Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

100-zal a hóban

2013.01.14

1, Mi a probléma?

Miért vettünk drága pénzen programozható táblákat, ha nem használjuk őket? Az M1-M7 bevezető szakaszán az út feletti változtatható táblák - megfigyelésünk szerint - a reggeli csúcsban dugót jeleznek, ha van, ha nincs, amúgy meg egységesen és mindig 100-at mutatnak, illetve a Tesco előtt a külső, kisoroló sáv felett 80-ra szokták állítani. Ha esik, ha fúj, ha olyan hó van, mint ma, itt mindig 100-at mutat a tábla. Elaludt a kezelő, vagy nincs is már kezelő, csak egy minden külső körülménytől független minimálprogram? Megkérdeztük az Állami Autópályakezelőt.

2, Hol van a gond? (pontos cím, km-szelvény, netán gps-koordináta)

M1-M7 bevezető szakasz.

3, Mi a javaslat a megoldásra?

Az utat, forgalmat figyelő emberre bízni a változtatható képű táblák üzemeltetését - vagy, ha ez nem megy, akár le is lehetne szerelni őket, eladni egy gazdagabb országnak, és az árából csökkenteni az autópályadíjakat egy kicsit.

4, Fotó, videó

Kép az Egérút előtti részen; a külső sáv 100-zal mehetne:

 

2013-01-14-08.03.36.jpg

Videó a Tesco előtti szakaszról:

 

5, Bejelentő

ÉKKE

6, lépések

2013. január 15.: jeleztük a problémát az ÁAK-nak

Válaszuk 18-án:

Erre a forgalmas szakaszra a táblák még 2000-ben, a térségben épült bevásárló központok létesítésekor kerültek üzembe helyezésre, és az első magyarországi VJT-k (változtatható jelzésképű tábla) közé tartoztak. A telepítés fő célja az akkori igényeknek megfelelően a megnövekedett forgalmú szakaszon a torlódások, úton folyó munkák, sávzárások, balesetek előjelzése, valamint az utazók tájékoztatása volt a várható forgalmi helyzetről. Ezek a táblák vonali forgalomszabályozásra, például az M1-M7 autópálya közös szakszán a forgalmi szituációkhoz igazodó sebességszabályozásra sajnos nem alkalmasak, hiszen nem fedik le a teljes szakaszt. Csak a két autópálya csatlakozása és a Sport utca, valamint a bevásárlóközpontok utáni felhajtó és az Egérút között vannak.

Az autópálya ezen szakaszán – a helyi adottságok miatt – 100 km/óra az állandó forgalmi rendhez tartozó megengedett sebesség, ezt az előírásoknak megfelelően kilométerenként, illetve valamennyi útcsatlakozás után KRESZ táblákkal megismételjük. Ennek megfelelően a VJT-n jelzett sebességkorlátozás csak lokális jellegű lehet, hiszen az ismétlődő KRESZ táblák ezt kis távolságon belül „felülírják”. Emiatt a VJT-ken alapesetben a táblákkal jelzett forgalmi rendhez igazodó (főpályán 100 km/órás, lehajtó ágakon 80 vagy 60 km/órás sebességkorlátozás) megerősítése szerepel. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ennyivel „kell” haladni, hiszen a KRESZ előírásai alapján mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell a járművezetőnek közlekedni.

A torlódásokat a szakaszon elhelyezett forgalomfigyelő kamerák képein keresztül követjük nyomon, azonban vannak olyan szakaszok, ahol még nincs megfigyelő eszköz, illetve nem került még ki kijelző egység. A jelzésképek tehát nem „automatikusan”, hanem észlelés alapján kerülnek ki a táblákra, de ezek munkanapokon a reggeli időszakban szinte minden nap előfordulnak. A jelzések eltávolítása is hasonló módon történik. A táblák vezérlését diszpécsereink végzik egyéb feladataik mellett. Mivel a torlódások megszűnésére figyelmeztető eszközünk nincs, esetenként előfordulhat, hogy az észlelés néhány perccel később történik meg. (Balesetek, sávzárások esetén ez azért nem fordul elő, mert a helyszínen lévő útüzemeltetőink jelzik a korlátozások megszűnését a diszpécsernek.)

Természetesen célunk, hogy a rendszert fejlesszük, és újabb táblák, érzékelők beépítésével eljussunk oda, hogy a beérkező adatokból szinte automatikusan, de a rendszert felügyelő személyzet jóváhagyásával a mindenkori forgalmi helyzethez igazodó szabályozást alakítsunk ki.

---

22-én megkérdeztük, bemehetünk-e megnézni azt a helyet, ahonnan a táblákat vezérlik. Ha igen, folytatjuk!

---

Bemehettünk! 2013. február 14-én megjelent Földes Attila kolléga cikke a Vezessen a táblák diszpécserközpontjából:

http://www.vezess.hu/magazin/aak_csodatabla/42021

Március 14-én, az emlékezetes hófúvások előtt nem sokkal pedig ezt láttuk az M1/M7-en kifelé:

A  videó elég nyomorult lett, a lényeg az első másodpercekben (nem) látszik; bár az ÁAK természetesen egy pillanatig sem ismerte el, hogy a táblákat lényegében automatikusan kapcsolgatják a 100 és a Torlódás! képek között, miután szóltunk, bementünk, cikkeztünk, a következő hóesésben már kikapcsolták a 100-as limitet, hogy ne bátorítsák az autósokat a szokásos tempóban autózásra.

Úgy értékeljük, hogy győztünk, az esetet lezárjuk.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.