Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Kacsóh Pongrác úti felüljáró telezöldje gonosz kamerákkal

2012.05.23

1, Mi a probléma?

A kereszteződés lámpaprogramja teljesen beteg. Telezöld csalogatja be az autóst, hogy aztán biztosan bentragadjon a szembejövők miatt. Arra is jó esély van, hogy néhány gyalogos bánja a sietséget kifelé a veszélyes helyről.

Ami pedig a legdühítőbb: a Rendőrség kamerákat szerelt fel ide, amik a pirosba hajtást figyelik, és közigazgatási bírsággal sújtják a felvételek felhasználásával a szükségszerűen szabályt szegőket.

2, Hol van a gond? (pontos cím, km-szelvény, netán gps-koordináta)

Kacsóh Pongrác úti felüljáró az Állatkerti út felől:


View Larger Map

3, Mi a javaslat a megoldásra?

A lámpák átprogramozása, a telezöld megszüntetése.

4, Videó
 
 

5, Bejelentő:

 ÉKKE

6, lépések (a probléma elfajulása miatt pontokba szedve)

   I. Május 23.: jeleztük a problémát a BKK-nak. 

   II. Június 6.: a BKK válasza:

 Tisztelt Rácz Tamás!

 A feltett kérdései kapcsán a Budapesti Közlekedési Központ az alábbi tájékoztatást adja.

 A telezöld megszüntetésének két módja van:

1. Balra kanyarodások megtiltása: Itt nincsenek mellékutcák, ahol el lehetve vezetni a balra kanyarodó forgalmat. A balra kanyarodó forgalom - különösen az Állatkerti körút felől az M3-as főút felé – olyan mértékű, hogy nem lehet elhanyagolhatónak tekinteni, biztosítandó ez a forgalmi kapcsolat.

2. Balra kanyarodások külön fázisban: Ebben az esetben a Hermina útról érkezőknek és az Állatkerti körútról érkezőknek külön-külön időben kellene szabad jelzést adni, ami számottevő többlet időt igényel. Ezt az időt csak a Kós Károly sétány szabad jelzésének idejéből lehetne elvenni, ami a Kós Károly sétány zöldidejének legalább 15-20 %-os csökkenésével járna. A Kós Károly sétányon ma is számottevő torlódás van, ekkora kapacitáscsökkentés sorhossz további jelentős növekedését, a sor Hősök terére „kilógását” eredményezné, ami ott okozna számottevő problémákat.

A KRESZ 9. § (7) szerint „Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.” Megítélésünk szerint a kereszteződés közepén telezöldben balra kanyarodásra várakozó jármű mögé szintén balra kanyarodásra várakozás szándékával behajtásra ez nem vonatkozik, hiszen nem áll fenn, hogy torlódás miatt nem lehet továbbhaladni, a szembejövők elhaladására várakozás nem minősíthető torlódásnak. Ha így lenne, akkor bármely telezöldben egyetlen jármű kanyarodásra várakozása esetén már nem szabadna behajtani, így periódusonként egy jármű kanyarodhatna balra, ami nyilvánvalóan életszerűtlen és számos csomópont működését  ellehetetlenítené. A jogalkotó szándéka nyilvánvalóan az volt, hogy ha a csomópont utáni útszakaszon torlódás van, és emiatt nem lehet elhagyni a csomópontot, akkor ne hajtsanak be a kereszteződésbe. Ez azonban itt jellemzően nem áll fenn.

Telezöldben a csomópont közepén több jármű megtorpanása és várakozása, majd amikor a szembe jövők szabad jelzése befeleződik, akkor kihaladása számos helyen előforduló jelenség. A város úthálózata már annyira telítődött közúti forgalommal, hogy elkerülhetetlen telezöld alkalmazása olyan helyeken is, ahol intenzív a szembejövő forgalom van. 

Mindezek alapján változtatást nem tervezünk.

Üdvözlettel,

Budapesti Közlekedési Központ
Sajtókommunikációs Iroda

   III. Június 7.: a mi válaszunk:

Kedves BKK!

Ezt az érvelést nem tudom elfogadni, a KRESZ-ben nincs említés olyasmiről, hogy telezöld esetén szabad volna bent ragadni a kereszteződésben.

Javasoljuk a telezöld megszüntetését a kereszteződésben, és külön elengedni az M3 fel éa forgalmat balra az Állatkerti út felől, a gyalogosok áthaladásának tiltásával a balra zöld idejére.

   IV. Júnus 7.: Még azon melegében, egy Bíró Márkos - közlekedési munkacsoportos megbeszélés után a BM képviselőinek tanácsára az alábbi levelet küldtem az NKH-nak:

Kedves NKH, Kedves XX!

XX-tól, a BM munkatársától kaptam a tippet, hogy forduljak Önökhöz az alábbi problémával – segítségüket előre is köszönöm!

Civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület hibásan, veszélyesen, zavaróan, idegesítően leszabályozott közlekedési pontok megjavítását tűzte zászlajára, állampolgári bejelentéseket viszünk tovább az illetékes útkezelők, hatóságok felé.

Az egyik ilyen eset a budapesti Kacsóh Pongrác út és az Állatkerti út kereszteződése; a konkrétumok ezen a weboldalon találhatók:

http://www.blokkolasgatlo.hu/cikkek/ekke-aktak/budapest/kacsoh-pongrac-uti-feluljaro-telezoldje-gonosz-kamerakkal.html

Eddigi levelezésünk a BKK-val a cikk végén található. A BKK álláspontja szerintünk hibás, a kereszteződés pedig pénztárcára és emberéletre egyaránt veszélyes – tudnak nekünk segíteni a helyzet megnyugtató rendezésében?

   V. Június 13.: válasz az NKH-tól:

Tisztelt Rácz Tamás,

 a Nemzeti Közlekedési Hatóság a jelzett probléma ügyében az alábbi tájékoztatást nyújtja:

A közlekedési hatóságok hatáskörét és illetékességét a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII.20.) Korm. rendelet 4. § (1),(2), (4) és (5) bekezdése határozza meg. A kérelemben foglaltakkal kapcsolatosan sem az NKH, sem más közlekedési hatóság hatáskörrel nem rendelkezik.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (továbbiakban Kkt.) 34. § alapján a közút kezelőjének vonatkozó feladatai:

"34. § (1) A közút kezelője - az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva - köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.

(2) A közút forgalmi rendjét - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet - a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként - a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság - a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében - kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.."

 Ennek megfelelően a jelzett közlekedési csomópontban a forgalmi rend kialakításáért, a forgalom szabályozásáért a közútkezelői feladatokat ellátó  Budapesti Közlekedési Központ (továbbiakban BKK) a felelős.

 Megállapítható, hogy BKK a civil szervezet bejelentése alapján a forgalmi rendet már felülvizsgálta, így a jogszabály által előírt feladatának eleget tett.

 Mivel a vizsgálat eredményeivel, annak megállapításaival a civil szervezet nincs megelégedve, és továbbra is balesetveszélyesnek tartja a csomópontot, ismételten fordulhat a BKK-hoz, hogy a helyszínen közös bejárást tartsanak, amelyre a rendőrhatóság képviselőjét is hívják meg.

 A civil szervezet kérelmezheti a területileg illetékes, hatáskörrel rendelkező közlekedési hatóságtól, hogy a Kkt. 34.§ (2) bekezdése alapján kötelezze a közútkezelőt a forgalmi rend felülvizsgálatára. A forgalmi rend felülvizsgálatára való kötelezés tekintetében Budapesten a Budapest Főváros Kormányhivatalának Közlekedési Felügyelősége rendelkezik hatáskörrel.

   VI. június 18.: a helyszínbejárásnak sok értelmét nem látjuk, hiszen egy videót már forgattunk a helyről, tehát írtam a fővárosi kormányhivatalnak (vicces, hogy a nem illetékes NKH-tól egy NKH-s email-címet kaptunk, hogy oda forduljunk: a hosszú nevű budapesti közlekedési felügyelet is @nkh.gov.hu-ra végződő címen érhető el). A levél legfontosabb két bekezdése:

"Eddigi levelezésünk a BKK-val és immár az NKH központjával a cikk végén található. A BKK álláspontja szerintünk hibás, a kereszteződés pedig pénztárcára és emberéletre egyaránt veszélyes, az NKH által javasolt közös bejárás megszervezését nem tartom indokoltnak, hiszen már egy videót is forgattunk a kereszteződésről, elég jól ismerjük.

Kérem, ha módjukban áll, segítsenek a – szerintünk – rosszul szabályozott kereszteződés biztonságossá, az autósokat szabálytalanságra nem kényszerítővé alakításában (ehhez elegendőnek látszik a telezöld helyett irányított zöld alkalmazása, az Állatkerti út irányában legalábbis)."

VII. július 5.: levél a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelősége Útügyi Osztály vezetőjétől:

tamasnakpdfvoltjpeglett-1.jpg

tamasnakpdfvoltjpeglett-2.jpg

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

butaságot beszélsz

(hűha de nem, 2012.06.22 00:31)

Ezt most azárt gondold át újra. Meg is írták neked a válaszukban, hogy az, ha behajtasz ZÖLDNÉL a kereszteződésbe, akkor szabályosan, és a forgalmi helyzetnek megfelelően jársz el, az, hogy közben másokat, akik a kanyarodási szabályok miatt elsőbbséget élveznek veled szemben, elengedsz, és emiatt a HÁTAD MÖGÖTT pirul el a lámpa, semmit nem jelent.
Mellékesen, így is okítják a vezetni tanulókat, és még életemben nem hallottam olyan emberről, akit VALÓBAN ezért bírságoltak meg... Duma. Jelentkezzen már EGYETLEN olyan ember, akit megbírságoltak érte, miközben a fényképfelvételen, akár az egyiken is zöld a lámpa ABBAN A PILLANATBAN, amikor átlépte a csíkot.

XIV

(Piro, 2012.06.21 09:31)

Jók a levelek, de törvényekre hivatkozva íróasztal mögül ezt a kereszteződét nem lehet a többihez hasonlítani.
Ugyanis, be kell hajtani a kereszteződésbe balra fordulásnál, és meg kell állni. Mivel a lámpa előtt az út megvan süllyedve!!!, valamint az osztott pálya közepét elválasztó növényzet, oszlopok, tábláknak köszönhetően, a lámpa előtt állva a szembejövő útszakasz BELÁTHATATLAN!!! Életveszélyes!!! Amióta a kamerákat felszerelték, nem fordulok balra, előtte sem szívesen tettem. 24 éve vezetek, ez budapest egyik legnehezebben vehető útkereszteződése. SZÉGYEN, hogy nem megoldom, hanem bekamerázom, mivel tudják hogy ez a leggyengébb láncszem, NE ilyen áron jussanak bevételhez. NORMÁLISAN egy körforgalom és nincs többé kérdés. Tisztelt adópénzeinkből élő állampolgár társaink, végre koncentráljanak a problémák megoldására, emlékeztetném Önöket EURÓPA ITT ÉPÜL táblákra.

vastag piros

(egérkamion, 2012.05.24 12:40)

A videó készítőjén kívül mindenki piroson ment át, ugyanis nem lehetne behajtani sem a kereszteződésbe (zöldnél sem), ha nem tud áthaladni rajta. Kereszteződésben szabály szerint nem lehet megállni. Ugyan az az eset mint a pirosban ragadt autók pl. a Baross téren a nagykörút felé, csak itt kicsit más megvilágításban. Annyit szoktak ilyenkor csinálni, hogy "besárgakockázzák" a kereszteződést és akkor 10 percenként kb. 1 autó fog itt balra fordulni.

Re: vastag piros

(egérkamion, 2012.05.24 12:47)

most látom, hogy még a fekete Golf és a Yeti is szabályosan fordul balra a videó készítőjén kívül

Re: vastag piros

(Viktor, 2012.06.14 11:23)

Kereszteződésben meg lehet, sőt kell állnod, ha elsőbbséget kell adnod.

Az elsőbbség adási kötelezettség teljesítése az nem torlódás

(Viktor, 2012.06.14 11:22)

Az elsőbbség adási kötelezettség teljesítése az nem torlódás, így a behajtás, majd a többiek elhaladásának kivárása szerintem belefér.

Zöld, sárga, piros... Utolsó kettő tilos

(Cherokee, 2012.05.25 12:41)

Üdv. Én az egészben a sárgán áthajtást (belehajtást) nem értem. A sárga tájékoztató - jelölő vagyis figyelmeztető fény: felhívja a figyelmet, hogy hamarosan tilosra vált a lámpa! -és nem tiltólámpa(fény). Egyik célja a vészfékezés megelőzése. Na most akkor, mi alapján hoznak olyan szabályt, ami kinevezi ezt a fényt is tilosnak? Mert ha büntetik, akkor tilos.
Ha ezt a szabályozást és büntetést tartani akarják, megoldásként lehetne alkalmazni - amit nyugaton is-, hogy a zöld elkezd villogni...
Jelenlegi büntetéses szabályozás mellett értelmetlenné vált a sárga, jelző (és nem tiltó) fény...

Re: Zöld, sárga, piros... Utolsó kettő tilos

(Nagy Csaba, 2012.06.10 13:18)

Én azt hiszem, ha a "sárga" is tilos (mert büntetik), akkor a sárga jelzés akár el is hagyható...Pedig nem az a cél, mert az csak figyelmeztet. szerintem a sárga jelzés idejét meg is kellene hosszabbítani, így biztonsággal át lehetne jutni a kereszteződéseken. Tehát mindenütt meg kell hosszabbítani a sárgát és a blőd sárgán átmenést nem büntetni!

1025 Bp., Törökvész út 1/B.

(Elefánt, 2012.06.09 13:27)

Ehhez csak annyit, hogy a Hermina út felől - ahonnan jóval kisebb a forgalom -, 15 mp-cel rövidebb zöldet kéne adni az Állatkerti körút balra, az M3-as felé kanyarodó sávjával szemben. Akkor azok a kocsik is el tudnának menni. Az már más kérdés, hogy az Állatkerti körúton, mindkét irányban - mit keresnek az autók 9-21 óra között, hiszen csak célforgalom esetén hajthatnak be.

:)

(Szatyi, 2012.05.23 19:48)

Minden zöldnél 2 megbüntetett autós?? Mi ezzel a baj?? Hisz nem azért ülünk autóba,hogy Á bol B be jussunk,hanem,hogy fizethessünk az üzemanyagért a parkolásért stb-stb

Re: :)

(Seat, 2012.05.29 20:42)

Én azt büntetném meg, aki ilyen helyre telezöldet tervez...

Megyeri úton embereknek kellett meghalni, amíg megszüntették a telezöldet 70-es úton egy 4 sávos(!) kereszteződésben....