Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Problémás lámpák a Gyömrői útnál

2013.10.03

1, Mi a probléma?
 
Idén beüzemelték az őskövületnek számító szakállas sorompót leváltó félkaros fénysorompót a Gyömrői út és a szemeretelepi vasúti átjáró találkozásánál – írja H. Péter, a probléma bejelentője. Ezt a lépést már mindenki nagyon várta, aki erre jár minden nap, mert már nem kell olyan sokat idegeskedni a lezárt sorompó előtt.

Ezzel együtt kiépült a Gyömrői úti kereszteződésben a közlekedési lámpa rendszer is melyet "összehangoltak" a vasúti jelzőlámpával. Azért írtam idézőjelbe, mert a programozást végzők a) sose csináltak még ilyet, b) rossz napjuk volt. Azt hozzátenném – írja bejelentőnk -, hogy a kezdeti áldatlan állapot után módosítottak a programon, így ha a vasúti átjáróban piros van, akkor a közúti lámpák sárgán villognak. Másik probléma, hogy a Május 1. tér felöl kiraktak egy jelzőlámpát a fő vasúti kereszteződés elé kb. 30 méterre egy felhagyott iparvágány jelzőfénye elé, gondolom, hogy ne torlódhasson fel a várakozó kocsisor az iparvágányra.  Ezt egyébként látszólag senki sem veszi figyelembe, aki igen, azt pedig ledudálják/kikerülik.

Az előlámpa mellett a vasúti kereszteződésen túl, a Gyömrői úton is van a kereszteződésben ide vonatkozó lámpa. Amint szabad utat jelez a vasúti jelzőlámpa a közúti még kb. 10 másodpercig sárgán villog, majd átvált pirosra, a Gyömrői úton pedig először zöldre, és ezt követően kb. 30 másodperc után kap zöldet a vasutat keresztező forgalom, DE az iparvágánynál lévő lámpa csak később mutat zöldet. Fordítva is rosszul működik ez az előlámpa, mert sokkal hamarabb vált pirosra, mint a kereszteződésben lévő közúti jelzőlámpa.

Ennek ellenére a jól hangolt lámpáknak köszönhetően a vasúti fővonal fénysorompója utáni Győmrői úton lévő lámpa gyakran visszatorlasztja az autókat a vasúti kereszteződésbe!
 
2, Hol van a gond?
 
Budapest XVIII. kerület, Gyömrői út - Igló utca - szemeretelepi vasúti átjáró kereszteződése


Nagyobb térképre váltás
 
3, Mi a javaslat a megoldásra?
 
Forgalombiztonság szempontjából biztos indokolt a jelzőlámpás kereszteződés a fénysorompó mellé, de az biztos, hogy a "tesztidőszak" több hónapja alatt, amíg folyamatosan sárgán villogtak a jelzőlámpák, nem alakultak ki torlódások, gördülékenyebb volt a forgalom.
 
Javaslat:
a) A Május 1. tér felöli előlámpát, és innen közelítve a Gyömrői úton lévő lámpát összevonni és áthelyezni a vasúti fővonal fénysorompója mellé. Ez a megoldás sok helyen működik!
 
b) Amennyiben az iparvágány „forgalma” miatt nem lehet elvenni azt az előlámpát, akkor is működhet az a) verzió azzal a különbséggel, hogy csak a Győmrői úton lévő lámpát kell áthelyezni a vasúti fővonal fénysorompója mellé, az iparvágányt védő előlámpát pedig kikapcsolni/sárga villogóra kapcsolni addig, amíg az iparvágány fénysorompója pirosra nem vált (lásd 3. kép)
 
Mindkét megoldási javaslattal kiküszöbölhető a vasúti átjáróban a visszatorlódás, illetve a felesleges álldogálás az előjelző lámpa felesleges pirosánál.
 
4, Fotók:

gyomroi-lampa-1.png


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gyomroi-lampa-2.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gyomroi-lampa-3.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5, Bejelentő:
 
H. Zoltán

6, Mit tettünk?

2013. szeptember 3-án jeleztük a problémát az illetékes kerületnek, valamint a BKK-nak.

2013. október 1-jén válasz érkezett a BKK-tól.

"Társaságunkhoz 2013.szeptember 3-án érkezett elektronikus levelével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a XVIII. ker. Gyömrői út – Igló u. kereszteződésben MÁV Zrt. és a NIF Zrt. közös beruházásában, Európai Uniós források bevonásával megvalósuló 100-as számú vasútvonal rehabilitációjához szorosan kapcsolódó, és az engedélyező hatóság (NKH) által előírt feladat volt a szintbeli vasúti átjárók forgalombiztonsági felülvizsgálata, és szükség szerinti korszerűsítése. E projekt keretén belül a XVIII. kerület Szemeretelep megállóhelyen a vasúti biztosító berendezések felújítására, és a Gyömrői út – Igló utca csomópontban közúti jelzőlámpás forgalomirányítás kiépítésére került sor. A csomópontban olyan kombinált közúti-vasúti jelzőlámpás berendezés került kialakításra, ami függésbe van hozva a vasúti biztosító berendezéssel, és foglaltság-érzékelő detektorhurkok segítségével figyelembe veszi a közúti forgalom nagyságát, és ennek megfelelően ad szabad jelzést a torlódó irányoknak. A régi szakállas sorompók elbontásra kerültek, helyettük félsorompós rendszer üzemel. Az új jelzőlámpás kereszteződés 2013. május 17-én került beüzemelésre. A csomópont felüljáró alatti részének kedvezőtlen geometriai kialakítása miatt az aluljáró alatti nyaktagon a vasúti zárás idejére meg kellett tiltani a városhatár felé a balra fordulás lehetőségét. Bár a jogszabályi előírásoknak megfelelő a forgalomirányítás kialakítása, a kezdeti tapasztalatok, és lakossági bejelentések alapján megállapítást nyert, hogy a jelzőlámpás csomópont működése felülvizsgálatra szorul. Ezért a szükséges beavatkozások megvalósításáig Társaságunk soron kívül intézkedett arról, hogy a vasúti átjáró lezárása esetén jelzőlámpás csomópont Sárga villogó üzemre kapcsoljon. A vasúti zárás megszűnése után jelenleg a jelzőlámpa a bekapcsolási programja szerint áll vissza az üzemszerű állapotába. A bekapcsolási program alapján a sárga villogó után a mellékirányokon a jelzők pirosra váltanak, így a Gyömrői úti főirány már úgy kaphat zöld jelzést, hogy nincsenek a csomópontba szabályozatlanul behaladó járművek. Az előírt felülvizsgálat során várhatóan beépítésre fog kerülni egy ürítő program, ami a vasúti zárás után közvetlenül a vasutat keresztező irányoknak ad hosszabbított szabad jelzést, ezáltal elősegíti a mellékirányok kiürítését. A Gyömrői úti jelző és a vasúti vágányok közötti útfelület rövidsége miatt fenn áll a veszélye a gépjárművek vágányterületre történő visszatorlódásának. A jelenleg használaton kívüli iparvágány előtt található jelzőlámpának az az elsődleges szerepe, hogy szabályozza a Gyömrői út felé haladó járművek mennyiségét. Azért vezérel ki korábban tilos jelzést, hogy a Gyömrői úti jelzőnél várakozó járműveknek legyen ideje elhagyniuk a vasúti átjáró területét. Nélküle folyamatos gépjárműsor alakulna ki a vasúti átjáróban, kockáztatva ezzel a vágányzónán való torlódás lehetőségét. A jelző működése azonban az előzetes tapasztalatok alapján még finomhangolásra szorulhat. A tárgyban felkértük a beruházásért felelős NIF Zrt.-t, hogy a forgalomtechnikai vizsgálat lefolytatását soron kívül végezze el, és a Társaságunkkal történő egyeztetés után a szükséges beavatkozásokat tegye meg."

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Szemeretelep

(S. Sándor, 2015.07.23 15:16)

Azt szeretném kérdezni, hogy lassan két év eltelt a cikk írása óta, de érdemi változás nem történt!!!!
Vajon meddig kell várni, hogy végre normálisan működjön a lámpa, mert a sofőrök minden nap szembesülnek a helyzettel! Elég nagy szégyen, hogy ilyen hozzá nem értő módon újították fel az átjárót!