek keretében egyebek mellett innovatív, versenyképes magyar járművek készülhetnek, bár a világ színvonalától  a magyar elektromos járműgyártás nem marad el - jegyezte meg a miniszter.  

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20150309_Bemutattak_a_magyar_fejlesztesu_es_magyar


Március 11. - Tesla rivális elektromos crossover és SUV dömping várható az Auditól

Az ingolstadtiak komoly modelloffenzívába kezdenek az elkövetkező években, melynek részeként mindkét végén bővülni fog a Q-széria, előtte azonban még idén bemutatják az A4 következő generációját.

Addig kell ütni a vasat, amíg forró, az Audi pedig meg is fogadja ezt a tanácsot, hiszen a tavalyi évben több mint tíz százalékkal több autót értékesítettek az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezt a növekedési iramot szeretnék tartani vagy inkább fokozni az elkövetkezendő években, melynek érdekében számos újdonsággal fog gyarapodni a jelenleg mintegy 50 modellből álló kínálatuk.

audi.jpg

Elsőként az új A4-ről rántják le a leplet még idén, a szeptemberi Frankfurti Autószalonon, ezt követi majd 2016-ban a Q5 második generációja, amit a vállalat új, mexikói üzemében fognak gyártani. 

Eddig semmi váratlan nincs a dologban, hiszen már meglévő modellek utódairól, melyek az érkezése igencsak időszerű. Nem úgy, mint a Q1-nek, amivel jövő év végén bővítik a Q-szériát, új belépőmodellként. A Q3 alá pozicionált crossovert a Nissan Juke, az Opel Mokka és az egyéb kisautó-platformos szabadidőautók prémium ellenfelének szánják.

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20150311_Tesla_rivalis_elektromos_crossover_es_SUV


Március 11. - Áramot termeló gumik a Goodyeartől

A Goodyear a napokban megrendezésre került genfi autókiállításon mutatta be elsősorban elektromos autókhoz szánt új gumijának koncepciótervét. A rejtélyes nevű BH03-at a cég úgy tervezte meg, hogy az haladás közben képes legyen visszanyerni az autó mozgatása során befektetett, illetve keletkező - és normál esetben elvesző - hő- és mozgási energia egy részét, amit elektromos árammá alakít és visszatáplál a járműbe. A különleges gumi így gyakorlatilag mozgás közben tölti az autót, aminek kerekein pörög.

gy.jpg

Bővebben: http://pcforum.hu/mediatar/video/2768/Aramot+termelnek+a+Goodyear+uj+koncepciogumijai.html

 

Március 15. - A BMW első hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású modellje egy Sports Activity Vehicle.

Állandó összkerékhajtása és a BMW EfficientDynamics eDrive technikája egyfelől magával ragadó sportossággal és kiegyensúlyozott karakterrel, másfelől kiemelkedő gazdaságossággal ruházza fel a BMW X5 xDrive40e modelleket. A BMW TwinPower Turbo technikával működő négyhengeres benzines erőforrás és az elektromos szinkronmotor produkálta 230 kW/313 LE összesített rendszerteljesítmény mellett a BMW X5 xDrive40e kombinált üzemanyag-fogyasztása 3,4 - 3,3 literre, kombinált elektromosáram-fogyasztása pedig 15,4 - 15,3 kilowattra adódik 100 kilométerenként. A kombinált szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként 78 - 77 gramm. Az adatokat a hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású modellek számára megállapított EU-ciklus során határozták meg, s a választott gumiabroncsméret függvényében változhatnak.

bmw.jpg

A BMW eDrive alkalmazása a kivételesen gazdaságos teljesítmény, valamint igény szerint a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos mobilitás szolgálatában a SAV-modellek kínálta vezetési élmény egészen újszerű és innovatív formája felé vezet. A BMW X5 xDrive40e a BMW i modellekből származó technika és know-how széles körű felhasználásával született. A BMW i8 hatékonyan készítette elő az utat a hálózatról tölthető (plug-in) hajtásrendszer által a vezetés környezetvédelmi szempontból is hosszú távon fenntartható élménye számára, amely most első ízben élvezhető egy BMW modellben.

Lítiumion-akkumulátor rugalmas töltési lehetőségekkel, jellegzetes SAV-sokoldalúság és exkluzív hangulat 
A nyolcfokozatú Steptronic sebességváltóba integrált elektromos motort korszerű lítiumion-akkumulátor táplálja, amely a megfelelő feszültség-átalakítón keresztül a BMW X5 xDrive40e kisfeszültségű, 12 voltos fedélzeti hálózatát is ellátja energiával. Az akkumulátor minden szabványos háztartási elektromos csatlakozóaljzatból, illetve a BMW i Wallbox falitöltőből is ellátható energiával, akárcsak a nyilvános töltőállomásokon. Helytakarékossági okokból a nagyfeszültségű akkumulátor a csomagtér-padlózat alatt kapott helyet, ahol baleset estén is magas fokú védelmet élvez. 500 - 1720 literes csomagterével, három részre osztva lehajtható hátsó üléstámlájával és luxusszínvonalú utasterével a BMW X5 xDrive40e maradéktalanul nyújtja mindazt a sokoldalúságot, ami a nagyméretű SAV-modellektől elvárható, ám kimondottan exkluzív stílussal kiegészítve.

 

Március 17 - Magyarországon 120 gyorstöltő kellene az elektromos autózáshoz

Magyarországon 120, az autópályák mentén elhelyezett elektromos gyorstöltőállomással már országszerte lehetne elektromos autóval közlekedni - hangzott el az ABB Kft. keddi szakmai konferenciáját megelőző budapesti sajtótájékoztatón.

Balogh Attila, az energetika és automatizálás területén működő ABB Kft. elektromos közlekedésért (e-mobilitás) felelős vezetője az MTI-nek elmondta: az országos lefedettségnek megfelelő infrastruktúra kialakításához kormányzati döntésre lenne szükség.

bmw.jpg

Jelenleg 55 elektromos töltőállomás üzemel Magyarországon, azonban ezek mintegy 90 százalékánál órákig tart a feltöltés, és egy állomás sincs autópálya mellett. Az ultragyorstöltő-állomások - amelyekkel 20 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el - közül kettőt az ABB telepített Magyarországon. 

Balogh Attila elmondása szerint a gyorstöltőállomások ára mintegy 30 ezer euró, erre rakódnak még a telepítési munkálatok és a hálózati infrastruktúra kiépítéseinek költségei.

Kitért arra is, hogy az ABB e-mobilitási szegmensében a magyarországi részlegnek fontos szerepe van. Az ABB elektromos gyorstöltő berendezéseit a világon két helyen gyártják, az egyik a cég váci üzeme. Vácról eddig 2000 készüléket szállítottak főleg Európába, illetve Kínába, a magyar szakemberek szerepet játszanak a rendszer működtetésben és a szervizelésben is. 

Bővebben: http://www.kisalfold.hu/auto/magyarorszagon_120_gyorstoltoallomas_kellene_az_elektromos_autozashoz/2421951/


Március 18 - Az ország, ahol nem a fizetős elkerülő út, hanem a villanyautózás felturbózása jelenti az autózás jövőjét

Irónia kimaxolva. Az elektromos mobilitással kapcsolatban évek óta tétován töketlenkedő magyar kormányzat mindmáig csak egy frappáns név bedobásáig (Jedlik Ányos terv) jutott. És hol van Európa legkomolyabb gyorstöltőállomás-gyára, ahonnan egyebek mellett a teljes országot lefedő holland és észt hálózat oszlopait is legyártották? Naná, hogy Vácon.

Az elektromos autózás tyúk-vagy-tojás problémája, hogy a bármikor elérhető, minimális időveszteséggel járó gyorstöltő-hálózat kiépülése kell előbb ahhoz, hogy sokan vegyenek elektromos autót, vagy a sok elektromos autó hozza majd meg a piaci igényt a drága töltőhálózat kiépítésére. Európában mintha eldőlt volna a kérdés: előbb legyen megbízható hálózat, és ha mindig van hol tölteni, lavinaszerűen megindul az átállás a füstmentes egyéni közlekedésre.

villanyautostolto.jpg

Itthon időnként hallunk valami nagy távlatokban gondolkodó, igen ködös bejelentés-szerűséget (például ilyet) arról, hogy elektromos közlekedési paradicsom leszünk, de konkrétum ezidáig semmi. Az országban jelenleg úgy féltucat igazi nyilvános gyorstöltő (tehát 4-500 voltos, egyenáramú töltő, mellyel szűk félóra alatt jó 100 km hatótávra elég energia tölthető a kocsikba) található. Ebből a legismertebb, az Istenhegyi úti MOL kútnál lévő oszlop a MOL PR-akciójának eredménye, a többi pedig a Nissan, a világ legnagyobb példányszámában eladott autója, a Leaf gyártója saját akciójából származik. Ezek úgynevezett CHADEMO-töltők, a japán villanyautókhoz és a Peugeot illetve Citroen kis elektromos kocsijához jók, illetve adapterkábellel a Teslákhoz használhatók.

Bővebben: http://verde.444.hu/2015/03/18/az-orszag-ahol-nem-a-fizetos-elkerulo-hanem-a-villanyautozas-felturbozasa-jelenti-az-autozas-jovojet/


Március 18 - Villanyautó-töktő a Hungaroringen

A Hungaroringen kedden átadták a fővárostól keletre az első, nyilvánosan használható villám-töltőállomást. Az új töltő a Nissan és a Groupama Vezetéstechnikai Centrum együttműködésének eredményeként jött létre. 

"A Nissan európai szintű programja keretében villámtöltő-hálózatot fejleszt; ezek az állomások huszonöt perc alatt nulláról nyolcvan százalékra töltik fel az autókat - szemben azokkal, amelyek négy-nyolc óra alatt képesek ugyanerre. Hazánkban ez a negyedik ilyen töltőállomás, és a közeljövőben további hatra számítunk" - fejtette ki Palkovics Péter, a Nissan PR- és marketingigazgatója.

hungaroring.jpg

Elsőre talán furcsa lehet, hogy miért ezen a helyszínen bővíti a hálózatot a Nissan, de több okból is van értelme. Egyfelől az üzemeltetéshez megfelelő partner kell, a Groupama Vezetéstechnikai Centrum pedig önként jelentkezett, másfelől a villanyautók jelenleg elsősorban a főváros és annak vonzáskörzetében lehetnek igazán vonzók a vevők számára. Az eladásokat pedig egy használható hálózat tovább erősítheti. 

Bővebben: http://www.vezess.hu/hirek/villanyauto-tolto-hungaroringen/59348/

 

Március 19 - Így nézne ki a magyar jövőautó

Révész Richárd olyan elektromos hajtású családi limuzint tervezett, amely olyan erős, mint egy Tesla, de a tömege az egy tonnát sem éri el. A titok nyitja a vázszerkezetben rejlik. 

Az amerikai Local Motors 60 ezer dolláros fődíjú „LITECAR” pályázatára jelentkezett a fiatal magyar autótervező a Capacity nevű tanulmányautójával. Mivel a versenyen csak olyan autó terveivel lehetett indulni, aminek a tömege valamilyen különleges technológia révén jóval alacsonyabb a ma megszokott szintnél, ne csodálkozzunk azon, hogy Révész 4,7 méter hosszú, elektromos hajtású családi autója a tervek szerint mindössze 976 kilogrammot nyomna, ha egyszer valaki megépítené.

jovoauto.jpg

A kissé toyotás formájú Capaticy legnagyobb különlegessége a fraktálszerű váza, ami a madárcsontok belső, szivacsra szerkezetét másolja mikro és makroszinten is, vagyis maga a struktúra is olyan alakú, de a csövekben lévő merevítő szerkezet is. Ezzel Révész szerint több legyet is lehet ütni egy csapásra: jelentős súlycsökkentés érhető el azzal, hogy csak oda kerül anyag, ahová tényleg szükséges, de a szerkezet így is kellően merev marad, emellett a csövekben lévő porózus struktúra sűrűségének változtatásával a kocsi súlyelosztásán is korrigálni lehet.

Bővebben: http://www.origo.hu/auto/20150318-capacity-a-magyar-jovoauto-terv-egy-palyazatra.html

 

Március 19 - A BMW már 40 éve ráérzett az elektromos autózásra

Az 1602e-ből mindössze két példány készült az 1972-es müncheni olimpiára. A hatótávjuk a tizenkét darab 12-voltos akkumulátornak köszönhetően 60 kilométer volt.

Az i3-ról köztudott, hogy a BMW első sorozatgyártású elektromos autója, azt viszont már kevesebben tudják, hogy a bajorok több mint negyven éve készítették el az első villanyhajtású prototípusokat, méghozzá az 1972-es olimpiai játékokra.

bmw_40.jpg

Az 1602 elektromos változatából mindössze két példány készült, amiket főként a hosszú távú versenyszámokban használtak felvezetőautóként. Az elektromotort a Bosch szolgáltatta, a szükséges áramot pedig tizenkét darab 12-voltos akkumulátor, amik összesen 350 kilogrammot nyomtak, és hatvan kilométeres hatótávot biztosítottak az elektromos 02-eseknek. Mivel hagyományos akkumulátorokat használtak, tölteni és cserélni is lehetett őket, így folyamatosan rendelkezésre álltak az autók.

Bővebben: http://hvg.hu/cegauto/20150319_A_BMW_mar_negyven_evvel_ezelott_eloallt_a

Videó: <iframe width="620" height="349" src="https://www.youtube.com/embed/hbxI4rMY_wM?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Március 19 - Az elektromos autó sem környezetbarát?

Az utóbbi néhány évben egyre gyorsabb ütemben teret hódítottak az alternatív meghajtásra épülő személyautók, legyen szó a hibridekről, a hidrogénautókról, illetve az elektromos fejlesztésekről. A Toronto Egyetem szakemberei szerint azonban még az elektromos járművek sem jelentenek megváltást, legalábbis ami a globális klímaváltozást illeti, a szükséges energia jó részét ugyanis még mindig hagyományos úton állítjuk elő. 

A Nature Climate Change magazin márciusi számában közzétett anyagban a szén-dioxid-egyenértékben kifejezett kibocsátás szerepel kiemelt helyen, már csak azért is, mert számos országban ez még mindig messze a kívánatosnak minősített szint felett marad. A nemzetközi klímakonferencián arról ugyan megállapodás született, hogy a hőmérséklet emelkedését globális szinten 2 Celsius-fok alatt kellene tartani, ehhez azonban az kellene, hogy az egyes államok 1 gigawattóra előállításánál 600 tonna alatt tartsák a szén-dioxid-egyenértékű kibocsátást, a 2020-at követő három évtizedben pedig minden egyes országban 90 százalékkal kellene csökkenteni ezt az intenzitást, hogy megelőzzük a további felmelegedést. 

kornyezet.jpg

A fenti cél elérése egyelőre távolinak tűnik, hiszen az egyes államok közötti különbségek mellett világosan kimutathatók az országokon belüli nagy eltérések. Jó példa erre Kanada, amelynek egyes tartományaiban mindössze 20 tonnára rúg az intenzitás mértéke, míg a fosszilis energiára támaszkodó Alberta és Saskatchewan esetében ez 750 tonna feletti. Hiába teljesíti tehát az USA, Kanada és több európai ország a 600 tonna/1 gigawattóra előírást, ezeket a különbségeket mérsékelni kell, és akkor még nem beszéltünk az olyan nagy kibocsátókról, mint Kína, India, Ausztrália, Indonézia és Szaud-Arábia, amelyek mind 700 tonna feletti adatokat produkálnak. Az extrém példa egyébként Botswana, amely 1787 tonnával az utolsó a listán.

Bővebben: http://sg.hu/cikkek/111287/az-elektromos-auto-sem-kornyezetbarat

Március 23. - Tágas az elektromos családi autó

A LEAF-ból ismert elektromos hajtást kapta meg az NV200. Így a márka kínálatában már van elektromos kishaszonjármű és bőséges helykínálatú családi egyterű is. A személyautó-változat csak ötüléses kivitelben készül. Magas az alapfelszereltség, került bele visszagurulás-gátló, fűthető ülés és kormánykerék, valamint intelligens kulcs.

xxx3.jpg

Hivatalosan 123 km/órás a csúcssebessége, de nálunk 135 km/órát is mutatott a kilométeróra, így autópályán is lehet használni. Igaz, ilyenkor gyorsan fogy a még megtehető távolság. A hivatalos fogyasztási ciklus szerint 170 km az e-NV200 hatótávja, de ez a valóságban 130-150 km. Budapesten és az agglomerációban bőven elég, de oda kell figyelni, hogy minden este feltegyük töltőre az autót, ha valaki nem tud a munkahelyén tölteni. Ha nagyon lemerül az akkumulátor, akkor tíz óra feletti is lehet a töltési idő normál csatlakozóról való töltéskor, a teljes töltés így 12 óra. Opcióként beszerezhető fali csatlakozókkal 8 vagy 4 órára csökkenthető a teljes töltési idő, a leggyorsabb, 30 perces a villámtöltő.

Ugyanazon a 85 kilométeres útvonalon két vezetési stílusban is kipróbáltuk az e-NV200 Evaliát. Először a megengedett sebességnél 10-15%-kal lassabban közlekedtünk egész nap, ekkor 15,4 kWh volt a 100 kilométerenkénti átlagos fogyasztás, másnap lendületesen autózva már 21,4 kWh-ra nőtt ez az érték.

Bővebben: http://www.metropol.hu/mellekletek/konyha/cikk/1299647-rengeteg-a-hely-az-elektromos-csaladi-autoban


Március 24. - Kínai gigacégek szállnak be az elektromos autózásba

A Google ismert, illetve az Apple egyelőre titkos fejlesztéseivel párhuzamosan egyre több kínai mamutcég dönt úgy, hogy elektromos autók fejlesztésébe kezd. Az egyre szűkösebb energiaforrások és a környezet kímélése mellett komoly üzleti szempontok is szerepet játszanak ebben, hiszen Elon Musk már a kínai piacon is kínálja Tesla modelljeit.

Elsőként az Apple készülékeket összeszerelő üzemeiről ismert (hírhedt) Foxconn lépett, mivel a cég már tavaly jelentős összeget fektetett ebbe a területbe. Az előkészítési szakasz most odáig jutott, hogy a tajvani székhelyű vállalat két céggel is partneri megállapodást is kötött, aminek célja egy olcsó, intelligens elektromos autó megépítése.

Az egyik partner a WeChatről ismert Tencent, a másik pedig a luxus gépjárművek kereskedésére specializálódott China Harmony Auto. A leosztásra már ebből egyértelműen lehet következtetni: a Foxconn lesz a hardver felelős, hiszen az összeszerelési munkák mellett már jó ideje foglalkozik autóalkatrészek, akkumulátorok gyártásával. A Tencent szállítja a szoftveres megoldásokat, ami azért kézenfekvő, mert a cég a chat app kiszolgálása mellett komplett felhő és internet alapú szolgáltatásokkal rendelkezik.

tolton.jpg

Az összefogás elsődleges célja, hogy létrejöjjön egy 15 ezer dollárnál nem drágább elektromos autó, amivel komoly fejfájást okozhatnak a Tesla számára. Elon Musk cége egy ideje próbálkozik már autói értékesítésével Kínában, de nem sok sikerrel, mivel a 105 ezer dolláros autók túlságosan drágák a kínai piacnak.

A Foxconn tavaly már jelezte, hogy aktívan keresi a Sony, Apple, Amazon számára végzett bérmunkákon túlmutató azon területeket, ahol egyedi termékeket állíthat elő. A tavaly ősszel tett bejelentés szerint 811 millió dollárt fektetett be az elektromos autók gyártásába, amit most a partneri megállapodások nyilvánossá tétele követett.

Bővebben: http://bitport.hu/kinai-gigacegek-ugrottak-ra-az-elektromos-auto-gyartasra


Március 25. - Aszfaltból tölthető elektromos buszok Németországnak

A berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) idén nyáron négy darab e-buszt állít forgalomba. A 12 méter hosszú buszokat a lengyel Solaris gyártja, az elektromos hajtás, valamint az üzemeltetéshez szükséges töltőinfrastruktúra pedig a francia Bombardier-től, valamint annak leányától, a Primove cégtől érkezik. Az alacsonypadlós, városi kivitelű szóló buszok külsőre teljesen hasonlóak a hagyományos hajtással szerelt autóbuszokéhoz. 

xxx0.jpg

A Primove által biztosított eszközökkel gyorsan és hatékonyan tölthetők fel a járművek energiatároló egységei. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy amíg a buszok a végállomáson tartózkodnak a menetrendben feltüntetett indulásra várva, addig akkumulátoraik legalább annyira feltölthetők, hogy kényszermegállás nélkül megtehessék a 6,1 kilométer hosszú buszvonalat, vagy még annál is többet. 

A e-buszok töltése hasonló az úgynevezett OLEV-rendszerű járművekéhez, melyek az érintkezés nélküli indukciós eljárást alkalmazzák a közlekedéshez szükséges energia felvétele érdekében. A Primove által telepített töltő pad lényegében egy aszfaltba ágyazott, tekercselt elektromos kábeleket tartalmazó eszköz, mely 5 méter hosszú, két méter széles és 25 centiméter vastag. Az ebben lévő kábelek pedig mágneses mezőket generálnak, az autóbuszok aljában található felvevő készülékek elektromos áramot hoznak létre és így jön létre az autóbuszok legalább 200 kilowatt teljesítményű töltése.

Bővebben: http://www.vezess.hu/haszonjarmu/veresen-komolyan-gondoljak-elektro/59502/


Március 25. - Fillérekből nyomtatott autót egy kínai cég

A nyomtatás viszonylag gyors volt: a fél tonna műanyagot öt nap alatt printelték, de az elektromos autó összeszerelése már másfél hónapot tett ki.

A kínai Sanya Sihai cég 3D-nyomtatással készítette el elektromos autójának teljes karosszériáját. A nem túlságosan tetszetős kinézetű jármű testének legyártásához ötszáz kilogramm műanyagot használtak fel, amelyet öt teljes napon át nyomtatott egy gép. Összeszerelése további másfél hónapot vett igénybe.

xxx1.jpg

Nem szép, de legalább olcsó. Az aranyszínű autó elektromos hajtású, ám beltere hagyományos alkatrészekből készült. Az előállítás költsége nagyon alacsony, átszámítva kevesebb mint félmillió forint volt, az összeszerelés költségeit is beleértve.Ezzel az autóval nem lehet majd száguldozni az utakon, maximális sebessége ugyanis 40 kilométer/óra körül van. Az autó egyébként 3,6 méter hosszú, és 1,63 méter széles - írja a 3DPrint.com.

Bővebben: http://www.origo.hu/techbazis/20150325-fillerekbol-nyomtatott-ki-autot-egy-kinai-ceg.html


Március 25. - A várost is hűtik az elektromos autók

A hagyományos gépjárműveknél jóval kevesebb hőt bocsátanak ki az elektromos autók, ez pedig komoly környezetvédelmi előnyökkel járhat, csökkenthetik a hőséget a városokban – érvelnek amerikai és kínai tudósok.

Az elmúlt években komoly vita alakult ki azzal kapcsolatban, hogy az elektromos autó vajon tényleg egy kevésbé környezetszennyező technológiát jelent a hagyományos, fosszilis üzemanyagokkal hajtott, illetve gázüzemű gépjárművekkel szemben. Az elektronikus autók használata ugyan az üvegház-hatású gázok kibocsátásának csökkenésével jár, viszont gyártása költséges és környezetszennyező.

tesla.jpg

A Michigani Állami Egyetem tudósai és kínai kutatók szerint azonban az elektromos autók használata további, eddig ismeretlen előnyökkel is járhat, mivel ezek a járművek lényegesen kevesebb hőt bocsátanak ki, mint hagyományos társaik. A kutatók szerint az elektromos autók a gázüzemű járműveknél is mintegy 80 százalékkal kevesebb hőt termelnek – közölte a kutatási eredményeket a Magyar Távirati Iroda.

A Scientific Reports című lapban megjelent tanulmány szerint a kisebb hőkibocsátás enyhítheti a nagyobb városok életét a nyári hónapokban megnehezítő hőszigeteffektus következményeit is. Mivel az épített városi környezet több hőt nyel el napközben, mint a természetes környezet, a felszálló meleg levegő hatására egyfajta hőcsapda alakul ki, amely forró katlanokká változtathatja a nagyobb települések belső területeit. “A hőhullámok gyilkosak, és a klímaváltozás esetében egy Celsius-fok eltérés is nagy különbséget jelenthet” – nyilatkozta Jianguo Liu, a Michigani Állami Egyetem kutatója. 

Bővebben: http://www.piacesprofit.hu/klimablog/a-varost-is-hutik-az-elektromos-autok/


Március 25. - A BMW elektromos teherautót állít munkába

A BMW Group partnerségre lépett a SCHERM Group logisztikai vállalattal, hogy egy 40 tonnás, tisztán elektromos hajtású teherautó mindennapos működtetésével idén nyáron Németország első olyan autóipari vállalatává váljon, aki ilyen jellegű járművet használ közúton.

xxx2.jpg

Az innovatív nyerges vontató idén nyáron azonnali, rövid távú anyagszállításokra áll munkába. Az elektromos teherautó a SCHERM Group logisztikai vállalat telephelye és a BMW Group müncheni gyára között ingázik majd naponta nyolcszor, amely a két kilométeres távolság tükrében napi harminckét kilométernek felel meg. Alternatív hajtásláncának köszönhetően az úttörő teherautó csendes, emisszió-mentes, és mint ilyen, nem szennyezi a környezetet. A környezetbarát teherautó évente 11,8 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki dízelmotorral hajtott társainál, ami körülbelül annyi, mint ha egy BMW 320d Efficient Dynamics modellel háromszor körbeautóznánk a Földet.

Bővebben: http://www.autosforum.hu/elektromos-autok/hirek/4213-a-bmw-elektromos-teherautot-allit-munkaba.html