Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Finomhangolásra szoruló táblázás az M0-on

2014.01.08

1, Mi a probléma?

Az M5 felé haladó oldalon jelentkezik a probléma a kistarcsai lehajtó előtt, kb. a 62-es km-szelvénynél, amikor nyitnak egy harmadik belső sávot - írja olvasónk. Később a sávok felett elhelyezett táblák azt jelzik, hogy csak a két belső sáv halad tovább egyenesen, a szélső sáv lekanyarodik Kistarcsa felé.

Tapasztalatai szerint az óvatosabb, helyismerettel nem rendelkező kamionok már ilyenkor rendesen betolakodnak a középső sávba. Amelyikük még bizonytalan, azt meggyőzi a később a jobb oldalon elhelyezett tábla, ami szintén hibás tájékoztatást ad, jelzi, hogy a külső sáv elkanyarodik és csak a két belső sáv halad tovább Szeged felé.

Ilyenkor aztán erőszakosan benyomulnak a középső sávba a helyismerettel nem rendelkező kamionok. Ráadásul, az egész egy kanyarban történik, így nem lehet a kanyar utáni valós helyzetet megítélni.

Aztán elérik a lehajtót és tapasztalják, hogy a külső sávból nyílt még egy lehajtó sáv, azaz a külső sáv nem szűnt meg és ott találják magukat a középső sávban. Mellettük meg személykocsik húznak el jobbról, balról.

Innen aztán ügyeskednek vissza a külsőbe, mert közben a lehajtó után néhányszáz méterrel megszűnik a harmadik belső sáv és a kamionok, ha nem tudtak visszanyomulni a külső sávba, akkor rendesen feltartják a belső sáv forgalmát. A lehajtó közelében ugyan vannak a külső sávban egyenesen és jobbra mutató nyilak, de ezek nincsenek összhangban a sávok felett elhelyezett táblákkal, másrészt esős időben alig láthatók.

2, Hol van a gond? (pontos cím, km-szelvény, netán gps-koordináta)

3, Mi a javaslat a megoldásra?

Valószínűleg az lenne a korrekt megoldás, hogy külső sáv felett és jobboldalt elhelyezett kék táblákon is fel lenne tüntetve, hogy a külső sáv egyenesen is halad, de belőle lehet jobbra kihajtani. Az M0-án például a rákosszentmihályi kihajtás ugyanígy van kitáblázva, de ott valóban megszűnik a külső sáv, lehajtó sáv lesz. 

4, Fotó/Videó

kist560.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kist560-2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kist560-3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

5, Bejelentő

Nagy Attila

6, Lépések

2014. január 7-én jeleztük a problémát a Magyar Közút Zrt.-nek.

Rekordgyorsasággal érkezett meg a válasz, január 8-án.

"Az úttest felett elhelyezett útirányjelző táblákon a felfelé mutató nyilak a továbbhaladás irányát jelzik, azaz a függőlegesen felfelé mutatók az egyenes irányt, a jobbra felfelé mutató nyíl a letérő irányt. Ezek száma nem függ a forgalmi sávok számától. A jelzésrendszer a gyorsforgalmi úthálózat más csomópontjainál is ugyanezen elvek alapján került kialakításra.

Egyes helyeken találhatók olyan portáltáblák, amelyeknél a nyilak sávra (lefelé) mutatnak, azaz jelzik, hogy az egyes útirányokba mely sávból lehet tovább hajtani. Azonban ezen a helyen ez nem alkalmazható, mivel a portáltáblák még a lassítósáv előtt találhatók, így letérő irányra mutató nyilat ez esetben a leállósáv felé kellene helyezni.

Az oldalt elhelyezett besorolás rendje táblák éppen az egyes forgalmi sávok továbbvezetéséről tájékoztatják a járművezetőket. Az első képen látható – a tábla jelzi –, hogy 600 méterre a belső forgalmi sáv meg fog szűnni, a külső kettő továbbhalad, és egy sávból az addigra megnyíló lassítósávból le lehet hajtani az autóútról. Ez – mint az utazó harmadik képen is látható – megismétlésre kerül a főjelzővel együtt, és itt már láthatóak a kijárati burkolati nyilak is, amelyek szintén a gyorsforgalmi utak valamennyi csomópontjánál alkalmazottak szerint kerültek felfestésre.

Fentiek alapján a jelzésrendszer megfelel a vonatkozó előírásokban meghatározottaknak, és megegyezik más gyorsforgalmi út csomópontok jelzésrendszerével. Az valóban ritka, hogy egy csomópont térségében az előzési sáv is megszűnik, és a két különböző „változás” (sávmegszűnés és lassítósáv kezdete) együttes jelzése okozhatja, hogy egyes járművezetők sávot váltanak abban az esetben is, ha ez nem szükséges. A helyszínre a jövőben figyelni fogunk, amennyiben az utazó által jelzettek rendszeresen tapasztaljuk, akkor további jelzéseket helyezünk el."

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Rossz jogszabály

(Csaba, 2015.01.01 19:27)

Akkor rossz a jogszabály. A táblák lehet, hogy megfelelnek a jogszabálynak, de az autósok jelentős részét megtévesztik, pont a sávok felett vannak a nyílak, ami tovább erősíti azt a hitet, hogy az alatta lévő sávra vonatkozik..
Ugyanez a helyzet az M0 autóút és a 31-es főút csomópontnál, ahol a pánikoló "lassú" járművek folyamatosan sorolnak be a középső sávba, ezzel arra kényszerítve a lehajtani kívánokat, hogy a legbelső (3.) sávból vágjanak ki vagy jobbról előzve sorolnak ki a lehajtó sávba.
Finomítani kellene a jogszabályokon, ha már magasabb szinten vannak a józan észnél.

Megoldás

(Polonkai László, 2014.01.24 10:22)

Ha a besorolás rendjét jelző táblán jelölnék, hogy a lekanyarodó sáv melyikből nyílik, akkor tisztább lenne a helyzet.

Ugyanez a helyzet..

(Gulyás Tamás, 2014.01.10 19:15)

Pont ugyanez a szituáció van az M3-on Miskolc felé Hatvannál. Fent két darab nyíl van jelezve, egy kihajtást jelöl, ami miatt a helyismeret nélküli autósok meg sem próbálkoznak a 3. szélső sávval.