Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Indokolatlan 50-es tábla az Egyes úton

2014.06.28

 1, Mi a probléma?

 Indokolatlan 60-as és 50-es korlátozás az Egyes úton, egy lámpával védett zebra előtt. (A két irányból különböző a korlátozás.) Szabálytisztelő autósok százai pocsékolnak üzemanyagot a remekül belátható, gyalogosok által gyakorlatilag sosem használt zebra előtti tisztelgésre, ugyanakkor szabálytalan autósok százai kockáztatnak többtízezres bírságot, amikor tojnak a táblára (többször láttunk már itt traffipaxot).
 
2, Hol van a gond? (pontos cím, km-szelvény, netán gps-koordináta)
 
1es főút, Budaörs és a biatorbágyi körforgalom között, az ALDI-központnak is helyt adó ipari parkon áthaladó szelvény, GPS-koordináták: 47,468049,18,875088
 
3, Mi a javaslat a megoldásra?
 
A sebességkorlátozás  indokolatlannak tűnik, hiszen lámpa védi a zebrát, de ha valami okból mégis indokolt a lassítás zöldnél is, a zebrától minimális távolságba kirakott 70-es limittel és a zebra utáni feloldásával mindkét irányból arányos és biztonságos lenne a forgalomlassítás.
 
4, Fotó
 
Az Egyes úton, Budaörstől kifelé pár kilométerre 50km/h-s tiszteletadás kötelező a senki által nem használt, ráadásul lámpával is védett zebrának:

print2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    
5, Bejelentő:
 

EKKE

 6, lépések

2012. Február 13-án elküldtük a Magyar Közútnak

Február 13-án nyugtázó választ kaptunk

Február 15-én telefonon egyeztettünk a Közúttal, vizsgálják

Eddigi válasz:

A forgalmi rend az akkor még csak tervezett logisztikai központ várható forgalmi igényeihez (gyalogos és teherforgalom) lett megtervezve, kiépítve, az akkori szabályok szerint, a tervezést, kiépítést a beruházó végezte, állami forrást nem vettek igénybe.A konkrét észrevételeket figyelembe véve a Magyar Közút a forgalmi rend felülvizsgálatát rendeli el, és a tényleges forgalmi terhelésnek, valamint a mai szabályozásnak megfelelő forgalmi rend kialakítására fog törekedni.A jelzőlámpa átprogramozása azonban olyan költség, amelyet jelenlegi feladattervünk nem tartalmaz, így ennek lehetőségét még meg kell teremtenünk, de amennyiben a forgalmi rend felülvizsgálata ezt szükségesnek tartja, előteremtjük a szükséges forrást.

30 napon belüli intézkedést ígértek, március 15-én érdeklődünk legközelebb

Április 23: ahogy a MK elfelejtett intézkedni, mi elfelejtettünk érdeklődni, de ma újra rákérdeztünk.

Május 3: fura levél, melyben a Magyar Közút elismeri, hogy törvénysértő a jelenlegi állapot, de azt is közli, hogy bizonytalan ideig még fenntartja azt:

Kedves Tamás!

E-mail útján megküldött megkeresésével kapcsolatosan az alábbi tájékoztatást adjuk.

A tárgyi helyszínen a forgalmi rendet ígéretünknek megfelelően az erre vonatkozó előírások szerint felülvizsgáltuk. A lakott területen kívüli gyalogos átkelőhelyeknél a 20/1984 (XII. 21.) KM rendelet 23.7 pontja szerint 60 km/h sebességkorlátozást kell bevezetni. A csomópont építését megelőző tervezés és hatósági engedélyezés során ennél szigorúbb, 50 km/h-s sebességkorlátozás lett a gyalogos átkelőhelynél tervezve és elfogadva az akkori gyakorlatnak megfelelően.

A helyszíni tapasztalatok szerint a szigorúbb korlátozás nem indokolt, azonban a forgalomirányító jelzőlámpa az 50 km/h sebességkorlátozásnak megfelelően lett programozva, ezért azt csak a jelzőlámpa tervek módosításával lehet módosítani. Mindaddig, amíg a jelzőlámpa szabványos fázistervének átalakítását és annak megfelelően a gép működésének átprogramozását nem tudjuk elvégezni, az 50 km/h-s korlátozás fenntartása szükséges, mert a lámpa jelzésképnek váltási ideje (a sárga jelzés időtartama) ehhez a sebességhez van beállítva.

A jelzőlámpa átprogramozásáig az 50 km/h sebességkorlátozást megelőző szakaszon a 70 km/h és a 60 km/h sebességkorlátozás eltávolításáról intézkedünk, ennek jogszabályi akadálya nincsen, így valóban csak a legszükségesebb szakaszon marad érvényben korlátozás.”

Üdvözlettel

...
kommunikációs vezető

Magyar Közút Nonprofit Zrt.


Határidő természetesen nincs, azt válaszban kellett kérnünk.

2013. május 8.: több mint egy év elteltével még mindig kint az 50-es tábla. Jogi tanácsadónk, a Székely Ügyvédi Iroda ügyvédi beadványban kereste meg a Magyar Közutat.

 2014. június 26.: személyesen jeleztük a változatlanul fennálló rossz helyzetet a Közút forgalomtechnikai osztályvezetőjének.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Az idézett KM rendelet

(Csordás Gábor, 2013.12.19 10:01)

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről

23.7. Lakott területen kívül gyalogos-átkelőhelyet kijelölni csak rendkívüli esetben szabad. A kijelölt gyalogos-átkelőhely térségében 60 km/óra sebességkorlátozást és jelzőtáblával, valamint záróvonallal is jelzett előzési tilalmat kell elrendelni, továbbá kötelező a „Gyalogosátkelés” veszélytjelző tábla (KRESZ 83. ábra) elhelyezése. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyre további útburkolati jelekkel (KRESZ 158/a és 158/b ábrák) is fel kell hívni a figyelmet.

30.2. Lakott területen 50 km/óra sebességnél nagyobb - de legfeljebb 80 km/óra - sebesség abban az esetben engedélyezhető, ha
a) az út műszaki jellemzői a biztonságos haladást a magasabb sebesség mellett is lehetővé teszik,
b) kevés útkereszteződés van, és ezekben az alárendelt utakról érkezők részére a továbbhaladáshoz szükséges látótávolságok (megállási, elindulási, közeledési) biztosítottak,
c) gyalogosforgalom nincs, illetőleg a gyalogosok közlekedésére járda áll rendelkezésre, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél a „Kijelölt gyalogos-átkelőhely” (KRESZ 103. ábra) és a „Gyalogos-átkelés” (KRESZ 83. ábra) jelzőtáblákat mindig elhelyezték, és - ha ott forgalomirányító fényjelzőkészülék nincs - a gyalogos-átkelőhely térségében 60 km/óra sebességkorlátozást rendelnek el.

Ez érdekes, mert az első bekezdés szerint lakott területen kívül gyalogátkelőhely akkor létesíthető, ha 60 km/órás sebességkorlátozást vezetnek be, a második bekezdés szerint pedig lakott területen belül akkor lehet a megengedett sebesség nagyobb, mint 50 km/óra, ha a gyalogátkelőhelyet forgalomirányító fényjelzőkészülékkel szerelik fel VAGY ennek hiányában 60 km/órás sebességkorlátozást vezetnek be.

Mi a helyzet a fenti kereszteződéssel, ahol lakott területen kívül, mégis forgalomirányító fényjelzőkészülékkel szerelték fel a gyalogátkelőhelyet?