Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Közlekedési emissziócsökkentési napló - 2014. juniusi összefoglaló

2014.06.30

Június 4.: Az ABB, az energetikai és automatizálási technológiák terén piacvezető cégcsoport, az iparágon belül a napelemes inverterek egyik legszélesebb termékkínálatát mutatta be a 2014. június 4-e és 6-a között, Münchenben megrendezett Intersolar Europe szakkiállításon.

A hír azért is érdkes, hiszen az egyre nagyobb telejsítményű, könnyen, gyorsan telepíthető napelemfarmok az elektromos autó töltők gyorsabb elterjedéséhez is hozzájárulhatnak. 

abb-napelem.jpg

Június 4.: Tavalyi versenyautójának továbbfejlesztett változatával áll rajthoz az idei Pikes Peak hegyi felfutó versenyen a Mitsubishi. A MiEV Evolution III megőrizte elődjének főbb komponenseit, a nagykapacitású akkumulátort, és a négy elektromotorból álló összkerékhajtási rendszert, tökéletesítették ugyanakkor az autó menetdinamikai és kanyarvételi képességeit - utóbbi felettébb hasznos egy útvonalon, amelynek 20 kilométerén 156 forduló vár a pilótára. 

A mérnökök csökkentették a konstrukció tömegét; ennek érdekében átdolgozták a csőváz szerkezetét, és módosították az anyagösszetételt. A négy villanymotor összteljesítménye a tavalyi 400 kW-ról (544 LE) 450 kW-ra (612 LE) emelkedett, a tavaly 260 mm széles abroncsokat 330-asok váltották fel. Az új orrkialakítás fokozott leszorítóerőt termel, a kipörgésgátló hatékonyabb erőátvitelről gondoskodik.

mitsu.jpg

Június 4.: Alumínium-levegő akkumulátrt mutatott be az Alcoa. Az amerikai alumíniumipari óriás olyan segédakkumulátoron dolgozik, mely ugyan nagyjából évente egyszer cserére szorul majd, és az ólom-sav akkukra emlékeztető módon időnként vízzel való töltögetést is igényel, de a már meglévő konstrukciók lítium-akkumulátorához kapcsolva szükség esetén mindig rendelkezésre áll amolyan energia-backup gyanánt. Állításuk szerint egy 100 kilogrammos alu-levegő akkumulátor akár 3000 kilométer extra kapacitást adhat egy átlagos elektromos autónak.

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/cNauK0Gb1-c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Június 8.: Kínai önkormányzatok segítik a BYD elektromos autó-gyártót. A BYD, mely egyéb tevékenységei mellett Kína legismertebb és talán legfejlettebb hibrid- és elektromos autó-gyártó vállalata öt éve folyamatosan növeli villanyautói értékesítését és az ezzel kapcsolatos pénzügyi forgalmat portfóliójában, viszont ezidáig csak marginális profitot realizált ebből az üzletágból. Most - ki tudja, milyen lobbierőfeszítések árán - egyes kínai önkormányzatoknál sikerült támogatásokat szerezni villanyautóihoz, például Peking és Sanghaj városának vezetése is a központi állami támogatási rendszeren felüli ösztönzőkkel segít a BYD-en.

Június 9.:Szabadalmai egy részéről lemondott a Tesla. Az elektromos autókat gyártó cég vezetője, Elon Musk arról beszélt, hogy megnyitnák az elektromos kocsik szupergyors töltéséhez használt technológiát a versenytársaik előtt, ha azok teljesítenek két feltételt. Az egyik, hogy nem kérhetnek pénzt a kocsik töltéséért, az autó eladási árába kell belerakni a később felhasznált elektromosság költségét. A másik, hogy be kell szállniuk a kicsik mellé épített töltőhálózat üzemeltetésének költségeibe.

Június 12. Bemutatkozott a KIA SOul elektromos változata. A Mitsubishi (egyúttal a PSA), a Nissan, a Renault, a Tesla, az Opel, a Mercedes, a BMW és a Volkswagen nyomában a koreaiak is bamutatták saját, szériaérett villanyautójukat.

villanysoul.jpg

Június 12.: Dortmundban különlges, zajvédő falként is funkcionáló autószalont éíptenek, 16,5 millió euróból. A várhatóan 2015 decemberében megnyíló, 7900 négyzetméter beépített területtel rendelkező épületkoplexum 120 embernek nyújt majd megélhetést és 182 méter hosszban nyeli el az autópálya zaját.

Június 13. Olcsó energiával az európai gazdaság versenyképességéért. A Déli Áramlat EU konform jogi kereteinek megteremtését célzó tárgyalások folytatását kérte az Európai Bizottságtól Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Energia Tanács ülésén 2014. június 13-án, Luxembourgban. A tanácskozás résztvevői a közös energiapiaccal, az energiabiztonsággal és a 2030-as éghajlat- és energiapolitikai kerettel is foglalkoztak.A nemzetközi energetikai kapcsolatokról szóló vitában Fónagy János leszögezte: az Európai Unió stratégiai érdeke, hogy stabil és hosszú távú partnerséget alakítson ki a kulcsfontosságú meglévő és lehetséges új energiabeszállítóival. A tagállamokat érintő energiaellátási válsághelyzetek elhárítása érdekében alapvető jelentőségű és támogatandó a nyitás az Európai Unión kívüli országok irányába. 

Június 13.: Műszaki innovációsdíjat nyert a FuelSense. Az üzemanyag-takarékos műszaki megoldások 2014-ben elnyerték az “Műszaki Innovációért”-díjat. Az elismerést azért a termékért ítélték oda, amely leginkább támogatja a hatékonyságot és fenntarthatóságot

Június 14.: Az üzemanyag-takarékos műszaki megoldások 2014-ben elnyerték az “Műszaki Innovációért”-díjat. Az elismerést azért a termékért ítélték oda, amely leginkább támogatja a hatékonyságot és fenntarthatóságot

Június 14. Az időmérőn Satoshi Motoyama 300 km/h-s sebességet ért el a Mulsanne-egyenesben úgy, hogy a ZEOD 1,5 literes háromhengeres turbómotorja ki volt kapcsolva, így az autó hajtásáról csak a két, egyenként 148 lóerős elektromos motor gondoskodott.

nissanlemans.jpg

Június 16.: A bemutató után itt az egyik első elektromos KIA Soul teszt is. 

kia.jpg

 

Június 19. Még mindig KIA és még mindig az elektromos Soul. A Kia Soul EV a koreai márka legújabb gyártmányaként komoly tanúsítványt nyert el teljes élettartamára vetített, kiemelkedő környezetvédelmi teljesítményéért. A független németországi műszaki intézet, a TÜV Nord az ISO 14040 életciklus elemzési (LCA) szabvány szerint adta ki az új Kia Soul EV tanúsítványát

kia-soul-ev---tuv-nord-certification-2.jpg

Június 19.: Elektromos szupersportkocsival érkezik az Audi. Bár egyelőre az elektromos autók a magas árak, a szerény hatótáv és a ritka tölrőhálózat miatt nem igazán tudtak elterjedni, a sazkértők mégis úgy tartják, hogy az évtzed végére mégis komoly ugrás következhet be a villanyautó-eladásokban. Így most alaposan belehúznak.

zaudi.jpg

Június 20.: Szupersportkocsi helyett jóval praktikusabb járgánnyal rukkolt elő a Mitsubishi, az Outlander szabadidő-autó személyében. A már idehaza is kapható hibrid modell roppant bonyolult, de kiforrott, megbízható szerkezetnek tűnt a teszten. A Mitsubishi Outlander PHEV olyan, mint egy Prius, csak nagyobb, drágább, csendesebb, összkerekes és többet megy el villannyal. Igen, még a konnektoros Priusnál is többet.

mitsu.jpg

Június 27.: Az Audi kemény, egsz pályás letámadásra készül plug-in hibrid téren. A hamarosan az európai piacon debütáló A3 e-tron után évente tervezik új hibrid modell piacra dobását. Más gyártókkal ellentétben az Audinál a konnektorrol is tölthető hibridekben látnak nagyobb fantáziát, hiszen ezek a teljesen elektromos autókkal ellentétben akkor sem válnak mozgásképtelenné, ha az akkumulátorok teljesen lemerülnek, a hétköznapokban azonban minden gond nélkül üzemeltethetőek tisztán elektromos üzemben, nulla károsanyag-kibocsátás mellett is. És az Audi szerint az eddig hezitáló vásárlókat pont ezzel lehet meggyőzni.

odi.jpg

Június 29. Szuperszámítógéppel csökkent fogyasztást a Mercedes. Nem is gondolnánk, mennyire sokat lehet faragni egy autó légellenállásán és ezzel együtt a fogyasztásán. A CLA alaktényezője 0,22, az S-osztályé 0,23, míg a B-osztály alapváltozata 0,26-ot tud, ami elképzelhetetlennek tűnt kétterű karosszériával. (A lépcsőshátúak alaktényezője kedvezőbb, mint az egyterűké vagy a csapott hátúaké. Ezért születik sokszor a versenyautó is valamely limuzinból, ld. WTCC C-Élysée. A szerk.) 

Mi is alkalmazzuk NACA-nyílást. Sokat segít az úgynevezett Air Curtain (kb. légfüggöny) a kerékjáratokban. Olyan hatású, mintha zárt volna a kerékjárat, mint pl. a Citroën DS-en. De a legtöbb az új szélcsatornán és a szuperszámítógépeken múlik. Lézerrel beolvassák az agyagmodellt és erre a program finomítási javaslatokat dob ki. A karácsonyi és a húsvéti szünet során is futnak a gépek, heteken át végeznek szimulációkat a formákat variálva.

merci.jpg

Június 29. Tesla brutális teljesítménnyel. A Saleen Teslája minden eddigi S-nél sportosabb lesz. Az aerodinamikai csomag végigveszi az ilyenkor szokásos kottát, azaz az első lökhárítótól egész a hátsó diffúzorig mindent izmosítanak rajta. Az új elemekkel így már megjelenésében sem üt majd ki egy sor amerikai izomautó között – a gyári 416 lóerős változattal 4,2 másodperc a 0-100-as sprint, így teljesítményben eddig sem maradt szégyenben. 

tesla.jpg