Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Szlalomozásra kényszerített buszok a Thökölyn

2012.03.01

 

1, Mi a probléma?

A Thököly úton (XIV. kerület) a Róna utcai kereszteződésben a város felé indulva érdekes az út kialakítása. Befelé két sáv van, kifelé egyetlen egy. (Már ez önmagában kérdéses, mert a rosszabb kockakövön is működött a 2 x 2 sáv, ebből csináltak 1 + 2-t.) És ezzel hihetetlenül csökkentették az út áteresztő képességét. Ami a szép, hogy a városból kifelé menet!!! Ez pedig gyorsítaná a városból kimenni szándékozók forgalmát, vagyis oldaná a dugót idebent, ha gyorsabban lehet elhagyni a várost, és kevesebben püfögnének idebent. Ez már önmagában ellentétes a modern városi forgalomszervezés alapelveivel: gyorsan kifelé, lassítva befelé (hogy lecsillapítsák a korábban a lakott területen kívül – esetleg éppen autópályán – száguldókat, és kevesebb autó érjen be időegységenként, csökkentve ezzel a feltorlódás veszélyét).

 

Ezen túlmenően a záróvonal kialakítása a már említett Róna utcai kereszteződéstől befelé hajmeresztő: átalában azért alakítanak ki buszsávot, hogy a tömegközlekedés szabadon mehessen, amikor az autók hosszú sorokban állnak. Ezzel a kialakítással az a baj, hogy ha a buszvezető szabályosan akar haladni, nem átlépve a záróvonalat, akkor először be kell sorolnia a kocsisorba, majd 4 méterrel később mehet a szabad buszsávban. Vagyis mindenki, aki jogosan használja ezt a sávot, először le kell, hogy lassítson, meg kell várnia, amíg valaki beengedi ( a buszsávban jogtalanul előrerohanó autók, taxik miatt sokszor ez nem könnyű, van irigység a vezetőkben, és senki sem enged be egy gyárkéményszerűen füstöt okádó elavult, túlhajtott autóbuszt), hogy aztán visszatérhessen. Vagyis siethetnek az azt megérdemlők, de csak ha már adóztak a dugó istenének.

2, Hol van a gond? (pontos cím, km-szelvény, netán gps-koordináta)

Bp. XIV. kerület, Thököly út - Róna utca sarok után a belváros felé a Thökölyn


View Larger Map

 3, Mi a javaslat a megoldásra?

A buszsávot szaggatott vonallal kellene megnyitni a buszsávot használni engedett járművek számára, a felesleges kiterelést meg kell szüntetni, a besorolás rendjét jelző táblát le kell cserélni.

4, Fotó
 

bpth1.jpg

bpth2.jpg

 
5, Bejelentő:
 
Havas Gábor

6, lépések

Március 1.: Jeleztük a problémát az FKF ZRT-nek (valószínűleg ők kezelik ezt az útszakaszt)

Április 3: válasz a BKK-tól:

A Thököly út Róna u. - Hungária krt. közötti szakaszán irányonként kerékpársáv és egy forgalmi sáv van, valamint befelé irányban középen vezetett buszsáv. Ez egyáltalán nem ellentétes a modern városi forgalomszervezés elveivel, ugyanis azok éppen a közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés előnyben részesítését hirdetik.A korábbi 2x2 helyett jelenleg valóban csak 2x1 forgalmi sáv van az autóforgalom számára, de ez nem okoz többlet torlódást, illetve torlódás nem emiatt van. Egy út átbocsátóképességét mindig annak legkisebb kapacitású pontja határozza meg, ami jelen esetben a Hungária körút. Befelé irányban torlódás a Hungária körút előtt alakul ki. Ha kettesével állnak az autók, akkor rövidebb a sor, de lassabban megy. Ha egyesével állnak az autók, akkor kétszer olyan hosszú a sor, de kétszer gyorsabban megy, közben viszont lesz hely az autóbuszoknak a sor mellett elhaladni, így vonzóbb lesz a közösségi közlekedés, ami az autóhasználat alternatívája. Ehhez persze az is kell, hogy kifelé csak egy sáv legyen az autóbuszoknak és a személygépkocsiknak. Ez azonban nem okoz torlódást, mivel amennyi járművet a Hungária körúti csomópont ki tud engedni, annyit át tud engedni az egysávossá vált szakasz is. A kialakított forgalmi rend tehát érdemi menetidőtöbbletet nem okoz, viszont elősegíti a tömegközlekedés és kerékpáros közlekedés használatát.Az autóbuszsáv azért középen vezetett, mert a tapasztalatok szerint ilyen elrendezésben inkább szabadon tartják, mint szélső fekvés esetén. Különösen a Mexikói út - Francia út térségében jelent számottevő előnyt, hogy az igen intenzív jobbról (Mexikói útról) becsatlakozó és jobbra (Francia útra) kiváló forgalomtól teljesen elkülönítetten haladhatnak az autóbuszok.Az autóbuszsáv megkezdésénél a javasolt záró-terelővonalnál tisztább, érthetőbb a helyzet akkor, ha a belső sáv forgalom elől elzárt területtel jelezve egyértelműen elfogy, és a járműveknek be kell sorolniuk egyesével. Ekkor kevésbé fognak belefutni a buszsávba, és később próbálkozni a külső sávba kisorolással, ahol az a már torlódó sorba nehezebb és jobban akadályozza az autóbuszokat. A buszok kb. 70%-a a megállóból indul, számukra a forgalom elől elzárt terület érdemi akadályt, kanyargást nem okoz. Mindezek alapján, mérlegelve a körülményeket, szempontokat, a forgalmi rendet megfelelőnek tartjuk.

A választ átküldtük a probléma felvetőjének - ha ő is elfogadja, az esetet lezárjuk.

Április 11: a bejelentő a választ nem fogadta el, indoklását itt közöljük és a BKK-nak is megküldtük; ha nem jön válasz, április 16-án érdeklődünk. Bejelentőnk reakciója:

Kedves Tamás!

Nem lepett meg a válasz, mert ha nem így gondolnák, akkor rend lenne itt is. Magam is kamerával vettem föl a helyszínt, és elküldtem, hogy pontosan hogyan néz ki. Reflektálok a válaszra:

1.       A buszok 70 százaléka a megállóból indul. Rendben van. És a maradék 30 százalék? Az megszegi a KRESZ-t minden áthaladásakor. Pontosan úgy, ahogy írtuk. Továbbra is kérdezem, hogy erre miért van szükség? Miért nem lehet terelővonallal kiterelni a később BUSZ sávvá váló sávból a forgalmat? Ha közvetlenül utána kiírják, hogy ”BUSZ”, akkor is kimennek az autók. Ha erre több hely van, az még nem akadályozza a jelenleginél jobban a buszközlekedést (most sem tudnak azonnal kimenni a legtöbben), ugyanakkor szépen lassan elrendeződnek az autók egy sávban, és közben nem hajtanak át a záróvonalon.

2.       És így is rendszeresen van, aki nem. Bent szoktam menni, ahogy a felvételemen is látható, mert az első utcába balra kanyarodom, és rendszeresen mérgesek mögöttem, akik szabálytalanul mennek bent. A szabályosan közlekedő taxik, buszok nem szoktak türelmetlenkedni, szinte csak azok, akik megszegik a szabályokat. Egyértelmű a jellembeli indíttatás mindkét esetben. Tehát a bent vezetett BUSZ sáv nem mentesít a szabálytalankodóktól, ezt tény!!! Ugyanakkor lehet, hogy a Róna utcát követően a buszok 70 százaléka a megállóból indulva nem szabálytalankodik a furcsán felfestett záróvonal miatt, de aztán ki kellene mennie a következő megálló miatt. A folyamatos kocsisor még akkor is nehezen engedi vissza a buszokat a külső sávba, ha egyébként jogkövető a vezető. Egymás mögött szorosan álló, kicsit araszoló autók esetében ez fizikailag is nehéz. Éppen ezért sokszor látom, hogy a buszok nem használják a BUSZ sávot, hanem sorban állnak a külső sávban. Akárhányan használják szabálytalanul a BUSZ sávot, ennél akkor is gyorsabban lehet menni benne. Gratulálok a szép elvekhez! Ha kimenne valaki a BKK-tól, akkor láthatná, hogy milyen valójában a ott a forgalom.

3.       A Róna utcából sokan fordulnak balra a Thököly útra a belváros felé, de ott kevés a hely a Róna utca (osztott pályás) két útteste között a kereszteződésben kialakított részén kanyarodóknak. Az itt felgyűlő autók nem tudják ezt a részt elhagyni időben, és rendszeresen akadályozzák a forgalmat a Thököly úton kifelé menet, mert oda is átlógnak. Vagyis már kevés kanyarodó autó esetén is dugó alakul ki. Ez azt jelenti, hogy a kintről befelé érkezők számára ez a kereszteződés először mindenképpen lassítást, megállás igényel, amíg az ott állók a zöldre lassan elindulnak, és elrendeződnek egy sorban.

4.       A záróvonal ilyetén kialakítása semmivel sem indokolható, mert aki jogosan menne a belső sávban tovább, mert jogosult azt használni, annak nem kell a külső – sokszor álló – sávba kisorolnia, hogy aztán jogos pályáján tovasuhanhasson. Arról nem is beszélve, hogy a BUSZ sávot használhatják még sokan a buszokon kívül, és így már azon sem csodálkoznék, ha a jogos használók legalább felét kényszerítik szabálytalankodásra. Az ott közlekedők többsége nem tartja bajnak, ha a buszok, taxik, megkülönböztető jelzést éppen nem használó járművek nem állnak meg, és várják ki sorukat, hogy aztán megint siethessenek tovább, hanem elfogadják, hogy áthajtsanak a záróvonalon. Ez azonban a záróvonal értékét devalválja, hiszen azon sosem szabad áthaladni. Mi szükség van erre? Valójában miért kell a belső sáv forgalmát kivezetni, hogy aztán visszamehessen, akinek erre joga van? Mi a valós ok? Ki tudja ezt az ökörséget megmagyarázni????????????????? Ki állítja azt, hogy kevesebben mennek ettől szabálytalanul a BUSZ sávban????????????????? Aki jogosan mehet ott, az is legtöbbször áthajt a záróvonalon, ha tele van a külső sáv. Értelmetlen is lenne sorba állnia, hogy aztán a törvény adta jogával élve soron kívül tovább mehessen.Ez a felfestés ellentétes a törvényalkotó szándékával, és véletlenül sem erősíti a jogkövető magatartást.

5.       Magam többször jövök arra felé, amikor haza tartok. Bizony nagyon is föltart kifelé menet az 1 sáv. Megint csak azt mondom, hogy menjen ki valaki a BKK kötelékéből. A körút előtt két sáv van, de a kanyarodók ellenére még mindig annyi autó megy tovább, amennyit 1 sáv nem képes fölvenni, és elvezetni. Ezt támasztja alá, hogy a Mexikói útnál rendszeresen előfordulnak besorolási konfliktusok, amikor a 2 sávból 1 lesz. Lehet ezen vitatkozni, de ki kell menni, és megnézni. Az „élet” közelebb áll a valósághoz, mint a BKK által gyártott elméleti fejtegetés.6.       Korábban itt 4 sáv volt. Valószínűleg a 2 kerékpársáv kialakítása miatt kellett a kifelé menő oldalon egyet csinálni. A befelé – jól vagy rosszul – kialakított BUSZ sávot értem, mert lefogja a befelé menő forgalmat, és ez így rendben is van, de akkor ezt kell mondani, és nem azt, hogy a körút nem enged át több autót, mert ez egyszerűen nem igaz. Az már jobban hangzik, hogy a kerékpáros forgalom védelme miatt feláldozunk kicsit az út áteresztő képességéből. Ez már kommunikálható, és sokan megértik. Különösen, ha nem úgy jelenik meg, hogy kisebb az autósok közlekedési lehetősége (hiszen ez elenyésző mértékű), hanem úgy, hogy nem kell az autók között tekergő bicikliseket kerülgetni, jelentősen csökken a veszélyhelyzetek kialakulásának lehetősége. (Úgy érzem, hogy a BKK kommunikációja még mindig az ötvenes, hatvanas évekbeli. Ez sok kárt okoz, mert az autósok sem hülyék, és ésszerű magyarázatok mellett elfogják az új szervezéseket, míg a jelenlegi hasba akasztás esetén sokkal többen szabálytalankodnak, mivel csak azt látják, hogy megkurtították őket, és azt nem, hogy összességében jobb lett valami.)Összefoglalva továbbra sem tudom, hogy ennek a részeg kígyót formázó záróvonalnak mi a szerepe, mi az előnye? A hátrányait most nem először írom le.

Megoldás lehet (magam nem a szócséplés, hanem a megoldások híve vagyok), ha leülünk a BKK képviselőjével, és megbeszéljük. Mondja el, hogy miért van szükség szabálytalankodásra, vagy fölösleges megállásra kényszeríteni a járművezetőket.

TisztelettelHavas Gábor

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.